آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 90
هشام بن حکم
عنوان :
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ویکی شیعه,
کتاب: هشام بن الحکم مدافع حريم ولايت
نویسنده:
احمد صفائی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
امتداد اندیشه های کلامی هشام بن حکم در یونس بن عبدالرحمن
نویسنده:
سیدمیثم سعادتی‌نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیدهپوشیده و مستور ماندن آثار و عقاید نخستین متکلمین امامیه که باورها و اعتقادات خویش را از دریای نورانی و بی-کران علم ائمه? اخذ نموده‌اند، در طول تاریخ تفکر امامیه سبب شده‌است تا استقلال کلام شیعی از سوی برخی معاندین دچار خدشه قرار گرفته و کلام امامیه را اثر پذیر از جریان‌های فکری حاکم نظیر معتزله عنوان کنند.مطالعه‌ی آثار، روایات و روش کلامی متکلمان شیعه در عهد حضور ائمه? نه تنها اصالت و استقلال کلام امامیه را در محتوا و روش برای ما روشن می‌سازد بل‌که نشانه‌هایی از خوشه چینی بزرگان معتزله از سفره‌ی کلام امامیه را به ما نشان می‌دهد.این پژوهش در پی بررسی احوالات شخصی، اجتماعی و علمی یونس ‌بن عبدالرحمن و همچنین میزان اثر پذیری او از هشام بن حکم می‌باشد. اثبات امتداد اندیشه‌های کلامی هشام در یونس وجود جریان‌های فکری را در مدارس کلامی امامیه نشان می‌دهد که این مطلب نیز شاهد دیگری بر استقلال کلام امامیه از سایر جریان‌های فکری هم عصر خویش خواهد بود.یونس بن عبدالرحمن از جمله اصحاب جلیل‌القدر امام کاظم و امام رضا? می‌باشد که علاوه بر توثیقات بسیار جواز رجوع به او در اخذ معالم دینی از سوی ائمه? صادر شده‌است. وی از اولین افرادی است که با جریان انحرافی واقفیه به مبارزه پرداخته‌است. اندیشه‌های کلامی یونس بن عبدالرحمن در بسیاری از موارد هم راستا با اندیشه‌های کلامی هشام بن حکم می‌باشد. یونس در بخش استنباط همانند هشام بن حکم عمل نموده و در این راستا برخی از اندیشه‌های او را تبیین نموده‌است. در حوزه‌ی دفاع با وجود نقل مناظرات اصحاب توسط یونس هیچ مناظره‌ای از وی در دست نیست. اما نقل مناظرات متعدد از دیگر متکلمان شیعه نظیر هشام و مومن طاق نشان از پذیرش روش کلامی آنان در حوزه‌ی دفاع، از سوی یونس می‌باشد.در این تحقیق ابتدا به شخصیت شناسی و روش شناسی یونس پرداخته شده و در ادامه امتداد اندیشه‌های هشام بن حکم در یونس در معرفت شناسی، توحید، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و راهنماشناسی بررسی می‌گردد.
شیعه و اعتقاد به تشبیه وتجسیم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به این شبهه توجه به این امر لازم است که شیعه امامیه هرگز هیچ کسی را بر امامان اهل بیت(ع) ترجیح نمی دهد و لذا در امر دین و عقاید خود از قرآن و اهل بیت رسول خدا پیروی می کند و سخنان شخصیت ها و اصحاب امامان را در صورتی می پذیرند که موردتایید بیشتر ...
منابع دیجیتالی :
بررسی تطبیقی مغازی یونس بن بُکَیر با زیاد بن عبدالله بَکّائی در تقریر سیره ابن اسحاق
نویسنده:
حسین مرادی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یونس بن بُکَیر (د. 199ق) و زیاد بن عبدالله بَکّائی(د.183ق) از شاگردان ابن اسحاق(د. 150ق) بودند و مغازی او را نوشتند. با وجود همسانی بیشتر گزاره‌های این دو کتاب، مغازی بکائی بیشتر مورد توجه قرار گرفت و شرح­های گوناگون آن بر ماندگاری این کتاب، تأثیری بسزا گذاشت. این مقاله در صدد تبیین چرایی عدم توجه به مغازی یونس با وجود هم‌شاگردی بودن او با بکائی و داشتن شاگردی برجسته چون احمد ­بن­ جبار عطاردی (د. 270- 272ق) است. برای پاسخ به این پرسش افزون بر مقایسه سند، متن و شیوه نگارش اثر هر دو نویسنده، شخصیت و جایگاه علمی آنان با یکدیگر مقایسه می‌شود. بر اساس یافته‌های این پژوهش، راز ماندگاری مغازی بکائی را باید در فضای سیاسی و مذهبی نیمه دوم سده دوم هجری و برتری شاگرد بکائی بر شاگرد یونس جست‌وجو کرد.
صفحات :
از صفحه 47 تا 72
آیین عقل ورزی )پژوهشی درباب جایگاه عقل در تربیت از دیدگاه امام کاظم)ع(در روایت هشام بن حکم
نویسنده:
نويسنده:حسین مهدی‌زاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص),
چکیده :
پژوهشی درباره عقل و جایگاه آن در تربیت اسلامی از نگاه امام موسی کاظم(ع) است. نویسنده که دایره بحث خود را بسیار گسترده تلقی کرده است، مطالب خود را تنها در محدوده روایت‎های هشام بن حکم و ضمن هفت فصل تنظیم کرده است. فصل اول به بیان کلیات تحقیق اختصاص یافته و در فصل دوم از مفهوم عقل، تربیت و دیگر واژه‎های مرتبط بحث شده است. فصل سوم به علم نافع و عمل صالح ـ به مثابه دو عنصر عقل‎ورزی ـ پرداخته و فصل چهارم از فرآورده‎های عقل به‎عنوان محتوای تربیت اسلامی سخن رفته است. در فصل پنجم از تعلیم حکمت و تزکیه به‎عنوان دو روش اصلی تربیت اسلامی سخن به میان آمده است. فصل ششم به مقایسه مکارم اخلاقی انسان مطلوب اسلام و انسان عاقل در تعبیر دینی اختصاص دارد و سرانجام در فصل هفتم یافته‎های تحقیقی و پیشنهادات بیان شده است.
وصیةالامام موسی‌الکاظم علیهماالسلام لهشام‌بن‌الحکم‬ «دراسة فی‌الفن والموضوع»‬
نویسنده:
‏‫ عباس‌علی الفحام، محمدمحمودعبود زوین‬ ؛ ‏‫تحظی اصدارات‌المرکز بالمتابعة والتقویم والاشراف‌العلمی.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫قم ‬: ‏‫موسسه آل‌البیت(ع) لاحیاءالتراث‬,
امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه نخستین
نویسنده:
محمدتقی سبحانی، اکبر موسوی تنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این پژوهش در پی یافتن سرنخ‌هایی از امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره است و با این پرسش اصلی دنبال می‌شود که خط فکری هشام بن حکم چرا و چگونه در بصره تداوم پیدا کرد. به نظر می‌رسد پس از آنکه هشام بن حکم و شاگردانش در بغداد مورد تعقیب و آزار دستگاه خلافت عباسی قرار گرفتند، برخی از شاگردان هشام همچون علی بن اسماعیل میثمی و حکم بن هشام بن حکم به دلیل رونق‌داشتن گفتگوهای کلامی در شهر بصره و نیز دوری آن شهر از مرکز خلافت عباسی، برای ادامه فعالیت‌های کلامی خویش به آن سامان مهاجرت کردند. آنها در راستای پیگیری اندیشه‌های کلامی خود، بیشتر با گروه فکری معتزله درگیری علمی داشته‌اند و از سوی دیگر مخالفت برخی از امامیان بصره با آنان نیز در خور توجه است. با توجه به مخالفت‌های برون‌مذهبی و درون‌مذهبی، این جریان پس از حضور کوتاه‌مدت و فعالیت‌های تأثیرگذارش در بصره به محاق رفت. البته هرچند تاکنون تصور روشنی از حضور این جریان در بصره وجود نداشته است، اما در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که خط کلامی پیرو هشام در اواخر سدۀ دوم و نیمه سدۀ سوم هجری در بصره فعال بوده‌اند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
آیا فلاسفه مسبب مرگ زودهنگام هشام بن الحکم بودند؟
نویسنده:
حسن انصاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دائرةالمعارف بزرگ اسلامی,
چکیده :
در رجال کشی (نک: اختيار معرفة الرجال المعروف برجال الكشى ؛ ج‏۲ ؛ ص۵۳۰ تا ۵۴۰) حکايتی آمده درباره مناظره هشام بن الحکم در مجلس يحیی بن خالد برمکي که مشتمل است بر حوادث منجر به مرگ او. در اين حکايت سبب دشمنی يحیی بن خالد برمکي با هشام دشمنی هشام با فلاسفه عنوان شده است.
عن القلب و النفس
نویسنده:
عبدالله جوادي آملي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 90