جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
قرآن پژوهی خاورشناسان
> 1399- دوره 15- شماره 28
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1402
دوره 18 , شماره 35
دوره 18 , شماره 34
سال 1401
دوره 17 , شماره 33
دوره 17 , شماره 32
سال 1400
دوره 16 , شماره 31
دوره 16 , شماره 30
سال 1399
دوره 15 , شماره 29
دوره 15 , شماره 28
سال 1398
دوره 14 , شماره 27
دوره 14 , شماره 26
سال 1397
دوره 13 , شماره 25
دوره 13 , شماره 24
سال 1396
دوره 12 , شماره 23
دوره 12 , شماره 22 بهار و تابستان 1396
سال 1395
دوره 0 , شماره 21 پاییز و زمستان 1395
دوره 0 , شماره 20 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 0 , شماره 19 پاییز و زمستان 1394
دوره 0 , شماره 18 بهار و تابستان 1394
سال 1393
دوره 0 , شماره 17 پاییز و زمستان 1393
دوره 0 , شماره 16 بهار و تابستان 1393
سال 1392
دوره 0 , شماره 15 پاییز و زمستان 1392
دوره 0 , شماره 14 بهار و تابستان 1392
سال 1391
دوره 0 , شماره 13 پاییز و زمستان 1391
دوره 0 , شماره 12 بهار و تابستان 1391
سال 1390
دوره 0 , شماره 11 پاییز وزمستان 1390
دوره 0 , شماره 10 بهار و تابستان 1390
سال 1389
دوره 0 , شماره 9 پاییز و زمستان 1389
دوره 0 , شماره 8 بهار و تابستان 1389
سال 1388
دوره 0 , شماره 7 پاییز و زمستان 1388
دوره 0 , شماره 6 بهار و تابستان 1388
سال 1387
دوره 0 , شماره 5 پاییز و زمستان 1387
دوره 0 , شماره 4 بهار و تابستان 1387
سال 1386
دوره 0 , شماره 3 پاییز و زمستان 1386
دوره 0 , شماره 2 بهار و تابستان 1386
سال 1385
دوره 0 , شماره 1 پاییز و زمستان 1385
عنوان :
ارزیابی منابع مقاله «حجةالوداع» در دایرةالمعارف قرآن لایدن
نویسنده:
مهدی حبیب اللهی ، اصغر طهماسبی بلداجی ، مریم زمانی پزوه ، شوکت ابراهیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
آخرین حج پیامبر اکرمk که در آخرین سال عمر شریف حضرت واقع شد، حجةالبلاغ نام دارد. یکی از مباحثی که در این حج بدان پرداخته شد، مسئله ولایت است که در آیه 3 سوره مائده به آن اشاره میکند Pالْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْاسْلَامَO به عقیده امامیه و برخى اهلسنت، روز غدیر خم و خلافت علىj است. با تبیین موضوع ولایت، دین به اکمال میرسد. مسئله ولایت در منابع معتبر به تواتر بیان گردیده است؛ اما در مواردی از دید مستشرقان مغفول مانده و بنا به هر دلیلی بیان نشده است. جستار پیشرو با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و با روش انتقادی به بررسی و نقد دیدگاه یکی از مستشرقان به نام «دوین استوارت» پرداخته است. وی استادیار زبان عربی و مطالعات اسلامی، در دانشگاه استوری است. او مقالهای تحت عنوان «حجةالوداع» در دایرةالمعارف لایدن نوشته است که اخبار عزیمت پیامبرk به مکه را با جزییات بیان کرده است؛ اما اخبار مراجعت ایشان به مدینه و مهمترین قسمت حجةالبلاغ که معرفی امیرمومنان علیj بهعنوان ولی و سرپرست مسلمانان هست، ذکر نکرده است. در جستار فرارو، به نقد منابع مورد استفاده توسط مؤلف پرداخته شده و اینکه حتی از همین منابع نیز بهخوبی استفاده نکرده و اطلاع کافی از منابع مورد استفاده نداشته است. بنابراین مدخل «حجةالوداع» دوین استوارت، بر اساس ادله قرآنی و روایی غیرقابلپذیرش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مقاله «تلاوت» در دایرةالمعارف قرآن لایدن
