جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 191
شما می گویید اهل سنت شیعه می شوند، اما شیعیان هم سنی شده اند مثل آیت الله برقعی که هدایت شده، پس معلومه این برگشت ها دو طرفه است و شما هم حق نیستید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين که حق چيست و باطل کدام است، با معيارهاي خاص خودش قابل تشخيص مي باشد. و ترديدي دراين نيست که از ميان فرقه هاي متعدد اسلامي فقط يکي مي تواند حق باشد و دين و مذهب حق را بايد بر طبق موازين و ملاک هاي عقل از آموزه هاي معجزه آساي قرآن کريم و روايات وحي بیشتر ...
احتراماً در بحث با یکی از اهل سنت وی مدعی شد کتابی به نام فصل الخطاب فی اثبات تحریف کلام رب الأرباب، نوشته انوری طبری است. و شیعه را محرف قرآن می دانند من در مصنفات ایشان ندیدم در صورت امکان اطلاعات دقیق از مولفات ایشان و نیز صحت این قول را ارسال فرمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ميرزا حسين بن محمد تقي نوري مازندراني طبرسي يکي از علما و محدثين شيعه اماميه است که در سال 1254 ق در قريه «يالو» يکي از قريه هاي شهرستان «نور» به دنيا آمده[1] و در سال 1320 ق در شهر کوفه دار فاني را وداع گفته و بر طبق وصيتش در حرم مبارک حضرت امير الم بیشتر ...
اهل سنت می گویند چرا در قرآن آیه ای در مورد جانشینی پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیامده و اسامی آنها را ذکر نکرده در حالیکه به موضوعات ساده مثل وضو و .. . اشاره نموده است؟ چگونه حقانیت شیعه را از منظر قرآن می توان بیان کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي رسيدن به پاسخ سؤال دانستن امور ذيل ضروري است: الف: جاي ترديدي نيست قرآن کتاب هدايت و تبيان هر چيزي است و براي رسيدن انسان به سعادت و کمال برنامه هاي راهگشا و نجات بخش دارد و کليات هر امري که در سعادت او دخيل است در قرآن آمده و مجرايي را که از آن بیشتر ...
می‎خواهم بدانم آیا شیعه حق است پس چرا در قرآن به آن اشاره نشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين شبهه مي توان به امور زير اشاره نمود: 1. حق بودن ملازم با اين نيست كه حتماً از آن بايد در قرآن كريم نام برده شود. زيرا بسياري از ضروريات در قرآن از آنها نام برده نشده در عين حال تمام مسلمانان چه شيعه و چه سني به آنها اعتقاد داشته و آنها بیشتر ...
برخی از مولوی‌ها و ملّاهای افغانی علناً علیه مذهب تشیع تبلیغ می‌کنند و حتی ما را کافر می‌دانند وظیفه ما در این زمینه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترديدي در اين وجود ندارد كه طرفداران حق نه تنها هميشه در معرض هجوم تبليغات و تهمت‌هاي بدون دليل طرفداران باطل قرار داشته‌اند بلكه در طول تاريخ مورد اذيت و آزار و حتي كشتار بي‌رحمانه آنان قرار گرفته اند. لكن در مقابل آنان، طرفداران حق بر طبق مقتضاي حق بیشتر ...
چرا به من جوان تا به حال می گفتند هرچه عالمان گفتند حق است ولی حال که منافع آنها در مورد خانقاه دزفول حکم می کند، می گویند حال فرق می کند؟ چرا انسان که بزرگ می شود مصلحت اندیش می شود آیا در این شرایط می توان استنباط کرد که حکومت ما حکومت اسلامی نیست و باید مانند قبل خودسر اقدام کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ به سئوال شما مستلزم روشن شدن چند چيز است: اول: از ديدگاه مكتب شيعه حق معيار شناخت افراد است و افراد معيار شناخت حق نيستند. عالمان ديني كه متخصص در مباحث ديني و علوم انساني هستند گفتارشان در صورتي حق است كه همراه با ادّله متقن و موافق با آموزه ها بیشتر ...
با توجه به حقانیت شیعه، چرا کنفرانس بررسی حقانیت مذاهب اسلامی با شرکت کلیه مذاهب و فرق تشکیل نمی شود و از مباهله با معجزه امامان معصوم استفاده نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كنفرانس حقانيت مذاهب در ذات خود پيشنهاد خوب و جالبي است ولكن شرايط و چالش هايي كه امروز جهان اسلام با آن مواجه است نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. بديهي است در موقعيت فعلي كه كشورهاي اسلامي مورد هجمه هاي فرهنگي، سياسي و نظامي آمريكا و بستگان شان قرار بیشتر ...
اعتصام بالکتاب و السنة (دراسة مبسطة فی مسائل فقهیة مهمة)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الاعتصام بالكتاب و السنة» اثر آیت الله سبحانی، پژوهشى فقهى استدلالى در پانزده مسئله فقهى مرتبط با ابواب مختلف فقه شيعى است. هر مسئله به تفصيل در حد يك مقاله تحقيقى با اشاره به اقوال و آراء و ادله مطرح گرديده است. موضوعات مورد اهتمام نويسنده در تمام مسايل مطرح شده همان موضوعات و مباحث اختلافى شيعه و اهل سنت است و سعى مى‌ كند با طرح ادله و مبانى قوى از ديدگاه شيعه دفاع نمايد. در همه اين مسايل كه از مسايل اختلافاتى شيعه و اهل سنت است محل نزاع و اختلاف اصلى بررسى شده سپس از ادله و مبانى و پى‌ آمد ها و لوازم هر ديدگاه بحث شده و در نهايت اهميت و ارزش تفكر شيعى ثابت شده است.
