جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1092
 هدف خلقت چیست؟ چرا خدا انسانها را چنین حقیر آفریده و آن‌ها در آزار دائم ‏مى‌باشند. هدف از این برنامه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هدف از آفرينش شناخت و عبادت خداوند است و خداوند انسان‌ها را حقير نساخته بلكه او را ‌بزرگترين موجود خلقت قرار داده است البته طبيعت انسان به تعبير قرآن ضعيف آفريده شده است اما فطرت او ‌شريف‌ترين جوهر، قرار داده است.‌ بیشتر ...
 آیا براى بقا و زندگى ما اختیارى داریم یا اینکه جبر بر ما حاکم است، و راه نجاتى نیست؟‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : زندگى انسان با اختيار اداره مى‌شود، انسان مختار آفريده شد، و هرگز كارى را بدون اراده ‌نمى‌تواند انجام دهد چه اگر مجبور نبوده، آزاد و رها و مستقل محض هم نيست، چون اختيار منزّه از جبر و ‌تفويض، از طرف خداوند به او اعطا شد، او حتماً مختار خواهد ب بیشتر ...
 آیا تفکر در نظام هستى و کنه ذات خداى سبحان رواست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تفكّر در نظام هستى منعى ندارد، بلكه راجح و مقدارى از آن لازم است. فقط تدبّر در كنه خداى سبحان ‌ممنوع است كه بازگشتِ آن منعْ به امتناع اكتناه است و خطر تحيّر، هر متفكرى را تهديد مى‌نمايد. خداوند ‌همگان را به تدبّر در آيات كتاب تدوينى، همانند كت بیشتر ...
 اگر خداى سبحان کمال مطلق و غنى محض است چه نیازى به آفرینش موجودات داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف ـ هر فاعلى براى رسيدن به كمال كار مى‌كند. اگر چيزى كه خود عين كمال نامتناهى است، كارى را ‌انجام داد، براى رسيدن به كمال نخواهد بود، بلكه چون عين كمال نامحدود است و جود و سخا نيز از ‌كمال‌هاى وى محسوب است، فيض از او ظاهر مى‌شود.‌ ب ـ خداوند بیشتر ...
 آیا برهان اثبات وجود خداى سبحان مبتنى بر ابطال دور و تسلسل است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چون موجودِ محدودْ عين ربط و فقر است، براى اثبات مبدأ هستى نيازى به ابطال دور و تسلسل نيست. ‌زيرا تحقق رابط بدون مستقلّ كه قيّم اوست، فرض صحيح ندارد؛ يعنى بر اساس امكانِ فقرى، اوّل موجودِ ‌مستقل و نامحدود، يعنى خداى سبحان ثابت مى‌شود. آن‌گاه بط بیشتر ...
 هدف و مقصود خداوند از خلقت حضرت آدم (علیه‌السّلام) و انسان چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هدف خلقت انسان، به ويژه حضرت آدم (عليه‌السّلام) نَيْل مخلوق، يعنى انسان به مقام منيع خلافت ‌الهى است. اگر كسى خليفة‌الله شد، به مقصد خود رسيد و اگر خليفه خدا نشد، به هدف خويش نايل نشد ‌و در هر دو حال، هدف فاعل عين ذات او است، زيرا وى خود عين ك بیشتر ...
 چرا برخى انسان‏ها ناقص آفریده شده‏ اند؟ آیا تقصیرى داشته ‏اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براساس آيات قرآن، آفرينش انسان بر مبناى نيكى وخير است. همه‌ى افراد بشر با خلقت نيكوى الهى، آفريده شده‌اند وهيچ گونه خلقت بدى در كار نيست؛ زيرا او نيكوست وجز با نيكى، به بندگان خويش احسان نمى‌كند. چنان‌كه درباره‌ى آفرينش انسان‌ها مى‌فرمايد: لَقَد خَلَ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 چگونه مى ‏توان پدید آمدن زلزله‏ ها، سیل‏ها و معلولیت‏ها را با عدل الهى ارزیابى کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند متعال مى‌فرمايد: ... و ما أُوتيتم من العلم الاّ قليلاً. از دانش، جز اندكى به شما داده نشده است.( اسراء، 58. ) پس هرگز نگوشيد با اين دانش محدود، درباره‌ى همه چيز و همه‌ى آفريده‌ها، داورى كنيد و ناآگاهى از اسرار و حوادث را بى‌عدالتى بپندا بیشتر ...
 راه‏هاى شناخت خدا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين پرسش، ظاهراً در كتابهاى درسى شما وجود دارد ولى به طور خلاصه، راه‌هاى پيش روى بشر براى خداشناسى، سه قسم است: الف. راه دل يا فطرت يعنى هر انسانى به مقتضاى خلقت و ساختمان اصلى روح خود، خدا را مى‌شناسد بدون اين كه نيازمند به اكتساب و تحصي بیشتر ...
 آیا جهان در بقاى خود نیازمند به خدا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين ايراد، ايراد تازه اى نيست كه ماديهاى امروز عنوان كرده باشند، بلكه درسخنان پيشينيان نيز ديده مى شود و در كتب فلسفى و كلامى به آن پاسخ گفته اند؛ به هر حال اين ايراد را به دو صورت مى توان عنوان كرد: نخست اين كه: يك موجود يا يك نظام خاص در آغا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 1092