جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
رهيافت هايی در علوم قرآن و حديث
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 130
سال 1402
دوره 55 , شماره 2 پیاپی 111
دوره 55 , شماره 1 پیاپی 110
سال 1401
دوره 54 , شماره 2 پیاپی 109
دوره 54 , شماره 1 پیاپی 108
سال 1400
دوره 53 , شماره 2 پیاپی 107
دوره 53 , شماره 1 پیاپی 106
سال 1399
دوره 52 , شماره 2 پیاپی 105
دوره 52 , شماره 1 پیاپی 104
سال 1398
دوره 51 , شماره 2 پیاپی 103
دوره 51 , شماره 1 پیاپی 102
سال 1397
دوره 50 , شماره 2 پیاپی 101
دوره 50 , شماره 1 پیاپی100
سال 1396
دوره 49 , شماره 2 پیاپی 99
دوره 49 , شماره 1 پیاپی 98
سال 1395
دوره 48 , شماره 97 سال. ۴۸, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 96 سال. ۴۸, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۶، بهار و تابستان ۱۳۹۵
دوره 48 , شماره 2
دوره 48 , شماره 1
دوره 47 , شماره 2
سال 1394
دوره 47 , شماره 95 سال. ۴۷, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۵، پاییز و زمستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 94 سال. ۴۷, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۴، بهار و تابستان ۱۳۹۴
دوره 47 , شماره 2
دوره 47 , شماره 1
سال 1393
دوره 46 , شماره 93 سال. ۴۶, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 92 سال. ۴۶, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۲، بهار و تابستان ۱۳۹۳
دوره 46 , شماره 2
سال 1392
دوره 45 , شماره 91 سال. ۴۵, شماره. ۲: شماره پیاپی ۹۱، پاییز و زمستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 90 سال. ۴۵, شماره. ۱: شماره پیاپی ۹۰، بهار و تابستان ۱۳۹۲
دوره 45 , شماره 2
سال 1391
دوره 44 , شماره 89 سال. ۴۴, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۹، پاییز و زمستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 88 سال. ۴۴, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۸، بهار و تابستان ۱۳۹۱
دوره 44 , شماره 2
دوره 44 , شماره 1
سال 1390
دوره 43 , شماره 87 سال. ۴۳, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۷، پاییز و زمستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 86 سال. ۴۳, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۶، بهار و تابستان ۱۳۹۰
دوره 43 , شماره 2
سال 1389
دوره 42 , شماره 85 سال. ۴۲, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۵، پاییز و زمستان ۱۳۸۹
دوره 42 , شماره 84 سال. ۴۲, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۴، بهار و تابستان ۱۳۸۹
دوره 41 , شماره 2
سال 1388
دوره 41 , شماره 83 سال. ۴۱, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۳، پاییز و زمستان۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 82 سال. ۴۱, شماره. ۱: شماره پیاپی ۸۲، بهار و تابستان ۱۳۸۸
دوره 41 , شماره 2
دوره 41 , شماره 1
سال 1387
دوره 40 , شماره 81 سال. ۴۰, شماره. ۲: شماره پیاپی ۸۱، پاییز و زمستان ۱۳۸۷
دوره 40 , شماره 2
عنوان :
بررسی بلاغت دعای دو پیامبر (زکریا و نوح) در قرآن
نویسنده:
حسن اعظمی خویرد, مرتضی چراغچی, هانیه ژرفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع پژوهش حاضر، بررسی وجوه بلاغی برخی ادعیۀ حضرت زکریا و حضرت نوح است که به طور خاص در آغاز یا میانه آن، لفظ "ربّ" و مشتقات آن به کار رفته است. هدف کلی پژوهش، نشان دادن نقش اسلوب دعا، در شناخت بلاغت قرآن و دامنۀ تأثیر آن بر مخاطبان و افکندن طرحی نو در تحلیل وجوه بلاغی متون مقدس ادبی طرحی نو است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از مهمترین دستاوردهای آن عبارت است از: الف) ادعیه مشتمل بر لفظ «رب» و مشتقات آن در قرآن، اغلب از نوع طلب و درخواست است. ب) دعای دو پیامبر به طور خاص، به ویژگیهای برجستهای متّصف است همچون گزینش دقیق واژگان، تغییر سبک بیانی یا عدول از مألوف که مهمترین مؤلفه های آن تقدیم و تأخیر، ایجاز حذف، اطناب غیر مخل به معنا، التفات و تصویرپردازی های زیبا است و بیشتر از خلال آرایه های بیانی: استعاره، مجاز و کنایه تجسم یافته است. ج) زبان و لحن سخن نوح به مقتضای شرایط مصمّم تر، بی پردهتر و تهدیدآمیز است و کارکردی تنذیری دارد. اما زبان زکریا (ع)، زبان مناجات و لطافت و رحمت است. امید است که این مختصر بتواند برگ سبزی بر شاخسار درخت سایه گستر و پربار پژوهشهای نوین قرآنی قلمداد گردد .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال به خالقیت خداوند؛ روش آموزش توحید ربوبی در قرآن، از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن شکراللهی, محمد داوودی, سیدجواد قندیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
توحید در ربوبیت یکی از مراتب توحید است که در آیات فراوانی از قرآن کریم، به مخاطبان آموزش داده شده است. در آموزش توحید در ربوبیت در قرآن، روشهای متعددی به کار رفته است که مهمترین آنها روش «استدلال» است؛ که از آن میان نیز، استدلال به خالقیت خداوند کاربرد فراوانی دارد؛ زیرا مخاطبان اولیة قرآن یعنی مشرکان و بتپرستان، خالقیت خداوند را باور داشتند و شرک آنها عمدتاً در ربوبیت و تدبیر امور عالم بود. این مقاله با استفاده از قواعد تفسیر انجام شده و هدف آن کشف، بررسی و تبیین انواع استدلال به خالقیت خداوند برای آموزش توحید ربوبی در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که از دیدگاه علامه، این استدلال دارای انواع سهگانة استدلال به اینهمانی ربوبیت و خالقیت، استدلال به تلازم ربوبیت و خالقیت، و استدلال به خلقت ممزوج با تدبیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأمّلی فلسفی در چیستی و چگونگی «قواعد التفسیر»
نویسنده:
سید محسن کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش پاسخی است به مجموعهای از سؤالهای بیرونی در باب چیستی و چگونگی قواعد التفسیر. در بحث چیستی پس از تعریف قواعد التفسیر به «مجموعهای از بایستههای تفسیری مبتنی بر مبانی»، از موضوع آن «زبان قرآن» سخن به میان آمده و نسبت آن با تفسیر نیز «استنباطی» دانسته شده است. در باب چگونگی نیز در ریختشناسی و کالبدشناسی، قواعد التفسیر را قواعد دستوری معرفتبخش تلقّی نموده و موضوع گزارهها عناصر زبانی و محمول آنها «ضرورت» دانسته شده است. سپس با بررسی اقسام این گزارهها، در بحث سرشتشناسی، موضوع این گزارهها را مفاهیم فلسفی و محمول آنها را اعتباری با منشأ تکوینی خواندهایم. در بحث معیار اتّصاف به صدق، پس از آنکه قاعده تفسیری را در سازه معرفتی خود شرطی (نه حملی) دانستهایم، صدق آن به معنای انطباق نسبت شرطیه با نفسالأمر قاعده تلقّی شده و با ترسیم سه وضعیت متوقّع یک گزاره، حالتهای صدق و کذب آن بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافت صوفیانه حرالّی اندلسی در نظریه فهم قرآن
نویسنده:
روح الله محمدعلی نژاد عمران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
قرآن، مهمترین منبع برای شناخت احکام و معارف اسلامی است؛ اما درباره چگونگی فهم این متن میان صاحبنظران اختلاف نظر وجود دارد. چنانکه عرفا با دیدگاهی متفاوت از سایرین، در صدد فهم آن برآمدهاند. حرالّی اندلسی ، رهیافت و نظریهاش را در تبیین آیات قرآن نه «تفسیر» و نه «تأویل»، بلکه با عنوان نظریه «فهم»، مطرح میکند که مبتنی بر ارتباط وثیق بین آیات قرآن و اسماء الهی است. وی برای فهم قرآن، قواعدی در نوع خود ویژه وضع کرد و بر این باور است که تفسیر و تأویل هر دو مانع فهم صحیح قرآن هستند. حرالی قوانین تفسیر را در مقابل فهم، به مثابه مرتبه اعیان در برابر اخبار میداند. از نگاه حرالی، مراتب نفسانی و معرفتی انسانها منطبق بر اسماء الهی بوده و بر همین اساس درجات فهم انسانها از قرآن نیز به فراخور شأن و مرتبه ایمانی و به تعبیر او سنّ قلبی ایشان متفاوت خواهد بود. به گونهای که باب فهم قرآن تنها در ازاء صیرورت به اسماء الهی به روی بندگان باز میشود. در شیوه فهم حرالی، خطابات قرآن بر اساس اسماء و صفات الهی مرتب گردیده و معانی آیات با توجه به اسماء الله تبیین میشوند. مقاله پیش رو میکوشد این رهیافت را که میتواند در ساز و کار و روش فهم مفسرین مؤثر واقع شود، تحلیل نموده و مورد بررسی قرار دهد که هم به لحاظ نظریه پردازی و هم از لحاظ کاربردی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روایات کاتب وحی بودن معاویه در ترازوی نقد
نویسنده:
سید علی اکبر ربیع نتاج, رمضانعلی صمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اینکه افرادی همانند امام علی (ع)، ابی بن کعب، زید بن ثابت و دیگران کاتب وحی بودند را میتوان از روایات و گزارشهای تاریخی دریافت، اما همه آنها در یک درجه و رتبه نبودهاند، بلکه برخی از ابتدا همراه پیامبر (ص) بوده و تمامی قرآن را نگاشتند، و برخی مقداری از قرآن را و بعضی در اواخر بعثت حضرت رسول (ص) به جمع کاتبان پیوستند؛ اما اینکه فردی همچون معاویه بن ابیسفیان نیز از کاتبان وحی باشد، از موضوعات مورد اختلاف این بحث است و نیاز به بررسی بیشتری دارد. برخی کاتب بودن معاویه را پذیرفته و برخی آن را رد کردهاند. عدهای بر این باورند که معاویه نامههای معمولی پیامبر (ص) را مینوشته است. در این مقاله دیدگاههای مختلف در مورد کاتب وحی بودن معاویه بررسی و روایات آن به شیوه توصیفی- تحلیلی، مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان میدهد معاویه از کاتبان وحی نبوده بلکه گاهی نامههای اداری پیامبر (ص) را مینوشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی روایات انقطاع نبوت از دودمان یوسف (ع)
نویسنده:
رسول محمدجعفری, مریم صفدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از بنیادیترین موضوعات در عقیده راهنماشناسی، باور به عصمت پیامبران است، با این وجود روایاتی- که مقدار آنها نیز اندک نیست- در آثار فریقین انعکاس یافته است که لازمه پذیرش آنها، خدشه دار شدن عقیده عصمت پیامبران الهی است. اگرچه پارهای از این روایات را عالمان و پژوهشگران از نظر سند و متن نقد کردهاند، اما همچنان پارهای دیگر از روایات بلا تکلیف ماندهاند. از جمله چند روایتی است که برابر با مفاد آنها حضرت یوسف (ع) به هنگام ملاقات پدرش یعقوب (ع) تحت تأثیر عظمت زمامداریش از مرکب فرود نیامد و خداوند با خارج کردن نور نبوت از دودمانش، او را تنبیه کرد. برخی از شارحان روایات نیز در صدد توجیه این روایات برآمده و رفتار یوسف (ع) را بر ترک اولی حمل کردهاند. در این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی تمام روایات از مصادر اولیه- که در کتابهایی چون کافی، علل الشرایع و امالی گزارش شده- گردآوری گردیده است و آنگاه به بررسی اسناد و محتوایی آنها پرداخته است. نتایج تحقیق در بررسی سندی از ضعف اسناد تمام روایات حکایت دارد و در بررسی محتوایی تعارض آنها با دلایل نقلی و عقلی را نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر آیه هفتم سوره شرح (با محوریت سیاق)
نویسنده:
عباس اسمعیلی زاده, فتحیه فتاحی زاده, فاطمه زهرا آل ابراهیم دهکردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سوره شرح و خصوص آیه هفتم آن که میفرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» (الشرح: 7)، از سور و آیات مورد توجه و شایسته بحث در موضوع ولایت است که مراجعه به آثار دانشمندان فریقین در این خصوص، یافتههایی قابل تأمل و در خور بحث را پیش روی مینهد. به طور اجمال دیدگاه مشهور مورد نظر شمار زیادی از شیعیان و اهل سنت این است که این آیه دلالت بر فرا خواندن پیامبر (ص) به تلاش بیشتر و به زحمت انداختن خود در راه خداوند دارد، اما دیدگاه مطرح میان معدود مفسران شیعی و سنی، حاکی از دلالت آیه مزبور بر امر پیامبر (ص)، مبنی بر نصب علی (ع) به امامت پس از فراغ از رسالت است و تقدیر آیه چنین است: «فاذا فرغت من نبوّتک فانصب علیّا اماما». در برابر این دیدگاه دو چالش خودنمایی میکند: الف) هماهنگ نبودن با قرائت و ب) مکی بودن سوره، اما به نظر میرسد تمسک توأم با احتیاط به کارکرد سیاق در تفسیر، پاسخگوی چالشهای مزبور باشد و به این ترتیب احتمال ارتباط آیه با نصب علی (ع) به امامت، احتمالی قابل توجه و مورد تأیید سیاق قلمداد گردد. تفسیر آیه در سیاق آن نشان میدهد برای واژه نصب، از میان دو معنای به زحمت افتادن در عبادت و نصب کردن به ولایت، معنای دوم مناسبتر است، چه هم معنای اصلی ماده «نَصَـبَ» نصب کردن است و هم صیغه امر بودن «فَانْصَبْ» برای معنای نصب کردن به دلیل متعدی بودن این معنا صائبتر است. تفسیر آیه در سیاق سوره نیز حکایت از آن دارد که خواه سوره مکی قلمداد گردد و خواه مدنی، آیه محل بحث میتواند بر نصب علی (ع) دلالت داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل استراتژی گفتمان ادبی خطبه شقشقیه
نویسنده:
سعیده محمودی, حسین چراغی وش, سید محمود میرزایی الحسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
خطبه شقشقیه به عنوان یکی از مهمترین خطبههای امام علی علیه السلام همواره مورد توجه پژوهشگران و محققان ادبیات قرار گرفته است و ایشان عموماً با تمرکز بر واحدهای مستقل زبان و بدون در نظر گرفتن بافت موقعیتی ایراد خطبه به بررسی و کشف ابزارهای زیباسازی این اثر ارزشمند همت گماشتهاند. تحلیل گفتمان که در واقع ادامه سبک شناسی با رویکرد تحلیل سخن در سطوح فراتر از جمله است، ساختارهای مختلف متون ادبی را با عنایت به بافت موقعیتی آنها تحلیل کرده و خارج از بافت موقعیت، آن را غیرقابل تفسیر میداند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و از منظر تحلیل گفتمان ادبی به بررسی ساختارهای مختلف خطبه براساس بافت موقعیتی آن پرداخته است. نتایج نشان میدهد که موقعیت ایراد خطبه از قبیل انکار شایستگیهای حضرت، اتهام کوتاهی ایشان در امر خلافت و قیاسهای غیر منصفانه ایشان با خلفای سه گانه باعث شده که ساختارهای مختلف خطبه نه به عنوان صرفاً ابزار زیباسازی متن بلکه به عنوان ابزاری در جهت تبیین حقایق، رفع اتهامات و قیاسها، اثبات حقانیت و برتری حضرت علیه السلام و نهایتاً اقناع مخاطب به خدمت گرفته شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انگاره «زمینهای هفتگانه» در قرآن
نویسنده:
روح الله نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
آیه پایانی سوره طلاق به خلقت هفت زمین اشارهای سربسته دارد و مشهور مفسران بر وفق آن، قائل به وجود زمینهای هفتگانه گردیدهاند. از دیگر سو، علم جدید از وجود سیارات و ستارههای فراوان خبر میدهد و نشانی از زمینهای هفتگانه نیافته است. مقاله حاضر، پس از اشاره به پیشینه تاریخی انگاره زمینهای هفتگانه و بررسی مهمترین وجوه توضیح دهنده این آموزه قرآنی، بدان منتهی شده است که «ارض» اسم جنس است و هر محدوده و پهنهای از زمین زیر پای آدمیان، میتواند فردی از افراد «ارض» شمرده شود. به علاوه، عدد هفت نیز میتواند بر «مطلق کثرت» حمل گردد زیرا عربزبانان در مقام بیان کثرت از این عدد مدد میجویند. بدینسان قرآن، از کثرت زمینها سخن میگوید و در عالم خارج نیز با فراوانی و کثرت سرزمینها روبه رو هستیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 249 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدیث قرب نوافل، مفهومشناسی و کاربرد آن در تفسیر تسنیم
نویسنده:
طاهره ناجی صدره، علی اكبر ربیع نتاج، عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
مقام قرب نوافل(قسیم مقام قرب فرائض و تشکیک و تمحض)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
ذات الهی ,
توحید افعالی(کلام) ,
علم غیب ,
استجابت دعا ,
ائمه شیعه(ع) ,
علم الهی ,
الهیات عرفانی ,
عرفان اسلامی ,
علم درایه ,
مفسران قرآن ,
تفسیر اخلاقی ,
قرب به خدا ,
منازل سلوک ,
صفات عباد در قرآن ,
ائمه (ع) در قرآن ,
عنایت الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
از برجستهترین جلوههای عرفانی تفسیر تسنیم، استناد مکرر مفسر به حدیث قدسی «قرب نوافل» است؛ این حدیث که در بین عارفان و اهل معنا بسیار مشهور است، بر این معنا تکیه دارد که انسان در اثر انجام نوافل، محبوب خدا شده و در نتیجه، پروردگار متعال مجاری ادراکی و تحریکی او را بر عهده میگیرد. این پژوهش از طریق بررسی مهمترین موارد استناد مفسر به حدیث مزبور و مقایسه با نوع استناد دیگر تفاسیر بهویژه تفاسیر عرفانی، بر آن است تا جایگاه ویژه و بدیع آن را در تسنیم به عنوان یکی از مهمترین جلوههای روایی و عرفانی آن نشان دهد؛ جلوهای که مبانی عرفان اسلامی در آن با تکیه بر سنت صحیح ارائه شده است. شرح دقیق مراد آیات، حل معضلات تفسیری و پاسخ به برخی از شبهات مربوط به عصمت انبیا و ائمه علیهم السلام به استناد حدیث قرب نوافل، از مصادیق کاربرد این حدیث در تفسیر تسنیم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 130
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید