جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
سنجش کیفیت خدمات دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران با استفاده از مدل سروکوآل
نویسنده:
عنایتی ترانه, مدانلو یاسمن, بهنام فر رضا, رضایی عباس
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی کیفیت خدمات دانشگاه های آزاد اسلامی مازندران بود. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود که از این میان، 373 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوآل جمع آوری گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t گروه های همسان و آزمون فریدمن انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان، در تمامی ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات سروکوآل، تفاوت معناداری وجود دارد و در تمام موارد انتظارات دانشجویان در سطحی بالاتر از ادراکات قرار داشت. همچنین مقایسه ابعاد پنج گانه نشان داد که درک دانشجویان از کیفیت خدمات دریافتی یکسان نیست، به طوری که بالاترین کیفیت خدمات دریافتی را در بعد ملموس و پایین ترین را در بعد همدلی می دانستند.
صفحات :
از صفحه 99 تا 116
اندازه گیری فقر در استان سرسبز مازندران
نویسنده:
گیلک حکیم آبادی محمدتقی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
فقر پدیده ای چند بعدی است. اندیشمندان زوایای مختلف آن را بررسی کردند و دولت ها و مردم و مجامع جهانی در جهت کاهش و زدودن این لکه زشت از زندگی محرومان اقدامات فراوانی در دستور کار خود قرار داده اند. سنگ بنای اصلی در طراحی شاخص های اندازه گیری فقر، خط فقر است. در این تحقیق وضعیت استان مازندران از جهات عوامل موثر بر سطح زندگی مردم مانند آموزش، بهداشت و تامین اجتماعی در دوره زمانی 1363-1384 مورد بررسی قرار گرفت. سپس خط فقر با انجام سیستم مخارج خطی پویا برای مناطق شهری استان از روش معادلات به ظاهر نامرتبط تکراری (ISUR) برآورد گردید و بر اساس آن شاخص های فقر محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که در طول دوره مطالعه 48 درصد جمعیت استان به طور متوسط زیر خط فقر قرار دارند و پرکردن شکاف فقر مستلزم پرداخت 44درصد خط فقر به طور متوسط به هر فرد است. روند شاخص سرشمار و شکاف فقر بیان کننده این واقعیت است که نسبت افراد فقیر به کل جمعیت استان و هم چنین شدت فقر در استان رو به کاهش بوده است. این تحقیق می تواند واقعیت موجود استان حاصلخیز مازندران را برای سیاست گذاران ملی و استانی روشن کند.
صفحات :
از صفحه 83 تا 110
جایگاه تاریخی تنکابن در جغرافیای گیلان و مازندران
نویسنده:
اللهیار خلعتبری، عباس پناهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
شرایط جغرافیایی و آب و هوایی نواحی شمال ایران سبب شد این مناطق از نظر فرهنگی- سیاسی و تاریخی با مناطق دیگر ایران سیری متفاوت داشته باشد. در یک نگاه کلی، همه مناطق جنوبی دریای خزر شبیه هم هستند، اما در تاریخ آن را به بخش های مختلف تقسیم کرده اند و هر منطقه حیات سیاسی مستقلی دارد. در یک تقسیم بندی کلی، ایالات ساحلی دریای خزر به دو ولایت گیلان و مازندران تقسیم می شود. در منابع تاریخی همواره این دو ولایت مرزهای تقریبا ثابتی داشته اند، و خاندان های حکومت گر هر کدام کمابیش در حدود خویش حکمرانی می کردند. با مطالعه دقیق در منابع تاریخی به منطقه کوچی اما مهمی (= تنکابن) بر می خوریم که در جغرافیای تاریخی گیلان و مازندران نقشی اساسی دارد. این منطقه به نام تنکابن، با مرزهای طبیعی بین مازندران و گیلان منطقه ای حائلی ایجاد نموده است. قدیمی ترین کتاب جغرافیایی که در آن از منطقه تنکابن نام برده شده، حدود العالم است، و از قرن چهارم هجری به بعد است که در منابع از چنین منطقه ای به طول جغرافیایی بیش از صد کیلومتر بین گیلان و مازندران یاد شده است. سیر تاریخی خاص سرزمین تنکابن نام خویش را از دژ "تنکا" گرفته است. دژ "تنکا" بر فراز تپه کم ارتفاع "قلعه گردن" همچون نگهبانی مناطق جلگه ای را نظارت می نمود. ظهور خاندان خلعتبری در عرصه سیاسی تنکابن به این منطقه هویت تاریخی بخشید.
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
نگرشی به زبان شعری اخوان ثالث
نویسنده:
منوچهر تشکری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
مهدی اخون ثالث به راستی «کلاسیک ترین شاعر متجدد» در شعر معاصر فارسی است. زیرا زبان شعری او به رغم تمامی ناقدان شعر و ادب، دارای ویژگی کهن گرایانه می باشد. زبان شعری اخوان از سه سرچشمه پدید آمده است: نخست، زبان سبک خراسانی، دوم شعر نیما و نهایتا شعر ایرج میرزا. هرچند که بهره وری از این سه منبع به طور یکسان صورت نپذیرفته چنانکه وی در بهره گیری از زبان کهن و بعضی از شیوه های زبانی نیما راه افراط را در پیش گرفته است و به نظر می رسد عامل مهم در گرایش اخوان به زبان گذشته و بیان حقانیت کار نیما، باور و گمان او به این نکته است که هر چیز نو در ادبیات باید حتما سابقه ای در ادب گذشته داشته باشد بعضی از ویژگیهای زبان در شعر اخوان به اختصار عبارت است از: باستانگرایی، استفاده از واژگان و ترکیبات عربی، اشاره به دانش ها، حرفه ها و مناسبت های خاص و... .
صفحات :
از صفحه 39 تا 50
سقانفار؛ نماد معماری اسلامی: کارکردهای دینی و اجتماعیِ سقانفار در مازندران
نویسنده:
حيدر جانعليزاده چوب بستي, محمد حسن ذال
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چگونه سقانفار به عنوان نماد معمـاري اسـلامي قابـل تبيـين اسـت؟ كاركردهـاي دينـي و اجتماعي سقانفار چيست؟ هدف اساسي اين مقاله، تلاش براي طرح و پاسـخ بـه ايـن پرسـش - هاست. اماكن ديني نقشي حياتي در زندگي اجتماعي تشيع دارد. جلوههاي اين نقـش آفرينـي در ابعاد گوناگون زندگي، در ابعاد آموزشي و پرورشي، مادي و معنوي، نگرشها و كنشها قابـل مشاهده و بيان است. در اين راستا، سقانفار به عنـوان نمونـه اي برجسـته از نمادهـاي معمـاري اسلامي، يكي از بارزترين عرصه هاي تجلي باورها و اعتقـادات شـيعي اسـت. معمـاري اسـلامي بياني گويا براي ابراز اعتقادات و حضور مذهبي است. بيان مـذهبي در معمـاري را مـي تـوان در بازهاي از ارادت خالصانهي بانيان و برپاكنندگان اين عمارت مذهبي، فعاليت هـاي دينـي مـورد انجام در اين فضا و تعلقات ديني و نيز نقش هاي اجتماعي و سياسي آن مشاهده كـرد. در ايـن پژوهش كه بر اساس مطالعات كتابخانهاي، مشاهده مستقيم و مصاحبه استوار است، سعي شده است تا تأثيرات باورهاي مذهبي شيعه بر توسعه و اقبال بناي سقانفار در مازندران بررسي شود؛ ضمن اين كه برخي كاركردهاي اجتماعي و ديني آن نيز مورد نظر و تحليل واقـع مـي شـود. از مهمترين دست آوردهاي اين پژوهش، مشاهدهي اثر مستقيم باورهاي شـيعه در وجـه تسـميه، معماري، كاركرد و نقوش تزييني اين بناسـت. تشـيع ريشـه در اعمـاق تـاريخ مازنـدران دارد و سقانفار نيز بنايي مذهبي است كه رابطهي نزديكي بـا واقعـه ي كـربلا و تقـدس آب بـه عنـوان عنصري نمادين در روز عاشـورا دارد. قائـل بـودن احتـرام خـاص مـردم شـيعه بـراي سـقانفار، شفابخش دانستن آن ، توسل به حضرت عباس، به عنـوان بـاب الحـوائج و نـذر كـردن مـردم و اجراي آن به شيوه هاي مختلف، از جمله قرباني كردن حيوانات خاصه گوسفند، مكاني مقـدس براي تجمع و تعامل جوانان در ايام محرم، محلـي بـراي برقـراري ارتباطـات اجتمـاعي، تجديـد ديدارها و صلهي رحم آشنايان، دوستان و اقوام، همـه و همـه نشـان از وجـه دينـي سـقانفار و كاركرد ديني و اجتماعي آن دارد.
اخبار ائمة الزیدیة فی طبرستان و دیلمان و جیلان
نویسنده:
ویلفرد مادلونگ
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: المعهد الالمانی للابحاث الشرقية,
چکیده :
«اخبار ائمة الزیدیة فی طبرستان و دیلمان و جیلان» کتابی است نوشته ویلفرد مادلونگ درباره تاریخ خاندان‌ های حکومتگر زیدی شمال ایران در گیلان و مازندران و دیلمان. در این کتاب هشت متن کهن منتشر نشده درباره تاریخ زیدیه و امامان آنها در مناطق شمالی ایران تحقیق و گردآوری شده است. این کتاب شامل متونی درباره امامان زیدی است از جمله: المَصابیح ابوالعباس احمد بن ابراهیم حسنی (متوفی اواسط قرن چهارم)؛ الافادة فی تاریخ الائمة السادة ابوطالب الناطق بالحق یحیی بن حسین (متوفی ۴۲۴) شاگرد ابوالعباس حسنی؛ جَلاء الابصار تألیف حاکم ابوسعد محسِّن بن محمد جُشَمی بیهقی (متوفی ۴۹۴)؛ نامة مورخ ۶۰۷ از یوسف بن ابی الحسن جیلانی (فقیه زیدی لاهیجان) به عمران بن حسن بن ناصر عُذری هَمْدانی (فقیه زیدی یمن)؛ الرسالة العالمة بالادلّة الحاکمة تألیف امام المنصور باللّه عبداللّه بن حمزه (متوفی ۶۱۴)؛ الحدائق الوَردیة فی مناقب الائمة الزیدیة اثر حُمَیدبن احمد مُحلِّی (متوفی ۶۵۲)، و قسمتی از بخش چهارم روضة الاخبار و کنوز الاسرار تألیف ابو محمد یوسف بن محمد حَجوری (تألیف در ۶۲۷) که شرح وقایع تاریخ اسلام با احتوا بر شرح حال امامان زیدی و عمدتاً برگرفته از المصابیح ابوالعباس حسنی است.
اجرای پوشش همسان و کشف حجاب در مازندران عصر رضاشاه
نویسنده:
میلاد حیدری,ملیحه صادقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مازندران به دلیل ویژگی ها و شرایط خاصی همچون برخورداری از امنیت نسبی، زادگاه شاه، ایجاد راه آهن و نوسازی های دیگر، خزانه شاه و نزدیکی به پایتخت، در اجرای سیاست های شبه مدرن پهلوی اول منحصر به فرد بود و سطح انتظارات حکومت از این استان بیشتر از سایر نواحی بود. قانون البسه متحدالشکل که در دهه ی نخست این دوره تصویب شد(1307ش/1928م)، در مازندران با استقبال زیادی همراه بود و بیشتر اقشار این ناحیه آن را اجرا و مجالس متعددی را به صورت خودجوش برگزار کردند. با تصویب قانون کشف حجاب در دهه دوم این دوره(1314/1936)، اجرای آن در میان طیف غیر سنتی به عنوان ادامه البسه متحدالشکل انگاشته شد و اجرای آن نیز با اقبال این گروه مواجه شد اما طیف سنتی که به سبب پیشینه مذهبی و شغلی خود که اتفاقا بخش زیادی از مردم این استان را تشکیل می داد با آن مخالفت ورزید؛ اما با اعتماد به اعتبار اسناد باقی مانده، در مجموع می توان تعامل این مردم را با حکومت مستقر مناسب ارزیابی نمود و این منطقه را در اجرای قانون البسه متحدالشکل و کشف حجاب در زمره استان های موافق سیاست نظام جدید قلمداد نمود.
زندگی شمس الدین محمد بن محمود آملی
نویسنده:
غلامرضا مستعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب نفایس الفنون فی عرائس العیون تألیف شمس الدین محمدبن محمود آملی ازدانشمندان شیعه قرن هشتم هجری است که این کتاب را در حدود سال 742ه .ق در شیراز به اتمام رسانده است. نفایس الفنون یکی از معتبرترین و گسترده ترین دائرة المعارفهایی است که به زبان پارسی تألیف شده است.
صفحات :
از صفحه 293 تا 326
مضامین مذهبی در نقاشی های عامیانه تکایا در مازندران
نویسنده:
انصاری مجتبی, اعظم زاده محمد, پورمند حسنعلی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
تکایا گونه ای معماری آیینی هستند که در دوره قاجار در اغلب روستاهای مازندران برپا شده اند. سقف و بدنه تکایا آکنده از نقوش متنوع با مضامین مذهبی و غیرمذهبی - متاثر از اندیشه های ایران قبل و پس از اسلام – است. بخش قابل ملاحظه ای از نقوش با مضامین مذهبی در قالب نقاشی عامیانه آشکار شده اند. نقاشان سعی داشته اند فضای تکایا را متناسب با نیاز مردم تزیین نمایند و جلوه هایی از وقایع عاشورا، قصص قرآنی و مضامین خیر و شر را مجسم سازند. بررسی های به عمل آمده، هدف نقاشان این خطه را ضمن احترام به باورهای مردم، پیام رسانی با تاکید بر جنبه های اخلاقی و حفظ سجایای انسانی متاثر از حوادث عاشورا و زندگی ائمه اطهار (ع) و نیز توصیف مفاهیم معنوی با بیانی ساده و رسا با تلفیقی از جنبه های عینی گرایی و ذهنی گرایی- دانسته اند ضمن آن که بر جنبه نمادین آن نیز تاکید شده است.روش گردآوری داده ها به صورت اسنادی و میدانی و تدوین آن به شیوه توصیفی – تحلیلی بوده است.اهداف مقاله:-1 بهره گیری نقاشان از مضامین مذهبی جهت انتقال پیام با هدف بررسی ویژگی ها و ارزش های نهفته در تصاویر. -2دست یابی هنرمندان به نوع بیان در تصویر، برای رساتر شدن مفهوم نقوش.سوالات مقاله: -1مهم ترین اهداف هنرمندان در نقاشی عامیانه مذهبی در تکایا با توجه به اعتقادات و باورهای مردمی چیست؟  -2تصاویر و صحنه های مذهبی ترسیم شده در تکایا، عمدتا چه نوع بیانی دارند؟
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
کارکردهای انجمن های علمی دانشجویی (مطالعه موردی در دانشگاه های گیلان، مازندران و تهران)
نویسنده:
شارع پور محمود, فاضلی محمد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در هر اجتماع علمی سازمان هایی وجود دارند که برای تقویت آن اجتماع علمی نقش های متعددی را ایفا می کنند. سازمان هایی که دست آوردهای علمی را منتشر می کنند، مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی از جمله این سازمان ها هستند. بررسی نقش هر یک از این ها در ساختار نظام و اجتماع علمی بخشی از حوزه کاری جامعه شناسی علم است. انجمن های علمی در این میان نقش مهمی دارند. در سال 1378 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابلاغ آیین نامه ای، تشکیل انجمن های علمی دانشجویی را اعلام کرد. در مدت بسیار کوتاهی، تعداد زیادی از این انجمن ها در دانشگاه ها ایجاد شد و دانشجویان زیادی به فعالیت در آن ها پرداختند. اهداف زیادی از تاسیس این انجمن ها مدنظر بوده است، لیکن در این مقاله از موضع جامعه شناسی علم به باز تعریف کارکردهای محتمل برای این انجمن های پرداخته می شود. در ضمن، به کمک مطالعه ای تجربی در سه دانشگاه تهران، مازندران و گیلان، میزان تحقق برخی کارکردهای متصور برای آن ها ارزیابی خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 62 تا 82
  • تعداد رکورد ها : 14