جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران
نویسنده:
فروغ رحیم پور، عصمت همتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
عصمت پیامبران صرف نظر از اختلافات اندکی که در باره حد و گستره آن وجود دارد، اعتقاد مشترک اکثر قریب به اتفاق فرق کلامی مسلمان و بسیاری از معتقدین به دیگر ادیان الهی است و به همین جهت اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مباحث کلامی دارد. در میان اندیشمندان شیعه نیز متکلمین بزرگ اعم از متقدم نظیر شیخ مفید و یا متاخر نظیر علامه طباطبایی به ابعاد گوناگون این مبحث پرداخته اند. علامه طباطبایی با التزام به براهین عقلی ، عصمت از سهو و نسیان و خطا در دریافت و ابلاغ و تبلیغ و تبیین وحی را از لوازم نبوت می شمارد و عصمت از گناه را به پرهیز از ترک واجب و انجام حرام، یعنی فعلی که مخالف مقام بندگی و مولویت حضرت حق باشد، معنا می کند. ایشان نفی خطا و اشتباه در ادراکات حسی و علوم اعتباری و تشخیص صلاح و فساد امور تکوینی را خارج از حوزه عصمت پیامبران می داند و لذا برهانی هم بر آن اقامه نمی کند. و اما شیخ مفید با برتر دانستن عصمت پیامبر اکرم(ص) از سائر پیامبران، به عصمت آن حضرت از مطلق سهو و نسیان و کبیره و صغیره عمدی و سهوی، از اول تولد تا هنگام مرگ قائل است وبرای سایر پیامبران به جز رسول اکرم (ص ) صغیره غیر عمد که موجب سبکی فاعل نشود را تا قبل از رسالت ایشان جایز می داند. این مقاله قصد دارد باروش کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوا به تبیین و مقایسه دیدگاه و براهین این دو اندیشمند در باب عصمت پیامبران بپردازد و مهمترین دستاورد مقاله نشان دادن اتفاق نظر دو متکلم گرانقدر در عصمت مطلق جمیع انبیا درحوزه مربوط به وحی و رسالت و در دوران نبوت ایشان و اختلاف نظر آنها در امور خارج از حوزه رسالت و دوران قبل از نبوت است.
صفحات :
از صفحه 55 تا 72
در مورد عصمت ائمه و پیامبر (ص) از من سوال کردند و من هر چه جواب دادم قانع نشدند. سؤال اصلیشان این بود که اگر آنها عصمت داشتند، پس دیگر به عنوان یک الگو نمی توان از آنها استفاده نمود، الگو باید مثل خودمان باشد که بتوان گفت می شود تا آن جا پیش رفت من گفتم که خدا از هر کس در همان حدی که داده سوال می کند و .. اگر امکان دارد توضیحات کاملی در این زمینه بدهید، یا کتابی معرفی نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این اشکال ناظر به تفکر نادرست در مورد عصمت است که آن را امری جبری و موهبتی بدون علت و بدون دلیل می داند. بدیهی است که ما اگر عصمت را به کلی امری جبری بدانیم، معصومین را همچون موجوداتی فاقد اراده و خود کار دانسته ایم که نه شايسته‌ الگو شدن برای بیشتر ...
 چه دلایلى بر عصمت پیامبران وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عصمت، يكى از مهم ترين ويژگى هاى پيامبران الهى است؛ بنابراين، لازم است پيش از بيان دلايل عصمت، معنا و حقيقت آن روشن گردد. واژه ى عصمت واژه ى عصمت ـ از ماده ى «عَصَمَ» ـ در لغت به معناى «منع» و «حفظ» و نگهداشتن و مانع شدن و پيش گيرى از ناملايمات بیشتر ...
آيا اين سخن صحت دارد که حضرت یوسف هنگام ملاقات با پدرش دیرتر از اسب پیاده شد، و به خاطر آن نور نبوت از نسل وی خارج گردید؟ بر فرض صحت این نسبت، این امر چگونه با عصمت انبیا سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
اين مطلب در قرآن نيامده و قرينه بر صحت آن نيز نيز يافت نمي شود؛ بلكه قرينه بر ردّ اين مطلب وجود دارد و آن اين است كه يوسف به استقبال آنها در خارج از مصر رفت و پدر و مادرش را در آغوش كشيد و آنگاه به منظور احترام و رعايت ادب گفت: داخل مصر شويد كه انشاء بیشتر ...
چه دليلي بر ضرورت پاكي و طهارت پدران و مادران انبيا از شرك و كفر، گناه وجود دارد؟ در حالي كه خداوند در قرآن به پدر حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ نسبت شرك مي‌دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در كتب كلامي شيعه و در بحث عصمت انبيا يكي ازخصوصياتي كه براي انبياء، لازم شمرده شده است، تنزه والدين ايشان از دنائت و ناپاكي است. خواجه طوسي در تجريد الاعتقاد مي‌گويد: «و يجب في النبي العصمة و... عدم السهو و كل ما ينفر عنه من دنائة الاباء و عهر الامه بیشتر ...
خداوند از ميان انسانها پيامبري از جنس خودشان برگزيد؛ ولي براي جن ها از ميان خودشان نبوده است؛ پس آنها مي توانند بگويند: پيامبر كه معصوم است بخاطر اين است كه انسان است و شايد اگر ما هم انسان بوديم مي توانستيم معصوم باشيم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جواب اول با توجه به آيات، روايات و مباني عقلي عصمت در مي يابيم كه جن يا انس بودن هيچ دخالتي در عصمت از گناه ندارد «در قرآن آمده است: «ما خلَقتُ الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»[1] جن و انس را براي عبادت خلق كرديم؛ يعني جن مانند انسان مكلف به تكاليف و احك بیشتر ...
اين آیه قرآن کریم که خطاب به پیامبر اسلام می فرماید: ما گناهان گذشته و آینده تو را بخشیدیم، چگونه با عصمت پیامبر سازگار است؟ و نیز اعتراف به گناه حضرت موسی (ع) نسبت به کشتن مردی فرعونی، و داستان آدم چگونه با عصمت آنان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سؤال فوق در خصوص عصمت انبياء حاوي اين مطلب بود كه چرا با اين كه ما شيعيان معتقد به عصمت انبياء هستيم ليكن در قرآإن كريم به بعضي انبياء از جمله وجود مقدس پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نسبت ذنب (گناه) داده شده است. آيا اين مسئله با عصمت در تناقض بیشتر ...
اعطاي عصمت به افراد معدودي از انسان‏ها و محروم بودن سايرين از چنان موهبتي، چگونه با عدل الهي سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عوامل و مولفه هايي در عصمت پیامبران و اولیای معصوم الهی دخیل است، که عبارتند از: الف) علم و دانش علامه طباطبايي مي گوید: عصمت دانشي است كه پيامبران و امامان را از ارتكاب گناهان مصون نگه مي‏دارد و با وجود آن، سر زدن گناه از آنان چه صغيره و چه كبيره مم بیشتر ...
آيا عصمت پيامبران و معصومان به صورت تدريجي حاصل مي شود يا دفعي؟ اگر تدريجي است ممكن است قبل از حصول آن گناه يا اشتباه كرده باشند و اگر يك دفعه خدا به آنها عصمت را داده است فضيلتي نخواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ را طي مراحل ذيل به صورت خلاصه بيان مي كنيم و شرح آن را به منابع معتبر ارجاع مي دهيم. 1ـ اولين مرحله و مرتبه عصمت و مصونيت از گناه و خطا تدريجي نيست؛ بلكه يك نوع موهبت و تفضل الهي است و قابل اكتساب نيست، اين مرتبه از بدو ولادت تا پايان عمر همراه بیشتر ...
آيا پيامبر از همان ابتدا كاملا معصوم بوده يا نه؟ اگر از اول معصوم بود چرا خداوند به دليل بي­ اعتنايي به فرد کور با آيه عبس و تولي وي را مورد عتاب قرار داد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد سبب نزول اوّلين آيات سوره «عبس» دو شأن نزول نقل شده است: يكي همان است كه در سؤال به آن اشاره شده كه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه وآله ـ به شخص نابينايي بي اعتنائي كرد و آياتي به عنوان عتاب بر آن حضرت نازل شد. ولي بايد توجه داشت كه در خود آيه بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 12