جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
دین و سکولاریسم در زمینه تاریخی، قسمت دوم، جلد دوم [کتاب عربی]
نویسنده:
عزمی بشاره
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: المرکز العربی للابحاث و دراسه السیاسات,
دین و سکولاریسم در بافت تاریخی، قسمت دوم، جلد اول [کتاب عربی]
نویسنده:
عزمی بشاره
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: المرکز العربی للابحاث و دراسه السیاسات,
سکولاریسم مقایسه‌ای در عصر جهانی‌شدن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Linell E. Cady, Elizabeth Shakman Hurd
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: سکولاریسم های مقایسه ای در عصر جهانی به بررسی تاریخ و سیاست سکولاریسم و ​​نقش عمومی دین در فرانسه، هند، ترکیه و ایالات متحده می پردازد. انواع سکولاریسم را به‌عنوان مجموعه‌ای از فرآیندهای در حال تحول و چالش برانگیز تعریف و بازسازی دین تفسیر می‌کند، نه راه‌حلی ثابت برای چالش‌های ناشی از تفاوت‌های مذهبی و سیاسی. این شامل مقالاتی از دانشمندان برجسته از سراسر رشته ها، سنت های سکولار و مذهبی، و تخصص منطقه ای است. این جلد رویکرد جدیدی را به رابطه شدیداً مورد مناقشه بین اقتدار سیاسی و سنت دینی نشان می دهد.
سیاست حجاب [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joan Wallach Scott (جوآن والاک اسکات)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Princeton Univ. Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کتاب جوآن دبلیو اسکات در مورد جنجال‌های روسری (*affaires des foulards*) در فرانسه در دو دهه گذشته یکی از بهترین آثار تئوری اجتماعی است که در سال‌های اخیر خوانده‌ام. اسکات در نثری واضح و قابل دسترس، تحلیلی دقیق از انگیزه ها و پیامدهای ممنوعیت حجاب در مدارس دولتی فرانسه ارائه می کند. علاوه بر این، اگرچه مناقشات پدیده‌ای نسبتاً جدید هستند، اسکات (یک مورخ با تحصیلات) با ارائه منابع استعماری، مذهبی و فلسفی هویت ملی فرانسه، کار قابل تحسینی را در زمینه‌سازی بحث انجام می‌دهد. نتیجه یک مطالعه ظریف و قانع کننده از جامعه معاصر فرانسه و "تهدید" فرضی مهاجران مسلمان برای آن است. فضیلت بزرگ این کتاب، تحلیل تناقض‌های دین و سکولاریسم است که با ممنوعیت حجاب توسط دولت فرانسه (که طرفداران از آن به عنوان «حجاب» ظالمانه‌تر یاد می‌کنند) در مدرسه آشکار شده است. در توجه دقیق اسکات به پوشش رسانه ای جنجال ها و گفتمان های سیاسی و فلسفی شخصیت های طرفدار ممنوعیت، درجه شگفت انگیزی از شوونیسم را در آرمان های سیاسی جهانی گرایی فرانسوی آشکار می کند. عدم تحمل در دفاع تحسین‌شده فرانسه از «فردگرایی انتزاعی» به‌عنوان پایه‌ای برای شهروندی؛ و اصرار برخی از فمینیست‌های فرانسوی مبنی بر اینکه هرگونه پوشیدن حجاب ذاتاً ظلم‌کننده و تحقیرکننده زنان است. به طور خلاصه، جایی که شخصیت‌های طرفدار تحریم (از سیاستمداران محافظه‌کار گرفته تا روشنفکران فمینیست) علیه نابردباری، «عقب‌ماندن» و ماهیت استبدادی اسلام جهانی (که نماد آن «حجاب» است)، اسکات به یک روند ترسناک به سمت «سکولاریسم مطلق‌گرا» اشاره می‌کند. و یک موضع خصمانه سازش ناپذیر نسبت به تفاوت‌های فرهنگی (جایی که *بین‌ملی* [در فرانسه] تفاوت‌های اجتماعی، طبقاتی، و قومی/نژادی با گفتمان «برخورد تمدن‌ها» حذف می‌شوند -- سکولاریسم غربی در برابر اسلام جهانی قرار دارد). از سوی دیگر، مخالفان این ممنوعیت و همچنین برخی از دختران روسری‌دار (از طریق شهادت نقل‌قول) نشان می‌دهند که حجاب تا چه اندازه در خدمت هدفی استراتژیک و حتی توانمندساز در زندگی روزمره است: راهی برای زنان جوان درباره هویت‌های جنسی، معنوی و سیاسی خود در مدارسی که بودجه بسیار کمی دارند در فقیرترین بخش‌های شهرهای بزرگ فرانسه مذاکره کنند. به عبارت دیگر، در محیط‌هایی که از قبل انگ می‌زدند، زنان جوان از روسری به عنوان وسیله‌ای برای ابراز وفاداری به سنت‌های فرهنگی، نشانه دلبستگی به خانواده‌شان و/یا ابراز کرامت فردی از طریق رشد معنوی استفاده می‌کنند. در همه موارد، روسری نمادی از بقا و رفاه اجتماعی است -- همان چیزهایی که دولت ادعا می کند تحت ممنوعیت مبهم و سنگین خود از آن محافظت می کند. *سیاست حجاب* چیزی بیش از ترسیم ریاکاری دولت فرانسه در برخورد با اقلیت های اجتماعی و مذهبی است. این یک مورد کاملاً مدون و استدلال شده برای لزوم شناخت وابستگی متقابل دین و سکولاریسم در دموکراسی های غربی است. من این کتاب را به محققان و خوانندگان عمومی اروپای مدرن، سیاست معاصر، و نظریه اجتماعی و فرهنگی بسیار توصیه می کنم.
نقد التسامح الليبرالي
نویسنده:
محمد بن احمد مفتي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
اسلام و سكولاريسم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معناى سكولاريسم‏<BR> سكولاريسم  (Secularism)از  (Secularis)به معناى «نامقدس»، «غيرروحانى»، «ناسوتى» گرفته شده، و در برابر  (Ecclesiasticalism)و  (Sacramentalism)به معناى «روحانى گروى»، «مينوگروى» و «قدسى‏گرايى» استعمال مى‏شو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
جوامع اسلامي و سكولاريزاسيون‏
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برخى گمان مى‏ كنند راهى كه در غرب پيموده شد، سرنوشت محتوم و نسخه ‏اى فراگير براى همه جوامع بشرى است و جوامع اسلامى نيز دير يا زود گرفتار اين سرنوشت حتمى خواهند شد. ليكن چنين گمانه‏اى نه بنياد علمى دارد و نه با ويژگى‏هاى اسلام و جوامع اسلامى هماهنگ اس بیشتر ...
علم سكولار
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. ابتدا باید توجّه داشت که منظور از «علم» در بحث «علم دینی و علم سکولار» علم تجربی است که پیشرفت آن از طریق تجربه و آزمون و خطای نظریّات است ، اعمّ از این که علوم طبیعی باشند مثل: فیزیک و زیست شناسی و پزشکی و امثال آنها یا علوم انسانی باشند مثل: رو بیشتر ...
بررسى نظریات مربوط به ضرورت تشکیل حکومت دینى بر اساس سیره پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
امان الله فصیحى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در این مقاله به شیوه تحلیلى به بررسى نظریات مربوط به ضرورت تشکیل حکومت دینى بر اساسسیره پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏پردازد. در ارتباط با ضرورت و یا عدم ضرورت تشکیل حکومت مبتنى بردین، دو دیدگاه سلبى و ایجابى مطرح شده است؛ دیدگاه نخست مدعى است، تشکیل حکومتدینى در دوران کنونى نه مطلوب است و نه ضرورى؛ یعنى تشکیل حکومت دینى جزو وظایفدینى ما نیست؛ زیرا بر فرض که پیامبر به تشکیل حکومت اقدام کرده باشد، این عمل از باباضطرار و خواست مردم بوده، نه رسالت الهى حضرت تا ما نیز به تشکیل حکومت دینى مأمورباشیم. نظریه دوم معتقد است حکومتى که پیامبر تشکیل داد، جزو رسالت دینى حضرت بوده ومختص دوران حیات خود ایشان نیست. بنابراین، ما نیز ملزم هستیم در تمام دوران‏ها در صورتامکان، به انجام این مهم مانند سایر دستورات دین مبادرت نماییم. این نظریه از طریق بررسىسیره سیاسى پیامبر با روشى تفهمى به اثبات مى‏رسد.
آیا ما می توانیم جهان بینی توحیدی را ریشه بدانیم و علوم مختلف را شاخ و برگ های این ریشه بدانیم ؟ اگر غربی ها دین را کنار نگذاشته اند چرا اکثر کسانی که به طرف علوم انسانی رفته اند سکولار هستند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر ما بشریت را به پرنده ای تشبیه کنیم که می خواهد اوج بگیرد ، در اینجا باید علم و دین را دو بال این پرنده در نظر بگیریم که هم عرض و مکمل هم هستند و هر دو با هم این پرنده را به پرواز درمی آورند . اگر بشریت می خواهد اوج بگیرد و رشد بکند ، هم به بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 16