جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 113
چرایی نگاه متضاد به رابطه دین و سیاست نزد عبدالرازق مصری و امام خمینی (ره)
نویسنده:
آیت مظفری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 108 تا 138
جلسه پرسش و پاسخ با آقای دکتر اعوانی درباره معنی انسان بودن
نویسنده:
غلامرضا اعوانی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این مقاله دکتر اعوانی به چند سوال درباره معنی انسان بودن پاسخ می دهد. این سوال ها، به ویژه، متمرکز اند بر نقش انسان به عنوان خلیفة اله، شان خاصی که انسان به خاطر موقعیت خلیفة اله بودن از آن برخوردار است، تفاوت بین این شان خاص و حقوق بشر، مسوولیت هایی که به سبب این شان بر او محول می شود، موانع تحقق این شان، و مبانی معنوی این نگرش. دکتر اعوانی در پاسخ های خود، ضمن بیان خلاصه ای از انسان شناسی اسلامی، مبنای گفتار خود را کاملا بر سنت حکمت اسلامی و قرآن و حدیث قرار داده و به آیات بسیاری از قرآن استشهاد کرده است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 21
صلح و سعادت در فلسفه سياسی صدرالمتألهين
نویسنده:
محمد مشکات
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين مقاله داراي دو هدف يا مسئلة اصلي است: نخست، رابطة دوسوية صلح و سعادت؛ دوم، تعامل و تصاعد متقابل و متعاكس آندو بدون هيچ نقطة ايستا و پاياني. چنانكه پيداست رويكرد مقاله توصيفي نيست بلكه در بخش اصلي خود، تحليلي يا توصيفي ـ تحليلي است. نوآوري مقاله در تبيين و كشف رابطه» دوسويه صلح و سعادت و كشف رابطة متصاعد دوسويه آن از متون ملاصدراست. اين رابطه بر مبناهاي مختلفي در انديشة صدرالمتألهين مورد تحليل قرار ميگيرد. بر مبناي انسان‌شناسي ملاصدرا، از زواياي گوناگون بدست مي‌آيد كه صلح شرط سعادت دنيوي و اخروي است و سعادت نيز عامل تحكيم صلح است. وجودشناسي و جهانشناسي صدرايي نيز مبناي تحليلهاي نگارنده در باب رابطة دوسويه صلح و سعادت است؛ بر اين مبنا تحليل ميكنيم كه چگونه جامعة صدرايي در عين برخورداري از تكثرها ميتواند عميقاً وحدتگرا باشد. تحليل رابطة صلح و سعادت بر مبناي انديشه‌هاي ديني صدرايي نشان ميدهد كه چگونه صلح در دنياي مدرن به مخاطره افتاده است. ساختار حكومت و كاركردهاي آن نيز بتفصيل ديگري پرده از رابطة دوسوية صلح و سعادت برميدارد، چنانكه انديشه‌هاي اخلاقي ملاصدرا نيز رابطة دقيق صلح و امنيت و سعادت اخلاقي را برملا ميسازد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
لطفاً با ذکر منابع به روایاتی از کتب اهل سنت اشاره کنید که در آن به صراحت موضوع خلافت و جانشینی حضرت امیر ـ علیه السلام ـ اشاره شده باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعد از غروب غمبار آفتاب نبوّت، جاه طلبان و دنيا پرستان که چند صباحي نقاب دين به چهره زده بودند و تظاهر به اسلام مي نمودند، با ابراز کفر پنهاني و کينه هاي دروني خود به پيامبر و اهل بيت آن حضرت در صدد بر آمدند تا نوري را که خداوند به وسيلة پيامبرش در ز بیشتر ...
چرا در مدتی که پیامبر اسلام(ص) بیمار بود حتی در یک نماز حضرت علی(ع) پیش‌نماز مردم نشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به جواب سؤال، تذکر چند نکته ضروری است: مفهوم امامت امامت در لغت به معنای پیشوایی و رهبری است و هر کسی که متصدی رهبری گروهی شود «امام» نامیده می شود خواه در راه حق باشد یا در راه باطل.[1] اما در اصطلاح علم کلام، امامت عبارت است از بیشتر ...
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هیچ تصریحی به امامت دوازده امام شیعه (اثنی عشری) نکرده و تعداد مذکور به طور اتفاقی توسط شیعیان تنظیم شده است، و نکته مهم این که خود علمای شیعه اختلاف جدی در تعداد ائمه ـ علیهم السلام ـ دارند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين ادعا كه پيامبر (ص) هيچ تصريحي به امامت دوازده امام شيعه نكرده و اين تعداد به طور اتفاقي تنظيم شده، ادعايي نادرست و بدون دليل است و با اندكي مطالعه و دقت در متون فريقين فساد اين قول روشن مي شود، چرا كه پيامبر گرامي اسلام (ص) در طول دوران رسالت خود بیشتر ...
چرا اهل سنت علي ـ عليه السلام ـ را به عنوان اولين امام قبول نداشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي يافتن جواب اين سؤال بايد اندكي به مباحث زمان صدر اسلام و زمان حيات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ بپردازيم تا مسأله روشن شود كه آيا پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ در زمان حيات خود به امامت كسي تصريح كرده بود يا نه اگر تصر بیشتر ...
 آیا عقل و منطق مى گوید پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى خود جانشین تعیین کرد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك آيين اسلام يك آيين«جهانى»و«جاودانى» است،و طبق صريح آيات قرآن مخصوص به زمان و مكان معينى نمى باشد.اين نيز جاى ترديد نيست كه در زمان وفات پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) اين آيين آسمانى از جزيره عربستان فراتر نرفته.از سوى ديگر سيزده سا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
 اگر علت اصلی ختم نبوت بلوغ فکری بشر بود و آنها می توانستند با بلوغ فکری خود دینشان را حفظ کنند دیگر چه نیازی به تعیین جانشین(حضرت علی علیه السلام) از طرف خدا بود؟ اگر بشر به بلوغ فکری رسیده بود پس چرا انتخاب ابوبکر به خلافت را که به شورا بود مذمت می کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلوغ فکری بشر برای محافظت از پیام وحی (دین) در قبال تحریف یا نابودی و نسیان، یکی از شرایط لازم برای «ختم نبوت» است و نه همه‌ی شروط کافی آن. بدیهی است شروط دیگری هم لازم است که از جمله آنها ارسال رسول نه برای یک منطقه و یا یک قوم، بلکه برای جه بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 113