جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
اندیشه فلسفی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 66
سال 1402
دوره 3 , شماره 4
دوره 3 , شماره 3 پیاپی 11
دوره 3 , شماره 2 پیاپی 10
سال 1401
دوره 3 , شماره 1 پیاپی 9
دوره 2 , شماره 4 پیاپی 8
دوره 2 , شماره 3 پیاپی 7
دوره 2 , شماره 2 پیاپی 6
سال 1400
دوره 2 , شماره 1
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
سال 1399
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
امکان و ضرورت علّی در فلسفه ارسطو و نسبت آن با ضرورت مکانیکی دیمکریتی
نویسنده:
سید امیرعلی موسویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آپوریای ضرورت علّی را میتوان ناظر به دوراهی (1) ملازمت دایمی، منطقی و متافیزیکی ضرورت و علیت و یا (2) نفی یکی بدون نفی دیگری و در واقع انکار ملازمت همیشگی ضرورت و علیت تعریف کرد. این رأی ارسطویی که هر چیزی علتی دارد، لزوماً نمیتواند منتج منطقی و فلسفی تعیّنباوری، نفی امکان آینده و انحلال قوه در فعل باشد. ضرورت، وصف علیت رخ داده در بستر واقعیت جاری حال و گذشته است، نه علیت رخدهنده در آینده. میتوان این معنا از ضرورت را مستلزم جبر و اصل موجبیت علّی ندانست. در واقع عملگر و جهت منطقی و متافیزیکی علیت، واقعیت بالفعل ضرورت است که همواره هممصداق با نظریه جبر و موجبیت نیست. دیمکریتس با نادیدهگرفتن علت غایی، همه کنشهای طبیعت را به ضرورت تقلیل میدهد. تقلیلگرایی منتج از انکار غایتمندی عالم، ویژگی بارز ضرورتباوری مکانیکی دیمکریتی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 309 تا 325
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذار از تعلیم و تربیت الحادی به الهیاتی؛ درآمدی تحلیلی بر فلسفه تعلیم و تربیت هگل
نویسنده:
حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در عالم غرب مساله «بیلدونگ» بیش از هر کسی در اندیشه هگل مورد توجه قرار گرفته است. او در کتابهای پدیدارشناسی روح و عناصر فلسفه حق و همچنین خطابههای نورنبرگ بر این موضوع تمرکز بیشتری نموده است. در مقاله حاضر دو نکته محوری در اندیشه هگل مورد تاکید قرار گرفته است؛ الف) ضرورت تمایزنهادن میان گونههای مختلف بیلدونگِ «الهیاتی-اخلاقی»، «طبیعی-انسانشناسانه»، «سیاسی» و در نهایت بیلدونگ «فرهنگی-تاریخی» هگلی؛ و سپس رفع اتهام از سیستم هگلی، مبنی بر تلاش در جهت حذف خدا و نگره الهیاتی از مفهوم بیلدونگ، ب) اثبات این مطلب که از نظر هگل فرآیند تعلیم و تربیت همزمان «طبیعت»، «فرد» و «جامعه انسانی» را در بر گرفته و بر خلاف تصور رایج، محدود به فرد انسانی نخواهد بود. ازاینرو وی به هنگام بحث از آگاهی، آزادی، از خودبیگانگی و نظایر آن در واقع مراتب شکلگیری تعلیم و تربیت در این سه ساحت را تبیین میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 327 تا 338
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبانِ آگوستین به روایت ویتگنشتاین و گادامر
نویسنده:
حسین شقاقی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
زبان چیست؟ در تاریخ فلسفه غرب پاسخهای متفاوتی به این پرسش داده شده است. اما از نگاه ویتگنشتاین و گادامر این پاسخها به نحو بنیادین به یکدیگر شبیهاند و این دو به این رویکرد بنیادین انتقاد میکنند. گادامر از تاریخ فلسفه غرب با عنوان تاریخ فراموشی زبان یاد میکند. گادامر، آگوستین را استثنایی در تاریخ فلسفه غرب میداند؛ زیرا به نظر گادامر، آگوستین با طرح ایده کلمه درونی جایگاه تعیینکننده زبان و نسبت محوری زبان با اندیشه را تایید کرده است. اما ویتگنشتاین، آگوستین را نماینده اصلی رویکرد بنیادین فلسفه غرب به زبان معرفی میکند و انتقادات خود را به این رویکرد بنیادین، با اعتراض به دعاوی آگوستین مطرح میکند. در این مقاله این دو تفسیر متفاوت از آگوستین را مرور میکنم و در باب امکان قرابت بین فلسفه زبانِ آگوستین به روایتِ گادامر، از یکسو، با زبان به روایتِ ویتگنشتاین، از سوی دیگر تأمل میکنم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 339 تا 355
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش ذوات در متافیزیک موجهات ارادهگرایانۀ برایان لفتو
نویسنده:
مهدی ساعتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
الهیدانان ادیان ابراهیمی فاعلیت ایجادیِ خدای یگانه را منشأ وجود ممکنات میدانند. اما پیش از آن میتوان پرسید «چرا ممکنات ممکناند؟». برایان لفتو با بازاندیشی سنت الهیات فلسفی میگوید اغلب الهیدانان علم ذاتی خدا را منشأ امکانِ ممکنات میدانند؛ خدا به علم ذاتی سیب را میداند پس سیب ممکن است. لفتو از این پاسخ خرسند نیست، زیرا به باور او ذات الهی بینیاز از فرض امکانِ ممکنات است. چه سیب ممکن باشد چه نباشد، خدا خداست. از طرفی امکانِ هر ممکنی ضروری مینماید، اما به باور لفتو منشأ این ضرورت نیز مندرج در ذات خدا نیست، بلکه مجعول به آفرینش ارادی او در ساحت علم است. خدا نهتنها نگارنده واقعیتِ مخلوق بلکه مبدع زبان سازنده آن است. مقاله پیش رو ماجرای تصویر لفتو از این آفرینش را بازگو میکند و بر آن است که این تصویر برخلاف سودای لفتو، در پشتیبانی از الهیات موجود کامل با کاستیهایی روبهروست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 291
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اتهام برآمیختن معقولهای ثانی به سهروردی
نویسنده:
طیبه رضایی ره ، بهرام علیزاده ، سیدمحمود یوسف ثانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
پارهای از صدراییان مدعیاند که سهروردی معقولهای ثانی فلسفی را با منطقی خلط میکند، به این معنا که آنها را وصف اشیای خارجی نمیداند. قراین موافق این مدعا را میتوان در دو دسته جای داد: الف) تصریح سهروردی به اعتباریبودن اوصاف فلسفی؛ ب) تاکید او بر فاعلیت ذهن در اتصاف اشیای خارجی به اوصاف فلسفی. اما اولاً، این قراین برای اثبات مدعایشان کافی نیست و ثانیاً، قراین روشنی علیه آن مدعا هست. خود ملاصدرا به شکلی دیگر خلط این دو دسته معقول را به سهروردی نسبت میدهد و میگوید سهروردی اوصاف منطقی (مثل جزئیت) را با اینکه از مفاهیم منطقی است، همچون اوصاف فلسفی وصف اشیای خارجی دانسته است. این اشکال نیز وارد نیست. مراد سهروردی از «جزئیت» در عبارتِ موردنظر صدرا معنای دیگری است که از مفاهیم فلسفی است. بنابراین سهروردی معقولهای ثانی فلسفی و منطقی را به هیچیک از دو معنای مذکور با هم خلط نمیکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 293 تا 307
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی مدل الهیات روایی مکتب ییل با تاکید بر مفهوم روایت
نویسنده:
سیدامیررضا مزاری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
روایت شیوه ای برای فهم امور از جمله خود انسان است. تجارب برای اینکه به فهم درآیند نیازمند میانجیای به نام روایت هستند. روایت امکانی را برای تقریر خود فراهم می آورد که خود متصل نام دارد. خود متصل در جهان زیسته دینی متاثر از روایت های است که تجارب را شکل میدهند. جنبشی در مسیحیت به نام الهیات روایی شکل گرفت که نشان داد فهم انسان دیندار در جهان مدرن از خودش از طریق داستان های کتاب مقدس شکل می گیرد.الهیات روایی در پاسخ به مسئله انسان بودن در جهان مدرن مستلزم چه شرایطی است،منظومه فکریی را طراحی کرد که مبتنی بر روایت بود .در این مقاله نشان خواهیم داد که خود متصل بر پایه روایت به چه معناست وبا تقریری مختصر از مکتب ییل،جان مایه مبنایی روایت را تشریح خواهیم کرد .در انتها با ارزیابی الهیات مذکور نقدهایی را مبتنی بر مفهوم روایت ارائه خواهیم کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی اختلاف نظر: تقارن معرفتی، تجربه دینی و تببین بدیل
نویسنده:
جلال عبدالهی ، سیدعلی طاهری خرم آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مطابق استدلال مصالحه گرایان (تقلیل گرایان) در معرفت شناسی اختلاف نظر، اختلاف نظر با همتای معرفتی، به دلیل بروز تقارن معرفتی، منجر به کاهش (تقلیل) سطح اطمینان و توجیه باور مورد اختلاف می گردد. با این حال بسیاری از افراد مذهبی، منکر همتایی طرفین هستند. آنها به شواهد خصوصی و تجارب دینی ای ارجاع می دهند که به صورت شخصی در اختیار دارند و فرد مخالف شان آنها را در اختیار ندارد. بدین ترتیب، دینداران با اشاره به این شواهد و تجارب خصوصی، بروز تقارن معرفتی را انکار می کنند و چالشی را پیش روی مصالحه گرایان قرار می دهند. در این مقاله سعی می شود با اضافهکردن شرط ارایه «تبیین بدیل» به شروط متعارف همتای معرفتی، به این چالش پاسخ داده شود. ما ضمن اشاره به برخی از مزیت های پاسخ فوق، نشان خواهیم داد که تبیین بدیلِ مطلوبی که مورد انتظار مصالحهگرایان است، در اختلاف نظرهای دینی به راحتی قابل ارایه نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی تخصص
نویسنده:
مصطفی بسمل ، سید علی طاهری خرم آبادی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
امروزه ناچاریم که در بسیاری امور نظری و عملی به متخصصان مراجعه کنیم. ما آنها را افرادی قابل اعتماد میدانیم و به آنها تکیه میکنیم. برای توجیه بسیاری باورهای خود جز گواهی متخصصان دلیل دیگری در اختیار نداریم. اما برای اعتماد به متخصصان لازم است آنها را بشناسیم و بدانیم چه ویژگیهایی دارند. به همین منظور معرفت شناسان، ذیل معرفت شناسی اجتماعی به تحقیق درباره چیستی تخصص پرداختند. ما در این مقاله، به چیستی تخصص از منظر تحویلگرایان میپردازیم. ابتدا تعریف مبتنی بر صدق و سپس تعریف مبتنی بر توجیه را توضیح داده و نقدهای وارده به آن را شرح میدهیم. نشان میدهیم که برترین تعریف، این است که S در دامنه D متخصص است اگر و تنها اگر S فهم و توانایی بیشتری نسبت به اکثر مردم نسبت به دامنه D در زمان خود دارد. در انتها پنج شرط لازم باور، انسجام، توانایی، کارآمدی و زمان را تبیین میکنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادکس صدق شرطی لزومی جزئیه با هر مقدم و تالی
نویسنده:
علی رضا دارابی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در سنت منطق سینوی، منطق شرطیات جایگاه ویژهای دارد. در این سنت درباره شرایط صدق جملات شرطی و شرایط انتاج قیاسهای با مقدمات شرطی نظرات مختلفی ارائه شده است. یکی از مهمترین منطقدان سینوی که درباره این بخش از منطق سخن گفته است شمسالدین سمرقندی است. یکی از مباحث خاص سمرقندی در باب شرطیات در باره شرایط صدق شرطی لزومی جزئیه است. تحلیل او درباب این نوع از شرطیها سرانجام به محدود کردن تعداد قیاسهای شرطی انجامید. در مقاله حاضر آراء سمرقندی درباره شرایط صدق شرطیهای لزومی جزئیه را با نظرات فخرالدین رازی و عبدالله گیلانی در همین باب مقایسه کردهایم. نشان دادهایم که منشاء اختلافات بین این منطقدانان, تفاوت تفسیر آنها از متون ابنسینا درباره سور شرطی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل نمای لحظهای و محتوای اتمی تجربههای زمانی
نویسنده:
محسن بشیری ، مهدی ذاکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تجربههای زمانی تجربههایی هستند که جنبههای زمانیِ جهان را بازنمایی میکنند. به لحاظ پدیدارشناختی، تجربههای زمانیِ ما بهطور مستقیم و بیواسطه به ویژگیهای زمانی تعلق میگیرند. این حقیقت بدیهیِ پدیدارشناختی با مقدمات دیگری منجر به پارادکس میشود. برای حل این پارادکس مدلهایی برای تبیینِ امکانِ تجربههای ادراکی مستقیمِ ویژگیهای زمانی ارایه شده است. سه مدل اصلی عبارتند از نمای لحظهای (اتمگرایی)، امتدادی و نگهداشتی. براساس مدل نمای لحظهای، تجربههای ادراکی چیزی بیش از رویدادهای آگاهانه آنی یا کوتاهمدت که در توالیِ یکدیگر قرار گرفتهاند نیستند و توالی آنها برای تجربه زمانی کفایت تبیینی دارد. ما در این مقاله نخست پارادکسِ تجربه زمانی و مدلهای تجربه زمانی را معرفی میکنیم. سپس به شرحِ اساسیترین نقد علیه اتمگرایی، یعنی عدمِ کفایتِ توالیِ صرفِ تجربههای اتمی برای توضیح تجربههای زمانی، و ردّ آن میپردازیم. در نهایت کفایت تبیینیِ توالیِ تجربههای اتمی برای تجربه زمانی را نشان میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 66
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید