آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 417
مفهوم اکو-صوفیسم: هماهنگی خدا، طبیعت و انسان از دیدگاه سید حسین نصر [مقاله اندونزیایی]
نویسنده:
Reni Dian Anggraini, Ratu Vina Rohmatika
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله به تبیین و تشریح چگونگی تحلیل مفهوم اکو-صوفیسم: هماهنگی خدا، طبیعت و انسان از دیدگاه سید حسین نصر می پردازد. مفهوم اکو-صوفیسم نصر زمانی آغاز شد که او دید که انسان ها دچار یک بحران معنوی شده اند که بر محیط اطراف تأثیر می گذارد. به طوری که فقدان ارزش های معنوی در انسان بحران زیست محیطی ایجاد می کند. از این رو، نصر در قالب صدور مفهوم اکو صوفی گری، آموزه ای درباره اخلاق مداری و مراقبت صحیح انسان از طبیعت ارائه می دهد. به طوری که در قالب جنبش اکوسوفیسم بین خدا، طبیعت و انسان هارمونی ایجاد کند. انسان برای ایجاد صلح و هماهنگی با طبیعت ابتدا باید تسلیم و اطاعت از دستورات خداوند باشد. در این بحث نویسنده از روش کتابخانه ای با استفاده از منابع مختلف مرتبط در قالب کتاب، مجلات و مقاله استفاده می کند. از این رو، در این مقاله سعی شده است تا چگونگی پیشروی مفهوم اکو-صوفیسم توسط سید حسین نصر و چگونگی هماهنگی خدا، طبیعت و انسان توضیح داده شود.
گلچینی از فلسفه در ایران جلد 2: اندیشه اسماعیلی در عصر کلاسیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Seyyed Hossein Nasr, Mehdi Aminrazavi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
I. B. Tauris,
فلسفه اسلامی از پیدایش تا کنون: فلسفه در سرزمین نبوت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Seyyed Hossein Nasr (سید حسین نصر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مروری جامع بر سنت فلسفی اسلامی.
توسط دكتر سيد حسين نصر مجلدات "منتخب فلسفه در ايران "در پنج جلد منتشر مي شود
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مهر,
گلچینی از فلسفه در ایران جلد 3: الهیات فلسفی در قرون وسطی و پس از آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Seyyed Hossein Nasr, Mehdi Aminrazavi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایران خانه یکی از معدود تمدن های جهان است که بیش از دو هزار و پانصد سال است که دارای سنت مستمر تفکر فلسفی بوده است. با توسعه الهیات اسلامی در قرون وسطی، بسیاری از مکاتب آن با جریان های فلسفی موجود فارسی در تعامل بودند و به یک کلام فلسفی متمایز یا الهیات جزمی تبدیل شدند. از استادان قطعی متکلمان شیعه و سنی، ایرانیان متعددی بودند، از جمله غزالی و فخرالدین رازی که در اینجا حضور برجسته ای دارند. گزیده های مهمی از مکاتب کلامی شیعه و سنی (از جمله معتزله و اشعریه) در این جلد گنجانده شده است که بسیاری از آنها تاکنون هرگز در غرب به صورت ترجمه در دسترس نبوده اند.
متن مقدس، جامعه و حکمت سنتی (مصاحبه‎ای با سید حسین نصر)
نویسنده:
حسن توسلی
نوع منبع :
مقاله
چکیده :
نوشتار حاضر، ترجمه‎ای است از مصاحبه آقای «بارنز نورتن» با دکتر «سیدحسین نصر». نصر در این مصاحبه به سئوالات متعددی پاسخ داده است؛ ازجمله این سئوال که رویکرد سنت‌گرایی و فلسفه‎های معاصر غرب نسبت به متون مقدس چگونه است. وی معتقد است که نگاه فلسفه غرب و سنت‌گرایی به متون مقدس، دو نگاه کاملاً متفاوت است. فلسفه قرون وسطی و فلسفه اسلامی که سنت‌گرایی نیز در این هر دو می‎گنجد، با متون مقدس در هماهنگی کامل قرار دارد؛ اما فلسفه «دکارتی» و «پسا دکارتی»، کاملاً با متون مقدس بیگانه است. نکته دیگری که وی به آن پاسخ داده است، تفاوت دیدگاه فلاسفه پست‎مدرن درباره متون مقدس است. پست‎مدرنیست‎ها چون از یکسو قائل به نسبیت‎اند و از دیگر سو، در تقابل با سنت، برای متون مقدس حجیتی قائل نیستند. سپس ایشان درباره رابطه جهان غرب و شرق به سنت، معتقد است که سنت در شرق، حالت پویایی خود را حفظ کرده و به سرنوشت سنت غربی دچار نشده است. از این‎رو به آینده سنت در این حوزه خوش‌بین است.
صفحات :
از صفحه 109 تا 120
سنّت گرایان و مسئله علم در تمدن اسلامی ( مطالعه موردی آرای علم شناختی دکتر سید حسین نصر)
نویسنده:
مالک شجاعی جشوقانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سنّت‌گرایی جریانی فکری در نقد تجدد است که توسط رنه ‌گنون اندیشمند فرانسوی (1951ـ 1886) بنیادگذاری شد و توسط کوماراسوامی (1947ـ 1877) صورتبندی مفهومی خود را یافت و با مطالعات فریتیوف شووان، تیتوس بورکهارت، مارتین لینگز، و دکتر سید حسین نصر به عنوان یک جریان فکری معاصر مطرح شد .موضوع این مقاله ، طرح و تحلیل و نقد آرای « علم شناختی » سنت گرایان در باب مقوله « علم» در تمدن اسلامی با تاکید بر آثار دکتر سید حسین نصر به عنوان پرکارترین متفکر سنت گرا در زمینه فلسفه و تاریخ علم است.هدف ما ، تحلیل مبانی و لوازم آرای علم شناختی دکتر نصر و تحلیل دستاورد وی در زمینه مواجهه با علم جدید و استلزامات تمدنی آن می باشد. بدین منظور با اتخاذ تلفیقی از روش های کیفی1-هرمنوتیکی ( هرمنوتیک روش شناختی و نه هرمنوتیک فلسفیِ نسبیت گرا) و 2- تحلیلی ، ضمن تلاش برای فهم نظریات دکتر نصر از طریق بازخوانی آثار مکتوب وی ، به تحلیل مبانی و لوازم این نظریات می پردازیم . دستاورد و نتیجه این مقاله هم رویکردی انتقادی به ارتباط وثیق میان تجدد شناسی و فلسفه شناسی دکتر نصر از سویی و تلقی وی از مناسبات علم و دین در تمدن اسلامی و ارائه تقریری جدید از نظریه علم شناختیِ نصر ذیل عنوان« هرمنوتیکِ دینیِ طبیعت» می باشد
صفحات :
از صفحه 61 تا 95
آشنائی با سنت عرفانی
نویسنده:
حسین نصر، جعفر قربانی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
الفيلسوفان سيد حسين نصر ومظفّر إقبال ، فضاء الإسلام أوسع من أن يضيق بالثورة العلمية المعاصرة.
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 16 تا 40
تأملی بر امکان گفت و گوی بین الادیانی بر اساس نسخه سنت گرایی (با تأکید بر قرائت سید حسین نصر)
نویسنده:
حسن توسلی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
سنت گرایی به مثابه مدلی فلسفی، برای گفت و گوی ادیان از داشتن ریشۀ واحد ادیان در مُثل اعلای دین «وحدت متعالیه ادیان» سخن می‌گوید و از سنت به مثابه اصول معنوی و قدسی مشترک میان، به عنوان زمینه مشترک برای طرح گفت‌وگوی ادیان استفاده می‌کند. در این مقاله سعی می‌شود که این مدل فلسفی گفت‌وگوی ادیان را بر اساس بایسته‌ها و نتایج مورد انتظار از گفت و گوی طراز دینی مطرح شده از سوی نحلۀ رئالیسم انتقادی مورد ارزیابی قرار دهیم. نتایج حاصل از این تحقیق این است که با توجه به منظومۀ هستی شناسی و معرفت شناسی سنت گرایی در تبیین تکثر ادیان، گفت و گوی ادیان معطوف به گذشته خواهد بود و نه معطوف به آینده؛ هرچند در تفسیری از دین که به ایجاد حس دیگرپذیری و هم‌پذیری کمک شایانی می‌کند موفق هستند ولی در نهایت، گفت و گوی ادیانی کاملاً نخبه گرایانه است و به فرهنگ توده مردم تبدیل نخواهد شد.
صفحات :
از صفحه 87 تا 109
  • تعداد رکورد ها : 417