نویسنده:
مصطفی زرنگار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
«تلاوت» یکی از مفصلترین مدخلهای دایرۀالمعارف لایدن بوده و مشتمل بر مباحث ذیل است: معنا و تعریف تلاوت، یکسانانگاری تلاوت و قرائت، ارکان تلاوت، احادیثی دربارهی تلاوت، زیباشناسی و مهارت صوتی در تلاوت. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانهای و تحلیلی است، بر این مبنا ابتدا گزارش جامع از مقولات مذکور در این مدخل ارائه شده، سپس این مطالب با معیار قرآن کریم و منابع علوم قرآنی مورد ارزیابی و نقد قرار میگیرد؛ تا نظریه صحیح در هر موضوع معرفی و تبیین گردد. بهطورکلی تلاوت، صرف قرائت آیات نبوده، بلکه علاوه بر آن، دلالت بر امتثال و اتباع از مضامین قرآنی نیز دارد؛ از سویی یکی از جنبههای اعجاز بیانی قرآن، نظم آهنگ و موسیقی خاص موجود در کلمات قرآنی است که توجه به این موسیقی، به همراه رعایت قواعد تلاوت از سوی قاری، اثرگذاری آیات بر خواننده و مستمع مضاعف میشود. بهعبارتدیگر، درصورتیکه قرائت با عنصر ترتیل ـ به معنای تبیین و انسجام کلمات و عبرتگیری از آیات ـ همراه شود، تلاوت محقق میگردد و در این حالت است که تالی قرآن ـ به تعبیر روایات اسلامی ـ حامل قرآن و الگویی بر اساس معیار فرهنگ اسلامی ـ قرآنی برای مردم آن جامعه خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 254
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه اقتباس قرآن از یافتههای ارسطو و جالینوس درباره مراحل تکوین جنین
نویسنده:
حسن رضا رضایی زرندینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از معجزات علمی قرآن، جنینشناسی و مراحل خلقت است. این مسئله هرچند در قالب مبدأ و معاد شناسی مطرح شده؛ اما در حوزه اعجاز پزشکی قابل کنکاش است. نوشتار حاضر در پی پاسخ به این شبهه است که آیا جنینشناسی قرآن اقتباس شده از جنینشناسی دانشمندان یونان است؟ پژوهش حاضر با روش تحلیلی- توصیفی و با رویکرد تطبیق بین علوم و قرآن، با استفاده از آیات الهی و دیدگاه مفسران و دانشمندان و احادیث ائمهb و نظرات دانشمندان یونان سامانیافته و روش گردآوری مطالب آن کتابخانهای است. نتیجه بحث این است که دانشمندان یونان درباره مراحل خلقت انسان دیدگاههای مطرح نمودند که با آیات الهی سازگاری ندارد. برای نمونه ارسطو اشاره به ترکیب نطفه و خون حیض دارد و قرآن نیز با اقتباس از آن به خون بسته اشاره کرده است، درحالیکه در بین ارباب لغت برای علقه چهار معنا (آویزان، شباهت به زالو، سرخ گون، خون بسته) ذکر شده و همه آنها مطابق با علم جنینشناسی است. یا اینکه میگویند: نطفه زن در جنین دخالتی ندارد، درحالیکه در قرآن به «نطفه امشاج؛ نطفه ترکیب شده» اشاره شده است. با توجه به دیدگاه مفسران شیعه و اهل لغت و علوم پزشکی، میتوان گفت: نظریات ارسطو و جالینوس گالن تا قرن 18 میلادی بر اروپا سایه افکنده بود؛ اما نظریات قرآن در قرن هفتم میلادی مخالف نظریات آنها بود و به اعتراف دانشمندان، مطالب اعجاز آمیزی در بعد جنینشناسی مطرح ساخت و نمیتوان ادعای اقتباس از متون پیشین را مطرح کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی تاریخی از دورههای خاورشناسی با تأکید بر حوزه قرآنپژوهی
نویسنده:
حامد معرفت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
جریان خاورشناسی بهطور رسمی در ضمن جنگهای صلیبی و با اهدافی مشابه، شروع به کارکرد و نتایج بسیار چشمگیری برای جهان غرب به ارمغان آورد. بهگونهای که سرمنشأ برای بسیاری از استعمارگری و تسلط مادی و معنوی بر سرزمینهای اسلامی قرار گرفت. جریان شرقشناسی را میتوان به چهار دوره تقسیم نمود: دوره آغاز (قرن 12) در درون کلیسا، دوره رنسانس (قرن 16) که خاورشناسی را به خارج از دیوار کلیسا کشاند، دوره رنسانس خاورشناسی (قرن 19) که رویکردی انتقادی نسبت به گذشته خویش داشته و تلاش میکند، هرچه بیشتر خود را آکادمیک نماید و درنهایت دوره مدرن (قرن 20) که خاورشناسی بهطور کامل پرستیژ آکادمیک و بیطرفانه به خود گرفته است. این چهار دوره از طریق تحلیل تاریخی آثار خاورشناسان پیرامون قرآن بهدستآمده و در یک نگاه کلی، نتیجه گرفته است که رویکرد خاورشناسی از رویکردی کاملاً ستیزهجویانه و غیر منصف، به رویکردی علمی و بیطرف و نسبتاً منصف در حال تبدیل بوده است؛ اما بااینحال تحلیل آثار قرآنی خاورشناسان در همه دورهها نشان میدهد که این جریان هرگز از قیدوبند ستیزهجویی با قرآن خارج نشده و باوجود برخی آثار درخشان در دورههای اخیر، همچنان بسیاری از پژوهشهای خاورشناسان، رنگ و بوی انتقادی و تردید افکنانه خود را حفظ کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه مارکو شولر درباره تعامل پیامبر(ص) با یهود مدینه
نویسنده:
احترام رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مارکو شولر از اساتیدی است که درباره رویکرد تعاملی پیامبرk با قبایل اهلکتاب و مخصوصاً یهود، مطالعاتی داشته است. آیات متقن قرآن در گزارش نحوه برخورد پیامبرk با گروههای ناهمگون جامعه و تعامل با اقشار و اقلیتها، میتواند الگوی الهی برای کارگزاران حکومت اسلامی و راهگشای تصمیمگیری در عرصه سیاست داخلی و خارجی باشد. سرهسازی تفاسیر قرآنی از روایات ناروا و پیرایه زدایی از این حقیقت تاریخی، چهرهی قرآنی سیره پیامبرk را بهدوراز خشونت نشان میدهد. پژوهش حاضر درصدد است با روش اسنادی و ابزار کتابخانه و مطالعه متون، به پاسخ سؤال اصلی نائل شود. نتیجه تحلیلهای تفسیری آن است که در مقابل نظر شولر، اسلام نیاوردن موجب اخراج یهود نبود، بلکه پیمانشکنی و حوادث بازار بنیقینقاع میتواند از موجبات اخراج آنها باشد. همچنین مراجعه گزینشی به منابع و عدم تحلیل، از آسیبهای مطالعه این مستشرق در مورد بنیقریظه و بنینضیر است. بر اساس آیات کریمه قرآن و تاریخ اسلام، دو شیوه در تعامل پیامبرk با یهود مدینه وجود دارد. گفتگو، صلح، معاهده و بهناچار برخورد قهرآمیز که با خروج طرف مقابل از چارچوب روابط متمدنانه و پیمانهای اجتماعی است؛ اما طبق سیره قطعی و قرآنی پیامبرk، رفتار او از دایره عدالت و انصاف خارج نبوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 234
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه راینر برونر در تحریف از دیدگاه فریقین
نویسنده:
فتحیه فتاحیزاده ، ساجده نبئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بحث وقوع یا عدم وقوع تحریف در قرآن کریم، یکی از مباحث چالشی و مورد اختلاف مسلمانان بوده است و مستشرقان نیز طبعاً به بحث دراینباره پرداختهاند. «برونر» مستشرق فرانسوی، مقاله خود را با عنوان «اختلاف اهلسنت و شیعه در موضوع تحریف قرآن در قرن بیستم» به این موضوع اختصاص داده است. واکاوی اندیشههای وی و چگونگی گزارش دهی او نسبت به آراء علمای اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است. نوشتار حاضر ضمن ترجمه مقاله برونر، به تبیین زوایای فکری نویسنده میپردازد و به این سؤال پاسخ میدهد که برونر در گزارش خود تا چه حد رعایت انصاف کرده و مطابق با واقع عمل کرده است؟ برونر سیر تاریخی اعتقاد به تحریف را در بین شیعه و اهلسنت بررسی کرده و تصریح میکند که این باور به دلیل پایههای ضعیفاش در بین مسلمانان عمومیت نیافته است و مبنای تحریف ناپذیری قرآن را از منظر مسلمانان، نصوص قرآنی از جمله آیه ۹ سوره حجر میداند. گرچه برونر سعی در امانتداری و گزارش منصفانه نسبت به آرای علمای اسلامی در موضوع وقوع یا عدم وقوع قرآن داشته است؛ اما در مواردی هرچند اندک، دچار برداشتهای ناصواب شده است. روش این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مهمترین مبانیِ قرآنپژوهیِ مستشرقان (با تأکید بر قرآنپژوهان آمریکایی)
نویسنده:
محمدجواد اسکندرلو ، سیدحسین علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
تبیین و تحلیل مبانی و پیشفرضهای قرآنپژوهان غیرمسلمان، بهویژه قرآنپژوهان آمریکایی، از مهمترین و ضروریترین مباحث در حوزه مطالعات قرآنی است. کاوش پیرامون این مسئله که مبانی اصلی و ناگفته این مستشرقان در ورای آرای آنها نسبت به قرآن کداماند و نیز تحلیل آن مبانی، هرچند بهصورت مختصر، موضوع تحقیق حاضر است که البته با تمرکز بر مستشرقان ایالاتمتحده آمریکا انجام یافته است. این تحقیق، با گذر از عناوینی مثل اقتباس قرآن از دیگر ادیان و فرهنگها، یا تأثیر از فرهنگ زمانه و مانند آنکه عمدتاً بهمثابه مصادر جایگزین از سوی مستشرقان ترویج شدهاند، به بررسی مبانی اصلی و پنهان در ورای ذهن مستشرقان پرداخته است. در واقع، مهمترین و اساسیترین مبانی مستشرقان در اسلامشناسی بهطور عام و مطالعات قرآنی، بهطور خاص، موارد ذیل است: وحیانی نبودن قرآن یا همان بشری بودن آن، عدم نبوت و رسالت پیامبر اکرمk، اسلام دین قومی خاص، عدم اعتبار روایت اسلامی درباره تاریخ اسلام و قرآن.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی کتاب «حسن الایجاز فی ابطال الاعجاز»
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی ، باقر ریاحی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تحدی قرآن کریم به اینکه نگارش کتابی همانند آن از عهده بشر خارج است، همواره روشنترین گواه بر الهی بودن آن به شمار آمده است. دشمنان اسلام نیز از دیرباز تلاشهایی برای پاسخ به این تحدی قرآن داشتهاند که همواره ناکام بوده است. مهمترین کتابی که در سالهای اخیر در مقام معارضه با قرآن نگارش یافته، کتاب «حسن الإیجاز» است که انتشار آن در بین جوامع عربی و اسلامی سبب واکنشهای مختلف دانشمندان و ملل مسلمان شد. این مقاله که تازهترین پژوهش در این زمینه به شمار میرود، با بهره جستن از روش تحلیلی ـ انتقادی به بررسی و نقد این کتاب در سه محور قالب، محتوا و شواهد پرداخته است. بنا بر دستاوردهای این پژوهش، با توجه به آیات تحدی قرآن کریم معلوم میشود که این اثر اساساً شرایط معارضه با قرآن را ندارد تا نوبت به بررسی مماثل بودن آن با قرآن برسد. بنابراین، ظافر نیز همانند دیگر مدعیان هماوردی در این میدان ناکام مانده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه ریچارد بل درباره تاریخگذاری قرآن
