جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1092
 چرا خدا از ظلم و ستمها جلوگیرى نمى کند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه انسان را از ساير موجودات ممتاز مى سازد اختيار و آزادى او در انتخاب راه زندگى و طرح هاى مختلف و كارهاى شايسته و ناپسند است . بـديهى است اگر انسان مجبور باشد فقط از يك راه برود تكاملى براى او تصور نمى شودهمانطور كه زندگى زنبور عسل تكاملى ن بیشتر ...
 از نظر قانون آفرینش و حکم عقل و دعوت انبیاء , هر کسى در کسب سعادت و خوشبختى و عزت و ذلـت و تلاش و کوشش براى کسب روزى خویش مختار و آزاد است پس چگونه درقرآن همه اینها به خداوند نسبت داده شده ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : سـرچشمه اصلى عالم آفرينش و تمام مواهب و قدرتهايى كه افراد دارند , خداست ,اوست كه همه امـكانات را براى تحصيل عزت و خوشبختى در اختيار بندگان , قرار داده و اوست كه قوانينى در اين عالم وضع كرده كه اگر پشت پا به آن بزنند , نتيجه آن ذلت است و به همي بیشتر ...
 مـى دانـیـم آزمایش براى این است که اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم واز میزان جهل و نادانى خود بکاهیم خوب خداوندى که با علم بى پایانش از اسرار همه چیز و همه کس آگاه است چرا امتحان مى کند مگر چیزى بر او مخفى است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مـفـهـوم آزمايش و امتحان در مورد خداوند با آزمايش هاى ما بسيار متفاوت است آزمايش هاى ما براى شناخت بيشتر و رفع ابهام و جهل است اما آزمايش الهى در واقع همان پرورش و تربيت است خـداوند بندگان را مى آزمايد تا آنچه در درون دارند درعمل آشكار كنند , بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 خـداونـد در سـوره مـومنون , آیه 14 , مى فرماید : فتبارک اللّه احسن الخالقین پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است . آیـا غـیـر از خـداوند یکتا خالق و آفریدگار دیگرى وجود دارد که مى فرماید : احسن الخالقین بهترین آفرینندگان ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از نظر لغت عرب , ماده خلق در سه معنى به كار مى رود :1 - تقدير و اندازه گيرى كردن چيزى . 2 - تـفـسـير و تبديل صورت چيزى به صورت ديگر , مانند ساختن ابزارهاى مختلف از آهن يا مواد ديگر . 3 - ابداع و ايجاد چيزى از عدم , يعنى هستى بخشيدن به چيزى كه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 چرا نمى توان براى آفریدن, مصداق عینى زائد بر ذوات مخلوقات در نظر گرفت ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : زيـرا اگـر آفـريـدن خـدا , مصداق عينى , زائد بر ذات آفريده مى داشت آن مصداق خودموجودى مـمـكن الوجود و مخلوقى از مخلوقات خدا به شمار مى رفت و سخن درباره آفريدن آن تكرار مى شد در حالى كه چنين نيست . پـس مـفـهوم آن مفهومى است كه از اضافه و نسبت ب بیشتر ...
 قـرآن مـى گـویـد : خـداونـد آدم و نـوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد این گـزینش اگر به این معنى باشد که خداوند آفرینش آنها را از آغاز ,آفرینش ممتازى قرار داده این امتیاز ذاتى یک نوع تبعیض است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : يـك آفـريـنش آميخته با نظام صحيح چنين تفاوتى را ايجاب مى كند مثلا بدن انسان يك آفرينش منظم است و براى تامين اين نظام تفاوتهايى در ميان اعضاء بايد باشد به همين دليل بايد سلولهائى هـمـچـون مغز در بدن رهبرى عضلات و اعضاى بدن را بعهده بگيرد و سلول بیشتر ...
 اگـر مراد از خلقت در آیه 56 سوره ذاریات عبادت باشد , لازم مى آید که خداوند به غرض خود از خلقت نائل نشده باشد . زیرا بسیارى از انسان ها و جنیان به خدا کفرورزیده و مى ورزند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ايـن اشـكـال مبتنى است بر آنكه لام در الجن و الانس , براى استغراق وشمول همه افراد مى باشد .زيرا در اين صورت برخى از افراد خدا را عبادت نكرده ونمى كنند .اما لام براى جنس است . يعنى خداوند جنس جن و انسان را براى عبادت آفريده است . و روشن است كه بیشتر ...
 هدف خداوند از خلق زمین و آسمان و مسخر ساختن آنها براى انسان هدایت انسان است .در حالیکه همه انسانها ایمان نمى آورند .آیا این نشان نمى دهد که خداوندنتوانسته است به هدفش دست یابد و شکست خورده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : هـدف خـداونـد از خلق زمين و آسمان و مسخر ساختن آنها براى انسان هدايت اجبارى وايمان از روى اجبار و قصد نبوده است بلكه هدايت و ايمان آوردن انسان ها از طريق اختيار و قصد و آگاهى است . از اين رو مسخر ساختن زمين و آسمان براى انسان صرفابراى امتحان و بیشتر ...
 به چه معنى مى توان مصلحت و خیر و کمال مخلوقات را هدف آفرنیش بشمار آورد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بـه عـنـوان هـدف فـرعـى و تبعى , توضيح اين كه : انجام كار به خاطر مصلحت به اين معنى نيست كه مـصـلـحـت علتى غائى براى خداى متعال باشد , بلكه نوعى هدف فرعى و تبعى است و علت غايى اصـلـى بـراى انجام كارها همان حب به كمال نامتناهى ذاتى است كه بالتب بیشتر ...
 اگـر نـیـروى خلقت ( خالق بودن ) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتداء دارد ؟واگر جزء ذات نیست خداوند چگونه آن را کسب کرد ؟ و رابطه خداوند با این صفت چگونه است .
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : تعبير جزء ذات تعبير ناصوابى است اگر خداوند جزء ذات داشت كل ذواجزاء مى شد و هركلى باجزاء خود احتياج دارد و فرض احتياج در ذات خداوند كه هر احتياج با او رفع مى شود فرضى است محال . اگـر مـراد از نـيـروى خـلـقت مبدء و سرچشمه ايجاد بودن باشد منطبق م بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1092