جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
قرآن از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
حیدر صابر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با هدف معرفی ابعاد گوناگون قرآن بر اساس آیات و روایات در پنج فصل با این موضوعات تنظیم و تدوین یافته است: فصل اول، نام های قرآن: قرآن، کتاب، فرقان و ذکر؛ فصل دوم، اوصاف قرآن: حکیم، موعظه، احسن الحدیث، نور، تبیان کل شی ء، عربی، مصدق،...؛ فصل سوم، ویژگی های قرآن: جهانی بودن، جاودانگی و. . ؛ فصل چهارم، نزول دفعی و تدریجی قرآن؛ فصل پنجم، فضیلت قرآن و آداب تلاوت آن.
بررسی مبانی و ادله کلامی جاودانگی و جهانی بودن نبوّت حضرت محمد (ص)
نویسنده:
فاطمه آدیسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نبوّت عالی ترین درجه هدایت است که به سلسله پیامبران از طریق وحی از جانب خدا صورت می پذیرد. متکلمان و اندیشمندان اسلامی پس از بررسی نبوت عامّه که مقدمه ای برای نبوت خاصه است به نبوت خاصه یعنی نبوت حضرت محمد(ص) که خاتم الانبیاء و پایان بخش سلسله پیامبران بوده و اینکه نبوت ایشان جهانی و جاودانه است پرداخته و دلایل فراوانی برای اثبات این مطلب اقامه نمودند .جاودانگی و جهان شمولی نبوت پیامبر اسلام(ص) یک حقیقت بدیهی و از ضروریات دین اسلام می باشد . اما توجه به این مطلب و ارائه دلایل بدین جهت حائز اهمیت است که شالودۀ اصلی ادیان الهی ، دین اسلام است و سایر ادیان و انبیاء الهی مقدمه ای برای این دین و نبوت خاتم الانبیاء بوده اند . دعوت حضرت محمد(ص) از همان آغاز جهانی بوده و عالمیان را مورد خطاب قرار داده است و این دعوت به مکان و زمان خاصی تعلق نداشت و همیشگی و جاودانه بود . دلایل نقلی و عقلی فراوانی در رابطه با جاودانگی و جهانی بودن نبوت پیامبر اسلام (ص) از سوی متکلمین و اندیشمندان اسلامی بیان شده است. از جمله این دلایل : آیات موجود در قرآن کریم و روایات متعدد در این رابطه ، خاتمیّت و جامعیّت اسلام ، تشکیل حکومت اسلامی و برقراری حکومت واحد جهانی و استقرار عدالت جهانی ، بحث امامت که استمرار حرکت انبیاء می باشد ، فلسفه غیبت حضرت مهدی (عج) و عقیدۀ انتظار و نیز خود معجزۀ جاوید ، قرآن کریم که همیشه زنده و جاوید می باشد و هدایتگر جهانیان و سایر دلایل که جاودانگی و جهانی بودن نبوّت حضرت محمد (ص) را می رساند . در این پایان نامه سعی شده است موضوع به صورت توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد .
بازخوانی نسبت بین جهانی و جاودانه بودن قرآن با جامعیت آن از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
علی نصیری، مصطفی مناقب، رحمت الله عبدالله زاده آرانی، سید کریم خوش نظر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پاره ای از اندیشمندان معاصر، از سر بی مهری به قرآن نگریسته اند و کاربست آموزه های آن را در انحصار ملیت، منطقه و عصر خاصی می دانند. اینان به تَبَع چنین باوری، جامعیت مورد اعتنای قرآن را نیز انکار می نمایند. نوشتار حاضر با توجه به آرای علامة طباطبایی، از منظر درون دینی و با رویکردی تحلیلی کوشیده است ضمن بررسی مدل ول آیات مربوط به: جهانی بودن و جاودانگی قرآن، جهانی بودن و جاودانگی رسالت پیامبر’، و جهانی و جاودانه بودن قرآن و رسالت پیامبر’، به تبیین تلازم بین دو مقولۀ مهم جهانی و جاودانی بودن قرآن با جامعیت آن بپردازد. اهمیت این پژوهش ازآن رو است که با اثبات مدلول آیات مربوط ظبه جهانی و جاودانه بودن قرآن و رسالت پیامبرر’، ناگزیر تلازم آن با مقولۀ جامعیت اثبات شده، قابل نفی و انکار نخواهد بود.
جهانی شدن و فرهنگ و دیدگاه قرآن و سنت درباره آن
نویسنده:
بابک محضری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فرهنگ جهانی و دیدگاه قرآن و سنت در باره آن و نسبت بین آن دو پدیده است؛ که ضمن توصیف مفاهیم و چرایی جهانی شدن غربی و تبیین اندیشه جهانی اسلام، با تمسک به آیات و روایات و نظرات اندیشمندان، به مقایسه آن دو و بررسی نگرش اسلام بدان خواهد پرداخت.آنچه که گفته شده است این است که؛ "جهانی‌شدن"، نه تنها دین و مذهب را به حاشیه نکشانیده است؛ که حتی آن را در متن نیازهای‌های واقعی بشر معاصر قرار داده است و از سویی انسان معاصر بیش از هر زمانی، به دین، آموزه‌های دینی و مبانی معرفتی اصیل آن نیاز مند است. افزون بر اینکه، "آیین اسلام" به حسب آموزه‌های جهانی آن، منافاتی با موضوع جهانی‌شدن و فرهنگ جهانی نداشته و آن را منطبق با فطرت و آموخته‌های جهانشمولی و نظام آفرینش خویش دانسته و تنها در بهره گیری غرب از آن در ایجاد سلطه و چیرگی فرهنگ جهانی دارای نظریه خاص فرهنگ جهانی است، زیرا ویژگی‌های جهانی‌شدن از منظر اسلام با ویژگی‌های آن با جهانی‌شدن غرب متفاوت و متمایز است. مروری بر مفاد متون و مستندات قرآنی و روایی و فرهنگ اسلام، همگان را به این واقعیت غیر قابل انکار روبرو می‌سازد که دین اسلام، دینی جهانی بوده و در تجربه تاریخی خود، همواره برای جهانی‌شدن کوشیده است. "آیین اسلام"، مسأله جهانی‌شدن و تشکیل جامعه و حکومت جهانی را مطرح کرده است.
بررسی مساله جهانی بودن رسالت موسی و عیسی، از نگاه قرآن و عهدین
نویسنده:
حمید کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از مباحث کلامی، مساله «جهانی بودن شرایع پیامبران بزرگ» است. پیامبران اولوا العزم بر اساس نظر مشهور و صحیح عبارتند از حضرت نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد. دو دیدگاه درباره جهانی بودن ذکر کرده ایم: .1مامور بودن به ابلاغ پیام به همه عالم؛.2 لزوم دعوت دیگران در صورت ملاقات.همچنین آیات قرآن درباره رسالت حضرت موسی و عیسی دسته بندی شده، سپس بر اساس شواهد متعدد قرآنی، روایی و عهدین، جهانی بودن به معنای اول تقویت شده است که البته در آن صورت، معنای دوم نیز قطعی خواهد بود
  • تعداد رکورد ها : 5