جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 298287
الگوی مدیریت پیام از دیدگاه قرآن
نویسنده:
داود بشیرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده هدف از انجام این پژوهش دست یافتن به الگویی قرآنی برای مدیریت پیام در رسانههای دینی است؛ که در رأس آنها صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بی شک بیشترین و والاترین حجم زندگی انسانها را ارتباطات تشکیل میدهد وقرآن، کتاب کاملی از سوی خداوند متعال برای انسانها است که بیشترین حجم آن مربوط به ارتباطات انسانی و پیامهای مبادلهشده در آن است. این تحقیق بهدنبال شناسایی فرایندهای مدیریتی نیست؛ بلکه بهدنبال شناسایی شاخصها و اصولی است که بتواند به الگویی نسبتا جامع برای به نظم کشیدن مدیریت پیام در ارتباطات انسانی (اعم از رسانه ای و ...) در چارچوب آموزه های روح بخش و نجاتبخش اسلامی دست یابد. بر این اساس مراجعه به تفاسیر معتبر شیعی برای در امان ماندن از تفسیر به رأی و ارتکاب اشتباهات احتمالی الزامی مینمود؛ که به لطف خدا این کار با گزینش آیات با استفاده از کلیدواژههای قرآنی انجام گرفت و پس از مطالعات، فیشبرداریها و همچنین تدوین نکات تفسیری، سراغ مطالعات ارتباطی رفتیم تا بهوسیله آنچه از قرآن و تفاسیر مربوط به آن یافتهایم، بتوانیم نظریات ارتباطی موجود را نقد کنیم و یافتههای قرآنی خود را بهجای آن بگذاریم. این کار در فصول اول و دوم به اتمام رسید و در فصل سوم، الگوی مورد نظر خود را که از آیات منتخب (بیش از 1000 آیه) استنباط شده بود، با توضیح بیشتر ارائه نمودیم. الگوی مذکور تا حدودی میتواند دورنمایی به ارتباطگران اسلامی در زمینههای مختلف ارتباطی ارائه کند تا بتوانند ارتباطات خود را در چارچوب آموزههای قرآنی و اسلامی مدیریت کنند و از افراط و تفریطهای بیجا در مسائل اجتماعی بپرهیزند و به پیام ارائهشده یا دریافتشده به صورت جامع و همه بعدی بنگرند. ارتباطگر باید بداند هیچ پیامی بیاثر نیست و اثر ایجادشده در مخاطب یا فرستنده، بهراحتی قابل کنترل نیست. بنابراین پیام باید قبل از تولید یا مواجهه، حسابشده و جامع باشد و در ادامه فرایندهای مدیریت نیز باید بهشدت بر آن نظارت و کنترل صورت بگیرد تا اثرات ناخواسته آن کنترل و مدیریت شود؛ چه اینکه این اثرات ناخواسته، بسته به کارکردهایی که دارند، مثبت یا منفی تلقی شده و نسبت به از بین بردن اثرات منفی و تقویت اثرات مثبت آن اقدام لازم صورت میگیرد.
بررسی قصه های قرآن در ژانررمانس
نویسنده:
فائزه کوشکباغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده پایان نامه در این پایان نامه به بررسی و تحلیل قصه های قرآنی و ژانر رمانس می پردازیم. در این بررسی ضمن شناخت ساختار و ماهیت ژانر ، تفاوت های این ژانر با ژانر های دیگر هم تحلیل میشود، زیرا با درک تفاوت ها میتوان به این نتیجه رسید که قرآن به طور مشترک در برخی از قصه های خود از این ژانر استفاده میکند. در این حوزه نظریات نورتروپ فرای و گوستاو یونگ نیز تبیین می گردد. پس از فراغ به سراغ تحلیل قصه های قرآن رفته و تفاوت آنها با قصه های بشری بیان میشود؛ در این راستا ویژگی های قصه های قرآن نیز به طور کلی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس به بررسی تطبیقی ژانر رمانس در قصه های قرآن پرداخته میشود. از این تحقیقات نتیجه گیری میشود که به دلیل ویژگی های ساختاری که ژانر رمانس دارد و اینکه با فطرت آدمی سازگاری کامل دارد قرآن در بیان برخی قصه های خود از این ژانر بهره می برد. این امر نشان میدهد که فیلمنامه نویسان در بیان مفاهیم دینی مطلوبتر است که از ژانر رمانس بهره گیری کنند.
