جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 740
رستاخیز جسمانی: آموزه ناب که از طریق پیامبر جوزف اسمیت احیا شد [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
J. Peter Hansen
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : در طول خدمت زمینی عیسی، او آموزه ناب رستاخیز جسمانی را به شاگردانش آموزش داد. برخی از آنها شاهدان ویژه رستاخیز بدنی واقعی عیسی پس از مرگ او شدند. با گذشت زمان، فلسفه های مردان آموزه واقعی معاد را منحرف کرد. آن آموزه ها به ارتدکس کلیسای اولیه مسیحی تبدیل شد و به مسیحیت مدرن منتقل شد. آموزه ناب معاد جسمانی تضعیف شد و در برخی فرقه ها از بین رفت. خداوند انجیل را از طریق جوزف اسمیت بازسازی کرد. بخشی از بازسازی او را به عنوان شاهد ویژه رستاخیز عیسی مسیح معرفی کرد. از طریق او آموزه های ناب احیا شد. یکی از آن آموزه ها معاد و اهمیت آن برای انسان ابدی بود.
جایگاه مریم مجدلیه در آموزه‌های مسیحی یونانی قرون نخستین
نویسنده:
ولی عبدی ، محمد ایلخانی ، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در مسیحیت سه زن جایگاه خاصی دارند: حوا، مریم مادر عیسی ناصری و مریم مجدلیه. دو زن نخست در ارتباط مستقیم با الوهیت هستند. حوا نماد ورود شر به ذات انسان و مریم نمونۀ تطهیر و پرهیزگاری است. مریم مجدلیه انسانی است که طریق خود را بر می­گزیند و نماد ایمان به مسیح و پرهیزگاری است. او از این جهت الگویی است برای دیگران. در غرب از قرون وسطی او را زن بدکاره ای درنظر گرفتند که به عیسی ایمان آورد و ادبیات وسیعی در بارۀ شخصیت او تا امروز شکل گرفته است. اما در متون عهدجدید او نمونه زنی است که ضمن وفاداری به عیسای ناصری از بنیانگذاران دین جدید است و به عنوان یک رسول به تبلیغ پیام مسیحیت می­پردازد. در متون گنوسی او حکیمی است که با معرفت الهی آشنا است و با آن رمزگشایی می­کند و طریق باطنی در دینداری را رواج می­دهد. از این جهت مورد انتقاد پطرس حواری که نمونۀ دینداری ظاهری و شریعتمدار است قرار می­گیرد. آباء یونانی کلیسا با نگاهی مثبت به او، از پرهیزگاری و تجربۀ باطنی او سخن می­گویند.
صفحات :
از صفحه 144 تا 163
بررسی تحلیلی-انتقادی نگرش عالمان مسیحی به قرآن در اواخر قرون وسطی با تاکید بر ریکالدو
نویسنده:
نویسنده:علی اکبر مومنی؛ استاد راهنما:سیدرضا مؤدب؛ استاد مشاور :محمدتقی انصاری,مهراب صادق‌نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
انگیزه اصلی عالمان مسیحی از مطالعات قرآنی در قرون‌ وسطی، شناخت اسلام و نیز ردّیه‌نویسی و جـلوگیری از بسط و نفوذ اسلام در اروپای مسیحی بود. آنان که از اسلام و قرآن شناخت دقیق و صحیحی نداشتند، با استفاده از تفسیرهای مبتنی بر کتاب مقدس، منابع واسطه‌ای و غیرمستقیم، پیش‌فرض‌های وفادارانه نسبت به آیین مسیحیت و نیز تحت تأثیر فضای دشمنی و تعصب ناشی از جنگ‌های صلیبی به مواجهه با قرآن پرداختند. ریکالدو دومنته کروچه که موضع‌گیری و نگرشش نسبت به قرآن، مورد توجه و استناد مسیحیان و مستشرقانِ پس از وی قرار گرفته است، با تأثیر‌پذیری