جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
درباره ضرورت امامت بعد از پیامبر می گویند که چون حجت الهی باید تمام شود و مردم حجت داشته باشند پس امامت لازم است. در حالی که در دوران غیبت کبری وقتی می گوییم حجت کیست و ما باید دین خود را از که بگیریم با این که امام زمان غایب است می گویند از فقها. خوب کسی می گوید این حرف را پس از رحلت پیامبر بزنید و فقها را هم بعد از رحلت پیامبر حجت بدانید و دیگر نیازی به امام نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از اين كه اصل جواب را بيان نماييم تذكر چند مطلب به عنوان مقدمه كوتاه و خلاصه ضروري به نظر مي رسد: الف: از نظر شيعه همانگونه كه مقام نبوت يک مقام و منصب الهي مي باشد كه بايد از طرف خداوند به انبياء و رسولان داده شود, مقام و منصب امامت نيز چنين است بیشتر ...
چرا پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين مورد مطالبي درذيل بيان مي‌گردد كه در ابتدا بايد به نكاتي اشاره گردد. 1. امامت در لغت به معناي پيشوايي و رهبري است و در اصطلاح علم كلام عبارت است از«رياست همگاني و فراگير بر جامعة اسلامي در همه امور ديني و دنيوي»[1] 2. در مورد اينكه چه ضرورت و بیشتر ...
عده ای می گویند ما فقط خدا و نهایتاً پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را قبول داریم. آن ها متأسفانه جایگاهی برای مبحث امامت و ادامه راه انبیاء ـ علیهم السلام ـ قائل نیستند و ضرورتی برای متابعت از ایشان نمی بینند. یا شبهه می افکنند که چرا ارسال انبیاء متوقف شد و سلسله امامت جریان پیدا کرد و چندین شبهه و حرف بی مورد دیگر لذا خواهشمندم پاسخی در خور در جواب آن ها به من بیاموزید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سئوال مورد نظر، لازم است به نكاتي اشاره نمائيم: الف) عنوان ختم نبوت و خاتميت بر پيغمبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ عنواني است كه خود قرآن كريم داده است. «مَّا کانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکمْ وَلَکن رَّسُولَ اللَّهِ وَخ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
درباره ضرورت وجود امام می خواستم بپرسم که اگر پیامبر تمام احکام اسلامی را در زمان حیات شان بیان ننموده اند که رسالت شان ناقص است و این بر خلاف عقیده شیعه است. اگر بیان نموده اند و احکام کامل به مسلمین رسیده است که چه نیازی به وجود امام است که از طرف خدا احکام را به مردم بگوید؟ به بیان دیگر مگر امامان همان سخنان رسول الله را بیان نمی کنند، پس چرا باید امامان باشند؟ اگر سخنان پیامبر را نمی گویند و نظر شخصی خود را می گویند که این هم صحیح نیست.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ظاهراً منشأ طرح اين سئوال، اين تلقي بوده است که گمان شده است وظيفه امام و جانشيني پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ صرفاً بيان احکام و مسائل شرعي براي مردم است! در حالي که جايگاه و وظايف امام ـ عليه السلام ـ بسيار فراتر از آن است. به همين جهت بیشتر ...
عبقات الانوار فى اثبات امامة الائمة الاطهار
نویسنده:
میرحامد حسین هندی لکهنویی؛ مترجم: غلامرضا مولانا بروجردی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة المعارف الاسلامیة,
چکیده :
«عبقات الأنوار فى اثبات امامة الائمة الاطهار»، تالیف سید میر حامد حسین هندى نیشابورى است که در رد باب امامت کتاب «تحفه اثنا عشریه» عبدالعزیز دهلوى که در رد عقاید شیعه نوشته شده، مى‏ باشد. عبقات در نقض و رد باب هفتم کتاب تحفه در زمینه ادله امامیه بر امامت امیر مؤمنین على (ع) نگاشته شده است. وى در این کتاب مى ‏کوشد تا فلسفه امامت را روشن کند و نشان دهد که اسلام آن دینى نیست که در دربار خلفا مطرح بوده است. میرحامد حسین در این کتاب حرف به حرف مدعیات دهلوى را با براهین استوار و مستند نقض کرده است. وى کتاب خود را در دو منهج به همان صورتى که در باب هفتم کتاب تحفه آمده، سامان بخشیده است.
امامت از منظر صحیفه سجادیه
نویسنده:
محمدجواد صاحب الامری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع امامت به‌عنوان اساسی‌ترین اصل در نگرش شیعی گرچه با رویکرد‌های کلامی، تفسیری، روایی، فلسفی، عرفانی، همراه گشته اما بذل عنایت به این موضوع، از منظر دعا که مشتمل بر آثار تربیتی فردی اجتماعی و ارتقاء سطح فکری و رشد روحی روانی است، کمتر بوده است. یکی از اصیل‌ترین کتب دعایی که استنادش به امام معصوم مورد تسالم و از حیث مضامین و عبارات درنهایت قدرت و قوت و در بُعد معارف و آموزه‌های اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، دینی، گستره وسیعی را شامل می‌شود، صحیفه سجادیه امام علی بن الحسین(ع) است.
تحول ماموم، زمینه ساز ظهور
نویسنده:
حاج محمدی علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
اگر مشخص شود، چه چیز سبب غیبت امام آخر شد، چیستی و چرایی زمینه های ظهور نیز به خودی خود معین خواهد گردید، با این وصف که از میان رفتن عوامل غیبت امام عصر، برابر است با فراهم شدن مقدمات ظهور آن حضرت. این مقاله تلاش دارد تا با کاوشی نو در منابع قرآنی و روایی، به برخی عوامل غیبت امام عصر دست یابد و به تشریح زمینه های ظهور آن حضرت پردازد. فرض آن است که آماده نبودن ماموم (مردم در امت اسلامی) برای پذیرش و تحقق فلسفه امامت، عامل اصلی غیبت به شمار می آید و براین اساس، زمانی که در ماموم تغییر لازم حاصل شود، زمینه ظهور فراهم خواهد شد. بر همین اساس، ابتدا فلسفه وجودی امام و علت جعل امامت از جانب پروردگار متعال، تشریح می گردد و بیان می شود که راهنمایی و جهت دهی به جنبش ها و تکاپوهای مردم برای برپایی امر خدا و از جمله قسط و عدالت، فلسفه امامت است و نتیجه گرفته می شود که جامعه فاقد اراده اصلاح، زمینه پذیرش امام را ندارد. آن گاه، دیگر شرایط آمادگی ماموم برای ظهور امام، مانند دوری از سازش کاری، دودلی و پیروی از شهوات بیان خواهد شد. در نهایت، پرورش مردم برای حرکت حول محور امام، یعنی شرط دیگر ظهور، بررسی خواهد گردید.
صفحات :
از صفحه 151 تا 164