جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 234
مکالمات فرانسوی: گفت‌وگوهایی با امانوئل لویناس، مونیک اشنایدر، میشل سر، لوس ایریگاری، میشل لودوف، ژاک دریدا
نویسنده:
مؤلف: رائول مورتلی؛ مترجم: شیوا مقانلو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نشر چشمه,
چکیده :
ترجمه‌ی حاضر مشتمل بر گفت و گو با شش فیلسوف فرانسوی از جمله "امانوئل لویناس"، "مونیک اشنایدر"، "میشل سر"، "لوس ایریگاری"، "میشل لودوف" و "ژاک دریدا" است. گفتنی است: "لویناس"، درمقام فیلسوف، مضامین "پدیدار شناسی" را معرفی و شکوفا کرد. بیش‌تر فیلسوفی تحلیلی است. او نسبت به نماد و معنای آن بسیار آگاه است. در زیر لایه‌ی هستی شناختی آثار او، یک رشته نشانه شناختی نیز وجود دارد. "ایریگاری"، نماینده‌ی آوایی در فلسفه‌ی روابط انسانی است. فمینیسم خاص او بر خلاف گرایش‌ یکسان سازی که مشخصه‌ی نوعی فمینیسم است، در پی کشف وجوه تفاوت است. "میشل لودوف"، نیاز به تخیل فلسفی را در تمام مراحل کارش تعقیب می‌کند و "ژاک دریدا" از ناقدان نهادهاست و با وجود این بر معیارها و انسجامی که در نهادها وجود دارد پافشاری می‌کند. زمینه‌ی اصلی آثار او، معنا و رابطه‌اش با متن است.
در باره گراماتولوژی
نویسنده:
ژاک دریدا؛ مترجم: مهدی پارسا
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نظریه فرانسوی: چگونه فوکو، دریدا، دلوز و
نویسنده:
ایثن کلاینبرگ؛ مترجم: مصطفی امیری
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
From Braudel to Derrida: Mohammed Arkoun's Rethinking of Islam and Religion
نویسنده:
Carool Kersten
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Middle East Journal of Culture and Communication,
Looking the Impossible in the Eye: Kierkegaard, Derrida, and the Repetition of Religion
نویسنده:
JOHN D. CAPUTO
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Kierkegaard Studies Yearbook,
Naming the Unnameable God: Levinas, Derrida, and Marion
نویسنده:
Anselm K. Min
نوع منبع :
مقاله
وضعیت نشر :
International Journal for Philosophy of Religion,
آثار «ژاک دریدا» برای قرن بیست‌ویکم نیز دلالت‌های مهمی دارد
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی انتقادی تفکر ساختارشکنانۀ ژاک دریدا در حوزۀ فلسفۀ دین با تکیه بر آرای علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی عسکرزاده ،رسول رسولی‌پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نوشتار حاضر با هدف بررسی انتقادی تفکر ساختارشکنانۀ دریدا در حوزۀ فلسفۀ دین، با تکیه بر آرای علامه طباطبایی شکل گرفت. دین‌شناسی دریدایی با رویکردی ساختارشکنانه به فلسفۀ دین، در واکاوی مسائل این فلسفه، همچون وجود خدا، هرگز در پی رسیدن به حقیقت نیست. زیرا دریدا به وجود حقیقتی که با روش برهانی، بر انسان مکشوف می‌شود، اعتقادی ندارند. به اعتقاد او با تأکید بر سرّیت می‌توان حیات امر دینی را تضمین کرد. هرچند علامه نیز بر محدودیتی که عقل آدمی در حوزۀ فلسفۀ الهی با آن مواجه است، اذعان دارد؛ اما حاضر نیست از تفکر منسجم و نظام‌مند توأم با بهره‌گیری از براهین عقلی برای کشف حقیقت امر دینی دست بکشد. پلورالیسم معرفتی، عدم ثبات معنا و تشکیک در بداهت وجود، از جملۀ ایرادهایی هستند که بر دریدا وارد است. علامه اعتقاد دارد که حقیقت دارای ساختار یکپارچه‌ای است که انسان با ممارست عقلانی، قادر به کشف آن خواهد بود. ایشان هرگز دیدگاه نسبیت‌گرای دریدا در زمینۀ حقیقت را برنمی‌تابد، بلکه معتقد است که مسیر شناسایی در فلسفۀ دین، از رهگذر اطلاق و کلیت حقیقت به سرانجام می‌رسد.
صفحات :
از صفحه 697 تا 715
منفیت و نقدِ سنّت با تکیه ‌بر سنّت عرفانی
نویسنده:
منیره طلیعه بخش، غلامحسین غلامحسین زاده، علیرضا نیکویی، مهدی معین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نحوه‌ای که امروزه از سنت پرسش می‌شود و در آن اندیشه می‌رود، بی‌بنیاد (groundless) است. بی‌بنیادی شاخصۀ دوگانۀ سنت یا تجدد است. در حالی که بنیاد اصیل، به‌واسطۀ تجربۀ دقیقۀ «نفی» بنیادی مغاکی/ عدمی است. رویکردهای بی‌بنیادی چون «هرمنوتیک رمانتیک، تاریخ‌گری، بنیادگرایی و سنت‌گرایی» سنت را امری سپری‌شده فهم می‌کند در حالی که «هرمنوتیک فلسفی، تاریخ‌مندی و سنت‌مندی» سنت را گذشته حاضر در اکنون می‌دانند. این رویکردها مستلزم قائل شدن به بنیاد و سرآغاز مغاکی/ عدمی و محدث، فهم زمان به‌مثابۀ تکرار گذشته در حال و وجود به‌مثابۀ وجودِ پیشِ‌دست و در نتیجه مبتنی بر وقت، نقد و احضار هستند. در سنت اسلامی نخستین جرقه‌های این مواجهه اصیل را می‌توان در نقد حقیقتِ آفاقی و سنتِ فرادست و تأکید بر کشف و شهود از سوی جریان تصوف و عرفان ردیابی کرد. عارفان حقیقت رویکرد خویش به سنت را «نقد» می‌دانستند که امری مقدم بر ارزیابی است و به فراخوانی وجودی حاضر اشاره دارد.
صفحات :
از صفحه 165 تا 194
عقل منفی و ضد عقل: عقل‌گرایی انتقادی پوپر و ساختارزدایی دریدا
نویسنده:
مهدی خبازی کناری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
به لحاظ معرفت شناسی، پوپر متعلق به نحلۀ عقل‌گرایی انتقادی و دریدا به رویکرد ساختارزدایی است. هر دوی این جریان‌ها بر آن هستند که هر گونه بنیادگرایی فلسفی، اجتماعی، سیاسی، زبانی... را به پرسش بگیرند. آن‌ها می‌خواهند بر فراز دوگانه رئالیسم و ایده آلیسم بایستند، اما در این مسیر هر کدام تعریف مختص خود را از ماهیت عقل و قلمرو آن ارائه می‌دهند. پوپر میان دو وجۀ ایجابی و سلبی عقل تمایز قائل می‌شود. وجۀ ایجابی عقل را بنیادگرایانه می‌داند که باید کنار گذاشته شود و وجه سلبی و منفی عقل را قوه‌ای ضروری برای تبیین هر گونه فلسفۀ علمی می‌داند. در حالی که دریدا در قالب نقد به لوگوس محوری و متافیزیک حضور غربی، تمامیت ماهیت عقل را به پرسش می‌گیرد. این مقاله در ادامه رویکرد پوپر و دریدا را در فلسفۀ علم مورد مقایسه قرار می دهد و در ضمن آن، ماهیت فلسفه علم ساختارزدایانه را تشریح خواهد کرد.
صفحات :
از صفحه 117 تا 140
  • تعداد رکورد ها : 234