جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
الهیات آزادیبخش آمریکای لاتین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
DAVID TOMBS (دیوید تومبز)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دیوید تومز مقدمه ای در دسترس برای چالش های الهیاتی ارائه شده توسط آزادی آمریکای لاتین از ظهور آن در دهه 1960 تا "دهه بحران" آن در دهه 1990 ارائه می دهد. این اثر پیشرفت‌های متمایز اندیشه‌ی آزادی‌بخش را در طول دهه‌ها دنبال می‌کند و برای درک الهیات رهایی بخش و میراث آن بسیار مهم است. خوانندگان: همه کسانی که به تاریخ کلیسا، مطالعات آمریکای لاتین و ظهور الهیات سیاسی و متنی مسیحی در چهار دهه گذشته علاقه مند هستند.
الهیات‌پردازی برگزیت: نقد آزادی‌خواهانه و پسااستعماری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anthony G. Reddie (آنتونی جی. ردی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب تحلیلی جامع از چالش الهیاتی ارائه شده توسط دوران جدید پس از برگزیت ارائه می دهد. رای همه پرسی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر به تغییری لرزه ای در نحوه نگاه و قضاوت بخش هایی از جمعیت بریتانیا نسبت به هموطنان خود شده است. افزایش متعاقب آن تعداد گزارش‌شده از حوادث با انگیزه نژادی و فضای توهین‌آمیز و منفی‌نگری که به کسی که به‌عنوان بریتانیایی «اصیل» تلقی نمی‌شود، باید برای همه مردم نگران‌کننده باشد. این کتاب متشکل از مجموعه‌ای از مقالات است که به جنبه‌های مختلف معنای بریتانیایی بودن و راه‌هایی که کلیساها در بریتانیا و ایمان مسیحی می‌توانند و باید به موج فزاینده ناسیونالیسم انگلیسی سفید پاسخ دهند، می‌پردازد. این یک چالش تحریک‌آمیز برای بیگانه‌هراسی است که اغلب تحمل می‌شود، و همچنین پاسخ کم بسیاری از رهبران کلیسا در بریتانیا. این نقد از طریق یک مدل پیشگویانه و پسااستعماری از الهیات سیاهان ارائه می‌شود که حس اولیه استحقاق سفیدها و «بومی‌گرایی» منطقه‌ای را که بیشتر بحث رفراندوم را فراگرفته بود، به چالش می‌کشد. مقالات این کتاب کلیسا و جامعه گسترده‌تر را به چالش می‌کشد تا عدالت و برابری را برای همه تضمین کنند، نه فقط یک احساس ممتاز از استحقاق برای برخی. برای هر محقق الهیات سیاهپوست، سیاسی و آزادیبخش و همچنین کسانی که در مطالعات فرهنگی از دیدگاه پسااستعماری درگیر هستند، بسیار جالب خواهد بود.
زمینه‌ها و مولفه‌های الهیات رهایی‌بخش در مسیحیت معاصر
نویسنده:
نرجس اخباری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
الهیات رهایی‏بخش یکی از مهمترین جریانهای الهیاتی در مسیحیت معاصر است که ریشه در شرایط اجتماعی و سیاسی آمریکای لاتین در دهه‏های 1960 و 1970م دارد. این نهضت الهیاتی، مهمترین ریشه‏های عقب ماندگی کشورهای آمریکای لاتین را ظلم ریشه‏دار حکومت‏های خودکامه،استثمار و استعمار کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی می داند. در این نگرش، تهیدستان منبع اصیل الهیات محسوب می‌شوند، از این رو وظیفه کلیسا در رسیدن به ملکوت، فقرزدایی و مبارزه با ظالمان است و کتاب مقدس نیز باید از منظر فقرا خوانده شود. تأسیس انجمن های مسیحی پایه تحت تأثیر تعالیم پائولو فریره گام مهمی در جهت نیل به این اهداف بود. عالمان رهایی بخش در تبیین مبانی این الهیات، علاوه بر قرائت جدید خود از کتاب مقدس و تعالیم عیسی، تحت تأثیر اسناد شورای واتیکان دوم، تحلیل های اجتماعی و اقتصادی مارکس و جریان های الهیاتی و فلسفی برخاسته از انقلاب فرانسه (از جمله الهیات امید مولتمان، الهیات سیاسی جان بابپتیست متز، الهیات صلیب بونهافر و اصالت وجود شخص مارتین) نیز قرار داشتند. ترجمه کتاب «الهیات آزادی‏بخش» در سال 1971م، اثر گوستاو گوتییرز، به زبان انگلیسی و دیگر زبانها سبب گسترش این الهیات در سایر مناطق محروم جهان از جمله آفریقا و آسیای جنوب شرقی شد و در آمریکای لاتین نیز صورتهای گوناگونی مانند الهیات سیاهان و الهیات فمنیستی یافت. از مهمترین اموزه های کلامی الهیات رهایی بخش که توسط گوتییرز در این کتاب تدوین یافت و مورد تأیید سایر متفکرین رهایی بخش قرار گرفت، می توان به اموزه هایی چون مسیح شناسی، کلیساشناسی، تفسیر تمثیلی کتاب مقدس، نجات و رستگاری مفهومی، عمل تاریخی و سیاسی، اولویت در انتخاب فقرا، تأکید بر دین همگانی، معنویت، الهیات زمینه مند و گناه ساختاری اشاره نمود.
تاریخچه و تبیین ساختار الهیات سیاسی و رهایی بخش
نویسنده:
همایون همتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
الهیات رهایی بخش، یک جنبش سیاسی و الهیاتی در جهان مسیحیت است که کانون عمده ظهور آن، امریکای لاتین بوده است. این جنبش الهیاتی، برای مبارزه با فقر، تبعیض و بی عدالتی پدید آمده و می کوشد با ارائه تفسیری از ایمان مسیحیِ انقلابی و ظلم ستیزانه، به حمایت از مستمندان برخاسته و به رنج آنها پایان دهد. این الهیات، از تفسیرهای مارکسیستی برای تفسیر واقعیت های اجتماعی بهره می گیرد. ولی از جهت هستی شناختی به اصول مسیحیت وفادار است. این نظام الهیاتی، با معناگذاری جدید عقاید مسیحی، تفسیری انقلابی و نو از مسیحیت عرضه می کند و فقرا را مجرای فیض خداوند می داند که مسیح به خاطر آنها قیام کرد تا آنها را آزاد کند. مفاهیمی همچون ترجیح فقرا، تأکید بر عمل انقلابی و اجتماعی، انتقاد از فقر و بی عدالتی، گناه ساختاری و نگاهی انقلابی به شخصیت مسیح و تعریف نقش رهایی بخشی برای کلیسا از محورهای اصلی این نظام الهیاتی است.
مسیحیت در آمریکای لاتین؛ از آغاز تا کنون
نویسنده:
یاسر عسگری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
تأثیر الهیات اروپایی بر تشکیل الهیات رهایی بخش امریکای لاتین
نویسنده:
سید مرتضی میرتبار,محسن اخباری,نرجس اخباری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ریشه های شکل گیری الهیات رهایی بخش امریکای لاتین را می توان در رخدادها و جنبش های سکولار و دینی اواسط قرن بیستم در اروپا جست وجو کرد؛ چراکه این الهیات در واکنش به تفکر اروپایی شکل گرفته بود. از جمله متفکران اروپایی که نظریاتشان در الهیات رهایی بخش مورد استفاده قرار گرفت، یورگن مولتمان، ژان ماریتن و دیتریش بونهافر است.از منظر مولتمان، وعده خدا در انجیل، رستاخیز عیسی و کل آفرینش در پرتو قدرت الهی است که پیوند عمیقی با عمل اجتماعی و سیاسی مسیحیان برای تجدید حیات جامعۀ بشری دارد. ازاین رو، این جهانی است، نه آن جهانی. کلیسا در این معنا، دارای نسبت خویشاوندی با جهان است. ماریتن قائل است؛ انسان باید برای توسعۀ مادی، اجتماعی و معنوی همۀ اشخاص جامعه بکوشد، هم در مقام فرد و هم در مقام اشخاص که این مستلزم عمل است. بونهافر نیز وظیفه مسیحیان در جهان سکولار و بی دین امروز را شریک شدن در رنج های خداوند، در احیای ایمان مسیحی در این جهان می داند تا زمینه های تحقق ملکوت و عدالت الهی فراهم آید.بنابراین، می توان گفت: الهی دانان بزرگ رهایی بخش امریکای لاتین، تحت تأثیر الهی دانان اروپایی بوده و از نظرات آنان در بیان دیدگاه های خود بهره می بردند. ازاین رو، یکی از مهم ترین علل شکل گیری الهیات رهایی بخش را باید الهیات اروپایی دانست و الهی دانان غربی را مؤثر در ایجاد این الهیات در امریکای لاتین قلمداد کرد.