جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 87
منطق ديالكتيك و ارسطويي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
منطق ارسطويي منطقي دو ارزشي است كه بر استحاله اجتماع و ارتفاع نقيضين استوار است. يعني پايه ي اين منطق اين گزاره است كه«اجتماع و ارتفاع دو نقيض در زمان واحد ودر موضوع واحد محال است». اين منطق همان است كه امروزه به عنوان اساس كار كامپيوترها قرار گرفته بیشتر ...
بی علت بودن نقصان در موجودات ناقص
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يک. کامل مطلق بودن «واجب‏ الوجود، از خود مفهوم «واجب‏ الوجود» استفاده مى‏ شود. توضيح آنكه: واجب‏الوجود بايد كمال مطلق باشد؛ چرا كه اگر ناقص باشد، معنايش اين خواهد بود كه نسبت به يك كمال يا كمالاتى، حالت امكانى دارد. به بيان ديگر، ذات او، فاقد يك صفت بیشتر ...
نظریات فلاسفه و موحدان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همانطور که می دانید دلايل موحدان كاملا عقلاني و منطقي است لكن برخي از فلاسفه غربي در مباني با فلاسفه موحد اختلاف نظردارند. كسي كه براي شناخت عقلي ارزش قايل نيست روشن است كه براهين موحدان را هم بي ارزش خواهد دانست همين طور كسي كه واقعيت خارجي را انكار بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ازلي و ابدي بودن ماده
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازليت ماده از دو منظر قابل بررسي است: يک. از علمي: از نظر علمي هيچ دليلي بر ازلي يا غير از ازلي بودن ماده وجود ندارد. ممکن است براي اثبات ازلي بودن ماده نخستين به مدل نوساني جهان استناد شود، هم چنانکه براي اثبات ازلي نبودن آن به نظريه مهبانگ استناد ش بیشتر ...
انکار خدا در فلسفه غرب و پاسخ فلاسفه اسلامی بدانها
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در فلسفه اسلامي همه قضاياي نظري بايد به قضاياي بديهي ختم شوند و بديهي ترين بديهيات اين قضيه است كه «دو نقيض نه با هم قابل اجتماعند و نه هر دو با هم قابل ارتفاع» اين قضيه زير بناي تمام قضاياي نظري در فلسفه اسلامي است. و با همين اساس وجود خداوند متعال بیشتر ...
سختی دلايل فلسفي نسبت به دلايل كلامي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي بررسي اين مساله بهتر است در ابتدا به تفاوت ميان فلسفه و كلام اشاره كنيم تا پس از آن پيچيدگي و مشكل بودن يكي بر ديگري برايمان روشن گردد. بايد گفت كه با وجوه اشتراكي كه بعضي از مسايل كلامي با فلسفه دارند، كلام و فلسفه دو علم كاملاً متمايزاند. كلام بیشتر ...
مخالفت حوزه با فلسفه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بسته به مخالفين علل و دلايل مخالفتها نيز مختلف است که به برخي از آنها اشاره مي شود. 1. يکي از عوامل، وجود رواياتي در مذمت فلاسفه است که با توجه به شواهد تاريخي مراد از فلاسفه، دراین روایات کساني هستند که تحت تأثير کتب يوناني ويا فلسفه هاي الحادي گرفت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نفوس جمادات در نظر ملاصدرا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال در آيه 44 سوره اسراء مي فرمايد: « آسمانهاي هفتگانه و زمين و کساني که در آنها هستند تسبيح او مي گويند و هيچ چيزي نيست مگر اينکه تسبيح و حمد او مي گويد؛ لکن شما تسبيح آنها را نمي فهميد. او بردبار و آمرزنده است.»
علامه طباطبايي(رضوان الل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
وجود و ماهيت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به اصل جواب توجه شما را به معناي اعتباري بودن ماهيت جلب مي نمايم:
اعتباريت ماهيت و اصالت وجود به مفهومي كه در فلسفه ملا صدرا مطرح است، به معني اين است كه هر ممكن الوجودي مركّب از دو حيثيت است: حيثيت وجود، حيثيت ماهيت؛ و الزاماً يكي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تشكيك در ذات
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
كلمه ي ذات در فلسفه اغلب به ماهيت اطلاق مي شود ولي ظاهرا منظور شما از« ذات وجود»، حقيقت وجود است. در فلسفه ي متعارف كه قائل به تشكيك وجود است، حقيقت وجود، واحد مشكك است. يعني حقيقت وجود، حقيقتي است يگانه و در عين حال ذومراتب؛ نظير نور هزار وات كه يك بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 87