جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 381
رسالة القضاء والقدر
نویسنده:
عصام الدين ابوالخير احمد بن مصلح الدین المشتهر بـ طاش کبری زاده؛ اعتنی به: محمد زاهد کامل جول
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کلن - آلمان: منشورات الجمل,
رابطه‌ بين اختيار ما با حكم  لا حول و لا قوه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توحيد به ما تعليم داده كه همه جهان ملك است ، و چيزي از قلمرو حكومت بيرون نيست ، حتي اعمال ما دروعين اختيار و آزادي اراده از قلمرو قدرت او نمي‌تواند بيرون باشد و گرنه شرك لازم مي‌آيد . به عبارت روشنتر ، ما نمي‌توانيم قائل به دو خدا باشيم يكي خداي بزرگ بیشتر ...
اختيار در خوابیدن و بیدار شدن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منظور از اراده در اين جا اراده استقلالي است كه در عرض اراده الهي مي باشد . يعني هر چند ما اراده كاري را بكنيم اما اگر اراده خداوند به آن تعلق نگيرد آن كار انجام نخواهد شد . اگر تيغ عالم بجنبد زجاي نبرد زگي گر نخواهد خداي شما اراده نمي كنيد مگر اينكه بیشتر ...
مسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
اعلی تورانی، معصومه عامری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانسته‌اند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمی‌توان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسأله منطقی شر به شکل ساده چنین است: خدا قادر مطلق است. خدا خیر مطلق است. شر وجود دارد. جی. ال. مکی می‌گوید: این مجموعه با هم ناسازگارند. لذا نباید به چنین خدایی اعتقاد داشت. در نتیجه خدا وجود ندارد. آلوین پلانتینگا در جواب جی. ال. مکی با طرح جهان‌های ممکن و این که قدرت بی نهایت خدا شامل برخی از جهان‌ها نمی‌شود و آن جهان، عالمی است که انسان‌ها در آن مختار باشند، اما جملگی خیر اختیار کنند؛ قصد دارد اثبات کند جمع قضایای مورد باور انسان متأله با وجود شرور نه تنها تناقض صریح ندارد؛ بلکه تناقض ضمنی نیز ندارد.
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مسألة الحرية في الفكر الإسلامي
نویسنده:
أبو عمران الشيخ؛ ترجمة: رندة بعث؛ تقديم: روجيه أرنالديز
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دمشق - سوریه: منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب ,
توحيد افعالي و اختيار
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توحيد (يكتايى خداوند) داراى سه مرتبه است: توحيد ذاتى، توحيد صفاتى و توحيد افعالى. به اقتضاى سؤال، از توحيد ذاتى (يكتايى ذات خداوند) و توحيد صفاتى (وحدت و عنيت تمامى صفات با ذات حق تعالى، مى‏گذريم؛ زيرا سخن بر سر توحيد افعالى و دفع شبهه جبر است. بنابر بیشتر ...
آزادي انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اسلام آزادي را حق فطري و مشروع انسان مي داند . امـا از آنجا كه اسلام انسان رانيز فطرتا متوجه و مايل به زندگي اجتماعي مي داند به گونه اي كه اگـر اجتماع نباشد , حيات انسان رو به زوال خواهد گذاشت ; اسلام حق آزادي فطري را با توجه بـه اجـتـمـاعـي بود بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطه اختيار انسان با اراده و علم الهى
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداى متعال چون موجود پيراسته از هر محدوديت و نقص و احتياج است و داراى تمام صفات زيباى كمال است، هم اراده او فوق همه اراده‏هاست و هم علم او، مطلق است و هم تمام كارهاى او بر اساس علم و حكمت و اراده حكيمانه است، از طرف ديگر در عالم آفرينش انسان موجود مم بیشتر ...
آفرينش شيطان و اختيار انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
((شيطان )) از طايفه ي ((جن )) است , چنان كه قرآن مي فرمايد. ((و اذ قلنا للملائكه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابليس كان من الجن ففسق عن امر ربه ; و به ياد آور وقتي را كه به فرشتگان فرمان داديم همه بر آدم سجده كنيد و آنها همه سجده كردند; مگر ابليس كه از جنس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 381