جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشهای تفسیر تطبیقی
> 1401- دوره 8- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
سال 1402
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 18
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 17
سال 1401
دوره 8 , شماره 2 پیاپی 16
دوره 8 , شماره 1 پیاپی 15
سال 1400
دوره 7 , شماره 2 پیاپی 14
دوره 7 , شماره 1 شماره پیاپی 13
سال 1399
دوره 6 , شماره 2 شماره پیاپی 12
دوره 6 , شماره 1 شماره پیاپی 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 2 شماره پیاپی 10
دوره 5 , شماره 1 شماره پیاپی 9
سال 1397
دوره 4 , شماره 2 شماره پیاپی 8
دوره 4 , شماره 1 شماره پیاپی 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 2 شماره پیاپی 6
دوره 3 , شماره 1 شماره پیاپی 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 2 شماره پیاپی 4
دوره 2 , شماره 1 شماره پیاپی 3
سال 1394
دوره 1 , شماره 2 شماره پیاپی 2
دوره 1 , شماره 1 شماره پیاپی 1
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای مفسرین فریقین در مواجهه با آیه بیوت با تکیه بر نقد دیدگاه مشهور
نویسنده:
زینب احمدیان ، حسین علوی مهر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
آیه ۳۶ سوره نور که به آیه بیوت شهرت دارد، در تعظیم خانههایی است که هر صبح و شام در آنها ذکر و تسبیح خداوند گفته میشود و از این رو، خدا به رفع قدر و منزلت این خانهها اذن داده است. مفسران در تبیین مراد الهی از بیوت مذکور در این آیه، نظرات متفاوت و پراکندهای دارند؛ اما غالباً از بیوت به مساجد تعبیر کردهاند. در پژوهش حاضر بر آنیم تا با روش توصیفی و تحلیلی و از خلال بررسی نظرات مفسرین فریقین، این گمانه را تقویت کنیم که برخلاف دیدگاه مشهور، نمیتوان مسجد را مراد اصلی آیه برشمرد؛ بلکه واژه بیوت تنها با الغای خصوصیات میتواند شامل مساجد و دیگر مصادیق مذکور شود. تحلیل و ارزیابی دیدگاه مشهور چنین به دست میدهد که ادله و مستندات این دیدگاه از اتقان کافی برخوردار نیست؛ بلکه ظاهر و سیاق آیه و نیز پشتوانه روایی، نگرۀ جدید را تأیید میکند. بر این اساس و چنانکه از قرائن برمیآید، بیوت نه به معنای مساجد که به معنای خانههای ذوات معصومین است و از تلائم میان رفعت بیوت و عصمت ساکنان آن، چنین برداشت میشود که شرط عصمت ساکنان در ترفیع بیوت موضوعیت دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معنای محصنات در تفاسیر شیعی و سنی تا قرآن 7
نویسنده:
محمدجواد نجفی ، نرگس بهشتی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
محصنات در آیه 24 سوره نسا در تفاسیر متقدم شیعه و سنی مصداق های گوناگونی دارد و بر پایه نیازها و زمینه هایی چون سنت نقل ماثورات، گوناگونی رفتار پیامبر و خلفا در برخورد با اسیران و مشروعیت و تقدس خلفا، مفسران پیشین اهل سنت محصنات را به معنای زنان اسیر شوهردار معنا کردند ولی زمینه متفاوت در شیعه مایه آن شد که معنای زن اسیر شوهر دار در تفاسیر پیشین شیعه بیان نشود و آنها بیشتر محصنات را به معنای زن آزاد یا کنیز دانستند. و این تفاوت پس از نگارش تفاسیر جامع نخستین از میان رفت و بازگفت شیعیان و اهل سنت از منابع تفسیری یکدیگر انگیزه شد تمایز نخست میان شیعیان و اهل سنت درباره معنای محصنات، در این تفاسیر دیده نشود. به این ترتیب گویی زمینه و بسترهایی که دستاویز پذیرش یک دیدگاه تفسیری در تفسیرهای پیشین بود، در دوره های بعد چندان مورد توجه قرار نگرفت. به ویژه آنکه بهره مندی برابر از منابع یکدیگر در میان شیعه و سنی نبود و تفاسیر شیعه به دلیل پذیرش دیدگاه مورد پسند تفاسیر پیشین اهل سنت ا زسوی شیخ طوسی، دچار دگرگونی شد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تفسیری آیات معرفت شناسی حسی و جایگاه و اعتبار آن در سیر آفاقی
