جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
در قرآن کریم آمده که در صومعه و کلیسا، ذکر و یاد خدا هست؛ آیا نسبیت ادیان و پلورالیزم با استفاده از آیات قابل اثبات می‌باشد؟ لطفاً به طور کامل توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«پلوراليزم» در لغت، به معناي كثرت‌گرايي, و مقصود از آن در فلسفه دين، پذيرش حقانيت اديان مختلف است. طرفداران نظريه «كثرت‌گرايي»، براي اثبات مدعاي خود،‌ ظواهر برخي از آيات قرآن كريم را مورد استناد قرار داده‌اند تا به اين وسيله نظرية خود را به قرآن تحمي بیشتر ...
اگر به سوره‌های که در مکه نازل شده ملاحظه کنیم، نشان می‌دهد که برگرفته از اهل کتاب است. در آخر سوره اعلی می‌فرماید: «ان هذا لفی الصحف الاولی... »این‎ها نشانه وحدت رسالت و رسول و وحدت تعلیم و تربیت است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جهت روشن شدن مطلب، لازم است به چند نکته اشاره شود. 1. تحريف كتب گذشتگان: تعاليم انبياي گذشته، در ميان همان مردمي كه آنها را دريافت مي‌داشتند، به مرور زمان و تحت تأثير عوامل مختلف، دستخوش تحريف و تفسير نادرست قرار مي‌گرفت و پس از چندي تبديل به يك آيين بیشتر ...
طبق آیة 68 سوره مائده، پیامبر از اهل کتاب نمی‌خواست که اسلام بیاورند و از آنها اقامه کتاب آسمانی خودشان را می‌طلبید. آیا این مطلب درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كساني كه قائل به تكثر اديان هستند يكي از استدلال‌هاي آنها آيه فوق است و موضوع «پلوراليسم» را مطرح مي‌كنند. قبل از آن‌كه به تفسير آيه بپردازيم لازم است تعريفي از «پلوراليسم ديني» داشته باشيم. پلوراليسم بدين معناست كه حقيقت و رستگاري منحصر در دينِ ويژه بیشتر ...
تورات و انجیل در زمان بعثت پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ تحریف شده بود، یا نه؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ اشکالات آن را بیان نموده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. معناي تحريف: تحريف آن است كه كلام بگونه‌اي قرار داده شود كه بتوان آن را دو گونه يا چندگونه معني نمود «ان تجعلهُ علي حَرفٍ من الاحتمال يمكن حمله علي الوجهين»[1] ديگري مي‌گويد تحريف (در قرآن و كتب آسماني) آن است كه كلمه‌اي را از معناي خودش تغيير دهي بیشتر ...
تفسیر آیه ای که می فرماید: غذای اهل کتاب برای مؤمنان حلال است چیست؟ لطفاً توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در آيه 5 سوره مائده آمده است: امروز چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شد و (همچنين) غذاي اهل كتاب براي شما حلال است و غذاي شما براي آن ها حلال مي باشد...» بيشتر مفسران و دانشمندان اهل سنت، بر اين باورند كه غذاي اهل كتاب اطلاق دارد و هر نوع غذايي را شامل مي بیشتر ...
آیا کتاب های تورات و انجیل دو نوع نزول داشته اند؟ زبان این دو چه بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم، كتاب هدايت است كه از طرف خداوند متعال، به توسط جبرئيل، بر پيامبر نازل گشت. همان گونه كه مي دانيد دو نوع نزول داشته است: 1. نزول تدريجي 2. نزول دفعي؛ كه نزول تدريجي قرآن در مدت 23 سال بوده است. حال بايد ديد كه «آيا كتاب هاي تورات و انجيل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آنچه از احکام الهی در زمان حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ بیان شده، حداقل احکام بوده یا حداکثر؟ آیا آیه «الیوم اکملت لکم دینکم» به تکامل حداقل اشاره می‌کند یا حداکثر؟ آیا می‌توان گفت اسلام در بستر زمان کامل تر می‌شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولاً؛ دين كامل و تمام، يعني مجموعه قوانين الهي براي بشر كه انسان را به هدف نهايي برساند و به خارج از خودش (ساير مكاتب) احتياج نداشته باشد. اديان الهي، بنا به نياز و تناسب محيط زندگاني با هم مختلف بوده اند، هر ديني تكميل شدة دين قبلي است و چون اسلام، بیشتر ...
پژوهشی در فرقه صابئین
نویسنده:
مسعود شاورانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
مبحث صابئین و ارتباط آن با اهل کتاب جزء مسائل قدیمی و مبهم در میان مفسران و فقها می باشد. اطلاعات متناقض و مبهم و چند دسته از منابع تاریخی درباره اعتقادات و ریشه دینی صابئین بر این مشکل افزوده است. در مجموع همه صاحب نظران متفق هستند که صابئین به دو گروه صابئین مندائی و صابئین حرّان تقسیم می شوند. در این مقاله سعی شده است براساس منابع قرآنی، تفسیری، فقهی و تاریخی، زوایای مختلف فرقه صابئین بررسی شود. در این نوشتار، ابتدا صابئین در قرآن و تفاسیر مختلف بررسی می شوند. سپس به صورت مختصر به واژه شناسی کلمه «صابئین» پرداخته می شود. در ادامه، دیدگاه فقهای شیعه و اهل سنت در این زمینه مطرح می گردد. بعد از آن، تاریخ و عقاید مندائیها و حرّانیان تحلیل و در نهایت رابطه مندائیان با مانویت و نقش حرّانیها در نهضت ترجمه بیان می گردد.
صفحات :
از صفحه 24 تا 50