جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1080
ویتگنشتاین، فریزر ودین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Brian R. Clack
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
"ویتگنشتاین فریزر و دین"، نظرات ویتگنتشتاین در مورد کتاب مشهور شاخه زرین فریزر را تحلیل و شرح می‌کند. این کتاب به تفصیل رد نظریات عقل‌گرایانه درباره دین توسط ویتگنشتاین را بررسی می‌کند و تفسیری جدید از دیدگاه بدیل او در مورد رسوم دینی عرضه می‌کند. نویسنده در این کتاب تفسیر خود درباره ویتگنشتاین را بر اساس این ادعای او بنا می‌کند که جادو هم‌جنس با متافیزیک است. در سراسر کتاب نویسنده به موضوعاتی هم‌چون اکسپرسیویسم در اندیشه ویتگنشتاین ، بازنمایی واضح و روشن در ویتگنشتاین متاخر ، تحلیل ویتگنشتاین از رسم بلتین و رسم قربانی، و بدبینی ویتگنشتاین درباره فرهنگ می‌پردازد.
بحار الانوار المجلد 57
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
وضعیت نشر :
بیروت: دار احیاء التراث العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل‌ ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه‌ ای از آموزه‌ ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده‌ اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره‌ های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می‌ شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می‌ آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می‌ کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می‌ کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت‌ های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب‌ بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه‌ های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش‌ هایی از آن بارها به چاپ رسیده است. برخی عناوين و موضوعاتی كه در اين جلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: تتمة کتاب السماء و العالم، تتمة أبواب العناصر کائنات الجو البحر و المعادن و الجبال و الأنهار و البلدان و الأقالیم، أبواب الإنسان و الروح و البدن و أجزائه و قواهما و أحوالهما، فضل الإنسان و تفضیله علی الملک و بعض جوامع أحواله، بدء خلق الإنسان فی الرحم إلی آخر أحواله.
درسگفتار مفهوم انسان، گونه‌شناسی و نگاهی به تاریخ تحول آن- جلسه هشتم
مدرس:
سید علیرضا حسینی بهشتی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آگوستین اولین کسی است که با تمایز میان روح و جسم، راه را برای تمایز میان درون و برون باز کرد. او همچنین اولین کسی است که به «خویشتن»، به عنوان ابژه نگاه کرد؛ سرآغاز چیزی که بعداً در فلسفه دکارت به صورت‌بندی «می‌اندیشم، پس هستم» و امکان شناخت خویشتن خویش منتهی شد.
اشخاص: انسانی و الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter van Inwagen , Dean Zimmerman
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Clarendon Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ماهیت افراد موضوعی همیشگی بحث در فلسفه است که در حال حاضر از چیزی شبیه به احیاء برخوردار است. در این مجلد برای اولین بار بحث های متافیزیکی در مورد ماهیت انسان ها همراه با بحث های مرتبط در فلسفه دین و کلام آورده شده است. پانزده مقاله نوشته شده ویژه دیدگاه‌های ایده‌آلیستی، دوگانه‌گرایانه و ماتریالیستی درباره افراد را بررسی می‌کنند، مفاهیم خاص مسیحی را از ارزش تجسم مورد بحث قرار می‌دهند و به چهار موضوع اصلی در الهیات فلسفی می‌پردازند: تجسم، معاد، گناه اصلی و تثلیث.
الهیات سیستماتیک جلد 2 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
translated by GEOFFREY W. BROMILEY ؛ Wolfhart Pannenberg (ولفهارت پاننبرگ)
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: جلد 2 از کار بزرگ پاننبرگ فراتر از بحث بسیار تبلیغ شده در مورد پیش‌گفته‌های سیستماتیک و الهیات خاص در جلد 1 به بیانیه‌های دستوری و جامع در مورد خلقت، ماهیت انسان، مسیح‌شناسی و نجات می‌رود. در سرتاسر، پاننبرگ تسلط گسترده دانش تاریخی و تفسیری و استدلال فلسفی را که به آن شهرت دارد، به ارمغان می آورد.
مقایسه آراء انسان شناسانه هایدگر و ملاصدرا
نویسنده:
محمدرضا اسدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
صورتبندی مبانی انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی علی صفایی حائری و استخراج استلزامات آن در مفهوم تربیت دینی و روش‌های آن
نویسنده:
محمد قربانعلی؛ استاد راهنما: محمدرضا شرفی جم؛ استاد مشاور: سیدمهدی سجادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
هدف این پژوهش صورتبندی مبانی انسان شناختی و ارزش شناختی صفایی حائری و استخراج استلزامات آن در مفهوم تربیت دینی و روش های آن است. در این تحقیق از روش های توصیف، تحلیل زبان فنی و رسمی و نیز استنتاج استفاده شده است. در بخش یافته ها، هدف کلی تربیت دینی از منظر صفایی «عبودیّت» در نظر گرفته شده است. در بخش انسان شناسی، سه مبنای نوع اوّل از جمله «اهمیّت ملاحظه اختیار در تربیت»، هشت مبنای نوع دوم از جمله «تابعیت گرایشها از شناختها» و 16 مبنای نوع سوم از جمله «مداومت بر عمل، مقوّم شناختها» بدست آمد که با استفاده از هدف کلی بیان شده، سه هدف واسطی از جمله «تربیت انسان مختار»، و هشت اصل تربیتی از جمله «ایجاد و حفظ شناختها» منجر به استنتاج 16 روش تربیتی از جمله «مداومت بر عمل» گردید. در بخش ارزش شناسی نیز سه مبنای نوع اوّل از جمله «شناخت ارزشها، زمینه ساز نیل به عبودیّت»، چهار مبنای نوع دوم از جمله «ارزشمندی رشد دهنده ها» و چهار مبنای نوع سوم از جمله «مذهب، مسیر عبودیّت» به دست آمد که با استفاده از هدف کلی بیان شده، سه هدف واسطی از جمله «شناخت ارزشها» و چهار اصل تربیتی از جمله «ملاک رشد» منجر به استنتاج چهار روش تربیتی از جمله «بررسی مصادیق بر اساس ملاک رشد» گردید.
مناسبت انسان‌شناختی نظریه بیلدونگ با ایده دانشگاه در اندیشه ویلهلم فون هومبُلت
نویسنده:
احمد بنی اسدی ، سید مهدی سجادی ، خسرو باقری ، میثم سفید خوش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظریه های بیلدونگ از پردامنه‌ترین نظریه ها در اندیشه آلمانی است. یک تقریر از این نظریه از آنِ ویلهلم فون هومبلت است که می توان بازتاب آن را در ایده پردازی فلسفی او از دانشگاه هم مشاهده ¬کرد. به نظر می‌رسد این تقریر چارچوب انسان شناختی مشخصی دارد که در طراحی این ایده نقش بسزایی ایفا می کند. هدف اصلی این پژوهش در مرحله نخست، تبیین و شناساندن مؤلفه‌های اساسی این چارچوب و پس‌ازآن نشان دادن ارتباط این مؤلفه‌ها با ارکان ایده دانشگاه هومبلتی است. نتایج نشان میدهد که در اندیشه هومبلت، انسان به‌عنوان یک غایت از ابتدا برآورده شده نیست و این برآوردگی در گرو عملِ از روی اراده، هدفمند و بی‌پایان او خواهد بود. بایسته های این شدن، بیش از هر مورد دیگر، بسته به اصل آزادی، گسترش موقعیت ها، اوضاع و شرایط توانمندساز، در پرتو تعاملی فراگیر با جهان (= غیرانسان) است. همچنین دست یابی به شخصیتی متوازن و همگون غایتی است که این نظریه برای انسان تصویر میکند. افزون بر این موارد دستاورد بیلدونگ در زمینه اجتماعی عبارت است از بالا بردن فرهنگ عامه که ارمغان آن فرهیختگی برای همه جامعه خواهد بود. به همین نسبت نشان داده خواهد شد که ایده هومبلتی دانشگاه نیز دربرگیرنده چنین ویژگیهایی است. انتظار می‌رود دستاوردهای این پژوهش در افزایش بینش ما نسبت به بنیادهای نظری یکی از ایده های مشهور دانشگاه یعنی ایده هومبلتی که کمتر به آن توجه داشته‌ایم یاری رسان باشد.
  • تعداد رکورد ها : 1080