نویسنده:
محمد تقی دیاری ، طلعت حسنی بافرانی ، طاهره نورحسن فتیده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
سیر آفاقی، تفکر در طبیعت برای دستیابی به باورهای دینی و تحکیم آن ها بوده، به عنوان یکی از طرق شناخت حقایق جهان هستی، مبدأ، معاد و... مورد تأکید قرآن است. به تصریح آیات ، سیر آفاقی از سه طریق حسی، عقلی و شهودی امکان پذیر است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی با استناد به قرآن و تفاسیر، شناخت حسی و اعتبار آن در سیر آفاقی را بررسی کرده است. با عنایت به آیات، بکارگیری حواس به صورت هدفمند و با جهت گیری صحیح مورد تأکید است و مفسران نخستین گام در مواجهه با پدیده های طبیعت را ، بکارگیری دقیق و حداکثری حواس دانسته، به نقش مهم آن به عنوان درگاه ورود داده ها به قلب برای اندیشه ورزی و دربافت معارف توجه داشته اند. البته با توجه به مشخصه های حواس، نظیر شناخت ظاهری و افقی، معرفت حسی علیرغم لزوم و اعتبار آن در سیر آفاقی، مکفی نبوده، در واقع نخستین گام است که با شناخت عقلی تکمیل و با یافته های قلبی شهودی تعمیق می گردد و نهایت این مسیر، ایجاد باور در انسان و یا تحکیم باورهای دینی اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی خوانش مفسران امامیه، معتزله، اشاعره از رابطه مشیت انسان با مشیت خدا در آیه 30 سوره انسان
نویسنده:
فاطمه آسائی ، کاوس روحی برندق
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
جبر و اختیار مسئلهای است که از اولین سالهای ظهور اسلام، ذهن مسلمانان را درگیر خود کرد و پیدایش نظریات مختلف کلامی را سبب شد. سه دیدگاه اساسی در این مسئله وجود دارند که طبق یکی، انسان مجبور است و بر اساس دیگری، اختیار کامل دارد. سومین نظریه که توسط امامیه ابداع شده، عبارت است از اثبات توأمان مشیت خداوند و مشیت انسان. طبق این دیدگاه، مشکل تعارض ظاهری مشیت انسان با مشیت خداوند حل شده و اختیار انسان در طول اختیار خداوند، اثبات می-شود. تحقیق حاضر که با روش گردآوری کتابخانهای و پردازش توصیفی تحلیلی و انتقادی، تهیه شده، در پی آن است که از طریق بررسی، تحلیل و نقد این سه دیدگاه کلامی و جلوه آنها در تفاسیر ارائهشده از آیه 30 سوره انسان: «وَ مَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن یشَاءَ الله» قول مختار در زمینه جبر و اختیار را ارائه داده و نادرستی اقوال دیگر را نمایان کند. یافتههای تحقیق، حاکی از آنند که مهمترین انتقاد وارد بر جبریون، نادیده گرفتن حکمت الهی و اساسیترین ایرادات نظریه تفویض، محدود کردن قدرت و مالکیت خداوند هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی «گفتگو با متن» در روش تفسیری شهید صدر و رویکرد هرمنوتیکی گادامر
نویسنده:
امید قربانخانی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
«گفتگو با متن» الگوی مشترکی است که هم شهید صدر در تفسیر موضوعی و هم گادامر در هرمنوتیک فلسفی به عنوان عامل تحقق فهم، بر آن تأکید کردهاند. از آنجا که رویکرد شهید صدر به «فهم متن قرآن» توصیهای و رویکرد گادامر به «فهم متن» توصیفی است، پژوهش حاضر از رهگذر مطالعه تطبیقی این دو رویکرد، میزان رَوایی دیدگاه روششناختی شهید صدر را مبتنی بر دیدگاه پدیدارشناختی گادامر مورد بررسی قرار داده و به پیجویی این پرسش پرداختهاست که بایدها و نبایدها در روش تفسیری شهید صدر تا چه اندازه منطبق بر هستها و نیستها در هرمنوتیک گادامر است؟ به جهت آنکه الگوی مذکور در اندیشه این دو متفکّر خاستگاه یکسانی ندارد و تشابه دو نظریه ساختاری است، پژوهش حاضر از نوع «مطالعات تطبیقی کلان مبتنی بر همسانی ساختاری» به شمار میآید. بررسی عناصر گفتگو در هر دو نظریه مشروعیت هستیشناختی الگوی «گفتگو با متن» در تفسیر موضوعی را به اثبات رسانده و نشان میدهد که تفاوتهای دو نظریه ریشه در اموری خارج از ماهیت و فرآیند فهم دارند و از اینرو به اعتبار هستیشناختی روش تفسیر موضوعی خللی وارد نمیکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مصادیق اعجاز محتوایی از دید مفسران فریقین
