جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 215
تمهید الحسن وقیام الحسین علیهما السلام
نویسنده:
عبدالعزیز ابن الحاج سعید المُصَلی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مکتب الحسین,
چکیده :
نگارنده در این کتاب موقعیت دو شخصیت شیعه، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را با این عناوین به زبان عربی بررسی کرده است: جنگ و صلح امام حسن (ع)، جانشین امام حسین (ع)، بررسی اقدام امام حسین (ع) و آغاز نهضت، قتل مسلم بن عقیل و شروع عملی قیام، تصویر سازی صحنه کربلا، بررسی راه حسین (ع) و عزاداری برای آن حضرت.
امام علی الرضا و ولایة العهد
نویسنده:
اسحق شاكر العشی، تقدیم: عبدالامیر قبلان
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب اللبنانی,
چکیده :
این کتاب یک کتاب تاریخی عقایدی است که در آن به بررسی تاریخ تشیع درفصول اول می پردازد، بعد از آن بحث اهل بیت و ائمه شیعه و بعد از ورود می کند به تاریخ عباسیان و بحث ولایت عهدی امام رضا علیه السلام. در بخش های دیگری کتاب اثبات امامت امام رضا ع و ذکر زیارت ایشان و... آمده است.
اعلام الورى بأعلام الهدى المجلد1
نویسنده:
فضل بن حسن طبرسي، تحقیق: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
چکیده :
إعلام الوری بأعلام الهدی (ط - الحديثة) ، اثر فضل بن حسن طبرسی، مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه درباره سیره رسول خدا(ص) و تاریخچه‌ای از زندگی امامان معصوم(ع) به زبان عربی است. این کتاب، توسط مؤسسه آل‌البیت(ع) مورد تحقیق قرار گرفته است. طبرسی کتاب خود را به یکی از شاهان شیعه مازندران با نام علی بن شهریار بن قارن اهدا کرده و در مقدمه با ستایش فراوان از وی سخن گفته است. مؤلف کتابش را در چهار رکن تدوین کرده است که هر رکن شامل ابوابیو هرکدام از ابواب، مشتمل بر فصول مختلفی است. از شرح زندگانی پیامبر(ص) تا بیان زندگی امام صادق(ع) در جلد اول و بقیه محتویات کتاب در جلد دوم است.
کرامت انسان در سیره امام رضا (ع)
نویسنده:
محسن نورایی، حدیثه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
چکیده :
شناخت انسان و بررسی ابعاد و شئون مختلف او مورد اهتمام ادیان، مکاتب و شماری از رشته‌های علوم بشری است. «کرامت ذاتی انسان» به معنای شرافت، بزرگی و والایی او، نقطه تلاقی بسیاری از انگاره‌های انسان‌شناسانه است. نوشتار پیش رو، پژوهشی کتابخانه‌ای و اسنادی است که به روش توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته است و می‌کوشد تا با تمرکز بر سیره هشتمین پیشوای شیعیان، امام علی بن موسی‌الرّضا (ع) برخی از ابعاد کرامت انسان را در کلام گهربار و رفتار تابناک آن حضرت به بحث بگذارد. یافته‌های پژوهش حاکی از جایگاه ویژه کرامت انسان در سیره امام رضا (ع)است.همچنان که این یافته‌ها بیانگر تمایز این دیدگاه با دیدگاه‌های رقیب و غیر وحیانی است. مهم‌ترین ویژگی‌های نظریّه کرامت انسان در سیره امام عبارتند از؛ برخورداری از صبغه توحیدی، سازگاری با دیگر آموزه‌های اخلاقی، اعتدال و میانه‌روی، برخورداری از ضمانت اجرایی درونی و جامع‌نگری.
صفحات :
از صفحه 165 تا 179
وقعة صفین
عنوان :
نویسنده:
نصر بن مزاحم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مکتبه آیه الله المرعشی النجفی,
چکیده :
کتاب «وقعة صفین» از کهن‌ ترین و مهم‌ ترین منابع تاریخ اسلام در موضوع زندگی امیر مؤمنان علی (ع) اثر نصر بن مزاحم متوفای ۲۱۲ق، مورخ شیعی است. مؤلف در این اثر در هشت جزء ابتدا تا انتهای کارزار صفین را بازگو می‌ کند. وقعة صفین از معدود تک نگاری‌ های بر جای مانده در موضوع نبرد صفین است. ویژگی این اثر دقت مؤلف در بیان حوادث صفین حتی در جزئی‌ ترین امور است. مؤلف در این کتاب به اخبار و حوادث جنگ صفین پرداخته و گزارش‌ های بسیاری درباره این جنگ و حوادث پیش و پس از آن ارائه می‌ دهد. اهمیت کتاب را از چند جهت می‌ توان بررسی کرد. نخست، ارزش متنی کتاب به جهت قدمت تاریخی آن از یک سو و از طرفی دیگر، اشاره به اخبار و حوادث دوران خلافت امیرالمؤمنین (ع)، و نیز به عنوان منبعی مهم برای رویدادهایی که منجر به جنگ صفین شده است.
نور الأبصار في مناقب آل بیت النبي المختار صلی الله علیه و سلم
نویسنده:
مومن بن حسن مومن شبلنجی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
الشريف الرضي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب «نور الابصار فى مناقب آل بيت النبى المختار» نوشته مومن شبلنجى يكى از علماى اهل سنت در قرن سيزدهم هجرى است. مولف در باب نخست كتاب، اجمالى از زندگى و سخنان پيامبر (ص) را آورده و هنگام ذكر احاديث آن حضرت با رموزى به منابع خود اشاره مى كند. سپس به شرح حال بستگان پيامبر (ص) مى‌ پردازد. در ادامه اين باب شرح مختصرى از احوال سه خليفه نخست و شرح مفصل ترى از مناقب، كلمات و دوران خلافت امير مؤمنان عليه السلام آورده است. باب دوم به اخبار ائمه شيعه از حسن بن على عليهما السلام تا امام دوازدهم اختصاص دارد و مولف همانند ديگر سنيان دوازده امامى به شرح زندگانى و فضايل اين يازده امام مى پردازد. در باب سوم كتاب به افرادى چون سكينه دختر امام حسين عليه السلام، رقيه دختر على عليه السلام، حضرت زينب عليها السلام، فاطمه بنت الحسين (ع)، عايشه دختر امام صادق (ع)، سيده نفيسه از نوادگان امام مجتبى، فاطمه دختر امام رضا عليه السلام و ديگرانى كه در مصر مزارهايى منسوب به آنان وجود دارد پرداخته شده است. باب چهارم كتاب درباره چهار پيشواى فقهى اهل سنت است.
نبراس الضیاء و تسواء السواء فی شرح باب البداء و اثبات جدوی الدعاء
نویسنده:
محمد باقر بن محمد میرداماد؛ محقق: حامد ناجی اصفهانی؛ حاشیه نویس: علی بن جمشید نوری
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه انتشارات هجرت,
چکیده :
كتاب «نبراس الضیاء و تسواء السواء فی شرح باب البداء و اثبات جدوی الدعاء» تاليف مير محمدباقر داماد از حکمای نامدار عصر صفوی است که با ظهور در حوزه فکری اصفهان، فلسفه را متحول ساخت و سعی داشت مبانی حکمت مشّا را با جلوه­ های اشراقی در هم آمیزد. این رساله، درباره مسئله بداء به رشته تحریر درآمده و از مهم ترین آثار کلامی میرداماد به شمار می آید. تا جایی که در آثار اندیشمندان پس از وی تأثیر چشم گیری داشته است.
مطالب السؤول في مناقب آل الرسول
نویسنده:
كمال الدين محمد بن طلحه شافعی؛ محقق: عبدالعزیز طباطبائی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار البلاغ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«مَطالِبُ السَؤول فی مَناقِب آلِ الرَّسول (ص)» کتابی به زبان عربی تالیف محمد بن طلحه شافعی (۵۸۲ - ۶۵۲ق) با موضوع شرح حال دوازده امام است. این کتاب به تعداد ائمه شیعه، مشتمل بر ۱۲ باب است و ابواب آن از امیرالمؤمنین (ع) آغاز و به مهدی (عج) خاتمه می‌ یابد. مؤلف در این کتاب، روند یکسانی در باب هر امام پیش گرفته و اطلاعاتی درباره آن حضرات مانند ولادت، وفات، ویژگی‌ ها، فرزندان و مدت عمر او را ذکر می‌ کند. ساختار ارائه اطلاعات برای هر امام یکسان است و هر باب در ۱۲ فصل عرضه شده است که موضوعاتی مانند ولادت، نسب، علم، کرامات، عبادت و دیگر ویژگی‌ ها، سخنان، فرزندان، مدت عمر و... از جمله فصول هر باب است. برای سه امام اول که اطلاعات کافی و فراوان در دست بوده فصل بندی‌ ها به صورت کامل است، اما برای ائمه بعدی که حجم اطلاعات اندک بوده مؤلف نیاز به فصل بندی ندیده است. مؤلف در ارائه مباحث ابتدا به بحث واژه‌ شناسی می‌ پردازد و ماهیت واژه مورد نظر و موارد استعمال آن را به خوبی بیان می‌ کند مانند واژه شجاعت، کرامت، مولی، عترت، اخوت، منزلت و موارد دیگر و بعد به تحلیل آن پرداخته و مصادیق آن واژه را در زندگی امام مورد نظر جستجو می‌ کند. نویسنده در این کتاب بیشتر از مجموعه‌ های حدیثی اهل سنت بهره برده و کمتر از منابع شرح حال و تاریخ استفاده کرده است.
  • تعداد رکورد ها : 215