جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 210
آيا منظور از آتش جهنم و ديگر عذاب ها واقعاٌ همان چيزهايي است كه بيان شده و يا نه تمثيل و مثال است براي قابل درك بودن براي انسان هاست (با توجه به اينكه دوري از رحمت الهي را بالاترين عذاب معرفي شده است.)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً بايد توجه داشته باشيد كه نظام، سنن و قوانين حاكم بر عالم قيامت غير از قوانين و سنن حاكم بر دنياي مادي است؛ ازاين‌رو، نمي‌توان حقيقت مسائل آن عالم را با ابزار درك دنيوي، درك و دريافت نمود. مثلاً بر اساس آيات و روايات انسان در بهشت هيچ گا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا در روز جزا در هنگام عذاب خداوند جهنم مومنين با جهنم كفار يكي است و از لحاظ جهنم ابدي و موقتي چطور است و كيفيت جهنم به چه صورت مي باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مؤمنين واقعي به سرعت از جهنم عبور كرده و اهل جهنم نيستند. بلي، مؤمنين گناهكار طبق آنچه خدا مصلحت بداند براي مدتي ممكن است معذب باشند ولي به واسطه شفاعت و مانند آن نجات مي يابند اما افراد كافر و مشرك براي هميشه يعني تا هرگاه خدا بخواهد در عذاب بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
گويند كساني كه سيد نباشند و به جهنم بروند عذاب آتش او را مي سوزاند ولي كساني كه سيد باشند و در جهان آخرت اگر جهنمي باشند در يخ به عذاب خود مي رسد چگونه و چرا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در رابطه با اين كه سادات عذاب نمي‌شوند و به زمهرير برده مي‌شوند، روايتي به دست ما نرسيده است بلكه در روايت آمده است: "خداوند جهنم را براي معصيت كاران آفريده اگر چه آن شخص عاصي سيد قرشي باشد (ولو كان سيداً قرشياً). قرآن نيز درباره قيامت مي‌فرم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در طول تاريخ، در زمان پيامبران گذشته عذاب‎هاي الهي بر مشركان و كافران نازل مي‎شد. چرا اين عذاب الهي در زمان پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ بر مشركان نازل نشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره علت نازل نشدن عذاب بر مشركين زمان پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، ابتدا بايد بدانيم كه عذاب بر چه کساني نازل مي شود؟ اولين نكته ي كه در اين باره مي‎توان مورد اشاره قرار داد آن است كه تا وقتي خداوند براي يك قوم رسول نفرستد و اتمام حجّت نکند، بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
خلود در عذاب از دیدگاه ملاصدرا و ابن عربی
نویسنده:
محمد حیدری فرد، محمدکاظم فرقانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسئلة جاودانگی نفس در جهنم و بقا در عذاب الهی ازجمله مسائل مهم کلامی و اعتقادی است که از همان آغاز، توجه بسیاری از متفکرین مسلمان را به خود جلب کرده است. در این میان ملاصدرا به اشکالاتی که در باب خلود در عذاب وجود دارد اشاره می کند و سعی کرده است با پاسخ دادن به آن ها و اثبات خلود برخی از کفار در جهنم، هرگونه اندیشة مبنی بر عدم خلود را رد کند. اما به نظر نگارنده پاسخ وی ناکافی بوده و نمی تواند عقیده به خلود را ثابت کند. بنابراین با ردشدن استدلالاتی که ملاصدرا بر خلود در عذاب کرده، این مسئله توجیهی عقلی نخواهد یافت و صحت آن منوط به پذیرش نصوص دینی خواهد بود. اما ابن عربی بر خلاف ملاصدرا سعی کرده با تأویل آیاتی که به مسئلة خلود جهنمیان در عذاب اشاره کرده اند، راهی برای رهایی از مسئلة خلود بیابد
صفحات :
از صفحه 39 تا 59
فرق «عذاب عظیم» و «عذاب الیم» و «عذاب جهنم خالدین فیها» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكي از اركان اصول دين مسئلة معاد است، يعني اعتقاد به اين كه بعد از اين عالم، جهان ديگري است، حساب و كتابي هست و بهشت و جهنمي وجود دارد. در عالم آخرت هر كسي از نتيجة‌ عمل خود كه در دنيا انجام داده بهره مند مي شود، چنانچه در حديث آمده «الدنيا مزرعة الآ بیشتر ...
آیا امام زمان مظهر رحمت الهی است اگر هست پس چگونه آنقدر آدم می کشد تا خدا راضی شود؟ آیا خداوند نمی تواند این انسان ها را عذاب دنیوی و سپس پیش از ظهور نابود کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اينكه حضرت مهدي (عج) مظهر رحمت الهي است شكّي نيست چرا كه آن حضرت و اجداد اطهرش همگي اهل بيت رحمت بوده و خداوند به وسيلة آن ها رحمت خود را بر بندگانش سرازير مي كند. امام باقر _ عليه السلام _ مي فرمايند: «علم به كتاب خداوند و سنّت پيامبر _ صلّي الله بیشتر ...
چگونه می توان خود را از عذاب خداوند به دور داشت در حالی که آن گونه که از روایات به دست می آید، وقتی عذاب می آید خوب و بد همه را در بر می گیرد؛ در این صورت چه باید کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از اين که به پاسخ سؤال بپردازيم لازم است به اين نکته توجه کنيم که عدالت خداوند مقتضي است که هيچ کس را بدون دليل گرفتار عذاب نکند. بنابر اين اگر در روايات آمده که عذاب الهي تنها شامل گنه کاران نمي شود، يا در آيات قرآن داريم که «از فتنه اي هراسنا بیشتر ...
چرا خداوند برای قوم امام حسین ـ علیه السّلام ـ عذاب آسمانی نفرستاد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ترديدي نيست تمام پديده هاي جهان هستي معلول و فعل خداوند است و افعال الهي نشأت گرفته از حكمت ذات حق و مبتني بر قوانين ثابت، سنّت هاي لايتغيّر و شيوه هاي خاصي است كه خداوند گردش كار را خارج از آن شيوه انجام نمي دهد، و از اين گروه از افعال الله در اصطلا بیشتر ...
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی (ره) و شاگردان او
نویسنده:
رحیمه حسن‌زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
انکار ناپذیری وجود ادیان متعدد از طرفی و بطلان حقانیت ادیان در عرض یکدیگر(پلورالیزم دینی از جنبه‏ی نظری) که به واسطه‏ی ادله‏ی برون دینی و درون دینی اثبات می‏شود ، انحصارگرایی در باب حقانیت را نتیجه می‏دهد که با توجه به ملاکهایی چون بنیاد الهی،تحریف ناپذیری، نسخ ناشدگی و خردپذیری می‏توان دین حق را از غیر حق بازشناخت . بنابراین هر دین در دوره‏ی خود حق است و با آمدن دین مبین اسلام ،ادیان پیشین منسوخ شده و ملزم به پیروی از این دین هستیم.نجات اخروی امری ذومراتب است که بالاترین درجه‏ی آن وصول به مقام مقربین و پایین ترین درجه اش رهایی از دوزخ می‏باشد. پیروان دین حق (اسلام)بسته به مرتبه‏ی ایمان و میزان اعمال صالحشان به مرتبه ای از نجات نائل می‏شوند و پیروان دیگر ادیان ، اگرچهاز نظر فقهی در اسلام کافر محسوب می‏شوند، اما به لحاظ کلامی به کافر قاصر و کافر مقصر تقسیم گشته و سرنوشت اخروی گروه اول که کفر آن‏ها نه از روی عمد بلکه در اثر عذر و قصور است با گروه دوم که در عین شناخت حق و حقیت، با آن عناد می‏ورزند، متفاوت است به طوریکه گروه اول ، مشمول رحمت واسعه‏ی خداوند واقع شده و از مرتبه ای از نجات برخوردار می‏شوند اما گروه دوم سرنوشتی جز عذاب الهی ندارند. بنابراین از نظر اسلام حقانیت غیر از نجات بوده و رابطه‏ی لزومی بین آن‏ها برقرار نیست به این معنا که اسلام در باب حقانیت انحصارگرااما در باب نجات شمول گرا می‏باشد و حداقل چیزی که از اصولی چون رحمت واسعه‏ی خداوند، اصل عذر و قصور و ... می‏توان برداشت نمود، امکان نجات اکثریت است.
  • تعداد رکورد ها : 210