نویسنده:
لطفعلی عبداللهی واشان ، مجید معارف ، سید حسین حسینی بجدنی ، سمانه زارعی حسین آباد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیای از مفسران در بررسی موضوع اعجاز در قرآن کریم، بیشتر بر اعجاز بلاغت و فصاحت توجه داشته اند. در حالی که نوع مهمی از اعجاز در قرآن کریم، اعجاز محتوایی است. این نوع اعجاز با مفاهیم درونی قرآن ارتباط دارد و آنچه از تطبیق استنتاج میگردد معین آنست که توجه به این نوع اعجاز در طی قرون مختلف با شدت و ضعفهایی روبرو بودهاست. بر همین اساس نیز در این پژوهش با رویکرد تحلیلی - تطبیقی بررسی مصادیق اعجاز محتوایی از دید فریقین پرداخته شدهاست. در تطبیق دو دیدگاه می توان گفت که مفسران شیعه و اهل سنت در بیان ابعاد اعجاز محتوایی همچون اختلاف ناپذیری، اخبار غیبی، جامعیت قرآن و اعجاز علمی اختلاف چندانی با هم ندارند و عمده اختلاف دیدگاه آنها، مربوط به شدت و ضعف توجه به این مصادیق است که توجه مفسران اهل سنت در قرون اولیه به این مولفه ها بیشتر بودهاست، ولی در دوران معاصر دانشمندان شیعه توجه فزونتری به این مولفهها داشتهاند. بررسی عمیقتر دیدگاههای فریقین نشان داد که در مورد بطون قرآن با وجود مسلم دانستن این مولفه در نقل اهل سنت با اندک اغماض از پیامبر(ص) یا صحابه بحثی مطرح نمی شود، در حالی که شیعه بدان اهتمام ویژه داشتهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجه های درستی آزمایی احتمالات تفسیری در روش تفسیر قرآن با قرآن بر اساس اصول تحلیل گفتمان
نویسنده:
سهیلا پیروزفر ، فهیمه جمالی راد
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مقایسه برخی تفاسیر با روش قرآن با قرآن نشان میدهد مفسران در گزینش آیات مفسِر متفاوت عمل کردهاند و به هنگام تعارض احتمالات تفسیری، به دلیل فقدان سنجهها و معیارهای اعتبار، گاه دچار لغزش یا برداشتهای تفسیری متفاوتی شدهاند. این پژوهش، باروش توصیفی-تحلیلی، اصول تحلیل گفتمان را با اصول وقواعد تفسیر قرآن، تلفیق وتطبیق نموده برخی ازملاک های صحت وسقم را شناسایی و معیارهایی را برای ارزیابی روش تفسیر قرآن با قرآن، توصیه وتجویز مینماید. با تجمیع آیات روشن میشود که سنجه اعتبار آیات مفسِّر و معنی ترجیحی واژه همخانواده معنایی، گاهی به دلیل شواهد تاریخی در متن است نه صرف شباهت سیاق لفظی. سنجههای درستی آزمایی احتمالات تفسیری، با تلفیق اصول معناشناسی متن و قواعد فهم قرآن بدست میآید که با توجه به بافت کلامی متن (سیاق لفظی) و نگرش سیستمی مفسّر به متن قرآن بدست میآید. مهمترین سنجهها بر اساس اصول تحلیل گفتمان متن عبارتند از: بافت متن یا سیاق کلامی، توجه به معنای پایه و معنای سیاقی، توجه به عرف و نظام معنایی واژگان قرآنی، توجه به هم خانواده های معنایی و ترجیح معنی اثبات شده با قرائن نسبت به معنی سیاقی مشابه، توجه به معناشناسی تاریخی اصطلاحات رایج زمان نزول و کاربرد آن در بافت جمله.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و تحلیل تطبیقی دیدگاه های توجیهی مفسران معاصر پیرامون آیات جهاد ابتدایی
نویسنده:
کاظم قاضی زاده ، زهرا کفایی جلیلی فرد ، شادی نفیسی ، نصرت نیل ساز
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
