آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 31
پرسش از خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John D. Caputo, Mark Dooley, Michael J. Scanlon (editors)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Indiana University Press ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه انگلیسی: ژاک دریدا و گروهی بین‌المللی از علمای دین در 15 مقاله بینش‌گر، تفکر پست مدرن در مورد خدا را بررسی می‌کنند و ماهیت بخشش را در رابطه با تناقض‌های موهبت در نظر می‌گیرند. از جمله موضوعاتی که مشارکت‌کنندگان به آن پرداخته‌اند، امکان تصور خدا به عنوان غیرقابل تصور، تصور خدا به عنوان غیر پدرسالار، تصور بازگشت به آگوستین، و تصور عصری است که در آن ستایش بسیار مهمتر از روایت است. پرسش از خدا خوانندگان را فراتر از پارامترهای عقل متافیزیکی و عقلانیت مدرنیستی سوق می دهد، زیرا تلاش می کند به پرسش های خدا و بخشش در زمینه پست مدرنیستی بیندیشد. مشارکت کنندگان عبارتند از: جان دی. کاپوتو، ژاک دریدا، مارک دولی، فرانسیس شوسلر فیورنزا، رابرت گیبس، ژان گریش، کوین هارت، ریچارد کرنی، کلیو مک نلی کرنز، جان میلبنک، رجینا ام. شوارتز، مایکل جی اسکنلون و گراهام وارد. مجموعه ایندیانا در فلسفه دین-مرولد وستفال، سردبیر عمومی
پس از مرگ خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Vattimo , Gianni; Caputo , John D.; Robbins , Jeffrey W
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: از قدیم تصور می شد که هر چه مدرن تر شویم، کمتر مذهبی خواهیم بود. با این حال، رستاخیز اخیر در ایمان، قطعیت این اعتقاد را به چالش کشیده است. در این مقالات و مصاحبه های اصلی، فیلسوفان هرمنوتیک و نظریه پردازان پست مدرن، جان دی. کاپوتو و جیانی واتیمو با کارهای گذشته و حال یکدیگر در مورد این موضوع درگیر می شوند و در مورد گذار ما از سکولاریسم به پست سکولاریسم تأمل می کنند. کاپوتو و واتیمو به عنوان دو تن از شخصیت‌هایی که بیشترین کمک را به تأملات نظری در مورد چرخش فلسفی معاصر به دین داشته‌اند، تغییرات، تحریف‌ها و اصلاحاتی را که بخشی از ایمان پست مدرن ما و نیروهای شکل‌دهنده تخیل دینی امروز هستند، بررسی می‌کنند. این متفکران با دقت و تخیل استدلال خود را به موضوعاتی از تروریسم تا تعصب و از سیاست گرفته تا رسانه و فرهنگ مرتبط می‌کنند، این متفکران همچنان به ابداع مجدد حوزه فلسفه هرمنوتیک با ذکاوت، لطف و اشتیاق ادامه می‌دهند.
فلسفه پست مدرن و حقیقت در گذر
نویسنده:
تیم کرین؛ ترجمه: زهیر باقری نوع پرست
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
واپسین گام ایمان: نقدها و تاملاتی درباره الاهیات ناظر به مرگ خدا
نویسنده:
نويسنده: جان‌دی. کپیوتو, نويسنده: جیانی واتیمو؛ مترجم: مرضیه سلیمانی؛ ويراستار: جفری‌و رابینز
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر علم,
چکیده :
موضوع کتاب حاضر، نقد و بررسی نظریة مرگ خداوند و خداشناسی فراتجدد در مسیحیت است. این نوشتار، با هدف بازتاب بحران‌های مسیحیت کاتولیک در اروپای غربی و شرح آسیب بی‌رحمانه و بی‌وقفة ماتریالیست‌ها، لائیک‌ها و سکولار‌های مدرن بر دین مذکور تدوین شده است. نگارنده در این اثر بر آن است که واپسین پرسش‌ها و اضطراب‌های انسان در عرصة الهیات را مدّنظر قرار داده و با نگاهی فلسفی و تأکید بر دیدگاه‌های مختلف، اصل وجود خدا و الهیات ناظر بر مرگ خدا را بررسی کرده و اعمال و عقاید ناشی از عقیدة مذکور را نقد نماید. وی همچنین می‌کوشد، پاسخی برای این سؤال که «چگونه ما از الهیات‌های پسا مسیحی و پسا هولوکاست و عمدتا سکولار مرگ خدا در دهة 1960 به بازگشت پسامدرن دین رسیده‌ایم» یافته‌ و در این راستا به بازخوانی نظریه‌های برخی صاحب‌نظران در این زمینه پرداخته و به بسیاری از شبهات پاسخ می‌دهد.
John D. Caputo
عنوان :
نویسنده:
Neal DeRoo: نیل دیرو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: جان دی کاپوتو (1940-) شخصیت برجسته الهیات پست مدرن است. او با استفاده از رویکردی ساختارشکن که بینش‌های الهیات منفی را جدی می‌گیرد، هدف خود الهیات را دوباره تجسم کرده است، و آن را از صحبت در مورد خدا به صحبت‌های معطوف به خدا و آنچه خدا ما را به انجام آن فرا می‌خواند، تغییر داده است. او با کار در سنت مسیحی، رشته‌ای از الهیات پست مدرن را به نام «الهیات ضعیف» تولید کرده است که پیش‌فرض‌های مدرن در الهیات سنتی یا «قوی» (به‌ویژه، حاکمیت و قدرت مطلق خدا) را به چالش می‌کشد تا الهیات دوباره بیدار شود. به اهداف عملی و اخلاقی آن. آثار او نه تنها در گفتمان فلسفی و کلامی، بلکه در «کلیسای نوظهور» و دیگر جنبش‌های غیر روحانی تأثیر بسزایی داشته است. او یک شخصیت کلیدی در پیوند الهیات قرن بیستم و بیست و یکم است.
بررسی پدیدارشناسانه‌ دین از منظر جان دی کاپوتو
نویسنده:
مجید موحد مجد, علی فتوتیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این مقاله قصد داریم به بررسی نظرات پدیدارشناسانه‌ی کاپوتو در مورد دین بپردازیم. برای این منظور در ابتدا با بنیان‌های نظری وی آشنا می‌شویم که مهمترین آن‌ها رویکرد پدیدارشناسانه‌ی هایدگری، لویناسی می‌باشد. او در رویکرد خود با قایل بودن به حذف هرگونه متافیزیک و به تبع آن مفاهیم مطلق‌انگار در حوزه‌ی مطالعات دین‌شناختی به دنبال سوژه‌زدایی از معرفت دینی است و برای این مهم از رویکرد پدیدارشناسانه‌ی لویناس و رویکرد آنتولوژیک هایدگر برای تقرب به هستی دین مدد می‌جوید. در نهایت این‌که نبایستی رویکردهای دین‌شناختی پسامتجدد را جدای از فلسفه‌های پسامتجدد سده‌ی اخیر در نظر گرفت و این‌که این حوزه تا چه اندازه در معرفت‌بخشی مطالعات دینی شخص موثر است وابسته‌ی با نسبتی است که وی با پساتجدد و نظرات پیرامون آن برقرار می‌کند و این‌که چنین رویکردهایی تا چه اندازه در مقام اثبات ادعای خود برامده‌اند، وابسته به چنین نسبتی است و اصولا هم در چارچوب معرفت‌شناختی چنین نسبتی بایستی درک شود.
اینک دین: سرشت ایمان در عصر مدرن
نویسنده:
نويسنده:جان کاپوتو؛ مترجم: مرضیه سلیمانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر علم,
چکیده :
در مقدمه‌ای که مترجم برای کتاب حاضر نوشته است، می‌خوانیم: «نویسندة کتاب، از متالهان و دین‌پژوهان برجستة دوران ماست. وی هم‌چون استاد نامدارش، ژاک دریدا، کوشیده است بر بستری ساختارشکنانه، پرسش‌ها و پرسمان‌های کلیدی دین در این عصر را مطرح کند و در کمال انصاف، در دل تاریک‌ترین ادوار و پیچیده‌ترین شرایط روانی و معنوی تاریخ بشر، روش‌ها و پاسخ‌هایی معتدل ارائه کند. او نه اهل تجویز است و نه اهل تقدیس امور و شرایعی خاص. نگرش وی، صرف نظر از قبول یا رد آن، نوعی مواجهه یا حضور در فرهنگ و زیست کثرت‌گرایانة معاصر است. جهانی که کیفیت ارتباطات، اطلاعات، زندگی اجتماعی، سیاست، الهیات و علوم پایه و انسانی در آن به کلی با گذشته‌های دور و نزدیک متفاوت است و اگر چنین تلاش‌های خجسته و ژرفی نباشد، ظلمت بی‌اخلاقی، کدورت بی‌ایمانی و فاجعة بی‌معنایی همچون گردابی، انسان را در دوزخی خودساخته فرو خواهد برد.