بررسی عنصر اقتباس از قصص قرآن کریم برای نگارش نمایش رادیویی و تطبیق آن با نمایش رادیویی حضرت یوسف (ع)
نویسنده:
راضیه زندبگله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده تحقیق حاضربررسی اقتباس از داستان های قرآنی برای متون نمایشی رادیو به دلیل پرداختن به ویژگی نمایشنامه رادیویی و نحوه تنظیم داستان های قرآنی دارای اهمیت فراوانی است . این تحقیق با توجه به ضرورت تولید و عرضه آثار نمایشی به ویژه تولیدات رادیویی دینی برمبنای قرآن کریم و لزوم آشنایی نویسندگان رادیو، با اصول اقتباس از این منبع ارزشمند دینی ،تهیه و تالیف میشود . نوع روش پژوهش :اسنادی و روش گردآوری اطلاعات :کتابخانه ای ، و ابزارگردآوری اطلاعات:فیش است. محقق در فصل چهارم به این سوالها پاسخ می دهد . عناصر مشترک روایت بین نمایش رادیویی و قصص قرآنی کدام است؟ اصول تنظیم در آثار نما یشی رادیو کدام است؟ شیوه های تنظیم داستان های قرآن برای متون نمایشی رادیو کدامند؟تفاوت اصول تنظیم متون نمایشی داستان های قرآنی و سایر آثار نمایشی کدام است؟ نتیجه کلی تحقیق حاضر به این شرح است: شفاهی، ساده و همه فهم بودن قصص قرآن از جهت محتوا تردیدی باقی نمیگذارد که برای بازنمایی داستان های قرآنی و اساسا جلوه بخشی صوتی و تصویری به آیات وحی و مضامین قرآن ،رسانه ای همچون رادیو، مناسب ترین رسانه است .زیرا نمایش رادیویی به دلیل درگیر نکردن حواس مخاطب با تصاویر، در انتقام پیام و اثرگذاری و در استیفاء کامل و جامع و مانع مفاهیم ، معرفتی وحی، قالب مناسب تری برای طرح داستان های قرآنی است اولین گام تنظیم قصص قرآن ، مشخص کردن نوع اقتباس است .گام دوم ، شناخت ویژگی دراماتیک روایت قصص و کشف رابطه ی درونی کنش روایت و اشخاص قصه است.برای پی بردن به هر یک از موضوعات داستان های قرآن لازم است که روایت هر قصه از ابتدا تا انتها خوانده شود تا موضوع نهفته در آن را پیدا کرد. گام سوم یافتن الگوی مناسبی است که با کمک آن بتوان قصص قرآن را برای نمایش رادیویی، آماده کرد ، تا علاوه بر جذابیت و درست بودن روایت وجه دینی و معنوی، نمایش نیز آشکار شود.اصولا تولیداتی که در ژانر قرآنی ساخته می شود و به طوری جزئی تر به روایت قصه ای از قصص قرآن می پردازد ، ازحساسیت بیشتری برخوردار است زیرا مخاطبان داستان قرآن را قرائت کرده و می دانند ، داستانی که می شنود یا می بیند خیال موهوم نیست بلکه واقعیت محض است
بررسی نظریه استفاده و رضامندی در قرآن کریم
نویسنده:
