جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1681
اخلاق نبوت و امامت
نویسنده:
نويسنده:محمدبن‌شاه‌ مرتضی فیض‌کاشانی؛ مترجم:ابوالفضل هادی‌منش
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: خادم‌الرضا (ع),
چکیده :
بررسی سیره اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و خاندان ایشان به عنوان پیشوایان معصوم است. در این نوشتار ابتدا به بررسی اهمیت آثار قرآنی و روایی در زمینه‌های اخلاقی و تدوین این آثار توسط علمای مسلمان پرداخته شده و سپس به ترتیب به بیان کرامات اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و دوازده امام پس از ایشان پرداخته شده است. نویسنده با ذکر داستان‌هایی از زندگانی انان اخلاق و ویژگی‌های منحصر به فرد آنان در برخورد با افراد مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و جلوه‌هایی از کمال اخلاقی در آنان را به تصویر کشیده است. اخلاق معصومین(ع) در خانواده و جامعه، دستگیری آنان از افراد نیازمند، سخاوت و بخشندگی آنان، صبر و حلم ایشان و بیان برخی از معجزات آنان در زمینه‌های مختلف از اصلی‌ترین مندرجات این کتاب است.
الأخلاق في القرآن
نویسنده:
عبدالأعلى موسوي سبزواري؛ گردآورنده: ابراهیم سرور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
ن‍ه‍ای‍ة الأرب‌ ف‍ی‌ ف‍ن‍ون‌ الأدب‌ المجلد3
نویسنده:
ش‍ه‍اب‌ ال‍دی‍ن‌ اح‍م‍د بن‌ عبدالوهاب ن‍وی‍ری‌؛ تحقیق حسن نورالدین
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتب العلمیه,
چکیده :
نهاية الأرب في فنون الأدب تألیف احمد بن عبدالوهاب نویری فرهنگ نامه يا دائرةالمعارفى است جامع و از تمامى علوم و معارف اسلامى و فرهنگ عصر خويش و از صدر اول تا عصر تأليف سخن مى‌گويد. اجمالى از مطالب كتاب اين مجموعه كار خود را از آغاز آفرينش آسمان آغاز كرده و پيرامون هيئت آسمان و فلك ادامه مى‌دهد و در هواشناسى و كهكشان شناسى و چگونگى شكل- گرفتن برف و باران و آذرخش و قوس و قزح و اساس آتش و آتش‌خانه‌ها و ضرب المثل‌هاى مربوط به آتش و بيان شب‌ها و روزها و ماهها و سال‌ها و فصول و اعياد و كوه‌ها و درياها و جزاير و نهرها و چشمه‌ها و آبگيرها. به حقيقت كمتر علمى است كه نشانى از آن در اين مجموعه ديده نشود. تاريخ، ادبيات، فرهنگ شناسى، مردم شناسى و... آنقدر اين دانشنامه را آكنده است كه وجود آن را براى پژوهشگران تاريخ علم مرجعى گريز ناپذير مى‌سازد.اين مجموعه عظيم در بيش از 30 جلد تنظيم گشته و دانشهاى گوناگون را آنقدر به تفصيل برگزار كرده است كه تنها چند جلد آن مرجعى پربار براى تحقيقات ادبى و بلاغى است.
پندهای امام صادق علیه السلام به ره جویان صادق
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی؛ تحقیق و نگارش: محمدمهدی نادری قمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره )، مرکز انتشارات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معرفی کتاب محور اصلی بیست و هشت درس این کتاب، شرح و توضیح مبسوط حدیثی گرانبها از امام صادق(علیه السلام)، خطاب به عبدالله بن جندب است. آن حضرت در این حدیث به بسیاری از مباحث و موضوعات اخلاقی اشاره فرموده اند. هر یک از مطالب این کتاب گنجی گران قدر، توشه ای تمام ناشدنی، و پرتوی درخشان برای ره جویان صادق است. موضوعاتی چون دوستان واقعی اهل بیت(علیهم السلام) با اشاره به ویژگی های آنان، شرح چگونگی نگاه مؤمن به دنیا، نشانه های ایمان واقعی و علامت های مؤمن حقیقی، توضیح ثمرات استقامت در دین، بیان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دام های شیطان، شرح نماز مقبول و راه های رسیدن به جوار الهی و نیز توضیح و بیان نشانه های شیعه واقعی از منظر امام صادق(ع) از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن ها اشاره شده است.
نوآوری های محسن فانی کشمیری در نظریه اعتدال
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
براساس نظریه اعتدال، که نظریه پردازان اول آن افلاطون و ارسطو هستند، اعتدال و میانه روی در هر عمل و احساسی موجب فضیلت اخلاقی و افراط و تفریط موجب رذیلت است. نظریه اعتدال، بیشترین رواج را در بین حکیمان مسلمانی، که رویکرد فلسفی به اخلاق داشتند، داشته است. اما تمامی این حکماء، تابع محض نظرات افلاطون و ارسطو نبوده اند و برخی ابتکارات و نوآوری هایی در این نظریه وارد کرده اند. یکی از این مبتکران، محسن فانی کشمیری است. وی تعداد اجناس عالی رذایل را بر خلاف قول مشهور، که هشت عدد می دانست، دوازده عدد دانسته است. تعریف جدیدی از عدالت و رذایل مقابل آن، ظلم و انظلام ارائه کرد، برداشت جدیدی از حد رذایل مقابل با حد فضیلت اعتدال داشت. اشکالات و انتقادهایی به برخی نظرات محقق طوسی و جلال الدین دوانی داشت.
بررسی میزان انطباق مباحث برنامه های اخلاقی رادیو معارف با الگوی اخلاق اسلامی از نظر کمی
نویسنده:
مصطفی همدانی,سید محمدجواد وزیری فرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اخلاق، مهم ترین حوزه در فرهنگ اسلامی است و رادیو معارف رسانه ای است که رسالت خود را ترویج معارف، به ویژه مکارم اخلاقی قرار داده است. این تحقیق، با رویکردی توصیفی– تحلیلی، با هدف بررسی میزان انطباق محتوایی برنامه های اخلاقی رادیو معارف با الگوی اخلاق اسلامی به تحلیل محتوای نمونه ای که با روش طبقه ای و منظم از برنامه های این شبکه انتخاب شده، می پردازد. این تحقیق در چارچوب الگوی اخلاق اسلامی که از کتاب جامع السعادات استخراج شده، انجام گرفته و مطالعة خود را بر اساس نمونه ای که با روش طبقه بندی سیستماتیک انتخاب شده، قرار داده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که این برنامه ها در بیشتر موارد دارای انطباق کامل با الگوی اخلاق اسلامی نیستند؛ به این معنا که بسیاری از ابعاد، خرده ابعاد و مؤلفه های مباحث اخلاق اسلامی، در این برنامه ها بیان نشده اند. همچنین مباحث بسیاری خارج از الگوی اخلاق اسلامی در این برنامه ها مطرح می شوند که این به کم وزن شدن سهم اجزای اصلی الگو در برنامه ها انجامیده است.
کنکاشی در اخلاق عرفانی امام خمینی(س)
نویسنده:
مجید ملایوسفی، صفورا چگینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اخلاق عرفانی از مهم ترین حوزه هایی است که از دیرباز مورد توجه متفکران مسلمان بوده است. این رویکرد منبعث از اخلاق دینی به ویژه قرآن است و به طور خاص به رابطة انسان با خدا تکیه دارد. در نوشتار حاضر، علاوه بر معرفی رویکردهای مختلف اخلاق اسلامی به ویژه اخلاق عرفانی سه رکن مهم نفس، فضیلت و سعادت که از مهم ترین مؤلفه های اخلاق عرفانی اند در آرای امام خمینی مورد بحث قرار گرفته اند. ایشان به تبعیت از پیشینیان خود به تحلیل نفس از دیدگاه فلسفی پرداخته و در نهایت تحلیلی عرفانی از نفس و مراتبش ارائه می دهد. این رویکرد اخلاقی بر مدار فضایل می چرخد؛ در نگاه امام تزکیه و دستیابی به فضایل، کمالات متوسطه ای هستند که حصول آنها مقدمه هدایت است. امام با قبول فضایل فلسفی، با الهام از منابع دینی به طرح فضایل دینی پرداخته اند. با نگاهی ذو مراتبی به فضایل دینی است که فضایل عرفانی معنا می یابند.اگر فرآیند تزکیه در چارچوب تخلیه رذایل و تحلیه فضایل به درستی صورت گیرد منجر به سعادت انسان خواهد شد. منظور امام از سعادت دستیابی به توحید است که غایت القصوای سیر انسانی و منتهی النهایه سلوک عرفانی است.
جایگاه توالد و تناسل در حقوق و اخلاق اسلامی
نویسنده:
نقیبی سیدابوالقاسم, صدرطباطبایی سیدمحمدعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 147 تا 168
کتاب الصراط المنسوب الی المفضل بن عمر الجعفی (ت.180ه؟/ 796م)
نویسنده:
المفضل الجعفي، التحقیق: المنصف بن عبدالجلیل
نوع منبع :
کتاب , آثار منسوب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنغازی: دار المدار الاسلامی,
چکیده :
کتاب‌ مفضل بن عمر جعفی و کتاب الصراط منسوب به او محمد کاظم رحمتی کتاب الصراط (منسوب به)مفضل بن عمر جعفی تحقیق:المنصف بن عبد الجلیل بیروت،دار المدار الاسلامی،2005 م اشاره: شماره کمی از آثار نگاشته شدهء غالیان باقی مانده که این آثار نیز به دلیل عدم دسترسی محققان هنوز امکان بررسی نیافته‌اند. این سنت‌ که دست کم دو نسل از غلات در بیش از یک قرن آن را تدوین کرده‌ بودند،در اواخر قرن سوم و آغاز عصر غیبت صغری توسط شخصی به نام‌ محمد بن نصیر نمیری در قالب حرکت‌ جدیدی به نام نصیریه عرضه شد. این نسخه همان گونه که عبد الجلیل اشاره کرده‌ حاوی چهار رساله نصیریه به نام‌های کتاب الاسوس به روایت‌ مفضل بن عمر جعفی،منظومه‌ای از شخصی به نام یوسف،قصیده‌ علی بن صارم و کتاب الصراط است. عبد الجلیل در مقدمه مفصل‌ خود بر کتاب ابتدا به تفصیل تمام مطالبی را که در متون امامیه‌(به تصویر صفحه مراجعه شود) در شرح حال مفضل بن عمر جعفی آمده‌ نقل و بررسی کرده است(ص 7-21)."
  • تعداد رکورد ها : 1681