کتاب: واپسین گام ایمان: نقدها و تاملاتی درباره الاهیات ناظر به مرگ خدا
نویسنده:
جان‌دی. کپیوتو، جیانی واتیمو؛ ویراستا‌ر جفری و. رابینز؛ مقدمه‌، ترجمه‌ و توضیحا‌ت‌: مرضیه سلیمانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: علم,
چکیده :
موضوع کتاب حاضر، نقد و بررسی نظریه مرگ خداوند و خداشناسی فراتجدد در مسیحیت است. این نوشتار، با هدف بازتاب بحران‌های مسیحیت کاتولیک در اروپای غربی و شرح آسیب بی‌رحمانه و بی‌وقفة ماتریالیست‌ها، لائیک‌ها و سکولار‌های مدرن بر دین مذکور تدوین شده است. نگارنده در این اثر بر آن است که واپسین پرسش‌ها و اضطراب‌های انسان در عرصة الهیات را مدّنظر قرار داده و با نگاهی فلسفی و تأکید بر دیدگاه‌های مختلف، اصل وجود خدا و الهیات ناظر بر مرگ خدا را بررسی کرده و اعمال و عقاید ناشی از عقیدة مذکور را نقد نماید. وی همچنین می‌کوشد، پاسخی برای این سؤال که «چگونه ما از الهیات‌های پسا مسیحی و پسا هولوکاست و عمدتا سکولار مرگ خدا در دهة 1960 به بازگشت پسامدرن دین رسیده‌ایم» یافته‌ و در این راستا به بازخوانی نظریه‌های برخی صاحب‌نظران در این زمینه پرداخته است.
دین پس از متافیزیک [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mark A. Wrathall (ویراستار: مارک راتال)
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در عصری که متافیزیک بدنام شده است، چگونه باید دین را درک کنیم و چه جایگاهی باید داشته باشد؟ مفروضات متافیزیکی که از الهیات سنتی حمایت می‌کردند، دیگر به طور گسترده پذیرفته نمی‌شوند، اما روشن نیست که این «پایان متافیزیک» چگونه باید درک شود، یا چه پیامدهایی باید برای درک ما از دین داشته باشد. در عین حال، تجدید علاقه به امر قدسی و الهی در رشته‌های گوناگونی مانند فلسفه، روان‌شناسی، ادبیات، تاریخ، انسان‌شناسی و مطالعات فرهنگی وجود دارد. در این جلد، فیلسوفان برجسته در ایالات متحده و اروپا به افول متافیزیک و فضایی که این زوال برای درک غیر الهیاتی از دین باز کرده است، می پردازند. مشارکت کنندگان عبارتند از: ریچارد رورتی، چارلز تیلور، ژان لوک ماریون، جیانی واتیمو، هوبرت ال دریفوس، رابرت پیپین، جان دی. کاپوتو، آدریان پپرزاک، لئورا باتنیتسکی، و مارک ای. m a rk a . وی دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بریگام یانگ، یوتا است. او مقالاتی در تعدادی از مجلات به چاپ رسانده و در مجموعه کتاب های کمبریج Companions to Philosophy همکاری داشته است. او یکی از ویراستاران کتاب‌های تطبیق با هایدگر (2000)، هایدگر، اصالت و مدرنیته (2000)، و هایدگر، مقابله، و علوم شناختی است.
کتاب راهنمای کمبریج در خداناباوری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Martin (Editor) (مایکل مارتین)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هجده تن از دانشمندان برجسته جهان در کتاب «همنشین بی‌خدایی کمبریج» مقاله‌های اصلی را درباره جنبه‌های مختلف بی‌خدایی ارائه می‌کنند: تاریخچه آن، چه باستانی و چه مدرن، دفاع، و پیامدهای آن. این موضوع از نظر پیامدهای آن برای طیف گسترده ای از رشته ها، از جمله فلسفه، دین، فمینیسم، پست مدرنیسم، جامعه شناسی و روانشناسی مورد بررسی قرار می گیرد. در دفاع از آن، هم برهان خداباوری کلاسیک و هم معاصر مورد نقد قرار می‌گیرد و از برهان شرور و محال، همراه با مبنای غیردینی برای اخلاق، دفاع می‌شود. این مقالات درک گسترده ای از الحاد و مقدمه ای روشن برای این موضوع بحث برانگیز ارائه می دهند.
  • تعداد رکورد ها : 31