جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 164
اقبال
عنوان :
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نگاهی به مطلع الصباحتین مجمع الفصاحتین
نویسنده:
سید صادق حسینی اشکوری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آنچه در این مقاله از دید خواننده گرامی می گذرد مروری است بر زندگانی شیخ اسعد شفروه اصفهانی، مولف کتاب ارزشمند "مطلع الصباحتین و مجمع الفصاحتین"، همراه با معرفی کتاب وی از دید تاریخی، مطالب مندرجه آن، سبک تالیف، نسخه های کتاب و اهمیت آن، و دیگر مطالبی که به گمان نگارنده، ذکر آنها در معرفی یک اثر و صاحب آن، مناسب و ضروری بنظر می رسد.
صفحات :
از صفحه 113 تا 122
شرح دعای افتتاح
نویسنده:
جعفر فاضل
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
چکیده :
دعاى افتتاح در کتاب نفیس تهذیب الاحکام، تألیف شیخ طوسى نقل شده و علاّمه مجلسى صاحب مجموعه عظیم بحارالانوار نیز آن را از کتاب اقبال الأعمال تألیف سیّد بن طاووس، دانشمند بزرگوار شیعه نقل کرده است. سیّدبن طاووس در کتاب إقبال الأعمال این دعا را با ذکر سندى به محمّد بن عثمان وکیل دوّم امام نقل میکند. متن دعای افتتاح با عبارت « اللّهُمَّ إنِّى أفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِهِ » آغاز می شود. بنابراین این دعا از جانب امام زمان به ما رسیده است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 59
تشریف بالمنن فی التعریف بالفتن المعروف بالملاحم و الفتن
نویسنده:
علی بن موسی ابن طاووس
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة صاحب الامر (عج),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الملاحم و الفتن» یا «التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن» اثر ابوالقاسم علی بن موسی بن طاووس، مشهور به سید بن طاووس است. کتاب‌ های ملاحم و فتن دسته‌ ای از منابع حدیثی است که به اوضاع آخرالزمان و ظهور امام عصر می‌ پردازد. البته این مبحث در میان شیعه غالبا با عنوان ملاحم و در میان اهل سنت بیشتر با عنوان فتن تعبیر شده و هر دو فرقه کتاب‌ های خود را به همین نام ها خوانده‌ اند. سید بن طاووس (م ۶۶۴) عالم شیعی با استفاده از کتاب‌ های فتن اهل سنت کتاب «التشریف بالمنن» معروف به «الملاحم و الفتن» را جمع آوری کرده است. موضوع این کتاب بر خلاف چیزی که درباره آن معروف شده می‌ باشد. مطالب کتاب اساسا ربطی به بحث مهدویت ندارند و بسیاری از احادیثی که به بحث مهدویت ارتباط دارند یا ندارند، از پیامبر و امامان صادر نشده‌ اند و از این رو، ارزش چندانی نمی‌توان برای آن‌ ها قایل شد. ابن طاووس این کتاب را در چهار بخش ترتیب داده است که سه بخش نخست آن نقل قول‌ ها و ذکر روایاتی از سه کتاب در مورد ملاحم و فتن و مهدویت و آخرالزمان شناسی و بخش چهارم نیز به مثابه کشکولی است که در آن از کتب مختلف (عمدتا شیعی)، مطالبی را در حوزه‌ های گوناگون، از جمله درباره ملاحم و فتن و آخرالزمان شناسی، آورده است.
طرف من الأنباء و المناقب فی شرف سید الانبیاء و الاطائب و طرف من تصریحه بالوصیة و الخلافة لعلی بن ابی‌ طالب
نویسنده:
علی بن موسی ابن طاووس؛ محقق: قیس عطار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: تاسوعا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«طرف من الانباء و المناقب» کتابی است به زبان عربی، اثر سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ق) مشتمل بر اخبار و حکایاتی درباره اهل بیت و مناقب امیرالمؤمنین (ع). سید بن طاووس در این کتاب که بالواقع در تکمیل طرائف نگاشته شده، خود را به عنوان مؤلف نام نمی‌ برد، زیرا از خلفای معاصر خود تقیه کرده و نخواسته هویت خویش را آشکار کند. وی در طُرَف که علاوه بر مقدمه و خاتمه، مشتمل بر ۳۳ «طُرفه» است به منابع شیعه و روایات اهل بیت اعتماد کرده است. در انتساب این کتاب به سید بن طاووس تردیدی نیست و خود او در آثار دیگرش آن را از تألیفات خویش دانسته است. این کتاب با اینکه اثری حدیثی قلمداد می‌ گردد اما رویکردی کلامی دارد و مؤلف، هوشیارانه و متکلمانه به افضلیت پیامبر (ص) و وصایت و خلافت بلافصل امیرمؤمنان (ع) اشاره دارد.
اندیشه های کلامی رضی الدین علی بن طاووس (ره)
نویسنده:
لطف الله جلالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رضی الدین علی بن موسی بن جعفر طاووس حسنی (589-664) از عالمان پرنفوذ شیعه در قرن هفتم است که در زمینه های مختلف صاحب رأی بوده و شخصیت او جاذبه های فراوانی دارد و آرای او در زمینه های گوناگون جالب است. روحیه ی عرفانی و عبادی سید، مهمترین بعد از شخصیت اوست که بر تمام دیگر ابعاد ذهنی و شخصیتی او سایه افکنده است. در باب کلام، هر چند که او رسماً موضعی ضد کلامی (به ویژه کلام عقلی) دارد و ورود به کلام را چندان خوشایند نمی دارد، عملاً وارد این حوزه شده است و در باب های مختلف کلام آرایی دارد. او بیشتر به کلام نقلی تمایل دارد و به جای استفاده از استدلال عقلی، کلام نقلی را می پسندد. از همین رو، او در باب خداشناسی، به خداشناسی فطری قایل است و وجود خدا را امری فطری و بی نیاز از استدلال می داند. او در باب خداشناسی اندیشه ای کاملاً تنزیهی دارد. ابن طاووس در باب اسماء و صفات الهی کم تر وارد شده و بر پایه ی همان روحیه ی عبادت خود، در باب توحید عبادی مطالبی دارد. در بحث جبر و اختیار، سید به شدت از اختیار دفاع می کند و به نظر می رسد از نظریه ی امر بین امرین دور شده است. سید نبوت را به دلیل نقص دستگاه شناختی انسان و اتمام حجت، امری ضروری می داند. از منظر او انبیا از همه ی گناهان و خطاهای عمدی و سهوی معصوم هستند، اما علم انبیا محدود است و وحی نیز به انبیا اختصاص *. امامت مهمترین بخش اندیشه کلامی ابن طاووس است و در این باب حقیقتاً قوی و چیره دست است و از امامت خوب دفاع می کند. او هم در استدلال بر امامت اهل بیت و هم در نقد استدلال مخالفان و هم در پاسخ به اشکالات آنان تلاش کرده و مواضع علمی محکمی دارد. مهدویت و آخر الزمان شناسی، باب دیگری از اندیشه ی کلامی اوست. وی هر چند مباحث مربوط به مهدویت را به خوبی تبیین کرده است، کتابی در ملاحم و فتن دارد که چندان معتبر نیست. ابن طاووس از ایمان تعریفی ارجایی ارائه کرده و عمل را جزو ایمان نمی داند. بر همین اساس او مرتکب کبیره را لازم العقاب نمی داند، چه رسد به اعتقاد به خلود او در آتش.
شرح مقتل لهوف سیدبن‌طاووس
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ رض‍ی‌ال‍دی‍ن‌‌ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌‌م‍وس‍ی‌ ب‍ن‌‌طاووس‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ امیرارصلان حسن‌زاده.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تبریز: انتشارات نباتی‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
لهوف‫: ‫متن اصلی اللهوف سید بن طاووس رحمه الله و ترجمه آن‮‬‮‬‫
نویسنده:
مولف سیدعلی‌بن‌موسی‌بن‌جعفربن‌طاووس حلی‮‬؛ مترجم اسراء جادری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: ارمغان گیلار‏‫‬‏‏‏,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ت‍رج‍م‍ه‌ و م‍ت‍ن‌ ک‍ام‍ل‌ ل‍ه‍وف‌ س‍ی‍دب‍ن‌طاووس‌ ه‍م‍راه‌ ج‍ان‌ن‍ث‍اران‌ و ف‍رج‍ام‌ ق‍ات‍لان‌ ام‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌ (ع‌)
نویسنده:
ت‍رج‍م‍ه‌، اع‍راب‌ گ‍ذاری‌ و ت‍ص‍ح‍ی‍ح‌ ع‍ق‍ی‍ق‍ی‌ب‍خ‍ش‍ای‍ش‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: ن‍وی‍د اس‍لام‌ ‏‫‏,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
س‍وگ‍ن‍ام‍ه‌ س‍الار ش‍ه‍ی‍دان‌ ت‍رج‍م‍ه‌ ل‍ه‍وف‌ س‍ی‍دب‍ن‌‌طاووس‌‮‬‫
نویسنده:
ت‍رج‍م‍ه‌ ع‍ل‍ی‍رض‍ا رج‍ال‍ی‌‌ت‍ه‍ران‍ی‌.‮‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫ق‍م‌‮‬‏‫: ن‍ب‍وغ‌‮‬‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 164