جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 676
شیخ کلینی(مدخل)
نویسنده:
اسلام پدیا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اسلام پدیا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی معروف به «شیخ کلینی» (متوفای ۳۲۸ ق)، از بزرگان شیعه و از بزرگ ترین محدثان شیعه به شمار می آید. وی در ابتدای غیبت صغرا و در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری می زیسته است. پدر او یعقوب بن اسحاق، از دانشمندان عصر خویش بوده است. زمان و محل ولادت کلینی دقیقا مشخص نیست؛ اما مسلّم است که وی در ‏روستای کُلَین از توابع شهر ری متولد شده است. او تحصیلات اولیه را نزد پدرش و «استاد شهید، علی بن محمد بن ابراهیم ابان؛ (عُلانِ رازى دایی شیخ کلینی)» در زادگاه خویش؛ «کلین» گذراند، وی برای کسب علوم بیشتر از کلین به ری و از آن جا به قم، سپس به بغداد رفت. از جمله اساتید او می توان به ابو العباس محمد بن جعفر رزّاز، أبو علی أحمد بن إدریس اشعری، حمید بن زیاد، و أبو سلیمان داود بن کوره قمّی، أحمد بن محمد عاصمی، حسین بن محمد اشعری اشاره کرد. وی دارای القاب متعددی از قبیل: «ثقه الاسلام، شیخ المشایخ، رئیس المحدثین، سلسلی و بغدادی» است. از نظر اندیشه و مکتب، کلینی یک شخصیت حدیث شناس و محدِّثی بزرگ است که مکتبش از مکتب حدیثی قم برگرفته شده است. مهم ترین تألیف و بزرگ ترین میراث کلینی که بعد از ایشان به یادگار مانده، کتاب شریف «الکافی» است. او به جز این کتاب، تألیف های دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از: الرد علی القرامطه: این کتاب در رد عقاید التقاطی قرمطیان نگاشته شده است. رسائل الائمه (علیهم السّلام). کتاب الرجال. ما قیل فی الائمه (علیهم السّلام) من الشعر. کلینی شاگردان ارزشمندی تربیت کرد که برخی از آنها عبارتند از: احمد بن ابراهیم معروف به ابن ابى رافع صیمرى. احمد بن احمد کاتب کوفى. احمد بن محمد بن سعد کوفى. ابوغالب احمد بن محمد رازى. سخن از کلینى، سخن از تمام فضیلت ها و عزم و اراده تشیع در کسب معارف و علوم است. بسیاری از اندیشمندان شیعه و اهل سنت، هنگامی که به نام کلینی رسیده اند، در مقابل عظمت و بزرگی و زحمات طاقت فرسای وی در باب علم حدیث، سر تعظیم فرود آورده و اظهار احترام و ادب نموده اند. مرحوم کلینی پس از هفتاد سال زندگی، در ماه شعبان سال ۳۲۹ ق و بنابه قولی دیگر، در سال ۳۲۸ ق، آفتاب زندگی اش غروب کرد و در بغداد در محله «باب الکوفه» به خاک سپرده شد.
بازشناسی منابع حدیثی أسفار ملاصدرا
نویسنده:
عباس همامی، محمد مهدی کرباسچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کتاب اسفار می‌توان بیش از 1100 آیه از آیات قرآن و 250 حدیث از احادیث منسوب به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، اهل البیت علیهم السلام و صحابه یافت. هر چند که صدرا به اندیشه فلسفی بیشتر شناخته شده است، اما شرح ناتمام وی بر الکافی، شاهدی بر این است که او با حدیث و دیگر علوم مربوط با آن نیز آشنا بوده است. با وجود این، وی در انتخاب احادیث اسفار، در مسلک عرفانی بیشتر ظاهر شده؛ لذا بیش از دو سوم احادیث موجود در این کتاب، از مصادر اهل عرفان اخذ شده که آنها نیز برگرفته از کتب حدیثی اهل سنت و یا کتب خاص عرفاست و کمتر از یک سوم آنها را در مصادر حدیثی شیعه پیش از قرن ششم می‌توان یافت. در این مقاله به شناسایی منابع احادیث اسفار و میزان اعتبار آنها در نزد محدثان پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
فلسفه اسما و صفات حق و تمایز آنها از یکدیگر
نویسنده:
مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
1384: دانشگاه شیراز,
چکیده :
آن‌چه در این مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، کیفیت صدور کثرت از وحدت در قلمرو اسما و صفات حق تعالی است. ضمن بررسی کثرت اسمایی و صفاتی و تمایز آن‌ها با یکدیگر، دیدگاه متکلمان، حکیمان و عارفان به اجمال مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در حد امکان به حقیقت اسما و صفات اشاره می‌شود و یادآور می‌گردد که اسما و صفات بنا بر طلب ذاتی مقتضی ظهور بوده و در پرتو ظهور آن‌ها بوده که جهان خلقت از کتم وحدت به ظهور کثرت قدم نهاده و این طلب ذاتی تا ابد هم‌چنان ادامه خواهد داشت. از آن جا که کمالات ذاتی حق، لایتناهی است، دولت اسما و صفات او نیز پایان ناپذیر خواهد بود؛ به گونه‌ای که در پایان دولت یکی از اسما، اسم دیگری در مقام ظهور، نقش آن را بر عهده می‌گیرد، یعنی اسم به اسم الباطن بازگشت و اسمی‌که جانشین آن شده بر کرسی اسم الظاهر حکومت مقدر خود را شروع می‌کند و به حاکمیت خود ادامه می‌دهد. کار تناکح اسما و صفات هرگز به تعطیل نمی‌انجامد و مدام آن‌ها به رازگشایی عالم آفرینش می‌پردازند. حاکمیت اسما و صفات بر اساس اقتضای ذاتی آن‌هاست و در قرآن مجید هر یک از آن‌ها در جایگاه خاص و مناسب خود معرفی شده‌اند. با بصیرت و معرفت می‌توان مشاهده کرد که کشف رازهای خلقت در قلمرو علوم، خود به کشف نقش اسمی ‌و صفتی از اسمای الهی می‌انجامد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
تصحیح و تعلیق "الصافی فی شرح اصول الکافی" شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی "تالیف ملاخلیل غازی قزوینی
نویسنده:
عبدالله کیوانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب گرانقدر الصافی فی شرح اصول الکافی نوشته مرحوم ملاخلیل غازی قزوینی متولد سال ‎1001 و متوفای سال ‎1089هجری یکی از بهترین شرح هایی است که به زبان فارسی بر اصول کافی نوشته شده است. روش مرحوم قزوینی در شرح به این صورت است که ابتداء متن حدیث را تحت عنوان اصل آورده و سپس تجزیه و ترکیب لغات و توضیح بعضی از کلمات روایت را که لازم است به عنوان شرح ذکر نموده و بعد از آن با عنوان یعنی روایت را به زبان فارسی ترجمه نموده است. این پایان نامه، تصحیح نسخة خطی شرح کتاب ایمان و کفر آن از باب ‎113 تا باب ‎165 را در بر می گیرد. مقدمه این مکتوب، تحقیقی است پیرامون شرح هایی که بر کتاب کافی نوشته شده است همراه با توضیحاتی پیرامون خصوصیات آنها./
تصحیح و تعلیق "الصافی فی شرح اصول الکافی" شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی "تالیف ملاخلیل غازی قزوینی"
نویسنده:
جوادآهنگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این پایان نامه تصحیح نسخه خطی شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی از کتاب الصافی فی شرح الکافی است که توسط ملا خلیل بن غازی قزوینی (‎10891) از سال ‎1064 هجری تا ‎1084 هجری نوشته شده است./
تصحیح و تعلیق "الصافی فی شرح اصول الکافی" شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی "تالیف ملا خلیل غازی قزوینی"
نویسنده:
محمودصمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این پایان نامه تصحیح نسخه خطی شرح و ترجمه کتاب ایمان و کفر اصول کافی است که توسط مرحوم ملاخلیل قزوینی در سال ‎1068 هجری نوشته شده است . وی معاصر با مرحوم فیض کاشانی و علامه مجلسی بوده و از علمای زمان خود می باشد. ایشان ابتدا متن حدیث را با اعراب گذاری کامل نوشته و سپس مشکلات آن را شرح کرده اند و در مرحله بعد آن را ترجمه نموده و چنانچه مواردی را لازم بوده با آیت قرآن نیز منطبق داده اند که در مقدمه به طور مفصل آمده است . ایشان در شرح و ترجمه ارجاعاتی به احادیثی قبل و بعد با ذکر دقیق شماره باب و حدیث می دهند و همچنین به کتبی نظیر شرح المقاصد، "الحجه للقرا السبعه" و ... ارجاع داده اند که دلالت بر مطالعه وسیع و احاطه علمی ایشان دارد. شرح و ترجمه ایشان روان و قابل استفاده عموم مردم می باشد و می توان ادعا کرد تاکنون شرح و ترجمه ای به این سبک و تفصیل به فارسی چاپ نشده است . گر چه جهت اختصار سلسله راویان حدیث را ذکر نکرده ولی در بعضی مورد که در مقدمه بطور کامل گفته شده ریشه یابی افراد و قبایل را انجام داده است . و مجموعا این شرح و ترجمه مفید و برای عموم و خواص راهگشا است ./
بررسی احتجاجات کلامی اصول کافی با تاکید بر شرح ملاصالح مازندرانی و ملاصدرا شیرازی
نویسنده:
احمد منتظری عزیزآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتابنامه: ص. ۱۲۸-‎۱۳۰؛ همچنین بصورت زیرنویس // پژوهش حاضر تلاشی است تازه برای ارائه طریق دفاع از اصول اعتقادی و به طور کلی از دین در قالب احتجاجات کلامی اما نه به عنوان حکمت جدلی صرف، بلکه حکمتی ممزوج از طریق استدلالهای یقینی و اسکاتی و اقناعی، بر خلاف همه حکمتهای تک بعدی که یا برهانی یا یقینی و یا جدلی صرف هستند و این نیز به خاطر امتیازی است که اینگونه احتجاجات دارند و آن اینکه چون زنده و با مخاطب حاضر به سخن نشسته است، لذا در فراخور مخاطب خویش مطالب حقه ارائه شده نه در خانه تنهایی ذهن و خیال و وهم و عقل خویش که بسا به زعم خویش حکمت برهانی را به رشته تحریر درآورده است. گرچه این بحث به عنایت بزرگان و محققان دینی رسیده است ولی تاریخ در هر زمانی هر نسلی را به حل مسئله هایی خاص می گمارد و لذا نگرش جدید، یک نگرش نوینی خواهد بود در مواجهه و مقابله با هجمه جدید و شبهات جدید که البته زبان توانای نبی مکرم اسلام (ص) و اوصیاء و اولیاء او با دست توانای محدثان و بزرگان اندیشه دینی قبلا به این مطالب و مجهولات پاسخ درخوری ارائه نموده اند. تاریخ شیعه مشحون از این احتجاجات است، معصومین (ع) به گونه ای و شاگردان مکتب آنها به گونه ای دیگر، تا علامه حلی که کشوری را به راه نجات و رستگاری می رساند و بعد از او شاگردانش، متکلمان برجسته ای چون علامه مجلسی و فیض کاشانی و ملا عبدالرزاق لاهیجی ظهور کردند و هر یک آثار متعددی در کلام شیعه آفریدند. هدف اساسی و کلی این پژوهش ارائه چگونگی طریق دفاع از دین از منبع و حیانی همراه با بیان عقلی که در قالب احتجاجات آورده شده است. ما در این بررسی که به دنیای نقلی مراجعه کردیم روش توصیفی تحلیلی همراه با تطبیق و توجه به دیدگاه دو مفسر بزرگ ملا صالح مازندرانی و ملا صدرای شیرازی را برگزیدیم. و پرسش اساسی که این پژوهش جوابگوی آن خواهد بود اینست که چگونه و از چه طریق می توان وجود خداوند و حجتهای او را اثبات کرد. ماحصل این ابحاث در سه فصل بیان خواهد شد.
تبیین و نقد ادله قرآنی متکلمان در استطاعت کلامی
نویسنده:
جعفر رحیمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : انجمن کلام اسلامی حوزه,
چکیده :
هر کدام از طرفداران استطاعت مع الفعل و استطاعت پیش از فعل، برای اثبات نظریه خویش به قرآن استناد کرده اند. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به آثار متکلمان، به بررسی و نقد ادله قرآنی متکلمان مذاهب مختلف کلامی پرداخته است. متکلمان معتزلی با استناد به آیه هایی مانند: «أَنْ أَلْقِ عصاک» که ظاهر در قدرت داشتن پیش از فعل است، به استطاعت پیش از فعل قائل شدند. اهل حدیث و اشاعره با پذیرش تکلیفِ مالایطاق و با استناد به آیه هایی مانند: «لَوِ استَطَعنا لَخَرَجنا معکُم»، استطاعت مع الفعل را گردن نهادند. ماتریدی نیز با آنان همداستان است، مگر در پذیرش تکلیف مالایطاق. در میان متکلمان امامیه، هردو قول استطاعت پیش از فعل و مع الفعل طرفدارانی داشته است. به نظر می رسد، قرآن تصریحی به هیچ کدام از دو نظریه مذکور ندارد و استناد متکلمان به قرآن، همراه با تاویل و تحمیل نظریه بر آیات بوده است.
صفحات :
از صفحه 73 تا 91
ش‍ی‍خ‌ ک‍ل‍ی‍ن‍ی‌: آف‍ت‍اب‌ ح‍دی‍ث‌
نویسنده:
م‍ول‍ف‌ ح‍س‍ن‌ اب‍راه‍ی‍م‌زاده‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
[ت‍ه‍ران‌]: [ت‍ه‍ران‌]: س‍ازم‍ان‌ ت‍ب‍ل‍ی‍غ‍ات‌ اس‍لام‍ی‌، م‍رک‍ز چ‍اپ‌ و ن‍ش‍ر، ۱۳۷۲.,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
گزیده کافی: ازدواج - آشامیدنیها
نویسنده:
نويسنده:محمدبن‌یعقوب کلینی مترجم:محمدباقر بهبودی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، علمی و فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 676