جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های قرآنی
> 1402- دوره 28- شماره 106
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 28 , شماره 109
دوره 28 , شماره 108
دوره 28 , شماره 107
دوره 28 , شماره 106
سال 1401
دوره 27 , شماره 105
دوره 27 , شماره 104
دوره 27 , شماره 103
دوره 27 , شماره 102
سال 1400
دوره 26 , شماره 99
دوره 26 , شماره 98
دوره 26 , شماره 101
دوره 26 , شماره 100
سال 1399
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 96
دوره 25 , شماره 95
دوره 25 , شماره 94
سال 1398
دوره 24 , شماره 93
دوره 24 , شماره 92
دوره 24 , شماره 91
دوره 24 , شماره 90
سال 1397
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
دوره 23 , شماره 86
سال 1396
دوره 22 , شماره 85 زمستان 1396
دوره 22 , شماره 84 پاییز 1396
دوره 22 , شماره 83 تابستان 1396
دوره 22 , شماره 82 بهار 1396
سال 1395
دوره 21 , شماره 81 زمستان 1395
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 78
دوره 0 , شماره 78
سال 1394
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
دوره 0 , شماره 74
سال 1392
دوره 0 , شماره 73
سال 1391
دوره 0 , شماره 72
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 70
دوره 0 , شماره 69
سال 1389
دوره 0 , شماره 62
دوره 0 , شماره 61
سال 1388
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 58
دوره 0 , شماره 57
سال 1387
دوره 0 , شماره 56
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
سال 1386
دوره 0 , شماره 51
دوره 0 , شماره 49
سال 1385
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
سال 1384
دوره 0 , شماره 44
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
سال 1383
دوره 0 , شماره 39
دوره 0 , شماره 37
سال 1382
دوره 0 , شماره 35
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1381
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 29
سال 1380
دوره 7 , شماره 27 - 28 زمستان 1380
دوره 0 , شماره 25
سال 1379
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 21
سال 1378
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 17
سال 1377
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 13
سال 1376
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 11
سال 1375
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 5
سال 1374
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
امکانسنجی معنای «کُنْ فَیکُونْ» برای واژه «صَمَد»
نویسنده:
عزت الله مولایی نیا ، یوسف فرشادنیا
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«صمد» از واژگان مورد اختلاف مفسران، در برخی منابع لغوی، روایی و تفسیری، به «کُن فَیَکون» یا فاعلیت امری خداوند و مقوله آفرینش تبیین شده است. این پژوهش، امکان معنای «کُنْ فَیکُونْ» را برای «صَمَد» با نظر به هدف سوره توحید مورد سنجش قرار داده است. مشاهده معنای صنع الهی و فاعلیت امری (کُنْ فَیکُونْ) برای واژه «صَمَد» در متون لغوی، روایی و تفسیری، وجود اهداف هستی-خداشناسی در حیطههای معرفتی ذات، صفات، اسماء و افعال خداوند در سوره توحید، و همچنین صفت فعل بودن «صَمَد»، معنای کُن فَیَکون (صُنع لا مِن شئ) را برای «صَمَد» ممکن میسازد. همچنین معنای مختار، ارتباط وثیقی با دیگر آیات سوره توحید دارد و لحاظ آن با نظر به هدف سوره، ظرفیت پاسخگویی به برخی شبهات هستی-خداشناسی را دارد. خداوندی که خلق و امر به دستان اوست، خالقی است فراتر از چیزی که میزاید، زاییده میشود و همسری داشته باشد؛ او خالقی است که با «کُنْ فَیکُونْ» ابداع میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصدیق، تألیف و یا تحریف عهدین از منظر قرآن
نویسنده:
