آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 39
بررسی اندیشه رخنه پوش لاهوتی
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
چکیده :
انديشه ساعت ساز لاهوتی يا خدای ساعت ساز، تصويری نادرست از خدا است كه از ديرباز كم و بيش در ذهن بشر وجود داشته است و در دو سده اخير، به دنبال نظريات جديد علمی، رواج يافته است. در پنجمين شماره همين نشريه، اين انديشه بررسی شد و نشان داده شد كه استدلالی كه به چنين نتيجه ای منجر شده، از نوع تمثيل و منطقاً عقيم است و بنابراين، نتيجه ای كه از آن گرفته شده است عقلا قابل قبول نيست. در ادامه و در تكميل نقد انديشه ساعت ساز لاهوتی، در اين مقاله به بررسی انديشه رخنه پوش لاهوتی پرداخته ايم. در اين بررسی ابتدا رخنه پوش لاهوتی را تصوير كرده، سپس ويژگی های آن را برشمرده ايم و هر يك را نقد كرده ايم. در حقيقت، بررسی انديشه رخنه پوش لاهوتی تكميل بررسی انديشه ساعت ساز لاهوتی است. از اين رو، خوانندگان گرامی را پيش از مطالعه اين مقاله به مطالعه «تحليل و بررسی انديشه ساعت ساز لاهوتی» ارجاع می دهيم.
صفحات :
از صفحه 81 تا 90
بررسی مسئله تأثیر نسبیت فیزیکی بر اخلاق
نویسنده:
مهدی بهشتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
تا اواخر قرن نوزدهم، فیزیک نیوتنی حاکم بلامنازع جهان علم بود. نیوتن معتقد بود مکان، زمان، حرکت و جرم اجسام مطلقند و نسبیت در آنها راه ندارد؛ اما با آغاز قرن بیستم، نخستین جرقه های فیزیک نسبیت و کوانتوم، فیزیک نیوتن را مورد تردیدهای جدی قرار داد. در این میان، برخی از فیلسوفان علم و فیزیک دانان قرن بیستم که متأثر از دو انقلاب نسبیت و کوانتوم در فیزیک نوین بودند، ادعا کردند که با سقوط فیزیک کلاسیک نیوتنی که داعیه دار قطعیت و جبر در نظام طبیعت است، نه تنها اختیار و انتخاب آزاد آدمی تضمین می گردد، ارزش های اخلاقی نیز تابع زمان و مکان شده، قطعیت و شمول خود را از دست می دهند. بنابراین در این دیدگاه، اخلاق نیز همچون فیزیک جدید، نسبی می باشد.این نوشتار، ابتدا با شرح و توضیح جداگانه نسبیت در فیزیک و اخلاق، حالات ممکن میان این دو برشمرده شده و سپس این ادعا نقد شده است.
صفحات :
از صفحه 163 تا 176
نظریۀ کوانتوم و برهان نظم
نویسنده:
فرح رامین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از چالش های جدید در برابر برهان نظم، نظریه کوانتوم است. فیزیک کوانتوم که بر پایه عدم قطعیت، احتمال و آمار بنا شده، در تفکرات فلسفی انسان تاثیر به سزایی داشته است. نظم در طبیعت از جمله مفاهیمی است که در پرتو این نظریه با تغییر معنایی شگرفی روبه رو است. در فیزیک جدید، امکان رسم خط قاطعی بین عین معلوم و ذهن عالم وجود ندارد و برخی حتی معتقدند «شیئیت» یک ذره کوانتومی در گرو مشاهده ناظر است. با پذیرش اصل عدم قطعیت، تنها می توان برای آینده احتمالات را محاسبه کرد و به نظر می رسد که قوانین ثابتی در جهان اتمی و زیراتمی وجود ندارد. در این نوشتار، برداشت های متفاوت از نظریه کوانتوم و تاثیر اصل عدم قطعیت بر برهان نظم مورد ارزیابی قرار گرفته و بر فرض صحت این اصل فیزیکی، از نظریه خداوند به عنوان مهارکننده عدم تعین های کوانتومی دفاع شده است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 108
فضا، زمان و الهیات در مناقشه لایبنیتس-نیوتن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Edward J. Khamara (ادوارد جی خمارا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ontos Verlag ,
شرح و نقد آراء «لایب نیتس» پیرامون زمان و مکان
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله آرا لایب نیتس در مورد ماهیت زمان و مکان، ادله او برای ابطال زمان و مکان مطلق و چگونگی جمع بین قبول حرکت مطلق و اضافی دانستن مکان، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور به روش توصیفی – تحلیلی، مکاتبات لایب نیتس با کلارک، دبس، هویگنس، آرنو و...، و آثار شارحین او نظیر: راسل، لاتا، ایشیگورا و ... مطالعه شده، مطالب مربوط به زمان و مکان تجزیه، تحلیل و نقد شده است و این نتایج به دست آمده است: 1- نظر نهایی لایب نیتس این است که مکان اضافه و ترتیب اشیا هم – وجود و زمان ترتیب حوادث متوالی است و لازمه این نظریه این است که زمان از تتالی آنات و مکان از مجموع نقاط تشکیل شده باشد؛ بنابراین نظریه لایب نیتس را نمی توان پذیرفت. 2- لایب نیتس با دلیلی مبتنی بر اصل جهت کافی، به خوبی زمان و مکان مطلق نیوتن را ابطال می کند؛ اما ابطال نظریه نیوتن به معنای اثبات نظریه لایب نیتس نیست، زیرا، امر، فقط دایر بین دو احتمال نیست.3- لایب نیتس بدون تناقض گویی از یک طرف حرکت مطلق را در برابر حرکت نسبی می پذیرد و از طرف دیگر مکان مطلق را انکار می کند.
صفحات :
از صفحه 59 تا 83
فضا، فیزیک و الهیات در فلسفه طبیعی نیوتن [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Clémence Sadaillan
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در این پایان نامه، نسخه های خطی «De Gravitatione» و «Tempus et Locus»، پرسش های 28 و 31 از Opticks و مدرسه عمومی اصول ریاضی فلسفه طبیعی اسحاق نیوتن را تجزیه و تحلیل می کنیم: این مجموعه اصلی ما را تشکیل می دهد. ما از این فرض شروع می کنیم که در این متون، نیوتن نه تنها مفهوم جدیدی از فضا (ایده فضای مطلق) می سازد، بلکه می کوشد به آن یک وضعیت هستی شناختی اصیل بدهد. بنابراین این مطالعه به مطالعه تبارشناسی مفهوم نیوتنی فضای مطلق مربوط می شود. ما مراحل مختلف بسط آن را شرح خواهیم داد، با در نظر گرفتن برداشت نیوتن از دانش به عنوان یکپارچه، و اعتقاد او به یک الهیات prisca. همچنین بحث‌های صریح و ضمنی نیوتن را با متفکران پیشین و با هم عصرانش در نظر خواهیم گرفت. به خوبی، ما این سؤال را مطرح خواهیم کرد که چگونه مفهوم نیوتنی فضای مطلق در عقل سلیم بدیهی تلقی می شود: به ویژه، وقتی به نحوه تجربه فضا در بتن فکر می کنیم، چگونه این مفهوم هنوز مورد اشاره قرار می گیرد. اگرچه فیزیک معاصر اکنون این مفهوم را واسازی کرده و مفهوم فضا-زمان را جایگزین آن کرده است؟
ادبیات نئوکلاسیک و فلسفه روشنگری
نویسنده:
شیده احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
عقل عنصر اصلی فسلفه روشنگری محسوب می شود و از همین رو است که قرن هجدهم را عصر طلایی تفکر عقلانی - مذهبی در طول تاریخ فلسفه می نامیم. در قرن هجدهم،‌ نه تنها جایگاه علم تغییر کرد بلکه طبیعت نیز به کمک «عقل» الوهیت را تحکیم بخشید. ادبیات نئوکلاسیک انگلستان که نمودی از فلسفه روشنگری است، ادبیاتی انسان گرا و اخلاقی است که هویت اجتماعی انسان ها را در نظر می گیرد. قرن هجدهم عصر بزرگ طنز، هجو، نقیضه، مقاله و رساله است؛ چرا که این انواع بیشتر از غزل با نگاه احساس به انسان می نگرد. رمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مانند شعر و طنز، تفکر اخلاقی روشنگری را دنبال می کند و سعی می کند در مقابل درگیری ها و تضادهای اجتماعی، الگوهای کمال یافته انسانی را بنا نهد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 15
تحلیل و نقد درون سیستمی جایگاه خدا در جهان شناسی پویشی وایتهد
نویسنده:
رستم شامحمدی ,حمیدرضا آیت الهی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
نوشتار حاضر تلاشی است که طی آن، در گام اول، با توجه به ارکان اساسی جهان شناسی پویشی وایتهد- اصولی چون: نگرش ارگانیستی، پویشی دیدن عالم، در هم تنیدگی تمام موجودات، دو قطبی بودن موجودات، نظریه دریافت و تعامل همه جانبه موجودات- به ضرورت حضور خداوند در این جهان شناسی اشاره می شود. در گام دوم، به تحلیل تفسیری پرداخته می شود که طی آن، وایتهد خداوند را هستی بالفعلی معرفی می کند که تابع مقولات حاکم بر این جهان پویشی است. در گام سوم، به اقتضای نگرش ارگانیستی یا اندام وار وایتهد، تعامل دو جانبه خدا و جهان، تاثیرگذاری متقابل این دو و نتایج آن تحلیل می شود. در گام آخر، با نظر به نقد درون سیستمی، این ادعای بنیادی وایتهد که «خداوند به عنوان یک هستی بالفعل، استثنایی بر سایر هستی ها نبوده و تابع مقولات و اصول حاکم بر جهان شناسی پویشی است» مورد ارزیابی قرار می گیرد، و به پاره ای از انتقادات و چالش های فراروی آن اشاره می شود.
صفحات :
از صفحه 45 تا 70
ماهیت و مفهوم: مطالعاتی در مورد ساختار نظریه و تاریخ مفهومی از نیوتن تا هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Wolfgang Neuser
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
J.B. Metzler,
ماهیت و مفهوم: در مورد ساختار نظریه و تاریخ مفهومی از نیوتن تا هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Wolfgang Neuser
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
VS Verlag für Sozialwissenschaften,
چکیده :
ترجمه ماشینی : علم طبیعی مدرن را نمی توان از نظر روش و محتوا بدون ارتباط های متنوع آن با فلسفه فهمید. در این کتاب، ولفگانگ نویزر، در این کتاب، مطالعات موردی تاریخی از قرن هفدهم تا نوزدهم را به عنوان یک ماده تجربی برای بررسی فلسفی، در زمینه نظریه‌ای درباره تاریخ مفهومی مفاهیم علمی ارائه می‌کند.
  • تعداد رکورد ها : 39