آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ و ن‍ق‍د پ‍ل‍ورال‍ی‍س‍م‌ دی‍ن‍ی‌
نویسنده:
ع‍ل‍ی‌ رب‍ان‍ی‌گ‍ل‍پ‍ای‍گ‍ان‍ی‌؛ وی‍راس‍ت‍ار رض‍ا ب‍اب‍ای‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانش و اندیشه معاصر,
چکیده :
این اثر به بررسی یکی از اهم مباحث فلسفه دین معاصر یعنی مسئله تنوع ادیان و رویکردی موسوم به کثرت‌گرایی دینی می‌پردازد. رهیافت کثرت‌گرایی رویکردی معرفت‌شناسانه و دین‌شناسانه در زمینه تنوع ادیان دارد و بر آن است تا روشن سازد که این تنوع برآمده از حقیقت فاهمه بشری و ماهیت طبیعت و شریعت می‌باشد. نویسنده در این اثر می‌کوشد ضمن نقد و بررسی دیدگاه کثرت‌گرایی دیدگاه‌های رقیب را مورد بررسی قرار دهد. این کتاب شامل دو بخش و مجموعة شانزده فصل می‌باشد.
قرآن و پلورالیسم دینى
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نظریه پلورالیزم، حقیقت و رستگارى را منحصر در دین خاصى نمى‏داند و همه ادیان را به طور نسبى از حقیقت مطلق بهره‏مند مى‏داند. برخى از متفکران نیز این نظریه را برگزیده و به استناد بعضى از آیات قرآن که صراط مستقیم در آنها به صورت نکره آمده است‏بر اثبات تعدد و تکثر صراط مستقیم پاى فشرده‏اند، نگارنده در پى آن است که اثبات کند پلورالیزم دینى از دیدگاه قرآن مردود بوده و صراط مستقیم یگانه است و تعدد و تکثرى در آن راه ندارد. در این راستا به نقد نظریه صراطهاى مستقیم پرداخته و شواهدى از سخنان متفکران آورده و اثبات نموده است که با آمدن شریعت جدید الهى، شریعتهاى پیشین منسوخ گردیده و معیار حق و باطل، شریعت اسلام است که هم جهانى است و هم جاودانى.
ک‍لام‌ ت‍طب‍ی‍ق‍ی‌ (ت‍وح‍ی‍د، ص‍ف‍ات‌ و ع‍دل‌ ال‍ه‍ی‌)
نویسنده:
ع‍ل‍ی‌ رب‍ان‍ی‌ گ‍ل‍پ‍ای‍گ‍ان‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ق‍م‌: م‍رک‍ز ج‍ه‍ان‍ی‌ ع‍ل‍وم‌ اس‍لام‍ی‌، دف‍ت‍ر ب‍رن‍ام‍ه‌ری‍زی‌ و ت‍دوی‍ن‌ م‍ت‍ون‌ درس‍ی‌، ۱۳۸۳.,
قرآن و تکثرگرایی دینی
نویسنده:
داود رجبی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
جستاری در تکثرگرایی دینی از دیدگاه قرآن است. پژوهش حاضر در هفت فصل تدوین شده است. نویسنده درباره «پلورالیسم دینی حقانیت» به این نتیجه رسیده است که اسلام عام، هم اکنون ناظر به اسلام خاص و هم آهنگ با آن است، و شریعت اسلام تنها صراط مستقیم قابل تمسک و تنها وسیلة نجات آگاهانه است و آورده است که از نظر اسلام «پلورالیسم دینی طولی» روشی صحیح و پلورالیسم دینی عرضی، خلاف وظیفه ای است که خدا بر عهده انسان گذاشته است. وی در تأیید «پلورالیسم دینی رفتاری» به آموزه هایی چون گفتگوی منطقی، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز در اسلام، اشاره کرده است. «پلورالیسم دینی نجات» عنوان دیگری است که از آن بحث شده و اسلام را قائل به نجات اکثریت می داند امّا نه بدان گونه که تکثرگراها معتقدند. نویسنده در پایان فصلی را به «پلورالیسم دینی بین المذاهبی» شیعه و سنی اختصاص داده و آورده است که اسلام نیز همچون ادیان الهی دیگر دارای مذاهب فراوان و متنوعی است که طبق ادله و نصوص کلامی تشیع، شیعة دوازده امامی از دلایل عقلی، قرآنی و سنتِ متواترِ نبوی برخوردار است.
مناهج الإستدلال
نویسنده:
الشيخ علي الرباني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نگرشى بر شخصیت و سیره‏ى علمى استاد مطهرى
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
علم و آفریدگار
نویسنده:
علی ربانی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
 عقل از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمدرضی آصف آگاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی است در جنبة معرفت شناختی عقل با نگاه قرآنی و روایی. نویسنده ابتدا به بیان معانی عقل پرداخته و سی و سه معنی برای آن ذکر کرده است که در اشعار جاهلی بیشتر به معنای دیه دادن و قوه عاقله و تشخیص است و در اشعار اسلامی بیشتر به معنای قوة عاقله و تشخیص (عقل عملی) است و بهترین معادل فارسی آن «خرد» بیان شده است. وی برخی از مهم ترین ویژگی های عقل را فطری بودن، خطاناپذیری، فرامادی بودن، هدف دار بودن، همگانی بودن، ارزشی بودن، ادراک و گاهی حکم داشتن، بر شمرده است. نویسنده آثار خود را به دو گونه تقسیم کرده است، مهمترین آثار عقل نظری شناخت خدا و حقیقت، و رسیدن به فهم صحیح است. و مهم ترین آثار عقل عملی ایمان و بندگی خدا و شناخت حسن و قبح است. وی در پایان به مهم ترین عوامل رشد و شکوفایی عقل اشاره کرده که عبارتند از: وحی، تقوا، یاد خدا، پیروی از حق، علم و تجربه جهان گردی، ادب و همنشینی با خردمندان و نیز یادآور شده که خرد ذاتاً خطاناپذیرست، اما خردورز آسیب پذیر است، این آسیب ها گاه مانع اصل شناخت و گاه مانع شناخت درست می شوند
ه‍رم‍ن‍وت‍ی‍ک‌ و م‍ن‍طق‌ ف‍ه‍م‌ دی‍ن‌
نویسنده:
ع‍ل‍ی‌ رب‍ان‍ی‌ گ‍ل‍پ‍ای‍گ‍ان‍ی‌؛ وی‍راس‍ت‍ار م‍ح‍م‍دح‍س‍ن‌ ج‍واه‍ری‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ق‍م‌ : ح‍وزه‌ ع‍ل‍م‍ی‍ه‌ ق‍م‌، م‍رک‍ز م‍دی‍ری‍ت‌، ۱۳۸۳.,
کلیدواژه‌های اصلی :
ال‍ق‍اده‌ الاب‍رار: ال‍رس‍ول‌ الاع‍ظم‌(ص‌) و اه‍ل‌ ب‍ی‍ت‍ه‌ الاطه‍ار(ع‌)
نویسنده:
[ن‍گ‍ارش‌ ع‍ل‍ی‌ رب‍ان‍ی‌ گ‍ل‍پ‍ای‍گ‍ان‍ی‌]
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: م‍وس‍س‍ه‌ ال‍رس‍ول‌ ال‍ن‍ش‍ر ال‍م‍ع‍ارف‌ الاس‍لام‍ی‍ه‌,