از اندیشه‌ها و فضای حاکم بر قرون وسطای متأخر به مطالعه قرآن پرداخته است. نوشته‌های ریکالدو از ردیه‌های مهم و تاثیر‌گذار مسیحیان بر اسـلام و از پراقبال‌ترین ردیه‌هـا بر ضد اسلام بوده و پس از خود، موج جدیدی از ردیه نویسی بر اسلام ایجاد‌ کرده است. ریکالدو علاوه بر نامعتبر دانستن قرآن، تلاش می‌نماید از آیات قرآن در جهت اثبات حقانیت آموزه‌‌ تثلیث، برتری انجیل بر قرآن و نیز برتری حضرت مسیح (علیه السلام) بر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) استفاده نماید. در این تحقیق، ضمن بررسی روش مطالعات قرآنی ریکالدو، دیدگاه‌های وی با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد تفسیری، تاریخی و کلامی مورد نقد قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش، الف) قرآن کریم مولفه‌های تشکیل دهنده آموزه تثلیث را به صراحت نفی کرده‌است. ب) استعمال تعابیری مانند رستگاری و هدایت در قرآن کریم درباره انجیل، نشانه برتری اناجیل نیست، حجم فراوانی از این‌گونه واژگان درباره خود قرآن به کار رفته است. ج) قرآن کریم برای پیامبران الهی صفات منحصر به فردی بیان نموده است و منحصر بودن حضرت مسیح (ع) در تولد از باکره، دلیل برتری او بر سایر انبیا نیست. قرآن برخی از پیامبران را بر برخی دیگر برتری داده است و از آیات قرآن استفاده مى‏شود پیامبر (صلى الله علیه و آله) از همه انبیاى الهى برتر و با فضیلت‏تر است. د) ریکالدو با نگرش گزینشی به آیات قرآن، پیش‌فرض‌های نادرست با تکیه بر عقاید مسیحیت، تناقض‌گویی و نیز بی‌توجهی به مخالفت آشکار آیات قرآن با شماری از آموزه‌های مسیحیت، تلاش نموده عقیده خویش را بر قرآن تحمیل نماید. هـ) گرچه در عصر حاضر تحولات جدی در نوع نگرش عالمان مسیحی به قرآن رخ داده است، اما اثر‌پذیری برخی از اندیشمندان غربی از دیدگاه‌های افرادی مانند ریکالدو، می‌تواند مانعی جدی در مسـیر هم‌گرایی و نیز گفتمان‌سازی بین‌الادیانی ایجاد نماید.
چگونه یک ارزیابی فلسفی از متن مرقس 4: 34-41 درک اقتدار الهی را در شخص عیسی روشن می کند [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Moises Robleto
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : به طور صریح یا ضمنی و چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​مشکلاتی وجود دارد که مسیحیان امروزی کتاب مقدس را به عنوان یک متن مسیحی، به عنوان بخشی از اعمال مذهبی خود می خوانند. تمرکز این مطالعه بر مشکلات فلسفی ناشی از فاصله تاریخی بین جهان کتاب مقدس و جهان ما خواهد بود. این مشکلات زمانی به وجود می آیند که یک لنز مدرن برای یک متن مذهبی باستانی اعمال شود. در این پایان نامه، با ارائه یک تحلیل فلسفی از مفهوم معجزه در مرقس 4: 35-41 و چگونگی این گزارش کتاب مقدس در زندگی عیسی و شاگردانش، تمرکز ویژه ای بر راه هایی خواهم داشت که سردرگمی های مفهومی در درک متن ایجاد می شود. مفهوم حجت الهی را روشن می کند. من نشان خواهم داد که چگونه مفروضات مدرن می توانند خوانش ها و معانی متن را تحریف کنند. من همچنین نشان خواهم داد که چگونه خواندن متن ممکن است با ارزیابی فلسفی مفهوم معجزه برای حمایت از ادعای الوهیت عیسی از این فرضیات آشفته رها شود. سؤالات فلسفی زیادی در مورد آنچه در متن مرقس 4: 35-41 در مورد معجزه ای که توسط عیسی انجام شده است می یابیم و چگونه می توانیم به عنوان خوانندگان قرن بیست و یکم کتاب مقدس به آن معانی نسبت دهیم، وجود دارد. هدف بیان شده از انجام این تحقیق، مطالعه مفهوم «اقتدار الهی» بود که با مطالعه کامل نوشته‌ها و سخنرانی‌های منتشر شده توسط دانشمندان برجسته پست مدرن، با توجه ویژه به کار در فلسفه مسیحیت توسط گرت مور انجام شد. . چگونه داستان آرام کردن طوفان توسط عیسی را درک کنیم؟ این گونه نوشته‌ها آنچه را که در داستان یک طوفان خاموش می‌یابیم روشن می‌کنند. داستان به صورت علّی بیان نمی شود، موضوع علت و معلولی نیست، در واقع داستان به صورت یک فرمان ساده بیان می شود و طبیعت هم اطاعت می کند. و بنابراین در این مقاله من به سؤال شاگردان پاسخ می دهم، نه «او چگونه این کار را کرد»، بلکه به سؤال واقعی، «این چه جور آدمی است که حتی بادها و دریاها از او اطاعت می کنند؟»
آیا مرگ عیسی بر روی صلیب ارضای گناهان بشریت است یا نمایش عشق خدا؟ درک الهیاتی از کفاره در رابطه با آیین آشتی؟ [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Raja Selvam
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : مفهوم "کفاره" در دکترین نجات یکی از جذاب ترین و چالش برانگیزترین حوزه های الهیات است. نظریه های بسیاری در توسعه تاریخی دکترین نجات وجود دارد. این تئوری ها با برخی از تئوری ها که با یکدیگر سازگار هستند و برخی دیگر متفاوت هستند، متفاوت است. آنها تفاسیر مختلفی در مورد مرگ مسیح ارائه کردند. علاوه بر همه اینها، این سؤال مطرح می شود که هدف واقعی از مرگ مسیح چیست؟ بدون شک، در پس رنج و مرگ عیسی، معنای الهی غنی نهفته است. چرا عیسی باید روی صلیب بمیرد؟ این یک سوال همیشگی برای بسیاری است، به ویژه برای جوانان کاتولیک امروزی. معنای مهم رنج و مرگ او چیست؟ آیا رنج و مصلوب شدن مسیح واقعاً نقشه خدا بود؟ چگونه مرگ مسیح بر روی صلیب با درک مسیحی از نجات امروز مرتبط است؟ برای پاسخ به این سؤالات در زمینه ایمانداران مدرن، به ویژه جوانان کاتولیک، که در حال آماده شدن برای دریافت آیین آشتی هستند، این مقاله به طور مقایسه ای این سؤال را بررسی می کند: آیا مرگ عیسی بر روی صلیب رضایت گناهان بشریت است یا تظاهرات. از عشق خدا؟ از آنجایی که این مقاله بر زندگی و اندیشه جوانان کاتولیک متمرکز شده است، در مقاطع مختلف تلاش می‌کنم تا به درک الهیاتی از دکترین نجات بپردازم. به عبارت دیگر، اگرچه تمرکز بر الهیات جزمی است، اما دارای تمرکز زمینه ای نیز می باشد. ضمن ارائه تفسیری معنادارتر از مرگ عیسی برای جوانان، من می‌خواهم این ادعا را مطرح کنم که به عنوان یک «خدا-انسان»، مسیح برای نجات بشریت فداکاری نهایی را انجام داد. اما در عین حال، مرگ او بر روی صلیب تأیید قوی تری از عشق خدا به بشریت بود. یعنی کفاره مسیح هم ارضای گناهان ماست و هم نشان دادن محبت خدا.
خودت را بشناس و شناخته خواهی شد: انجیل توماس و افلاطونیسم میانی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Seth A. Clark
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : انجیل توماس مجموعه‌ای از 114 سخن منسوب به عیسی است و عمدتاً از گزاره‌های بلاغی تشکیل شده است که برای حفظ آموزه‌های فیلسوفان دوره‌گرد یونانی استفاده می‌شود. این مجموعه‌ها برای متقاعد کردن افراد برای پیوستن به مکاتب فلسفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، درست مانند آنچه پیروان اولیه جنبش عیسی از آموزه‌های او برای متقاعد کردن دیگران برای پیوستن به آنها استفاده می‌کردند. با این حال، پیشینه کلامی متن هنوز مورد بحث است، زیرا حاوی ارجاعات باطنی و معمایی است که توسط اکثر محققان کاملاً درک نشده است. این اثر استدلال می کند که پیشینه کلامی و فلسفی انجیل توماس، مکتب اسکندریه افلاطونی میانی است. این پیشینه شامل درک الهی، ماهیت مخفی آموزه های موجود در متن و حضور شیاطین در کیهان است. به طور خلاصه، این تلاش من برای ارائه کلید هرمنوتیکی متن یا حداقل ارائه یک پیشینه ایدئولوژیک معتبر است که سنت عیسی بر اساس آن در انجیل توماس ریخته شده است.
سی اس لوئیس، عیسی و افلاطون: راهبردهای بلاغی برای دفاع از مسیحیت [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
John Carlton Chivvis
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : دفاع از مسیحیت از طریق گفتمان عذرخواهی یکی از کارکردهای مهم مسیحیت امروزی است. برای درک بهتر راهبردهای لازم در پس استفاده موفق از گفتمان عذرخواهی، مقالات عذرخواهی C. S. Lewis در God in the Dock مورد بررسی قرار گرفته است. لوئیس نشان دهنده یک سبک معذرت خواهی است که به فلسفه و شیوه گفتمانی که برای اولین بار توسط افلاطون مورد حمایت قرار گرفت، باز می گردد، اگرچه پیام او کاملاً مسیحی است. این پایان نامه دریچه ای به دنیای بلاغی C. S. Lewis و همچنین راهبردهایی را ارائه می دهد که کلید موفقیت عذرخواهی مدرن هستند. با این حال، برای درک بهتر این استراتژی ها، باید پایه ای گذاشته شود. فصل اول، الهیات و بلاغت افلاطون را مورد بحث قرار می دهد، که لوئیس را به روش های مهمی تحت تأثیر قرار داد. پس از مشخص شدن این موضوع، فصل دوم زندگی لوئیس را با نگاهی به نحوه گرویدن او به مسیحیت بررسی می کند. عقل به عنوان یک راهبرد بلاغی در فصل سوم از دریچه استدلال افلاطونی تحلیل می شود. در فصل چهارم، استفاده از اسطوره در ارتباطات دینی ابتدا با نگاهی به اصول اسطوره خود لوئیس و سپس اعمال آنها در اسطوره های معرف موجود در مقالات عذرخواهی او مورد بررسی قرار می گیرد. فصل پنجم به توانایی لوئیس در استفاده از اخلاق روایی در نوشتارش می‌پردازد تا آن را شفاهی/ شنیداری‌تر نشان دهد. لوئیس با دستکاری صدا و زمان می تواند به یک رابطه شبه ارتباطی با مخاطب خود دست یابد. این پایان نامه با فصل ششم با ارائه راه هایی برای مطالعه آینده در مورد لوئیس در زمینه نقد بلاغی به پایان می رسد.
برنامه اسطوره زدایی بولتمن: الهیات دیالکتیکی در مقابل اگزیستانسیالیسم فلسفی [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Shuiying Jennie Huang
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه عمدتاً به ادعای بازیابی ماهیت کریگماتیک عهد جدید در برنامه اسطوره زدایی بولتمن می پردازد. استدلال می شود که از سه عنصر برنامه ترکیبی بولتمن برای اسطوره زدایی از عهد جدید (نقد تاریخی، الهیات دیالکتیکی و فلسفه اگزیستانسیالیستی)، این الهیات دیالکتیکی است که نقش تعیین کننده و غالب در بازگرداندن آن به عهد جدید ایفا می کند. ماهیت اساساً کریگماتیک در اعلان عمل وحیانی رستگاری توسط خدا به واسطه عیسی مسیح. فصل اول به بررسی انتقادی مفهوم اسطوره شناسی در برنامه بولتمن می پردازد تا دغدغه اصلی او را در مورد عینیت زدایی نشان دهد. فصل دوم بر تعهد بولتمن به الهیات دیالکتیکی در نقطه شروع، محدودیت و مرکز برنامه اسطوره زدایی متمرکز است تا نشان دهد که فلسفه اگزیستانسیالیستی تحت سلطه اعتقادات الهیات او قرار گرفته است. فصل 3 تلاش می‌کند تا درک عمیق‌تری از کریگما به‌عنوان یک رویداد عینیت‌زدایی کند که فیض خدای کاملاً پنهان، دیگری را آشکار می‌کند. در پایان پایان نامه به این نتیجه می رسد که به دلیل غلبه الهیات دیالکتیکی، فلسفه اگزیستانسیالیستی باید در برنامه اسطوره زدایی غیر ضروری شود.
بحران هویت سیاهپوستان آمریکایی: فرهنگ و مسیح [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Celestine Job
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پایان نامه بررسی تطبیقی و کیفی هویت آفریقایی آمریکایی و هویت مسیحی/روحانی است. شکل‌گیری هر هویت با بررسی علل روانشناختی و جامعه‌شناختی ارائه شد. پرونده بحران هویت آمریکایی آفریقایی‌تبار با آسیب روانی و جامعه‌شناختی تجربه شده از طریق تجربه آمریکایی آفریقایی‌تبار در آمریکایی پشتیبانی می‌شود. این تحقیق نشان داد که آثار تاریخی برده داری و انقیاد قانونی، طرد شدن از جامعه مسلط در واقع باعث بروز بحران هویتی می شود که حتی تا به امروز نیز آثار موجی دارد. ثابت شد که هویت مسیحی بالاترین شکل هویت است، زیرا ریشه در امر ابدی دارد. زندگی معنوی برای یک وضعیت روانی سالم ضروری است که شامل شکل گیری هویت است. با در آغوش گرفتن و تبدیل شدن به مسیح مانند، سالم ترین و مؤثرترین هویت برای خود و فرهنگ است.
دفاع از رستاخیز عیسی از طریق قابل اعتماد بودن شاهدان معتبر [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Gregory K. Cherven
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پایان نامه روشن کردن این واقعیت است که شواهد کافی برای رستاخیز عیسی مسیح از طریق قابل اعتماد بودن شاهدان معتبر وجود دارد. اگرچه شواهد فیزیکی وجود ندارد، اما به این معنی نیست که شواهد کافی وجود ندارد. آیا داشتن مدارک فیزیکی برای اطمینان از محکومیت ضروری است؟ پرونده های جنایی که در آنها محکومیت قتل بدون بازیابی جسد، شواهد فیزیکی یا اعتراف تضمین شده است، بررسی خواهد شد. محکومیت ها صرفاً بر اساس شهادت شهود صادر شده است. شاهدان عینی رستاخیز عیسی با دریچه‌ای مدرن ارزیابی می‌شوند و هیچ مدرکی دال بر ناتوانی آنها در معتبر تلقی نمی‌شوند. شواهد تأیید کننده ای ارائه شده است که شهادت شاهد عینی را ثابت می کند. شواهد فراوانی آشکار شده است و باید به باوری فراتر از شک معقول درباره عیسی زنده شده منجر شود.
  • تعداد رکورد ها : 740