جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
نویسنده:
احمد رمضانی ؛ فریده امیرفرهنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
امروزه بسیاری از مردم با کمک فناوری، چندین ساعت در طول شبانه روز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؛ صرف نظر از دسترسی به اینترنت و در میان فراوانی برنامه های کاربردی، رسانه های اجتماعی- عمدتاً- برای گشت و گذار در شبکه اینترنتی، یافتن مسیرها، خرید مجازی، گفتگو با دوستان و اشتراک گذاری پیام ها مورد استفاده قرار می گیرند. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش نموده به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می توان از رسانه های اجتماعی جهت آشنایی با ادیان و مذاهب مختلف، تبادل عقاید مذهبی و به طور کلی گفتگوی بین ادیان و مذاهب برای اهداف صلح آمیز هم چون کاهش میزان خشونت، قتل عام ها، نسل کشی ها و کشتارهایی که امروزه به بهانه اختلافات دینی و مذهبی شاهد آن هستیم، استفاده نمود. در این خصوص محققان علوم دینی نیز مردم سراسر جهان را تشویق می کنند با ادیان دیگر آشنا شوند؛ به نحوی که تاکنون مقاله های بسیاری درباره این موضوع نوشته شده و گفته می شود وظیفه نخبگان بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات موجود و هدایت مردم به راه راست است؛ اما این پژوهش معتقد است اگر کاربران رسانه های اجتماعی مهارت تحلیل، ارزیابی و تولید مفاهیم و محتوای معارف دینی را دارا باشند، می توانند نقش بسزایی در انتقال باورها، تبادل آرا و نظرات اعتقادی- به دور از هر گونه تعصب- داشته باشند. به نظر می رسد تاکنون مهارت در برخورد با محصولات رسانه ای در بسیاری از کشورها آموزش داده نشده است؛ لذا به دنبال الگوی مهارت رسانه ای پاتر به سه مهارت تجزیه و تحلیل، ارزیابی و سنتز- تولید- پیام های رسانه ای اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 137 تا 162
نویسنده:
Saeideh Azimi Terambanian (Iran) 1 Dr. Mohammad Ali Khabari (Iran) 2 Prof. Mohammad Reza Sharifzadeh (Iran) 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: انسان معاصر علیرغم رسیدن به اوج رشد و برخورداری از پیشرفت های علمی قابل توجه، رضایت و رضایت خاصی به نظر نمی رسد. مخرب بودن زمان، ترس از مرگ و کوتاهی زندگی از جمله عواملی هستند که در پیدایش سرخوردگی و تکثیر افکار نیهیلیستی در دنیای مدرن نقش دارند. پیگیری مستمر دستاوردهای مادی نتوانسته نگرانی‌های عمیق‌تر وجودی را برطرف کند. بنابراین، نیاز روزافزونی به کاوش در جنبه های عمیق زندگی، مانند جستجوی معنا و جست و جو برای تحقق شخصی، به منظور تسکین دردهای وجودی و ارتقای کیفیت کلی وجود انسان وجود دارد. در این راستا، موضوع و هدف اصلی پژوهش حاضر، معطوف به معناداری زندگی و طول عمر انسان با یافتن راه‌حل‌های ملموس برای دردهای وجودی، ارتقای معنا و ارزش‌های زندگی آنان است. روش و یافته‌ها: این پژوهش با رویکردی تحلیلی- توصیفی به بررسی نظریه‌های فلسفی و وجودی لودویگ ویتگنشتاین، به‌ویژه بر فلسفه اولیه او و بررسی مؤلفه‌های سازنده معنا از دیدگاه او در زندگی بشری پرداخته است. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بر اهمیت دو عنصر اساسی زیبایی‌شناسی و اخلاق با تأکید ویژه بر دیدگاه ابدی موضوع متافیزیکی در ایجاد زندگی معنادار و هدفمند تأکید می‌کند. این دو مؤلفه به عنوان عالی ترین ابزار بیان ارزش های واقعی زندگی و راه حلی برای غلبه بر چالش ها و مشکلات آن به شمار می روند و انسان ها را به سوی زندگی معنادار هدایت می کنند.
صفحات :
از صفحه 59 تا 85
نویسنده:
Dr. Zeinab Kabiri (Iran) 1 Ashraf Hashemi (Iran) 2 Kuburat Agbogun (Nigeria) 3
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و هدف: این مقاله به منظور تبیین دیدگاه ماکیاولی در مورد ملاک عمل اخلاقی و ارزیابی آن بر اساس مبانی انسان‌شناختی آیت‌الله مصباح یزدی است. روش و یافته: روش این مقاله توصیفی- تحلیلی است و یافته های این مقاله عبارتند از: ماکیاولی فیلسوفی قدرت مدار است که نظرات اخلاقی خود را در قالب آرای سیاسی خود ارائه کرده است. او معتقد است که از هر نوع رفتار و عملی می توان برای رسیدن به هدف نیروی انسانی استفاده کرد; اما آیت الله مصباح یزدی معتقد است، برای تعیین معیار حسن و قبح افعال انسان، ابتدا باید شناخت درستی از انسان، ابعاد وجودی، سعادت و شقاوت او، کمال و هدف نهایی او به دست آورد. نتیجه گیری: ماکیاولی هدف اصلی زندگی را نیروی انسانی می داند و اعمال انسان را در صورتی اخلاقی می داند که انسان را قادر به دستیابی به قدرت مادی کند. از نظر او قدرت ارزش ذاتی دارد و انسان می تواند از هر وسیله ای برای کسب آن استفاده کند. از سوی دیگر آیت الله مصباح یزدی به کسب حیات معنوی و اخلاقی معتقد است. او معتقد است که هدف وسیله را توجیه نمی کند و برای رسیدن به نیروی انسانی نمی توان از هیچ رفتار و عملی برای رسیدن به اهداف استفاده کرد.
صفحات :
از صفحه 87 تا 113
نویسنده:
Dr. Kuswanto Kuswanto (Indonesia) 1 Dr. Irzal Anderson (Indonesia) 2 Afgha Okza Eriranda (Indonesia) 2
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و هدف: خانواده ها در نتیجه ازدواج زنان و مردانی که یکدیگر را دوست دارند و به یک قرارداد بسیار محکم، یعنی ازدواج، متعهد می شوند، تشکیل می شود. از سوی دیگر، طلاق به دلیل عدم توافق در حل مشکلات خانه بین زن و شوهر اتفاق می‌افتد. بر این اساس این سوال مطرح می شود که سطح تحصیلات و کیفیت زندگی جامعه چه تاثیری بر میزان طلاق خانواده دارد؟ روش و یافته‌ها: این تحقیق یک مطالعه رگرسیون داده‌های تابلویی کمی است که ترکیبی از داده‌های متقابل از 9 ناحیه/شهر استان جامبی و داده‌های سری زمانی 2018-2021 است. یافته های تحلیل نشان می دهد که بهترین مدل مورد استفاده برای تبیین تأثیر آموزش و شاخص توسعه انسانی (HDI) بر میزان طلاق خانواده در استان جامبی، اثر مشترک است. نتیجه‌گیری: بر اساس این مدل، نتایج به دست می‌آید: (1) بین سطح تحصیلات بر میزان طلاق خانواده در استان جامبی تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد. (2) اثر منفی و معنادار HDI بر میزان طلاق خانواده در استان جامبی وجود دارد. (3) آموزش همزمان و HDI تأثیر معناداری بر طلاق خانواده در استان جامبی دارد. در مجموع، هم افزایی بین دولت، بخش خصوصی و جامعه برای تحقق کیفیت زندگی از طریق افزایش فرصت های شغلی، دسترسی به سلامت و آسایش در زندگی لازم است.
صفحات :
از صفحه 115 تا 136
نویسنده:
Dr. Mohammad Sheta Badra (Iran) 1 Zahra Shirdel (Iran) 2
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: هر جامعه ای در مسیر پیشرفت خود نیازمند ایجاد محیطی مساعد برای رشد و رفاه مردم است و بر اساس این آرامش محیطی زمینه های پیشرفت فراهم می شود. در این میان یکی از عواملی که مانع از توسعه جوامع می شود، بروز عوامل محیطی و ایجاد دشمنی توسط کشورهای دیگر است. مسائلی مانند جنگ، ترور، تحریم و ... از جمله این مسائل هستند که پیشرفت هر جامعه ای را با مشکل مواجه می کنند. این پژوهش با تمرکز بر این موضوع به دنبال شناسایی عوامل عقب ماندگی جامعه ایران است که توسط آمریکا ایجاد شده است. روش و يافته‌ها: در اين پژوهش با رويكرد فلسفه سياسي، از روش تحقيق توصيفي موردي و اسنادي براي بررسي تاريخچه تحليلي استفاده شده است. البته با توجه به اهمیت تقابل آمریکا در تاریخ معاصر ایران طی صد سال اخیر (1921-2020 میلادی)، صدها رویداد تاریخی علیه ایران بررسی شده و در ادامه راهبرد مقاومت در برابر تحریم ها در نظام حقوق بین الملل ارائه شده است. . نتیجه: مشکلاتی که آمریکا در تاریخ معاصر علیه ایران ایجاد کرده است، نشانه یک انحراف تاریخی است. این رفتار خارج از روابط دیپلماتیک باعث می شود یک کشور انواع فشارهای اقتصادی و غیراقتصادی را به کشور دیگر وارد کند که نتیجه آن عقب ماندگی جامعه است و راه حل مقابله با آن تقویت ساختار نظام حکومتی است. .
صفحات :
از صفحه 137 تا 168
نویسنده:
Amir Karimi (Iran) 1 Dr. Mohammad Ali Pargho (Iran) 2
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: هدف این پژوهش، تحلیل محتوای مقالات در مجله بین‌المللی چند رشته‌ای زندگی ناب (IMJPL) و پاسخ به سؤال در مورد ویژگی‌ها و مشخصات مقالات و نویسندگان مقاله است. روش و یافته‌ها: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا به عنوان روش توصیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش ده شماره منتشر شده مجله IMJPL از زمان ارتقای رتبه مجله و انگلیسی شدن مقالات آن یعنی شماره 23 به شماره 32 می باشد و نمونه آماری این تحقیق شامل 60 مقاله منتشر شده در این شماره ها می باشد. واحد تحلیل، عناوین مربوط به چک لیست های 11 سوالی این پژوهش در فصلنامه بود. روش این تحقیق با مراجعه به عناوین و مطالب، استنادات مقالات و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده است. داده ها با استفاده از ابزار گردآوری و آمار توصیفی مانند طبقه بندی داده ها بر اساس توزیع فراوانی و درصد فراوانی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه گیری: 80 درصد مقالات به صورت گروهی نوشته شده اند، مردان نسبت به زنان فعال هستند و 19 نفر عضو هیئت علمی هستند، همچنین در بین کشورهای شرکت کننده، ایران با 71 نویسنده، 93 درصد مقالات کیفی، 82 درصد مقالات توصیفی- تحلیلی بوده است. ، دانشگاه آزاد اسلامی و جامعة المصطفی العالمیه با ده نویسنده، معنی زندگی با 24 مقاله، کلیدواژه: زندگی با 11 تکرار، بیشترین کمیت را داشته و تحلیل کیفی مقالات نیز مورد بررسی قرار گرفت.
صفحات :
از صفحه 169 تا 189
نویسنده:
Dr. Mohammad Kadkhodaei (China) 1 Prof. Ji Zeng (China) 2
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: آموزش و پرورش در دیدگاه اسلام و مکتب کنفوسیوس جایگاه ویژه ای دارد. اگرچه در هر دو مدرسه تفاوت هایی در زمینه های مختلف وجود دارد، اما از نظر اهداف و انگیزه های آموزشی، تعداد مخاطبان و روش های ایجاد انگیزه، این دو مدرسه به طور قابل توجهی مشابه هستند. از طریق مقایسه آموزش در هر دو مدرسه است که خواننده روشن می شود تا در مورد اهمیت آموزش قضاوت کند و دانش عمیق تر و قابل اعتمادتری در مورد هر دو مدرسه از منظر نظام آموزشی کسب کند. روش و یافته: نویسنده ابتدا مفاهیم و اهداف متفاوت واژه آموزش در هر دو نظام آموزشی را به تفصیل بیان می‌کند، سپس مقاله را با بررسی شیوه‌های برخورد این دو مکتب با مخاطبان تحصیل کرده آغاز می‌کند تا درک عمیق‌تری برای خوانندگان فراهم کند. تفاوت در ایده ها و اهداف آموزشی آنها؛ در نهایت به تشریح جایگاه اخلاق در اجرای تعلیم و تربیت می پردازد. در پایان باید به نتایج زیر اشاره کرد. هر دو مکتب فکری معتقدند که هیچ علمی برای تدریس مناسب نیست. در حالی که اسلام بر واجب بودن تعلیم و تربیت برای هر زن و مرد تأکید می کند، مکتب کنفوسیوس که به روایت تاریخ نظریه «تربیت بدون تبعیض» را ترویج می کند، معتقد است که محتوا و روش تربیت نمی تواند برای همه یکسان باشد. اما آموزش باید بر اساس استعداد و علاقه فراگیران طراحی شود. نتیجه: اسلام و مکتب کنفوسیوس تحصیل علوم بی فکر را بی ارزش و مضر می دانند. آنها پرسیدن سوال را عامل کلیدی آگاهی می دانند. اما پرداختن به مسائل مربوط به تعلیم و تربیت در اسلام و مکتب کنفوسیوس به درک بهتر ابعاد مختلف تعلیم و تربیت و در نتیجه درک متقابل تمدن اسلامی و فرهنگ آموزشی چین منجر خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 61
نویسنده:
Dr. Mohammad-Mahdi Safouraei Parizi
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی حقوق اعضای خانواده بر اساس منابع دینی و تأثیر رعایت آنها در تحکیم پیوندهای خانوادگی انجام شده است. روش و یافته‌ها: این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، حقوق اعضای خانواده و تأثیر رعایت آنها در تحکیم پیوندهای خانوادگی را از آیات و روایات مربوط به خانواده استنباط می‌کند. این مطالعه نشان می دهد که یکی از عوامل ثبات، آرامش و کارآمدی یک خانواده احترامی است که اعضای آن به حقوق یکدیگر نشان می دهند. بیشتر ناهماهنگی هایی که کارایی خانوادگی را به خطر می اندازد، ریشه در رعایت نکردن حقوق همسران و عدم قدردانی صادقانه از یکدیگر دارد. منابع دینی برای هر یک از اعضای خانواده اعم از زن، شوهر، فرزند، پدر و مادر حقوقی در نظر گرفته اند. به موازات این حقوق، تکالیفی را بر عهده تک تک اعضای خانواده گذاشته اند. بر اساس منابع دینی، رعایت حقوق در کنار انجام وظایف است که موجب استحکام پیوندهای خانوادگی می شود. نتیجه‌گیری: یکی از مواردی که از سرد شدن فضای خانواده جلوگیری می‌کند، پیوندهای خانوادگی را از متلاشی شدن نجات می‌دهد، آگاهی زوجین از حقوق، تکالیف و تکالیف همسر و شفاف‌سازی حدود و انتظارات الزامی و غیر اجباری است. یعنی اگر از همان ابتدا زن و شوهر به خوبی از حقوق یکدیگر و فرزندان خود آگاه باشند و انتظارات خود را بر اساس این شناخت قرار دهند، خانواده کارآمد خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 63 تا 100
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: قرآن کریم همواره منبع پایان ناپذیر حکمت و معارف الهی بوده است که فیلسوفان و عارفان مسلمان با تحقیق و تحلیل آن را برداشته و به اثبات رسانده اند. از جمله موضوعات مهم قرآنی که عارفان مسلمان و در رأس آنها ابن عربی به آن پرداخته اند، رؤیای حقیقی است که پروردگار متعال در کتاب آسمانی خود آیات متعددی را برای آن برگزیده است، به طوری که سوره یوسف با موضوع قرآن در رأس قرآن قرار گرفته است. دید واقعی و تفسیر آن روش و یافته‌ها: در این پژوهش بر آن شدیم تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی رویای آیات قرآن، بر اساس دیدگاه عرفانی، منشأ آن را که دارای دو بعد وجودی و دیگری شناختی است، بشناسیم و همچنین به تبیین آن بپردازیم. اثرات بر زندگی انسان نتیجه گیری: بر اساس این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که منشأ رویا در قرآن کریم از یک سو با عالم تخیل منقطع و از سوی دیگر به عالم خیال پیوسته پیوند دارد و این امر را با مقام مرتبط می سازد. انسان و آنچه از حضور خیال درمی‌آید که حضوری مستقل است که در آن معانی و ارواح به صورت‌هایی ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، آشکار ساختن اهمیت رؤیای واقعی از نظر پیش‌بینی وقایع آینده و جایگاه تعبیرگر خواب در تحقق رؤیا در عالم رؤیت.
صفحات :
از صفحه 101 تا 129
نویسنده:
طوبی شرف بتول غلام جابرمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اللہ تعالی لوگوں کو احکام دین،ہدایت اور روحانی کمالات سکھانے کے لیے اپنے نیک بندوں،انبیاء،اولیاء، آئمہ معصومین: اورعلماء کرام کو جسطرح مقرر کیا اسی طرح شیطان مردود نے بھی ان کے مقابلے میں اپنے چیلوں کو مذہب، تعلیم، سیاست، ثقافت کھیل و تفریح اور کاروبارِ زندگی میں مختلف بھیس اور حلیوں میں بھیجا ہے۔ لہٰذا انسان کے لیے ضروری ہے کہ وہ اپنے نفس کی تربیت کرے اور حیوانی صفات کو دور کرئے۔ اللہ تعالی جہاں قرآنِ مبین میں یہ ارشاد فرماتا ہے کہ "شیطان کا بس صرف ان لوگوں پر چلتا ہے جو اسکو سرپرست بناتے ہیں"۔ [النحل/ 102] ۔وہیں یہ بھی فرماتا ہے کہ شیطان میرے بندوں کا بال بھی بیکا نہیں کرسکتا '' [الجر / 42] اللہ نے اس کائنات کو بغیر ہادی و رہنما نہیں چھوڑا۔ ہر دور کے انسان کی رہنمائی کے لیئے انبیاء ، زمانے کی ضرورت کے لحاظ سے بھیجے ۔ شیطانی صفات کو دور کرنے کے لیے سب سے بہترین نمونہ قرآن اورسیرت نبوی ہیں۔ اس بات کا جاننا ضروری ہے کہ شیطان کبھی بھی حرام یا ناجائز کام خود نہیں کرواتا بلکہ وہ حرام کے نزدیک لے جا کے چھوڑ دیتا ہے۔ اگر انسان پر گناہ کی کشش زیادہ حاوی ہوجاتی ہے تو خود اس گناہ کی طرف بڑھتا چلا جاتا ہے لہٰذا اس کشش (جو گناہ کی طرف ہوتی ہے) سے بچنے کے لیے نفس کا تزکیہ ضروری ہے۔ اپنے نفس کے تزکیہ کی ضرورت کے پیشِ نظر اس موضوع کو تحقیق کے لیے انتخاب کیا گیا۔کمال یہ نہیں کہ انسان آنکھوں کے نہ ہونے پر گناہ سے اپنے آپ کو بچا لے۔ ہاتھوں کے نہ ہوتے ہوئے حرام کام نہ کرئے۔ پاؤں کے نہ ہوتے ہوئے قدم گناہ کی طرف بڑھا نہ پائے-بلکہ گناہ کے قابل ہوتے ہوئےاور نفس کے اکسانے پر بھی اپنے آپکو ناجائز کاموں سے روکنا ہی بڑی کامیابی ہے۔ عمر کے ابتدائی حصے میں ہی اپنے آپ کو چھوٹی گمراہیوں سے بچائیں گے تو ہی آگے جا کر اپنی عملی زندگی میں حق کا ساتھ دے پائیں گے۔
صفحات :
از صفحه 134 تا 150