حسین رئیسی وانانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده از دیدگاه قرآن میپردازد. ایده اصلی این نظریه این « استفاده و رضامندی » این تحقیق به بررسی نظریه است که رسانهها قدرت تاثیرگذاری اندکی بر مخاطب دارند و در مقابل، این مخاطبین هستند که میل و نیاز خود را بر رسانهها تحمیل کرده، و بر سیاستگذاری آنها تاثیر میگذارند. از دید این نظریه، رسانه باید مخاطبمحور باشد یعنی رسانه باید تلاش خود را تنها در جهت تامین امیال مخاطبین خود یا همان جلب لذت، و دفع الم آنها مصروف دارد تا بتواند به تعداد بیشتری از مخاطبین دست یابد. به زعم مولف این ایده با برخی از آموزههای صریح قرآن کریم، تقابل دارد. قرآن کریم امیال طبیعی از جمله میل به لذت را در انسان نه تنها انکار یا محکوم نمیکند که یک سلسلهای از تعالیم خود را بر اساس آنها مبتنی ساخته است. از دید قرآن نیازهاى واقعى انسان، نیازهایى است که ارضاى آنها باعث فعلیتیابی استعدادهاى فطرى و است. در مقابل، اندیشه غیردینى، نیازهاى غریزی و حیوانی را در انسان « خلیفة اللهى » رسیدن به مقام شامخ نیاز اصیل تلقی کرده و قاعدتا رسانه را ملزم به تامین آنها میداند. قرآن سعى دارد انسان را بهگونهاى رشد سامان « قرب الهى » دهد که تمام حرکات و فعالیتهای او در جهت نیل به هدف نهایى آفرینش یا همان یابد. از نظر اسلام فقط ارضاى نیازهاى واقعى است که مىتواند انسان را به هدف نهایى خلقت نزدیک کند. از این رو یک رسانه مطلوب با معیار دینی، باید به نیاز و مصلحت مخاطب توجه کند
بررسی ویژگی‌های پیام‌ فرست در تبلیغ دینی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
جواد دلاوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به حضور همه جانبه رسانههای غربی برای تبلیغات ضد دینی که نتیجه آن ترویج بیدینی و الحاد خواهد بود، و با توجه به اهمیت و نقش پیامفرست که یکی از ارکان مهم ارسال پیام است، در این پژوهش ویژگیهای پیامفرست از دیدگاه قرآن کریم بررسی شده است. برای رسیدن به هدف مذکور از روش تفسیری قرآن به قرآن استفاده شده است. از مجموعه مباحث مطرح شده میتوان نتیجه گرفت که: ویژگیهای پیامفرست به سه عنوان کلی؛ ویژگیهای فردی، اجتماعی و زمینهای تقسیم شده و در فصل سوم، ذیل هر یک از این عناوین، برخی از ویژگیها و اوصافی که برای یک پیامفرست لازم است، تا با متخلّق شدن به این ویژگیها بتواند اهداف الهی و دینی خود را محقق سازد، بررسی شده است. به عنوان مثال از جمله ویژگیهای فردی پیامفرست میتوان به نرمخوئی، عدالت، مهرورزی، صداقت، حسن خلق و خیر خواهی نسبت به مخاطبین اشاره نمود، که هر کدام از این موارد میتواند عاملی باشد در اثر گذاری بر مخاطب و همچنین از جمله ویژگیهای اجتماعی پیامفرست میتوان به شهامت و انتقاد پذیری و در عین حال متواضع و آراسته بودن اشاره نمود که بحق این موارد نیز در انجام وظیفه پیامرسانی بسیار مهم و با اهمیت خواهد بود. و در ادامه بررسی ویژگیهای پیامفرست، برخی از ویژگیهای زمینهای پیامفرست، همچون مخاطب شناسی، مردمی بودن، اخلاص و توکّل بررسی شده است که یک پیامفرست با احاطه و عملی نمودن این معارف قرآنی در خود، خواهد توانست به اهداف تبلیغی و دینی که ترویج دین مبین اسلام است نائل گردد.