محمد صحاف کاشانی ، سید هادی شهیدی فیاض
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل اجماعی میان مفسران قرآن و علمای اسلام از دیرباز تا کنون، اعتقاد به تحریف عهدین میباشد. این آموزه چندی است که مورد تردید قرار گرفته و برخی از محققان معتقد هستند در قرآن هیچ آیه که نشان دهد عهدین تحریف شده، یافت نمیشود و قرآن، عهدین را تصدیق میکند. این در حالی است که اگر بهصورت مصداقی، آیات قرآنی را که به عهدین ارجاع داده شده، بررسی کنیم، مییابیم که قرآن تمام محتوای موجود در عهدین را تصدیق ننموده و برخی از محتواهای موجود عهدین از نظر قرآن مردود است. از همین رو در این تحقیق تلاش شده بهصورت مصداقی، آیاتی از قرآن را که به نحوی ارجاع به عهدین دارد، مورد بررسی قرار دهیم تا به درک کاملتری از دیدگاه قرآن نسبت به عهدین دست یابیم. پرسش اصلی ما در این تحقیق آن است که دیدگاه قرآن درباره عهدین چگونه است؟ آیا قائل به تصدیق، تالیف (جعل) و یا تحریف عهدین است؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد حقیقتانگاری زبان در تفسیر آیه 29 سوره دخان
نویسنده:
مهدی زره ساز ، عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره دخان
چکیده :
آیه 29 سوره دخان از نفی گریه آسمان و زمین بر مرگ فرعون و یارانش سخن میراند. مفسران در تفسیر این آیه غالباً معنایی مجازی ارائه کردهاند. در این نوشتار آرای تفسیری مفسران به روش توصیفی-تحلیلی مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و این نتیجه حاصل میشود که برای فهم صحیح از آیه، بایستی معنای حقیقی بکاء سماوات و ارض مبتنی بر ذوشعور بودن آنها مورد توجه قرار گیرد. در نهایت میتوان مراد از نفی گریه آسمان و زمین را بهمعنای ادراک عدم ایمان فرعون و یارانش و ادراک بیاهمیت بودن مرگ ایشان توسط سماوات و ارض در نظر گرفت که موجب هیچ گونه تأثیر و تأثر درونی در آسمان و زمین نمیشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی تطبییقی در چیستی تفاسیر زیباییشناختی و بلاغی
نویسنده:
سید محمدحسن جواهری
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
تفسیر زیباییشناختی از رویکردهای بهنسبت جدید در تفسیر قرآن است. این گونه تفسیری که در شش نوع گرایشی، روشی، درونسورهای (ساختاری)، فراسورهای، بینسورهای و فراقرآنی تعقیب میشود، با نگاه توصیفی به تفاسیر بلاغی، با تفسیر بلاغی رابطه عموم و خصوص مطلق، و با نگاه دانشی به آن، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد. بیشتر تفاوت این دو گونه تفسیری افزون بر تفاوت از حیث مفهومشناسی، از نگاه هرمنوتیکی و قصد گوینده و نیز از جهت قلمرو میباشد. از میان انواع یادشده تفسیر زیباییشناختی، دو نوع گرایشی و درونسورهای (ساختاری) مورد توجه مفسران و قرآنپژوهان قرار دارد، اما گونههای دیگر، بهویژه انواع روشی و بینسورهای، کمتر مورد توجه بوده و میتوان آن دو را رویکردهای غایب در فرایند تفسیری غالب تفاسیر قلمداد کرد. نکته مهم در این حوزه مطالعاتی، حضور تفسیر زیباییشناختی روشی در جایگاه قرینه تفسیری است که با تکیه بر آن، میتوان به فهم صحیح از متن دست یافت و یا به نقد و بررسی احتمالات تفسیری روی آورد. مقاله حاضر میکوشد انواع تفاسیر زیباییشناختی را تشریح کرده و نسبت آنها را با تفسیر بلاغی از ابعاد مختلف بررسی نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی باور به نیکویی خواندن قرآن، بدون فهم معنای ظاهری
نویسنده:
محمد جمال الدین خوش خاضع