نویسنده:
سید محمد سلطانی ، زینب احمدیان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
یکی از موضوعاتی که در حیطه علوم قرآنی، توجه مستشرقان و قرآنپژوهان غیرمسلمان را بسیار به خود معطوف کرده، تاریخگذاری آیات و سورههای نازل شده است؛ بهگونهای که این مبحث چالشی و بحثبرانگیز، در آثار خاورشناسان انعکاس ویژهای داشته است. «ریچارد بل» جزو صاحبنظران این عرصه شناخته میشود. مباحث مرتبط با تاریخگذاری آیات و سورهها را در فصل هفتم از کتاب وی، «درآمدی بر تاریخ قرآن» میتوان یافت. با بررسی محتوای فصل مزبور، این نتیجه به دست میآید که وی در بررسی و نقد آرای اندیشمندان مسلمان و نیز طرح نظرات خود دچار اشتباهات و لغزشهایی شده است که عمدتاً از عدم اشراف او به فرهنگ، زبان و اعتقادات دین اسلام ناشی میشود. همچنین این نکته مشخص میشود که نوع نگاه او به قرآن صرفاً تاریخی است و از جنبههای وحیانی و مافوق بشری آن چشمپوشی کرده است. به همین علت برخی دیدگاههای او همچون گسستگی آیات یا عدول از ملاک هجرت در تعیین آیات مکی و مدنی یا پذیرش تأثیرپذیری قرآن از گذشت زمان و وقوع نسخ (به معنای لغوی آن) مردود و غیرقابل پذیرش است. در این نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، نظرات مطرح شده در فصل هفتم از کتاب مذکور را بررسی کرده و سپس اشکالات آن را بیان کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی مقاله «شتر یا ریسمان» نوشته اندرو ریپین
نویسنده:
حسین علویمهر ، سید محمد حسینیپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مستشرقانی که در حوزه علوم قرآنی و تفسیر دارای مقالات متعدد است، آندرو ریپین، محقق مسیحی انگلیسی است که در یکی از مقالات خود با عنوان «شتر یا ریسمان» به بررسی معنای واژه «الجمل» در آیه 40 سوره اعراف پرداخته است. وی ضمن نقل اقوال مختلف، درنهایت وجود دو قرائت مختلف «جَمَل: شتر نر» و «جُمَّل: ریسمان ضخیم» از این واژه را مطرح نموده و قرائت دوم را ساختهوپرداخته مفسرانی میداند که از قرن سوم به بعد، با هدف غلبه بر بحثهای کلامی و نیز نمایش برتری قرآن بر سایر کتابهای الهی، آن را ساخته و به ابنعباس نسبت دادهاند. ریپین ضمن این ادعا، چندین پایه مهم اعتقادی مسلمانان نسبت به قرآن را نشانه گرفته است؛ این امر در آثار سایر مستشرقان نیز یافت میشود. چنین آثاری اگر به ورطه نقد درنیایند، بیتردید آثار مخربی خواهند داشت که سست شدن پایههای اعتقادی مسلمان، یکی از آنهاست. در این مقاله سعی شد تا ضمن بررسی واژه «جمل» و پیشینه قرائتهای مختلف آن، نیز بررسی آثار مفسران و لغویان متقدم، ادعای ریپین با روش تحلیلی و اوصافی و نیز با برونکرد انتقادی بررسی شود. درنتیجه، ریشه قرائات مختلف به عصر صحابه و تابعین بازگشته و آن ادعا مبنی بر ساختگی بودن قرائت ابنعباس و نیز سایر تبعات آن با ارائه ادله مربوطه، باطل و رسمیت قرائت مشهور جَمَل، انطباق آن با قرائت پیامبرk و وجود وجه شبه اقوی برای آن ثابت شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید