جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 195
نقض
عنوان :
نویسنده:
عبدالجلیل قزوینی رازی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
تهران: انجمن آثار ملی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این کتاب، اثری است که در تبیین و اثبات عقاید امامیه و رد اتهامات مخالفان می باشد و همچنین کتاب "بعض فضائح الروافض" را نقد میکند. نویسنده به تبیین و اثبات عقاید امامیه مثل توحید، معاد، رجعت، اثبات نقلی مهدویت، تقیه و ... پرداخته است.
رجعت از دیدگاه شیعه
نویسنده:
محسن مردانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
چکیده :
این مقاله به یکی از عقائد شیعه که بر گرفته از آیات و روایات است پرداخته است. در واقع ان نوشتار به " رجعت " می پردازد که معنای لغوی آن بازگشت و در اصطلاح به جایی گویند که پیشتر از آنجا بوده ای.
صفحات :
از صفحه 41 تا 64
رجعت
عنوان :
نویسنده:
محمدرضا زادهوش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
شموس المضیئة فی الغیبة و الظهور و الرجعة
نویسنده:
علی سعادت پرور
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات پيام آزادي,
چکیده :
«الشموس المضيئة فى الغيبة و الظهور و الرجعة» اثر آيت الله على سعادت پرور (پهلوانى) است كه پيرامون مسائل قبل و بعد غيبت صغرى و كبراى امام زمان (عج) و اتفاقات زمان ظهور سخن مى‌ گويد و احاديثى را در اين زمينه به بحث و بررسى مى‌ كشد. كتاب حاضر در چهار باب تنظيم شده است: الف- مسائل مربوط به قبل از غيبت صغرى ب- مسائل مربوط به غيبت صغرى و كبرى تا زمان ظهور ج- اتفاقات زمان ظهور د- رجعت هر باب داراى فصل‌ هاى متعددى است و به آنچه لازم است كه يك انسان معتقد به حضرت مهدى عليه‌ السلام، درباره‌ موضوع بداند، پرداخته است و با استفاده از آيات و روايات، در رفع مشكلات و حل پيچيدگى‌ هاى موضوع، تلاش نموده است.
تناسخ و مقایسه آن با رجعت
نویسنده:
ایرج حافظی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله درسه بخش تنظیم شده است . در بخش اول تعریف، اقسام و ابطال (ابو علی سینا، عبد ارزاق لاهیجی ) تناسخ نظریه اهل تناسخ ( برهان عقلی و نقلی قائلین به تناسخ در قرآن ....) اشکالات اهل تناسخ، آورده شده است. بخش دوم با عنوان رجعت به مفهوم رجعت و امکان آن از دیدگاه عقل، رجعت در امت های پیشین و رجعت از دیدگاه روایات پرداخته است. بخش سوم رجعت در محک تناسخ بوده، و به این موارد پرداخته است : وجوه تفاوت و شباهت بین ناسخ و منسوخ، رجعت و بازگشت از فعلیت به قوه، رجعت و توارد نفین بر بدن واحد، سایر مخدرات وارده بر تناسخ و مقایسه آن با رجعت و نتایج قول به تناسخ و رجعت از جمله موارد است که به آنها پرداخته شده است/
رجعت
عنوان :
نویسنده:
حلیمه رمقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رجعت یکی از مسائل اعتقادی شیعه امامیه و به معنی بازگشت پیش از قیامت است . و در اهمیت اعتقاد بدان همین بس که امام جعفر صادق ( علیه السلام)می فرمایند :" از ما نیست کسی که ایمان به رجعت نداشته باشد . . . " . در رابطه با رجعت احادیث متواتری وارد شده است و علماء قدیم و جدید در رابطه با آن اجماع کرده اند ، و کسانی که به علت طولانی شدن غیبت کبری امید آن ها کاسته شده ، روح امید تازه ای به آن ها می دهد.ودیگر اینکه درزمان ظهور حضرت مهدی(عجل الله)و رجعت اهل بیت ( علیهم السلام) غنی از ثروت و مکنت خود مغرور و فقیراز فقر خود مأیوس نمی شود ، و در آن زمان است که حق به حقدار می رسد . در این نوشتار به اثبات رجعت در آیات و روایاتی همچون زنده شدن مقتول بنی اسرائیل و عزیر پیامبر و . . . اشاره شده ، مسئله رجعت آن قدر اهمیت دارد که ائمه معصومین(علیهم السلام) در ادعیه و زیارات خود همچون دعای عهد و زیارت جامعه و . . . اشاره کرده اند ، و آن را حق و وقوع آن حتمی است . رجعت همگانی نیست بلکه شامل مؤمن محض و کافر محض می باشد ، بعضی رجعت را حشر پس از قیامت می دانند حال آنکه علامه طباطبایی بعد از بررسی فراوان رجعت را حشر پیش از قیامت می دانند . از جمله کسانی که رجعت می کنند رسول اکرم ( صلی الله علیه واله) می باشند که شیطان به دست آن حضرت کشته می شود و اولین رجعت کننده که به یاری امام زمان ( عجل الله) می شتابد امام حسین ( علیه السلام)است و امیر مومنان رجعت های متعددی دارند آن هم با مدت های طولانی ، که دریکی از رجعت ها آن حضرت چهل چهار هزار سال حکومت می کنند ، تا آن جا که از هر مرد شیعه و پیرو علی ( علیه السلام) هزار فرزند پسر به وجود می آید . و جود رجعت امری ضروری است اگر رجعت نباشد حکمت پروردگار زیر سوال می رود ، چون مجریان معصوم ( علیهم السلام)در صددبودند تایک حکومت واحدجهانی برقرارکنندولی به علت وجود خلفاء جور نتوانستد انسان ها را به کمالات روحی و مقامات معنوی برسانند و این امرمهم در زمان رجعت اتفاق می افتد و زندگی حقیقی در زمان رجعت است ، چرا که در عصر ظهور همه چیز خوب ، بی اشکال و رفاه کامل مادی و معنوی بر جهان برقرار است ، و اهل بهشت در آن زمان بسیار واهل جهنم اندک می باشد ، به امید آن روز انشاء الله . برای فراهم آوردن این رساله منابعی مورد کنکاش قرار گرفته است ،که شامل کتب قرآنی ، روایی، تفسیری ، اخلاقی ، کتب فرهنگ لغت و همین طور از سی دی های مختلف از جمله گنجینه نور،نور،مهدی موعود،اینترنت و. . .می باشد . وروش این تحقیق بنیادی است . واژگان کلیدی: این موضوع دارای سه کلید واژه ،که عبارتند از رجعت ، ظهور ، و معاد می باشد .
رجعت
عنوان :
نویسنده:
فرزاد ملک جمشیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی و تحلیل اعتقاد به رجعت با بهره گیری از آیات و روایات است. رساله حاضر در چهار بخش و یک خاتمه تنظیم شده است. نویسنده در تبیین تاریخچه، به اعتقاد رجعت قبل از اسلام در میان ادیان و نحله های مختلف و در تفکر اسلامی که به سه دورة پیدایش، رشد و بالندگی، گسترش و تکامل تقسیم می شود، اشاره کرده است. وی در بخش اول رجعت را بازگشت پس از مرگ و بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) و از ضروریات مذهب دانسته است. بخش دوم با نام «رجعت از دیدگاه قرآن، روایات و عقل» به تبیین و دسته بندی آیات و روایات مربوطه و بیان دیدگاه علما و تجزیه و تحلیل آن ها اختصاص دارد. نویسنده در بخش بعدی به بیان رابطة این عقیده با ظهور امام زمان(ع) و رابطة رجعت با معاد پرداخته است. در بخش پایانی شبهات رجعت و پاسخ آن ها تبیین شده که عبارتند از: بحث امکان رجعت، رجعت و تناسخ و بازگشت حکومت ها نه افراد. نویسنده در خاتمه چنین نتیجه گرفته است که رجعت، باوری است قابل دفاع؛ که می توان هم از منظر نقل به اثبات و توجیه آن همت گماشت و هم از منظر عقل به معقول بودن رجعت پی برد.
رجعت
عنوان :
نویسنده:
مریم اخروی مایوان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه رجعت می باشد . رجعت یعنی مرحله ای از بازگشت و رجعت مختص به بازگشت گروهی از مؤمنان و کافران می باشد. رجعت در میان گذشتگان نیز صورت گرفته است مانند قصه حضرت ابراهیم که چهار مرغ را زنده کرد و همچنین رجعت اصحاب کهف. درباره زمان رجعت دو نظریه وجود دارد که یکی از آن ها این است که رجعت مختص به زمان حضرت مهدی « عج» است و نظریه دوم که قائلند بعد از این که حضرت مهدی « عج» حکومت کردند و به شهادت رسیدند، پیامبر و امام حسین رجعت خواهند کرد که نظریه اول صحیح تر است. رجعت از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، در اسلام اشاره به این کردیم که رجعت از طریق آیات و احادیث شیعه به اثبات رسید و از بررسی دیگر ادیان هم این نتیجه به دست آمده که آن ها هم به مسأله رجعت به نحوی اعتقاد دارند. اثبات مسأله رجعت از نظر علم بیان شده و نمونه آن نظریه لاپلاس می باشد که اعتقاد داشت انسان از تکه ابری درست شده و وقتی خداوند قهار بتواند این گونه انسان را بیافریند حتماً قدرت دوباره زنده کردن مردگان را هم خواهد داشت. و همچنین با بررسی دلایل عقلی و نقلی می توان این مسأله را ثابت کرد: به مسأله رجعت علاوه بر آیات قرآن در دعاهای مختلف نیز اشاره شده است. که از آن جمله زیارت آل یاسین می باشد که در فرازی از آن می خوانیم « و انّ رجعتکم حق». در پاسخ به این سؤال که چه کسانی رجعت می کنند بیان شده که تمام پیامبران به دنیا برمی گردند و از جمله آن ها رجعت رسول اکرم « ص» می باشد. و همچنین ائمه اطهار که روایت است اولین رجعت کنند امام حسین « ع» می باشد، نیز رجعت خواهند کرد و اسامی عده ای از صحابه پیامبر نیز ذکر شده است که از جمله آنها: مقداد، سلمان، ابوذر و ... می باشد. با توجه به این که رجعت یکی از مسائل اعتقادی است شبهات و اشکالاتی در ارتباط با رجعت بیان شده است. شبهاتی همچون تناسخ که عده ای معتقدند همان رجعت می باشد ولی پاسخی که به این شبهه داده شده این می باشد که معنای تناسخ این است که روح از یک بدن خارج شود و در بدن دیگر حلول پیدا کند در حالی که معنای رجعت چیز دیگری است. «زیرا معنی رجعت این است که روح بعد از خارج شدن از بدن پس از مدتی به همان بدن اولی برمی گردد.» از سوی دیگر ثابت شد که تناسخ و اعتقاد به آن صحیح نیست. کلید واژه ها: رجعت، رجع، تناسخ، ظهور، سوشیانس، متواتر، اجماع منقول، خبر واحد
رجعت در اسلام و مقایسه آن با آخرالزمان در یهودیت و مسیحیت
نویسنده:
مصطفی بابایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر تحقیقی است ناچیز پیرامون یکی از عقاید شیعه بنام رجعت که در گذر ایام گرد غفلت و نسیان برآن نشسته، و به سبب بعضی عوامل که بخشی از آن در این رساله ذکر شده، آنچنانکه لازم بود مورد توجه و عنایت قرار نگرفته است .، هدف از این رساله حل بسیاری از آیات و روایاتی است که در این باب وارد شده و یا لااقل ممکن است مربوط به این بحث باشد و نیز توجه به بعضی ادیان دیگر در این که آیا آنان نیز به چنین سرانجامی معتقدند یا خیر؟ رجعت در شیعه عبارت از اعتقاد به این است که ائمه (ع) و خوبان خوب و بدان بد از مردم پس از مرگ دوباره بر می گردند و خوبان شاهد برپایی عدل و داد، و بدان گرفتار بخشی از عذاب الهی می شوند و کتاب و سنت و اجماع و عقل به عنوان ادله ‎4 گانه بر اثبات این امر اقامه شده است . و نیز شبهاتی در این باب مطرح کرده اند که در این رساله قسمتی از آن مطرح شده و بدان جواب داده شده است . در قسمت آخر به آخرالزمان در دین مسیح و یهود پرداخته شده و قسمتی از نقاط اشتراک و افتراق آن با رجعت در شیعه مطرح شده است . و در پایان نتیجه می گیریم که با اندکی اختلاف در اکثر ادیان الهی، نوید به پایانی خوش برای جهان و صالحان از مردم آمده است که در آن هنگام خوبان پس از زنده شدن بخشی از وعده های حقه الهی را درک خواهند کرد . و در این میان اهل تسنن با این عقیده مخالفند./
بازیابی ابعاد تفسیر کلامی آیه «إِنِّی جاعِلٌ ِ فِی الْأرْضِ خَلِیفَةً»
نویسنده:
محمود کریمی,محمدحسن رستمی,محسن دیمه کار گراب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هر چند به نظر می رسد آیه «إِنِّى جاعِلٌ ِفِى الْأرْضِ ِخَلِیفَةً» در سورة بقره تنها طلیعه و مقدمه داستان خلقت ِ حضرت آدمعلیه السلام است، لکن این آیه مشتمل بر نکات تفسیری کلامى ارزشمندی است که برخی از آنها از دیرباز به اجمال و پراکنده در آثار علمى فریقین به ویژه امامیه بیان شده ولی هیچ گاه تبیین نشده است. نوشتار حاضر بر آن است تا ابعاد تفسیری کلامی این آیه را در میراث علمى امامیه و اهل سنت، مورد بررسی قرار گیرد؛ ابعادی همچون هدف از آفرینش خلیفه در زمین، لزوم وجود خلیفه در زمین و ضرورت ِنیاز به امام، تقدم وجود خلیفه بر دیگران، اختصاص تعیین خلیفه به خداوند، لزوم عصمت خلیفه و امام و غیرهم. این موارد مهمترین مباحث کلامى است که برخی از محدّثان و مفسّران متکلّم با استناد به آیه مذکور به آنها اشاراتی داشته اند. در آثار علمى اهل سنت نیز در خصوص این آیه، تنها به مباحث معدودی همچون عصمت ملائکه، علم یکی از شروط خلافت، و برترى آدمعلیه السلام بر ملائکه اشاره شده که این استفاده اندک از آیه، ناظر به تفاوت مبانى کلامى اهل سنت با امامیه در موضوع ِ امامت است. پاسخ به دیدگاه اسماعیلیه در خصوص تعارض غیبت امام با «قراردادن خلیفه در زمین» و نیز اشاره به استفاده فقهی برخی از فقیهان امامی و اهل سنت از این آیه در خصوص مشروعیت ِقضاوت و تعلق زمین به خلیفه خدا از دیگر مباحث مطرح ِشده در این نوشتار به شمار مى آید.
  • تعداد رکورد ها : 195