جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 125
مساله شر از دیدگاه متکلمان اسلامی و متالهان جدید
نویسنده:
محمود رسولی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
جرا شرور در عالم وجود دارد؟ توجیه وجود شناختی شر چیست؟ چگونه وجود شر با صفات الهی جمع می شود؟ اینها سوالات اساسی مطرح شده در این تحقیق است که پاسخهای متعدد مطرح شده در فلسفه کلام را گرد آورده است ، پاسخهایی از فلسفه یونان ، فلسفه اسلامی ، رنسانس و فلسفه معاصر. برخی از فیلسوفان و متکلمان به دلیل عدم یافتن جوابی مناسب - اعم از عقلی یا تجربی برای این سوالات ، وجود شر را انکار کرده اند و برخی نیز وجود و صفات خداوند را به چالش فرا خوانده اند. به طور کلی ، مشکله شر اصل وجود خداوند و محدودیت یا عدم محدودیت صفات را به چالش فرا خوانده است . در حوزه فلسفه اسلامی مطالعه فلسفه اسلامی با مساله شر در رابطه با صفت عدل الهی است که در صدد دفاع از عدل برآمدند و شر را به گونه ای توجیه کرده ، از جمله اینکه شر امری است عدمی و یا شر قلیل است و یا اینکه شر مجعول بالتبع است و غیره که همه حکایت از آن دارد که بیشترین بها را به این صفت خداوندی می دهند. اما درفرهنگ غرب شر را معمولا با سه صفت دیگر از صفات الهی در تضاد می دانند . متکلمان چه ملحد و چه موحد می خواهند این تضاد را نشان دهند. آن صفات عبارتند از علم مطلق، قدرت مطلق و خیر خواهی مطلق که شر با این مسائل دارد که برای این مساله راه حل دفاع مبتنی بر اختیار و نظریه دادباوری ارائه داده است . این دو راه حل در واقع 2 مشکل منطقی و قرینه ای شر را تحت پوشش قرار می دهد. کسانی که معتقد به عدم تضاد بین شرور عالم و صفات و اهل وجود خداوند هستند لازم است به این سوال جواب دهند که رابطه راه حلها با مساله شر چگونه است و صفات خداوند با مساله شرور چگونه سازگاری دارد.
انتظار بشر از دین
نویسنده:
اعظم امراللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
تئوریهای صدق
نویسنده:
علیرضا عطارزاده کاشانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
تحلیل آراء اندیشمندان مسلمان در مسأله حدوث و قـدم عالم
نویسنده:
ابراهیم علی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
عالم مثال در حکمت الاشراق سهروردی
نویسنده:
بهروز رضوی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
مسأله جبر و اختیار درفلسفه های ملاصـدرا و اسـپینوزا (بررسی مقایسه ای)
نویسنده:
احمد عسگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تفسیر پذیری کتاب و سنت از دیدگاه امیرمومنان (ع) در نهج البلاغه
نویسنده:
ابوذر رضاسلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مسئله تفسیرپذیری کتاب و سنت بنیان برخی از مهم ترین بحث های جاری در حیطه علوم اسلامی می باشد زیرا تفسیرپذیری کتاب و سنت تلاشی در راه گشودن افقی اسلامی هرمنوتیکی به حیطه علوم اسلامی می باشد طبیعی است که کتاب الله و به تبع آن سنت مانند تمامی متون و کتابهای دیگر بشری هنگام مراجعه و استفاده صامت و نیازمند تفسیر می باشد در نتیجه تفاسیر متعددی هم پدید می آید اکنون برای این فهم ها و تفاسیر متعدد نیازمند ارائه ملاکهایی هستیم تا تفاسیر صحیح از تفاسیر نادرست مشخص گردد در غیر اینصورت اصل تفسیرپذیری در مواجهه با این تفاسیر گوناگون به تکثر بی ظابطه و در نتیجه به نیهلیسم هرمنوتیکی منجر خواهد شد.اولا نیهلیسم هرمنوتیکی نیز در پایان به عدم معناداری متن مورد تفسیر می انجامد ودر ثانی چون هرگز امکان فهم معنای مقصود مولف نیست به شک گرایی منجر می شود. در این تحقیق تلش بر این است که این ملاکهای لازم از دیدگاه امیرمومنان (ع) و برگرفته از نهج البلاغه ارائه شود امیرمومنان (ع) به این علت انتخاب گردیدند زیرا اولین مفسر کتاب پس از پیامبر اکرم که شارع اسلم هستند می باشند.امیرمومنان(ع) در خطبه ‎۱۲۵ که در باب حکمیت بیان فرموده اند: تفسیرپذیری کتاب را به احسن وجه نشان داده اند:"هذا القرآن انما هو خط مستور بین الدفتین لا ینطق بلسان و لابد له من ترجمان. انما ینطق عنه الرجال" از جمله بهترین نتایح این تحقیق اثبات معناداری کتاب و سنت جدای از مخاطبان می باشد علاوه بر آن امکان دستیابی به این معانی برای عموم مخاطبان وجود دارد با توجه به اینکه ابهامات موجود در کتاب و سنت با اراده قبلی بوده است و تعدد تفاسیر ممکن لکن این تفاسیر با ملاکهای سه گانه روشی؛ محتوایی و شخصی بصورت طیفی تشکیل از صحت برخوردار هستند و در پایان کتاب معیار ارزیابی سنت نیز مفسر کتاب می باشد. یکی از نتایج فرعی این تحقیق پاسخ مبنایی به بحث قرائات می باشد.
تحلیل مساله ربط الحادث بالقدیم من وجهه نظرالفلاسفه والمتکلمین
نویسنده:
علی الحاج حسن
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه درپی آن است که مساله ربط حادث به قدیم را- که از بحث انگیزترین مسایل در طول تاریخ اندیشه فلسفی است - از دیدگاه فیلسوفان و متکلمان مسلمان مورد بررسی قرار دهد. این پایان نامه از یک مقدمه و دو بخش تشکیل شده است. در مقدمه دو بحث مطرح شده است. تحریر محل نزاع و سیر تاریخی مساله از یونان تا زمان حال. بخش اول درسه فصل تنظیم شده است که درهریک از آنها نظرات یکی از سه فیلسوف مشهور یعنی ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا مورد بحث قرار گرفته است. شیوه نگارنده در هر یک از این فصول بدین صورت است که ابتدا مبانی نظریات یکی از آن سه تن را آورده و سپس لوازم قول ایشان را بیان کرده و درنهایت به بررسی اشکالاتی که برهریک از نظریات وارد شده است پرداخته است. بخش دوم مشتمل بر دوفصل است . فصل اول به بیان مهمترین آراء متکلمان دراین مساله اختصاص دارد و طی آن ‎۵ نظریه بیان شده است. آن نظریات عبارتند از ترجیح خود وقت، ترجیح مصلحت و اولویت، انکار مرح، مرجح بودن علم و مرجح بودن فعل. درفصل دوم نظریات سه متکلم مشهور از سه نحله کلامی یعنی قاضی عبدالجبار معتزلی، شیخ مفید و امام الحرمین جوینی مورد بحث قرار گرفته است. درپایان نتیجه و ارزیابی نظریات فیلسوفان و متکلمان آمده است.
تحلیل نظریه ایمانگرایی کرکگور
نویسنده:
خلیل پوستینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
اینکه ایمان و تعقل چگونه رابطه ای با هم دارند همواره از اساسی ترین مسائل در حوزه های فلسفه دین و الهیات به شمار می رود . غالبا" این مساله بعد از سرح مساله ایمان و معقولیت آن مطرح می شود . در پاسخ به رابطه و نسبت میان ایمان و تعقل یا ایمان و خردورزی ، مشخصا" سه دیدگاه کلی را می توان ارائه داد ‎۱- عقلانیت حداکثری : که ارزیابی عقلانی و منطقی آموزه های دینی را هم مطلوب و هم ضروری می داند . ‎۲- عقلانیت انتقادی : دیدگاهی است که ارزیابی آموزه های دینی با ملاکهای عقلی منطقی را مطلوب می داند اما چنین امری را در مورد همه گزاره های دینی ناممکن می داند ‎۳- ایمانگرایی : دیدگاهی است که اصلا" هیچ رابطه ای میان ایمان و تعقل را نمی پذیرد. نماینده اصلی این دیدگاه سورن کرکگور ، متفکر دانمارکی قرن نوزده است . کرکگور بر آن است که نه تنها میان ایمان و خردورزی هیچ رابطه ای وجود ندارد بلکه اصولا" تعامل این دو مطلوب دین نیز نیست ، درنتیجه ارزیابی عقلانی آموزه های دینی به نفع دین نخواهد بود . کرکگور ایمان را از سنخ امور انفسی و باطنی می داند، از این رو امور آفاقی از جمله استدلالهای عقلانی را شایسته برای توجه ایمان نمی داند . او به جای عقلانیت ، به نقش اراده ، جهت و احساساتی از قبیل اضطراب و دلشوره در ایجاد و بقای ایمان تاکید می کند . مرکگور برضد استدلالهای آفاقی در دین ادله ای نیز ارائه می دهد که عبارا لتد از : ‎۱- دلیل تقریب ‎۲- دلیل تعویق ‎۳- دلیل شورمندی . ایمانگرایی کرکگور مبانی فکری خاص خود را دارد که اغلب کمتر مورد توجه قرار می گیرد. مبانی ای که ریشه در نوع تفکر وجودی یا اگزیستانسیالیستی او دارد . مبانی که اگر مورد دقت قرار گیرد ، دیدگاه او را به نظریه ای سازگار ب لحاظ درونی بدل خواهد کرد : دیدگاهی که پایگاه محکم فکری و نظری برای دین داری متینین فراهم می کند .
بررسی و نقد نظریه کثرت گرایی دینی
نویسنده:
مجید ملایوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی و معرفی پایه های معرفتی نظریه کثرت گرایی دینی جان هیک است. تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته در چهار فصل تنظیم شده است . فصل اول اختصاص به طرح مساله دارد و درلان از دین شناسی تطبیقی، گونه های مختلف تعارض بین عقاید دینی و شیوه های مختلف تبیین عقاید بنیادین متعارض ادیان بحث می شود. درفصل دوم، نظریه های انحضار گرایی و شمول گرایی دینی مورد بررسی قرار می گیرد. دآیل کارل بارت و جیمز بورلند در دفاع از نظریه انحصار گرایی و استدآآت کارل رانر در اثبات شمولگرایی دینی در این فصل بیان می شود. فصل سوم اختصاص به کثرت گرایی دینی دارد. دراین فصل ابتدا انواع کثرت گرایی دینی بیان شده و سپس ادله هیک در دفاع از کثرت گرایی دینی بررسی می شود و درنهایت ایرادات وارد بر نظریه کثرت گرایی دینی و پاسخهای هیک به لانها ارائه می شود. سرانجام فصل پایانی طی دو بخش به مبانی و پیش فرضهای کثرت گرایی دینی می پردازد.
  • تعداد رکورد ها : 125