جهاد یکی از ارکان مهم اسلام مورد توجه مفسران و فقها قرار گرفته است. مشهور فقها و بسیاری از مفسران متقدم قائل به جواز یا حتی وجوب دو نوعِ جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی بودند. در یکی دو قرن اخیر به جهت مناسبات گوناگون اجتماعی مانند آزادی عقیده،گروهی از مفسران منکر جهاد ابتدایی هستند زیرا آزادی عقیده و جهاد ابتدایی را در تهافتی آشکار می دانند.گروه دیگر در تبیین خود از جهاد ابتدایی توجیهات و تأویلاتی را ارائه می کنند تا بتوانند از این طریق جهاد ابتدایی را به تأویل جهاد دفاعی برند و در ظاهر تضاد مذکور را حل نمایند. نظرات گروه دوم را می توان در 4 عنوان ذیل قرار داد: 1. جهاد ابتدایی به منزلۀ دفاع از فطرت انسانی 2. جهاد ابتدایی به منزلۀ جنگ پیش دستانه3. جهاد ابتدایی به منزلۀ دفاع برای رفع موانع تبلیغ دین حق 4. جهاد ابتدایی به منزله نفی خرافه و باطل. پژوهش حاضر به این دیدگاه های تأویلی به روش توصیفی _تحلیلی و انتقادی می پردازد و در انتها هیچ یک از آنها را تمام نمی داند؛ زیرا هیچ کدام با مفهوم مشهور جهاد ابتدایی انطباق کامل ندارد و هم چنین نمی تواند آن تهافت یادشده را به خوبی حل نمایند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل زمینه ساز خرافه گرایی دینی از دیدگاه قرآن کریم با محوریت تفاسیر اجتماعی نمونه و فی ظلال القرآن
نویسنده:
مهدی فراهانی ، سیدکریم خوب بین خوش نظر ، جعفر تابان
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
دراین نوشتار که با روشکتابخانهای و به صورت توصیفی- تحلیلی به رشتۀ تحریر درآمده است،هدف بررسی دقیقتر پدیده خرافهگرایی دینی و شناخت عواملیاست که از دیدگاه قرآن دربعضیافراد موجب به وجودآمدن این پدیده می-گردد.عواملیهمچون سودجوئی،دفاعازمذهب مورد علاقۀ خود وسست نشان دادن عقاید مخالفان،افسادگری در دین،استبداد دینی و....گاه نیز بر اثر ضعف باورها واعتقادات دینی افراد،خرافاتی همچون بدعت،تحریف،قیاسگرائی، پیروی از متشابهات و یا اشتباهات عمدی یا سهوی ناقل یا شنونده شکل گرفته است.حتیگاهی ممکن است افراط و تفریط در مسائلی همچون عقل-گرائی یا نقلگرائی یا تسامح در دین یا بزرگنمائی افراد جهت اسطورهسازی،از علل به وجود آمدن خرافات دینی به شمار آید.بیتردید شناسایی علتهای خرافهگرائی و خرافه پردازی،ازگامهای بسیار مهم و اساسی در آسیبشناسی این پدیدۀ نامیمون به شمار آمده،سازوکارهای پیشگیرانه را پیش روی جوامع دینی قرار میدهد و موجب بصیرتافزائی در آحاد دینداران میگردد تا در ورطۀ خرافه و خرافهگرائیگرفتار نگردند و ساحت دین و دینداری را از این وصلۀ ناساز و ناجور دور بدارند.نتیجه اینکه تنها با تکیه بر عقل و خردورزی و نیز توکل به خداوند متعال و بالا بردن سطح علم و معرفت و پیروی کامل از تعالیم حیاتبخش رهبران آسمانی است که میتوان بر این دیو ویرانگر غلبه نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد مفسران فریقین و شبهه قرآنی عصمت یونس (ع): تحلیل، نقد و انتخاب
نویسنده:
سعید عزیزی ، علی راد
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ظاهر برخی آیات قرآن کریم به گونهای است که دلالت بر بیصبری، سرپیچی و عصیان حضرت یونس(ع) در انجام رسالت خویش داشته و پیامبر اکرم(ص) از همانندی با ایشان نهی گردیده است. همین مساله موجب گشته تا آن حضرت در نگاه برخی مسلمانان متهم به معصیت و عدم عصمت گردد. در مقابل مفسران و حدیثپژوهان فریقین تلاش نمودند تا تفسیری صحیح از آیات قرآن و روایات موجود ارائه دهند و ضعف این پنداره را بر ملا سازند. بر پایه نتایج این پژوهش مفسران امامیه دو رویکرد در پاسخ به شبهات عصمت ارائه داده است. الف) ترک اولی، ب) تلقی رخداد واقعه پیش از رسالت یونس(ع). طیف وسیعی از مفسران اهل سنت نیز دو رویکرد مذکور را بیان نموده اما برخی رویکرد معصیت و عصیان یونس(ع) را برگزیدهاند. در این نوشتار رویکردهای سهگانه ارزیابی شده و در پایان نظریه منتخب ارائه شده است. نتایج ارزیابی و نقد رویکردهای مذکور حاکی از آن است که تنها رویکرد قابل قبول و سازگار با آیات قرآن نظریه «ترک عمل افضل و اولی» بوده که از سوی اغلب مفسران فریقین مطرح گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید