جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
باب الحادی عشر
نویسنده:
علامه حلی؛ مع شرحیه النافع یوم الحشر لمقداد بن عبدالله السیوری؛ مفتاح الباب لابی الفتح بن مخدوم الحسینی؛ حققه و قدم علیه‌ مهدی‌ محقق
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: آستان قدس رضوی، موسسه چاپ و انتشارات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
هذه عقیدتی: سلسلة حواریة عقائدیة مبسطة
نویسنده:
علی الفتلاوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
تحلیل آرای ذهبی پیرامون «عقاید شیعه»
نویسنده:
سید عبدالله حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب التفسیر و المفسرون، نوشته دکتر محمدحسین ذهبی، یکی از کتابهای مشهور درباره تاریخ تفسیر و بررسی مفسران است. این کتاب در مصر مکرر چاپ شده و از جمله منابعی است که در ایران هم بسیار به آن استناد می‌شود.1 این کتاب که منبع درسی در دانشگاه مدینه است، در محرّم سال 1396هجری، مطابق با 1976 میلادی، چاپ شده است. این کتاب که با دید بسیار منفی به شیعه نگاشته شده دو هدف موازی دارد: نخست بررسی تاریخ تفسیر و کتب تفسیری؛ دوم نفی و نقد متعصبانه عقاید و کتب تفسیری غیر اهل سنت. مباحث کتاب چنان سامان داده شده است که جبریه(اهل حدیث و اشعری مسلکها) را متن اسلام و دیگر فرقه‌های اسلامی(شیعه، خوارج و معتزله) را«اهل الاهوا والبدع» معرفی می‌کند. ذهبی در معرفی عقاید شیعه به کتاب الوشیعه فی نقد عقاید الشیعه وتأویل مختلف الحدیثابن‌قتیبه استناد می‌کند که حداقل نتیجه آن ایجاد ذهنیت منفی درباره عقاید شیعه است.
اگر تشیع عبارت است از قبول ولایت پس مترادف با تصوف است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام جواب اين سؤال مسئله از جهات متعددي قابل طرح است. جهت اول اينكه كلمه تشيع و تصوف از حيث لفظ و معني هيچ سنخيتي با هم ندارند. چون تشيع كه از ماده شيعه به معناي پيرو، فرقه، و طوع گرفته شده است و تصوف به هر معناي كه باشد و بهترين اقوال در معناي تص بیشتر ...
چند مورد از مواردی که فقط جزء اعتقادات ریشه ایی شیعه می باشد بیان بفرمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امتيازات شيعه نسبت به اديان و مذاهب غير اسلامي، در حقيقت همان امتيازات اسلام نسبت به اين اديان و مذاهب مي باشند، که به عنوان نمونه مي توان به خاتميت و جامعيت و جاودانگي اشاره کرد اين ويژگي ها علاوه بر اينکه مورد اتفاق همه مسلمانان است، با قرآن[1] و س بیشتر ...
اگر شیعیان بدا را قبول دارند چرا بدای مورد ادعای اسماعیلیه را رد می کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدا در لغت به معني ظهور امري يا رأئي بعد از خفا است.[1] در قرآن هم به اين معني آمده است. «اعمال بدي را كه انجام داده‌اند براي آنها آشكار مي‌شود و آنچه را استهزاء مي‌كردند بر آنها واقع مي‌گردد.»[2] اين اصطلاح كلامي است و مبنايِ بحث آن چنين است كه آيا بیشتر ...
چرا شیعه نمازهای عصر و عشا را در وقت خود نمی خواند در صورتی که در نهج البلاغه امام علی ـ علیه السلام ـ وقت های نماز را تعیین کرده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
یکی از مسائلی که بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مورد اختلاف قرار گرفت، وضو و نماز آن حضرت است، چقدر دردناک است مسلمانانی که هر روز شاهد وضو و نماز پیامبر بودند و خود نیز آن ها را مرتب انجام می دادند، در وقت و کیفیت آن ها، دچار بیشتر ...
سنی از شیعه بهتر است چون شیعه زیاد دروغ می‎گوید و بسیاری از مشکلات دیگر در نماز و عبادت دارد. شما چگونه پاسخ می‎دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بين اخلاق و صفات خوب و بد پيروان يك مذهب و حقانيت و بطلان آن مذهب هيچ تلازمي وجود ندارد. بلكه حقانيت و بطلان هر دين و مذهب را بايد با استدلال و از آموزه‎هاي اعتقادي و عملي آن‎ها كه در كتاب‎ها و متون مربوط به اين علوم مطرح شده بدست آورد. چون ممكن است بیشتر ...
می‎خواهم بدانم آیا شیعه حق است پس چرا در قرآن به آن اشاره نشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين شبهه مي توان به امور زير اشاره نمود: 1. حق بودن ملازم با اين نيست كه حتماً از آن بايد در قرآن كريم نام برده شود. زيرا بسياري از ضروريات در قرآن از آنها نام برده نشده در عين حال تمام مسلمانان چه شيعه و چه سني به آنها اعتقاد داشته و آنها بیشتر ...
تفاوت دیدگاه معتزله و تشیع در مورد اختیار انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بيشتر معتزله مى گويند : خداوند به توانايى بر چيزى كه بندگان او بر آن توانا هستند، موصوف نمى گردد؛ زيرا مُحال است كه مقدور واحدى براى دو قادر باشد. از اين سخن معتزله، لازم مى آيد كه خداى سبحان در محدوده توانايى انسان، ناتوان باشد و اين، همان معناى تفو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 20