شیعة هم أهل السنة
نویسنده:
محمد تیجانی سماوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث العقائدیه,
چکیده :
«الشیعۀ هم أهل السنۀ»، اثر محمد تیجانى سماوى، به زبان عربى در جهت مقایسه اعتقادات شیعه و اهل سنت مى باشد. و این پژوهشى است، در زمینه برخى دیدگاه هاى شیعه به عنوان پیروان واقعى سنت پیامبر اسلام (ص) و قرآن و براى همین پیروى واقعى از پیامبر (ص) نام کتاب «الشیعۀ هم اهل السنۀ» گذاشته شد که بعد فرهنگى آن مد نظر است، نه بعد سیاسى و تاریخى آن، زیرا به غیر از این جنبه اهل سنت در موارد متعدد با سنت پیامبر و قرآن مخالفت کرده اند. تیجانى با روش توصیفى تاریخى و با استفاده از آیات و احادیث شیعه و سنى به معرفى و مقایسه دیدگاه هاى این دو مذهب مى پردازد، از مهم ترین آنها ذکر سه حادثه اى که موجب تقسیم مسلمانان به شیعه و سنى شد، راز انتشار مذاهب چهارگانه سنى، حدیث ثقلین نزد شیعه و اهل سنت، منابع تشریع نزد شیعه و اهل سنت، تقلید و مرجعیت نزد هر دو مذهب، خلفاء راشدین نزد شیعه و اهل جماعت، تحریف کیفیت صلاة على محمد و آله نزد اهل سنت؛ بعد از این بخش، ابتداء مخالفت صحابه نظیر ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابى وقاص، عبدالرحمان بن عوف، عائشه، خالد بن ولید ابوهریره و عبداالله بن زبیر با سنت پیامبر اشاره مى شود و سپس عدم مخالفت شیعه با قرآن و سنت پیامبر را به اثبات مى رساند. دکتر تیجانى بعد از این دیدگاه اهل سنت و جماعت و شیعه را نسبت به صحابه بیان مى دارد و در ادامه از اختلاف شیعه و اهل سنت درباره نظام حکومت در اسلام، اهل بیت (ع)، صلوات ناتمام اهل سنت، عصمت پیامبر (ص) و تاثیر آن بر اهل سنت سخن مى راند و در آخر در مورد کتاب «الشیعۀ» و «التصحیح» که نویسنده آن دکتر موسى موسوى است، بحث مى شود که ثابت مى کند تمام عقاید شیعه صحیح است، زیرا همه آنها را از قرآن و سنت نبوى اخذ نموده است.
شهب الثاقبة (تلخیص الصوارم المهرقة فی رد الصواعق المحرقة)
نویسنده:
نورالله بن شريف الدين شوشتری؛ محقق: نعمة آل نور
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
کتاب «الشهب الثاقبة» نوشته نورالله تستری تلخیص کتاب‌ الصوارم المهرقة فی رد الصواعق المحرقة نوشته قاضی نورالله تستری (شوشتری) است. الصوارم المهرقة ردیه‌ ای بر الصواعق‌ المحرقة علی اهل‌ الرفض و البدع و الزندقة تألیف ابن حجر هیتمی است. ابن حجر هیتمی در کتاب خود به نقد و ردّ آراء و اندیشه‌ های شیعه و نیز اثبات خلافت خلیفه اول پرداخته است. نویسنده کتاب که شیعه را اهل بدعت و ضلالت می داند، علی رغم داشتن اطلاعات کافی از منابع و ادله معتبر مبنی بر حقانیت ولایت و خلافت اهل بیت پیامبر (ص) به مخالفت با کتاب خدا و سنت رسول خدا برخاسته و با استناد به احادیثی ضعیف و حتی جعلی درباره فضایل و عدالت صحابه رسول (ص) خلافت خلفا را مورد پذیرش و مدح قرار می دهد. مقدمه اول، درباره انگیزه تالیف کتاب که احادیثى درباره سبّ و لعن اصحاب پیامبر و مجازات دنیوى و اخروى آن جمع کرده است، مقدمه دوم، درباره وجوب نصب امام توسط خود اصحاب رسول خدا پس از رحلت ایشان است و مقدمه سوم، روش هاى نصب امام و نقد نظر شیعه در این باره است. او پس از این سه مقدمه، کتاب خود را در یازده باب تنظیم کرده و در ذیل هر باب چند فصل آورده است. صوارم المهرقة، در قالب یك خطبه و حدود ۱۲۰ عنوان مختلف تنظیم شده است. مؤلف، ابتدا عبارات ابن حجر را با «قال...» آورده، سپس با «أقول...» به آن پاسخ می‌ دهد. وی، استدلال‏ های ابن حجر را از یك‏دیگر تفكیك نموده و به آنها جواب داده است. این کتاب با عبارت «الحمدلله على ما حجر عنا حجارة ابن حجر و صير نار صواعقه رمادا بلا أثر...» آغاز شده است. قاضی نورالله، در این كتاب، تا پایان باب سوم از كتاب ابن حجر را كه مربوط به ابوبكر است، نقد نموده و بحث پیرامون خلافت عمر و عثمان (از باب چهارم به بعد كتاب ابن حجر) را مطرح نكرده، زیرا با اثبات شرعی نبودن خلافت ابوبكر، نیازی به ابطال خلافت عمر و عثمان نمی‌ دیده است. وی به ردهایی چون رد حدیث اصحابی کالنجوم در کتاب خود پرداخته است.
  • تعداد رکورد ها : 191