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بر اساس آموزههای قرآن و روایات و قواعد زبانی، خواندن الفاظ قرآن، حداقل باید همراه با فهم معنای ظاهری باشد، اما باور به جواز یا ثوابداشتن خواندن الفاظ قرآن، بدون فهم معنای ظاهری، یکی از باورهای عمومی مسلمانانِ غیرعربزبان است. دشواری فراگیری زبان عربی برای عموم مردم، در کنار علاقه به خواندن مستمر قرآن در راستای عمل به تأکید قرآن و روایات، مسیر شکلگیری این باور را هموار ساخته است. البته تشویق غیرعربزبانان به خواندنِ صِرف الفاظ، با هدف ایجاد ارتباط مستقیم با قرآن در ابتدای یادگیریِ خواندن آن، معقول بهنظر میرسد، اما بهمعنای جواز تداومِ آن در طول زندگی فرد نیست. این مقاله برای نخستینبار با روش توصیفی- تحلیلی، به دنبال بررسی و نقد زمینههای شکلگیری و مؤیدات باور به جواز یا ثوابداشتن خواندن الفاظ قرآن، بدون فهم معنای ظاهری آن، در لایههای زیرین فرهنگ اسلامی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این زمینهها معمولاً حاصل رسوب ناقص و مبهم مباحثی چون برداشت از روایات، اعجاز قرآن، ترجمهناپذیری قرآن، بایستههای ارتباط با قرآن، مباحث لغوی و مباحثی از این دست در میان عامه مردم است که بهعنوان توجیهی برای نفهمیدن معنای ظاهری آیات، به آنها استناد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین پیوستگی آیات سورۀ حدید بر اساس مدل آیینهای نیل رابینسون
نویسنده:
فرزاد دهقانی ، مریم سخدری ، محمد مصطفایی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره حدید
چکیده :
کشف تناسب و ارتباط میان آیات یکی از دغدغههای اصلی در طول تاریخ بوده است. همگام با تلاش قرآنپژوهان، برخی از محققان غربی که موافق تناسب در متن قرآن بودند، با بهکارگیری رهیافتی نو، سعی در اثبات چهرۀ پیوستۀ قرآن داشتند. نیل رابینسون بهعنوان چهرۀ اصلی این جریان، با استفاده از مدل خود، مبتنی بر نظریۀ بلاغت سامی، به اثبات انسجام ساختاری سورههای مدنی پرداخت. رابینسون با بررسی پیوند آیات این سورهها، ضمن اثبات نظم و ساختار منسجم، ارتباط و اتصال لفظی و معنایی درون سورهها را آشکار میسازد. این مدل بر پایۀ تکرار الفاظ استوار است. ابتدا به بخشبندی آیات پرداخته و سپس با استفاده از واژگان قلابدار، دو بخش مجاور همچون زنجیرهای به یکدیگر متصل میشوند. این پژوهش با روش تحلیل محتوا بر مبنای مدل آینهای نیل رابینسون، به کشف پیوستگی سورۀ حدید پرداخته است. پس از تعیین بخشهای سوره، ارتباط میان بخشها بهواسطۀ واژگان قلابدار بررسی شده و در نهایت، ساختاری متقارن از بخش اول به بخش آخر و بخش دوم به بخش ماقبل آخر بهصورت مدل آینهای ارائه شده است. غرض سوره بر اساس مدل، تشویق به انفاق است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واژگان و گونههای معرف طنز و طعن در گفتمان قرآن
نویسنده:
ابوالفضل حری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله، واژگان و گونههای معرف طنز و طعن در قرآن را تحلیل میکند. طنز در قرآن موقعیتهای کمیک مشابه زندگی دنیوی بشر نیست، بلکه سخنان نغز و هشدارها یا نوش و نیشها، از جلوههای بیانی عمدتاً غیرمستقیم قرآنی است که گونههای استعاری، تشبیهی و تمثیلی بسیاری را شامل میشوند. این گونهها حاوی نکتهای نغز هستند که گاه باعث انبساط خاطر، و گاه مایة شگفتی ذهن شنونده میشوند. پرسشهای اصلی عبارتاند از: این گونهها چه نوع سنخشناسی دارند؟ طرز عمل آنها به چه ترتیب است؟ و کارکردهای دینشناختی و زیباییشناسانة آنها کدام است؟ این مقاله ابتدا به پیشینة بحث و سپس، به واژگان معرف طنز و گونهها و الگوهای طنزپردازی اشاره، و آنها را سنخشناسی، و طرز عمل هر ژانر را با ذکر نمونه آیات قرآنی تحلیل میکند. این گونهها، از نغزگویی تا حکایات کوتاه تمثیلی، و طنز پرخاشگر مانند طعنه، کنایة طنزآمیز، هجو و ریشخند و کاریکاتورسازی، طیفبندی میشوند. قرآن به کمک این ژانرها، نوعی موقعیت ایجاد میکند که گاه، لطیف و طنزآمیز، گاه، هجو کجاندیشان و کاریکاتورسازی چهرة منافقان، و گاه، تمثیلی و بهویژه طعنه و کنایه طنزآمیز است. البته این گونهها بهطرزی کارآمد بر هم نقش شدهاند که تمییز آنها گاه، سخت ممکن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید