جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > Pure Life > 2022- دوره 9- شماره Issue 29
  • تعداد رکورد ها : 6
نویسنده:
حسین عندلیب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: احکام دینی در فقه شیعه از منابع چهارگانه قرآن، سنت، عقل و اجماع استنباط می شود. اما در کنار این منابع، مبانی مانند کامن لا نیز ذکر شده است. بر این اساس، این سؤال مطرح می‌شود که «کامن لا و ارتکازات در کامن لا چه نقشی در فهم و استنباط احکام دینی دارند؟ این مقاله در پی پاسخگویی به این پرسش است و می کوشد تا به بررسی و تحلیل کارکردهای کامن لا در فهم و استنباط احکام شرعی بپردازد. فرضیه تحقیق این است که کامن لا و ارتکازات در کامن لا در فهم الفاظ ادله دینی، موضوعیت و تفریط از قانون عرفی برای اسناد دینی، اثبات یا نفی برخی حقوق و سایر مواردی که مورد استفاده حقوقدانان و حقوقدانان قرار می گیرد. در فرآیند استنباط روش و یافته‌ها: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. یکی از یافته های پژوهش حاضر این است که اکثر علمای فقه و حقوق اسلامی بین این دو مبنا تمایز قائل نشده اند. اما صحیح تر آن است که حقوق عام از مقوله امر عینی در زندگی عملی افراد محسوب می شود، اما ارتکازات در حقوق عادی از مقوله امر ذهنی هستند. نتیجه: حضور عرف در صحنه استنباط باعث می شود که مسلمان معاصر متوجه شود که احکام دینی بر اساس فهم عرفی و واقعیات و نیازهای محسوس صادر می شود و بنابراین در زیست شناسی معنوی او اطاعت بیشتر از احکام، دستورات است. او برنامه الهی و معنوی اسلام را خواهد داشت و معنویت او تقویت می شود.
صفحات :
از صفحه 73 تا 102
نویسنده:
Suzan Fahs ،Ali Kanso
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: سازمان ملل متحد، فرآیند تربیت جنسی خود را به الگوی جهانی شدن ارزش ها و فرهنگ خانواده تبدیل کرده است. تلاش برای تحمیل نظامی وجود دارد که منافع و نظام سیاسی خود را به کل جهان تحمیل کند. به عنوان مثال، در بریتانیا، همه کودکان در سنین ابتدایی باید در مورد روابط و آموزش جنسی (RSE)، از جمله موضوعات مربوط به همجنس گرایی، بیاموزند. نمونه دیگر فرانسه است که در تمام مدارس دولتی بحث های آموزش جنسی اجباری دارد و در عین حال پوشیدن روسری را ممنوع کرده است. روش و یافته‌ها: عدم اطمینان و تناقضی که در محافل غربی در مورد موضوع تربیت جنسی به وجود آمد، منجر به کشمکش اخلاقی بر سر ماهیت برنامه درسی تربیت جنسی، محتوای آن، یادگیری آن، ارائه‌دهنده آن و سن مناسب شد. برای ارائه موضوعات از سوی دیگر، برخورد باورهای دینی با نظام آموزشی جدید در غرب، واکنش شدیدی را در میان گروه‌های مذهبی برانگیخته است، زیرا تربیت جنسی غربی بر اصول و مبانی مغایر با آموزه‌های اسلامی استوار است. نقش یا اهمیت تربیت دینی به این پرسش می انجامد که هدف از تربیت جنسی چیست و آیا ادیان مانع هستند؟ به این نتیجه می رسد که دین راه را برای علم هموار می کند و این کارکرد تربیت جنسی مبتنی بر آموزه های دینی در زندگی پاک انسان امروزی است. نتیجه‌گیری: هدایت و تربیت جنسی کودک به‌عنوان یک موضوع علمی والدین یا مربیان، در صورتی که آموزش به صورت آرام و هدفمند و به دور از هیجان برخی روش‌های کاربردی و تجسمی و در فضایی صورت گیرد، منع شرعی ندارد. اختلاط زن و مرد مانند جوامع غربی. در نتیجه، به جای آموزش جنسی، از لذت جنسی باقی می مانند.
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
نویسنده:
Mohammad Zaki Amami Budi Setyono Annur Rofiq
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: این تحقیق با هدف تجزیه و تحلیل عوامل رادیکالیسم و اقدامات تروریستی که در اندونزی اتفاق می‌افتاد، بسیار حائز اهمیت است زیرا نتیجه آن می‌تواند توسط دولت اندونزی، جوامع مدنی و سایر کشورهای جهان برای جلوگیری از گسترش استفاده شود. ایدئولوژی های رادیکالیسم و تروریسم روش و یافته‌ها: برای دستیابی به تحلیل داده‌های معتبر و قابل اعتماد، از روش تحقیق کیفی- مشاهده‌ای برای تحلیل اسناد، کتاب‌ها، مقالات مرتبط با موضوع تحقیق و با حمایت آیات و روایات قرآن کریم در زمینه اخلاق دینی استفاده شده است. فرضیه های این پژوهش نشان می دهد که بین رادیکالیسم و اقدام تروریستی و آموزه های جعلی رابطه تنگاتنگی وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، عمل رادیکالیسم و تروریسم جزء آموزه های ادیان توحیدی نیست، بلکه به دلیل سوء تفاهم در درک آموزه های ادیان توحیدی و آیات قرآن رخ داده است. به علاوه صلح اصل اصلی ادیان توحیدی و به ویژه دین اسلام است. زیرا ریشه در فطرت انسان دارد و البته جنگ در اسلام در مورد ظلم استثناء است. نتیجه گیری: چندین گزینه که می توان برای حل مشکلات رادیکالیسم و تروریسم در جامعه اندونزی و سایر کشورهای جهان به کار برد عبارتند از: شناخت ریشه رادیکالیسم و تروریسم، رادیکال زدایی و تروریسم زدایی از پیروان رادیکال ادیان، استفاده از روش مشاوره. در تضاد رادیکالیسم و تروریسم و کنترل فریبکاری در شبکه های اجتماعی.
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
نویسنده:
کیانا فائض مصطفی، امیر جوان آراسته، رحمان بوالحسنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: تجلی واژه ای قرآنی است و به همین دلیل مورد توجه و اهمیت عرفا بوده است. تجلی یکی از مهمترین مبانی عرفانی است که چگونگی تحقق کثرت در عرفان را تبیین می کند. مصادیق تجلی در قرآن کریم بسیار است، از جمله: چون خداوند عزّ و جلال خود را بر کوه تجلی کرد، آن را خاک کرد و موسی بی حال بر روی خود افتاد. این پژوهش با هدف بررسی عرفانی آیه تجلی و بررسی ارتباط تجلی الهی با سفر راهپیمایی انجام شده است. روش و یافته: روش تحلیلی- توصیفی این پژوهش با تفسیری عرفانی از این آیه قرآنی درباره تجلی پروردگار بر موسی، به بیان حقیقت تجلی، ابعاد و اقسام آن می‌پردازد که تجلی وجودی و شهودی (رفتاری) است. در این تحقیق قصد داریم نکات مهم بسیاری را مشاهده کنیم، از جمله گنجاندن آیه تجلی چند نوع تجلی که از آن تجلی رفتاری است که از طریق سیر معنوی موسی (ع) که در نقطه بین ایستگاه مکالمه و مکالمه ختم می شود، تحقق می یابد. رعیت (ماربوب) بودن. حرکت از خلوه به جلوه، سفر روحانی موسی به سوی حق تعالی در رابطه با تجلی الهی است. نتیجه: از آنجایی که عرفان از جهت ارتباط با عوالم هستی و جنبه های معرفتی انسان به تجلی می پردازد، لذا با تحلیل عرفانی آیه تجلی در قرآن کریم، درک صحیح تجلی و ارتباط آن با سیر معنوی انسان، به دست می آید. قابل دسترسی است.
صفحات :
از صفحه 13 تا 37
نویسنده:
مهدی دهقانی فیروزآبادی، مهدی اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: اگرچه جلال الدین رومی و ویلیام بلیک از زمینه های ادبی و فرهنگی متفاوتی هستند، اما اشعار آنها قرابت های جالبی دارد. با این حال، محققان به طور کامل به این قرابت ها پرداخته اند. این مقاله به بررسی نقش عقل در شعر مولانا و بلیک در تلاش انسان برای زندگی پاک که اتحاد با خداست می پردازد. به عبارت دیگر، پژوهشگران تلاش می‌کنند تا دریابند که چگونه می‌توان با تحلیل و تفسیر اشعار مولانا و بلیک به درک عمیقی از درون مایه عقل در شعر مولانا و بلیک دست یافت. علاوه بر این، در این پژوهش تلاش شده است تا به صورت تطبیقی، به ویژه در مضمون عقل، شباهت ها و تفاوت های شعر مولانا و بلیک مشاهده شود. روش و یافته: اشعار منتخب از «مثنوی» مولانا و «کتاب اوریزن» و «چهار زوآس» بلیک خواهد بود. برای مقایسه دیدگاه هر دو شاعر در مورد عقل، از رویکرد شمول توتوسی دو زپتنک استفاده خواهد شد. این مطالعه تطبیقی بر اساس دکترین فلسفه چند ساله به رهبری آلدوس هاکسلی ساخته شده است. بحث بر دو جنبه اصلی یعنی عقل جزئی و کارکرد آن به عنوان مانع حیات طیبه (حیات طیبه) به عنوان سبک زندگی پسندیده انسان و اتحاد با خدا متمرکز خواهد بود. جنبه دوم به عقل جهانی و کارکرد آن به عنوان پلی برای اتحاد با هستی مطلق مربوط می شود. نتیجه‌گیری: با وجود اینکه مولانا و بلیک اصالتاً از محیط‌های جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی گوناگونی هستند، اما در مورد مفاهیم عقل عقاید مشترکی دارند. بنابراین، بررسی تطبیقی این دو غول ادبی، راه را برای علاقه مندان به یافتن اشتراکات تصوف و رمانتیسم به ویژه در شعر مولانا و بلیک هموار خواهد کرد.
صفحات :
از صفحه 103 تا 136
نویسنده:
حمزه علی اسلامی نسب، محمدمهدی گرجیان عربی، حمیدرضا مظاهری سیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: معنویت های جدید (عصر جدید) نگاهی خاص و جدید به انسان و جایگاه آن در جهان دارند که به مبانی انسان شناسی خاصی منتهی می شود. از جمله این مبانی کمال گرایی (روحانی و زیستی) است. هم چوپرا و هم ملاصدرا موضوعات مختلفی را در مورد کمال گرایی معنوی مورد بحث قرار داده اند. با توجه به دیدگاه ملاصدرا، این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که کمال گرایی معنوی دیپاک چوپرا چه ایرادی دارد؟ روش و یافته‌ها: روش تحقیق نظری و کتابخانه‌ای است. یافته های پژوهش با عناوین ماهیت کمال معنوی، غایت کمال معنوی، راه ها و موانع کمال معنوی ارائه شده است. همه این عناوین با توجه به چوپرا و ملاصدرا به طور جداگانه و در نهایت به صورت تطبیقی توضیح داده شده است. نتیجه‌گیری: نتیجه بررسی و تحلیل آرای چوپرا و ملاصدرا بر اساس آثار آنان این است که اگرچه شباهت‌هایی بین دیدگاه‌های آنان وجود دارد، اما کمال‌گرایی صدرا در جهت نیل به خداوند متعال است. همه راه ها و موانع کمال که از سوی ایشان مطرح شد، سالک را در سیر و سلوک یاری می رساند. در مقابل، کمال چوپرا کاملاً الهی نیست و بیشتر زیستی است و عمدتاً به دنبال آرامش درونی و حل مشکلات دنیوی انسان است.
صفحات :
از صفحه 39 تا 71
  • تعداد رکورد ها : 6