روایت شناسی تطبیقی داستان حضرت موسی (ع) درتورات و قصه‌های قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)
نویسنده:
گیلانی،صائمه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از این پایان نامه و با یاری گرفتن از نظریه های روائی سعی در بومی سازی این نظریه ها و پیدا نمودن نظریه هائی مربوط به قصص قرآن است. به همین دلیل داستان حضرت موسی که در کتاب تورات نیز به طور مفصل حکایت شده انتخاب شده است تا با بررسی تطبیقی این دو داستان در تورات و کتاب قصه های قرآن، برگرفته از تفسیر نمونه، ساختار روایی یک داستان الهی مکشوف شود. به همین منظور در بخش اول این مقاله از این موقعیت های روائی سخن خواهیم گفت؛ و و آنگاه در ادامه مسئله پیرنگ و مربع معنائی را در این روایت ها مورد بررسی قرار خواهیم داد. و در بخش نتیجه گونه شناسی بدست آمده از این پژوهش را که در ارتباط با این قصص است ارائه خواهیم داد. قصه های موجود در کتاب های الهی با وجود شباهت های زیاد با قصه های عادی ، دارای تفاوت های زیادی هستند. به طور مثال، قصههای الهی حقیقی است و هیچ یک از آن ها ساختة تخیل و ذهن بشر نمیباشد. اما همانطور که در طول تاریخ به اثبات رسیده است ، بجز قرآن کریم که یکی از معجزاتش مصونیت در برابر انحراف است ، تمامی کتب الهی دارای بخش هایی است که بشر به آن اضافه کرده و گاهی قسمت های مختلف آیات الهی را به خاطر مسایلی حذف نموده است
رویکردهای ناظر به جایگاه مخاطب در پیام رسانی از منظر قرآن کریم (با تمرکز بر آیات قرآنی مشتمل بر درخواست مخاطب)
نویسنده:
قاسم کرباسیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
قم: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جایگاه مخاطب در پیامرسانی، از جمله مسائل محل بحث و اساسی در عرصه مطالعات مربوط به ارتباطات و رسانه بوده که منجر به شکل گیری رویکردهای مختلفی در این رابطه شده است. رویکرد خواسته محور و رویکرد مصلحت محور از جمله عمده ر ویکردهای مطرح در این زمینه می باشند. این پژوهش با هدف هموار سازی مسیر تحقق الگوی ارتباطات اسلامی و همچنین کمک به رسانههای اسلامی برای اتخاذ رویکردی مناسب در عرصه پیام رسانی، کوشیده است تا این دو رویکرد مطرح را به قرآن کریم عرضه نماید و با استنطاق این کتا ب آسمانی، دیدگاه آن را در مورد این دو رویکرد جویا شود. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی به مطالعه حول این موضوع پرداخته و سعی کرده تا به بررسی و مطالعه آیاتی از قرآن کریم که مشتمل بر درخواست مخاطبین در حوزه پیام رسانی هستند و به نوعی، طلب و درخواست مخاطبین برای دریافت نوع خاصی از پیام را مطرح کرده اند، بپردازد و این آیات را از نظر توجه یا عدم توجه به خواسته مطرح شده از سوی مخاطبین، بررسی نماید و با معیار قرار دادن نتیجه این بررسی، صحت و سقم هر یک از رویکردها را به دست آورد. نتیجه ای که در جریان این فرایند پژوهشی به دست آمد حاکی از این بود که در فرهنگ قرآنی، مصلحت مخاطب در عرصه پیام رسانی پایه و محور بوده و خواسته مخاطب نیز در صورت همخوانی و همسو بودن با مصلحت، مورد توجه است؛ همچنان که مخاطب و اقتضائات مرتبط به وی نیز در عرصه پیام رسانی و تولید پیام مور د توجه قرار می گیرند. بنابراین میتوان چنین گفت که در این رویکرد شاهد نوعی دو سویگی در مورد جهت ارتباط بین فرستنده و مخاطب هستیم. بر این اساس می توان گفت هیچ کدام از دو رویکرد خواسته محور و مصلحت محور مورد تأیید کامل قرآن کریم نبوده و هیچ یک از آنها با فرهنگ قرآنی سازگاری کامل ندارند. کلید واژه ها: مخاطب، پیام، پیامرسانی، رویکرد مصلحت محور، رویکرد خواسته محور.
 حیات برزخی
نویسنده:
معصومه خرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق « حیات برزخی» می باشد. که پیرامون زندگی انسان ها بعد از مرگ تا برپایی قیامت صحبت می کند. ضرورت ایجاب می کند که انسان ها در مورد زندگی ای که بعد از مرگ برایشان خواهد بود، آشنایی داشته باشند. هر چند آشنایی کامل به این زندگی، تا وقتی که وارد آن نشده اند امکان پذیر نیست. لکن با توجه به احادیثی که به ما رسیده است اندک آشنایی با حیات برزخی برای ما حاصل می شود. و در این تحقیق آیات و روایات مربوط به برزخ و عالم قبر مورد تفحص قرار گرفته است. لذا این تحقیق باعث آشنایی خودم با عالم برزخ شد. امیدوارم دیگران نیز با خواندن این مطالب از مسائل مربوط به زنگی پس از مرگ آگاه شوند. و این مطالب تذکری باشد تا از غفلت رها شویم. تا با توجه به عذاب ها و نعمت ها در عالم برزخ و قیامت برنامه زندگی خود را به دقت تنظیم نمائیم. این تحقیق در دو بخش با نام های « مفاهیم برزخ و قرآن و سنت» و « اطلاعات عالم برزخ» تنظیم شده است. و هر بخش شامل سه بخش می باشد. عنوان فصل اول « تعریف لغوی و اصطلاحی برزخ» است. چنانکه برزخ در لغت فاصله بین دو چیز و در اصطلاح حیات پس از مرگ تا برپایی قیامت است. عنوان فصل دوم « عالم برزخ در قرآن» می باشد. قرآن عالم پس از مرگ را برزخ نامیده است. عنوان فصل سوم « عالم برزخ در سنت» است. در این فصل احادیثی در رابطه با برزخ آمده است. «مسائل قبل از ورود به برزخ» عنوان فصل اول از بخش دوم می باشد. در این فصل مسایلی که برای انسان قبل از وارد شدن رخ می دهد، بیان شده است. در فصل دوم با عنوان « ویژگی های عالم برزخ» با استناد به احایث خصوصیات آن عالم آورده شده است. و در فصل سوم از بخش دوم تحت عنوان « دانستنی های برزخ» مطالب شنیدنی در رابطه با عالم برزخ توضیح داده شده است. در این تحقیق از لغتنامه ها، فرهنگ ها، منابع تفسیری، منابع حدیثی و کتاب های مختلفی که در این زمینه نوشته شده است استفاده کرده ام. کلید واژه ها: حیات، برزخ، قبر، عالم مثال، مرگ.
فلسفه آفرینش انسان
نویسنده:
طاهره خرم دل نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عشق سوزان و سعی و تلاش مداوم بشر در کشف مجهولات و نادانسته ها همواره در تاریخ بشریت ثابت و پایدار بوده است. از جمله ی این مجهولات که ذهن انسان را بسیار مشغول نموده، فلسفه ی آفرینش است که مکاتب ، ادیان ، و دانشمندان هریک به طرق مختلف به آن پرداخته اند. از دیدگاه کلام وحی آفرینش هستی، عبث و بیهوده نیست. دو هدف در آیات الهی برای آفرینش انسان بیان شده : یکی هدف متوسط و دیگری هدف عالی. از این دو ، هدف متوسط به تمام موجودات عالم اعم از انسان و حیوان، و هدف عالی فقط به انسان که اشرف مخلوقات است، برمی گردد. در قرآن هدف از خلقت انسان عبادت کردن، خلافت و جانشینی خدا، رحمت پروردگار، آزمایش انسان، معاد، پیشرفت و تکامل هستی بیان شده است. در احادیث و کلام گهربار ائمه اطهار(ع) هدف از آفرینش انسان، پیامبر و ائمه، اظهار حکمت، لطف و کرم خداوند، احسان و طاعت، اظهار قدرت و .... ذکر گردیده تا انسان با شناخت خود و پروردگار در برابر قادر متعال سرتعظیم فرو آورد و مستوجب رضوان و قرب الهی گردد. بیان فلسفه آفرینش انسان در ادیان مختلف چندان روشن نیست ، چنان که در دین مسیحیت و یهودیت فلسفه آفرینش انسان به طور واضح و شفاف بیان نشده ، بعلاوه انجیل و تورات کنونی تحریف شده اند. آفرینش در آیین زرتشتی با اهورامزدا آغاز می شود ، اهورامزدا مظهر کمال است و آفرینش در خداوند همانند او ؛ قدیم ، ازلی ، ابدی و غیر قابل تغییر است. نظریه های مکاتب مختلف ، پیرامون فلسفه آفرینش انسان قابل توجه است ، پوچ گرایان زندگی را پوچ و بی ارزش می شمارند. آنها معتقدند زندگی عبث و بیهوده است، انسان فانی بوده و با مرگ همه چیز به پایان می رسد. گروهی از دانشمندان، اخلاق را بنیاد خلقت انسان می دانند. اخلاق چه فردی و چه اجتماعی اگر فقط متکی به علم، وظیفه و عقل منهای ایمان و معاد باشد بر اثر امیال و خواهش های نفسانی بر باد خواهد رفت. مادیین تنها به لذات جسمی انسان توجه کرده از لذات روحی و معنوی بشر غافل مانده اند ، به طور نمونه به نظریه تکامل آفرینش که توسط داروین مطرح شده ، اشاره می کنیم. به اعتقاد او انسانهای اولیه همان میمون ها می باشند کهبه مرور زمان تغییر شکل داده و به انسان کنونی تبدیل شده است. با گذر زمان ، نظریات و فرضیه های دانشمندان یا بطور کامل باطل و نقض شمرده شده و یا نظریه ی دیگری جانشین نظریه اول آنها گردیده است. و همه مکاتب و ادیان مختلف از پاسخ گویی به ذهن تشنه انسان پیرامون فلسفه آفرینش انسان عاجز و درمانده اند. تنها کلام وحی و سخنان گهربار ائمه اطهار ( ع) است که می تواند چونان همیشه در ظلمات و تاریکی راهنما و چراغ هدایت بشریت باشد و او را به سرمنزل مقصود، که همان شناخت خداوند و اظهار بندگی و عظمت اوست، برساند.
 حیات برزخی
نویسنده:
اعظم بیگم خموش فرخد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عالم برزخ که به آن عالم مثال نیز می گویند از جمله مهمترین مسائل کلامی است و برخی از سؤالاتی که در این زمینه بیان می شود عبارت است از: برزخ چیست؟ آیا عالم برزخ قابل اثبات است؟ چگونه؟ آیا آدمیان بعد از مرگ یکسانند؟ و ... در این رساله سعی شده است تا حدودی به این سؤالات پاسخ داده می شود. بنابراین از کتب معتبر لغتی چون مجمع البحرین، لسان العرب و ... حدیثی و کلامی مانند اصول کافی، بحارالانوار، معادشناسی و ... بهره گرفته شده. در ترجمه قرآن و نهج البلاغه هم بترتیب از ترجمه های محمد مهدی فولادوند و مرحوم محمد دشتی استفاده شده است. از جمله مسائلی که در بخش های مختلف این رساله مورد بررسی قرار گرفته است: تعریف، توضیح و اثبات عالم برزخ و عوالم سه گانه خلقت، مسئله مرگ و اقسام آن، سکرات موت، عوامل آسانی سکرات موت، متوفیان روح، قبر و عقبات عالم قبر همچنین شامل اصناف انسان ها در عالم برزخ و مسأله معاد در میان اقوام ماقبل و مابعد تاریخ و اعتقاد به معاد در ادیان آسمانی از جمله: در کتب یهود، اناجیل، زرتشت و قرآن و نیز آثار تربیتی اعتقاد به معاد از نظر روایات و آیات می باشد. واژگان کلیدی: 1)عوالم سه گانه 2) برزخ 3) مرگ 4) قبر
  • تعداد رکورد ها : 298287