جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
منطق هگل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
عنوان :
تفسیری از منطق هگل [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Errol. E Harris
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
University Press Of America,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
«علم منطق» هگل
,
علم منطق هگل (فلسفه)
,
منطق هگل
چکیده :
از پیشگفتار: هدف این تفسیر این است که منطق هگل را برای ناآشناها قابل فهم کند و تصورات غلط متعددی را که پیرامون آن و به طور کلی پیرامون فلسفه هگل انباشته شده است، از بین ببرد. هیچ تلاشی برای ردیابی تاریخی توسعه منطق از طریق نسخه های مختلف آن، یا ارائه شرحی بیوگرافیک از رشد فلسفی هگل صورت نگرفته است. این کار توسط نویسندگان دیگری انجام شده است که من تمایلی به رقابت با آنها ندارم. هدف من فقط درک هسته اندیشه هگل و نفوذ تا آنجایی که می توانم در ابهامات نوشته های او و همچنین در صورت لزوم و امکان، توضیح و مرتب کردن برخی از ناهنجاری های ظاهری در چینش هگل بوده است. مواد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتابچه تاریخ منطق. جلد 3: ظهور منطق مدرن: از لایب نیتس تا فرگه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dov M. Gabbay, John Woods
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ منطق
,
«علم منطق» هگل
,
منطق استعلایی
,
علم منطق هگل (فلسفه)
,
منطق هگل
,
منطق جدید
,
پیدایش منطق مدرن
,
تحویل ریاضیات به منطق
,
جبر منطق
,
منطق هوسرل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیاد متافیزیک آزاد هگل: منطق تکینگی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Gregory S. Moss (گریگوری اس. ماس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
هگل
,
«علم منطق» هگل
,
علم منطق هگل (فلسفه)
,
مطلق هگل
,
مطلق هگلی (فلسفه)
,
منطق هگل
,
روح مطلق هگل
,
فلسفه هگل
,
منطق تکینگی
,
متافیزیک هگل
چکیده :
ترجمه ماشینی: گفتمان فلسفی معاصر امکان وجود مطلق را عمیقاً مشکل ساز کرده است. بنیاد متافیزیک آزاد هگل نشان می دهد که با خواندن دکترین مفهوم هگل در علم منطق او به عنوان شکلی از دیالته گرایی مطلق، منطق هگل از این مفهوم می تواند امکان وجود مطلق را توضیح دهد. ماس از طریق بررسی دقیق مفهوم جهانشمولی خود ارجاعی هگل در علم منطق خود نشان میدهد که چگونه مفهوم تکینگی هگل برای حل انبوهی از پارادوکسهای متافیزیکی و معرفتی محور این مسئله طراحی شده است. او نشان میدهد که چگونه روایت انقلابی هگل از جهانشمولی، خاص بودن و تکینگی راهحلهایی را برای شش مشکلی که تاریخ فلسفه غرب را آزار دادهاند ارائه میدهد: مشکل نیهیلیسم، مسئله نمونهسازی، مشکل تفاوت گمشده، مشکل تجربهگرایی مطلق، مشکل هستی الهیات و انسان سوم پسرفت. ماس نشان میدهد که تأیید و توسعه یک استدلال هستیشناختی تجدیدنظر شده برای وجود خدا توسط هگل برای اثبات ضرورت وجود مطلق طراحی شده است. ماس با پذیرش خوانشی متافیزیکی از معرفت شناسی آزاد پایه ریچارد دین وینفیلد، به طور انتقادی خوانش های غالب و بحث های معاصر را در پژوهش هگل درگیر می کند. بنیاد هگل متافیزیک آزاد برای محققان علاقه مند به هگل، ایده آلیسم آلمانی، فلسفه اروپایی قرن 19 و 20، متافیزیک، معرفت شناسی، و اندیشه معاصر اروپایی جذاب خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم انسان شناختی هگل از منطق [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Carew: جوزف کارو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
«علم منطق» هگل
,
علم منطق هگل (فلسفه)
,
رابطه پدیدارشناسی و منطق
,
منطق هگل
,
پدیدارشناسی هگل
,
نسبت پدیدارشناسی و منطق (در فلسفه هگل) (فلسفه)
,
مفهوم انسان شناختی هگل از منطق
,
انسان شناسی هگل
چکیده :
ترجمه ماشینی: "خوانش سنتی از منطق هگل این است که شرحی از عقلانیت کیهان است. برخلاف این خوانش، من نشان می دهم که هگل یک مفهوم "انسان شناختی" اصیل از منطق را توسعه می دهد که در تاریخ فلسفه نادیده گرفته شده است. بر اساس آن تصور، منطق است. مبنایی برای متافیزیک عقلگرایانه بدیع نیست، بلکه شرحی از هنجارهای عقلانیتی است که به طور غریزی در تجربه انسانی به عنوان شرط امکان آن عمل می کند. توضیح دهید که چگونه هگل منطق را به عنوان یک رشته بازاندیشی می کند.در فصل 1، من می پرسم که چگونه پدیدارشناسی هگل، کتابی که به آگاهی ما از اشیاء، خودآگاهی که اعمال ما را برمی انگیزد، دلیلی که علم مدرن را تحریک می کند، و روح غرب می پردازد. جوامع، ممکن است به عنوان مقدمه ای برای یک مفهوم جدید از منطق عمل کنند. من معتقدم که این تلاشی است برای اثبات، از طریق کاوش درونی از اصول اساسی. در ابعاد تجربه انسانی، عقلانیت در سرچشمه آن است زیرا شکل غریزی یا بیولوژیکی زندگی انسان است. در فصل 2، من نشان میدهم که چگونه پدیدارشناسی هگل از این طریق رسالت منطق را تغییر میدهد. اول، از آنجایی که ما نیاز غریزی داریم که تجربه خود را قابل درک کنیم، تجربه ما بر اساس ادعاهایی که به طور غریزی در سطح بدن خود مطرح می کنیم، در مورد اینکه آیا ادراکات ما درست هستند یا باید به خواسته های ما عمل شود، ساختار یافته است. (2) به وسیله جهان معنائی که به طور غریزی ایجاد می کنیم تا دنیای اطراف خود و خود را توضیح دهیم. ثانیاً، از آنجایی که ادعاها فقط در عمل اجتماعی دادن و درخواست دلیل قابل قضاوت هستند، ما همچنین نیاز غریزی به اجماع در مورد چگونگی درک جهان و عمل در آن داریم، که منجر به ظهور تجربی جوامعی می شود که جهان بینی های اشتراکی آنها از نظر تاریخی در طول زمان تکامل می یابد. در نتیجه، عقلانیت توصیف شده توسط منطق، ماتریس وجودی تجربه ادراکی، عملی، علمی و اجتماعی-تاریخی ما است. در فصل 3، «منطق عینی» هگل را بازسازی می کنم. به تبعیت از کانت، هگل در اینجا یک نظریه استعلایی از مقولات ارائه می دهد. این دستهبندیها، که از «کیفیت» تا «واقعیت» را در بر میگیرد، هنجارهای پیشینی را تعیین میکنند که باید برای ما ارضا شود تا چیزی را بهعنوان ابژهای از نوع خاصی، مثلاً بهعنوان نمونهای از یک کیفیت (مثلاً قرمز) در نظر بگیریم. یک فرآیند خودشکوفایی (به عنوان مثال، جهان طبیعی یا اجتماعی به عنوان یک سیستم آشکار). به این معنا، مقولهها نقشههایی را برای جهان معنا ترسیم میکنند که تجربه انسان را زنده میکند. در فصل 4، من "منطق ذهنی" هگل را بازسازی می کنم، که منطق سنتی را به طور بنیادی به یک نظریه استعلایی از فضای متمایز انسانی دلایل تبدیل می کند: علایق ذهنی، اما عقلانی که ما را وادار می کنند و الگوهای ذاتی رفتار (تصور، قضاوت، و... استنتاج) که از طریق آنها آنها را دنبال می کنیم، هنجارهای پیشینی این فضا همان چیزی است که از جهان معنایی پشتیبانی می کند که تجربه ما در آن تحقق می یابد. به طور دقیقتر، منطق ذهنی فرآیند مفهومسازی را توصیف میکند که ما را انسان میسازد، یعنی انسانهای خردمند: موجودات زندهای که نه فقط به طور ذهنی به بقا و تولید مثل، مانند سایر حیوانات علاقهمندند، بلکه بنا به ماهیت خود، به این موضوع میپردازند. جستجوی حکمت یا حقیقت"--
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب راهنمای بلومزبری برای هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Allegra de Laurentiis(آلگرا د لورنتیس) , (جفری ادواردز)Jeffrey Edwards (editors)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدارشناسی هگلی
,
«علم منطق» هگل
,
فلسفه هگل
,
معرفت شناسی هگلی
,
هگلی های چپ
,
دیالکتیک هگلی
,
هگلیانیسم
,
مطلق هگلی (فلسفه)
,
منطق هگل
,
ایدئالیسم هگلی
,
مفهوم هگلی روح
,
ذوحدین هگلی (فلسفه)
,
ایده آلیسم آلمانی
,
2- ایده آلیسم آلمانی
شابک (isbn):
9781441195128
چکیده :
ترجمه ماشینی: این پروژه مشترک بین المللی درباره فلسفه هگل شامل مشارکت هجده محقق فلسفه قرن 18 تا 20 است. این یک ابزار مرجع ضروری برای دانشجویان و دانش پژوهان تفکر فلسفی مدرن به طور کلی و تفکر آلمانی قرن 19 به طور خاص خواهد بود. بخش اول این جلد به بررسی نوشته های اولیه هگل تا و از جمله پدیدارشناسی روح 1807 می پردازد. بخش دوم به آثار و سخنرانی های بزرگ هگل و همچنین به موضوعات اولیه نظام فلسفی او اختصاص دارد. این کتاب با شرحی جامع از علم منطق هگل آغاز میشود و سپس با بررسیهای مفصلی از فلسفه طبیعت و فلسفه روح از دایرهالمعارف علوم فلسفی ارائه میشود. سه بخش دیگر از این جلد به بررسی مفاهیم کلیدی و موضوعات تفسیری، اشکال پارادایماتیک استدلال هگلی و خطوط اصلی تأثیر هگل از اواسط قرن نوزدهم میپردازد. این جلد شامل گاهشماری از زندگی و آثار هگل، کتابشناسی منابع اولیه و ثانویه و نمایه ای تحلیلی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هگل، وضع مجامع افلاطون و کانت؛ مطالعه ای تطبیقی در باب دیالکتیک و فرایند خود آگاهی
نویسنده:
حسن مهرنیا، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دیالکتیک
,
صیرورت
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
تاریخ
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
خودآگاهی
,
منطق هگل
کلیدواژههای فرعی :
منطق استعلایی ,
فلسفه تاریخ ,
اصل امتناع تناقض ,
من مطلق ,
دیالکتیک فیخته ,
من عملی ,
من نظری ,
طبیعت شلینگ ,
دیالکتیک کانت ,
چکیده :
اثر حاضر برآن است تا فرآیند دیالکتیک و خودآگاهی را در نزد فیلسوفانی چون افلاطون، ارسطو، کانت، فیخته، شلینگ و هگل مورد بررسی قرار دهد. آن چه بر سرتاسر این نوشتار سایبه افکنده است، رویکرد هگل به مبحث دیالکتیک و خودآگاهی و انتقادهای او بر دیالکتیک مورد نظر فیلسوفان گذشته و تکلمه هایی است که بدانها افزوده است. هگل در کتاب علم منطق و نیز دایره المعارف علوم فلسفی تلاش می کند تا از یک سو یک جانبه گرایی فیخته و ارسطو و توجه صرف آنها به عالم ذهن را با عینیت گرایی شلینگ و نیز منطق رواقی درهم آمیزد و بدین طریق میان اندیشه و هستی، یا اثبات و ثبوت پیوند برقرار کند. و از سوی دیگر با ارایه تفسیری افلاطونی از دیالکتیک کانت آنها را دو پایه تثلیث دیالکتیکی خود قرار می دهد. هگل در ادامه بحث به تدریج به طرح نظریه خواجه و برده می پردازد و از این رهگذر پا به وادی شکاکیت می گذاردو آن را برون شدی از حالت حرمان یا سعور اندوهبار و گذار به مرحله دین می داند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب تجلی روح در تاریخ (درآمدی بر دایره المعارف علوم فلسفی هگل)
نویسنده:
حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هگل
,
دیالکتیک
,
فلسفه هگل
,
مطلق هگلی (فلسفه)
,
تجلی روح در تاریخ
کلیدواژههای فرعی :
عدم ,
هستی ,
حیات ,
آگاهی ,
صیرورت ,
روح عینی ,
پدیدارشناسی روح ,
فلسفه طبیعت ,
روح ذهنی ,
روح در طبیعت ,
منطق هگل ,
فنومنالیسم ,
پدیدارشناسی هگل ,
مسئله هگل ,
فرد و دولت ,
دایره المعارف علوم فلسفی ,
ارتباط متناهی و نامتناهی ,
مقولات هستی ,
مقولات ذات ,
چکیده :
اثر حاضر بر آن است که مراتب تجلّی روح در تاریخ، بسط آگاهی و تحقق آزادی را در نظام فلسفی هگل، به منزله جامعترین نظام فلسفی، تبیین و تصویر نماید. امّا ارائه این تبیین و ترسیم آن تصویر، چنانچه بخواهد مقرون به صحت و بازنمای دقت نظام هگلی باشد، ناگزیر است که دایره المعارف علوم فلسفی هگل را مواقف این تجلّی و مدارج آن ترقی در نظر گیرد و بدان طریق، سیر تکاملی روح را در گامهای بلند این کتاب به نظاره بنشیند. در این اثر، «آگاهی» یا «روح» در آغاز، چونان امری ذهنی و درونذات در طلب مطلق و در قالب منطق به سیر در مقولات اندیشه میپردازد. اما به دلیل محدودیتهای عالم اثبات و میل به عالم ثبوت، در کتاب «طبیعت»، این آگاهی به سمت امر برونذات و «اشیا»ی موجود در جهان خارج سوق مییابد و سرانجام در «فلسفه روح» است که روح به حظ نفس و وحدت محض میان ذهن و عین، یا اندیشه و هستی که اوج آگاهی و کمال آزادی است، دست مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه پدیدارشناسی و منطق هگل
نویسنده:
محمد مشکات ,مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آگاهی
,
پدیدارشناسی
,
آگاهی طبیعی
,
معرفت واقعی
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
معرفت پدیداری
,
منطق هگل
کلیدواژههای فرعی :
پدیدارشناسی روح ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی سنتی ,
معرفت شناسی مطلق ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
معرفت و حقیقت ,
رابطه پدیدارشناسی و منطق ,
حرکت تکاملی آگاهی ,
چکیده :
یک منظر مهم که از آن می توان رابطه پدیدارشناسی و منطق هگل را مطالعه کرد، آن است که در آغاز به طور دقیق مساله پدیدارشناسی و هدف آن مشخص گردد و آن گاه رابطه پدیدارشناسی و منطق بر مبنای آن بررسی گردد. به یک لحاظ می توان گفت مساله پدیدارشناسی حقیقت معرفت یا شناسایی و هدف آن شناسایی مطلق است. پدیدارشناسی نشان می دهد که چگونه معرفت پدیداری چونان مسیر آگاهی طبیعی به شناسایی واقعی، که همانا قلمرو منطق است، منتهی می شود و چگونه معرفت طبیعی با این سفر دور و دراز خود دم به دم مراحل تکوین منطقه را پدید می آورد. برخی از موضوعات که در اینجا در راستای بحث مورد تامل قرار گرفته اند، عبارت اند از: پدیدارشناسی، منطق، آگاهی، معرفت، حقیقت، معرفت پدیداری، آگاهی طبیعی و علم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید