جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
مولوی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
تعداد رکورد ها : 936
عنوان :
روانکاوی شخصیت ها و نمادهای عرفانی مولانا در داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی
نویسنده:
پروین گلی زاده ,نسرین گبانچی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
فروید
,
روانکاوی شخصیت
,
نمادهای عرفانی
,
داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
نماد در مثنوی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مراتب فناء(مقابل رتبه بقاء)
,
تضادهای شخصیتی
,
عقده های روانی
کلیدواژههای فرعی :
درون گرایی ,
نقد ادبی ,
نقد روانشناختی ,
حکایت های مثنوی ,
عقده حقارت ,
زبان تمثیلی در عرفان ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
منظومه های عرفانی ,
عرفان مولوی ,
عارفان (مسلمان) ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام شهود ,
تمثیل آینه و شخص ناظر ,
انواع کهن الگوها ,
رویا و فروید ,
برون گرا ,
چکیده :
شیوه پردازش نمادها و شخصیت ها - دو عنصر داستانی برجسته - در مثنوی معنوی، از تاثیرپذیری مولانا از باورهایش در مورد انسان سرچشمه گرفته است. در این جستار کوشش بر آن است که برخی جنبه های رمزآمیز مثنوی معنوی، با بهره گیری از مفاهیم روان شناسی و اسطوره ای نمایان گردند. در این راستا مفاهیم روان شناسی داستان «رومیان و چینیان» در ارتباط با نظریه های ناخودآگاه فردی فروید، ناخودآگاه جمعی و کهن الگوی خویشتن یونگ و عقده های روانی یونگ و آدلر مورد تحلیل قرار گرفته اند که برخی از آنها نیز با توجه به مفاهیم عرفانی و اسطوره ای واکاوی شده اند. نظریه های یونگ در این داستان در مورد کشف و شهود، باورهای جمعی و کهن الگو ها، نمود بیشتری نسبت به نظریه های فروید و آدلر داشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 257 تا 280
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با مولوی در گذار از جلوه هزار نقش آفرینش
نویسنده:
حجت اله همتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
فیه ما فیه
,
مولانا
,
عرفان اسلامی
,
حواس
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
عالَم معنی(مقابل عالَم صُوَر)
,
عالَم صُوَر(مقابل عالَم معنی)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی عرفانی ,
صورت و معنی ,
آثار مولوی ,
عرفان مولوی ,
سالک ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حس دینی ,
چکیده :
عرفان به ما می آموزد که هدف آدمی عبارت است از درک حقیقی عالم معنی. آفرینش جلوه ای است هزار رنگ و هزار نقش از نوری بی رنگ و درخشان؛ یعنی حضرت احدیت و خلقت چیزی جز رنگارنگی این بی رنگی ازلی نیست که «صور» را پدید آورده است و هرچه تفرد و تشخص، تفرقه و تعین و تمایز و تخالف وجود دارد، از همین جا است. کل پیام مولوی، با استفاده از رمزی که خود او در تمایز میان صورت و معنی بیان کرده، قابل تشریح و تفسیر است. در این جستار به تبیین مفهوم «صورت» و «معنی» در اندیشه مولوی بر پایه کتاب فیه مافیه پرداخته شده است؛ دو مفهومی که مولانا دامنه آن را در تمامی عالم هستی، ساری و جاری می داند و از این رهگذر، رفیع ترین آموزه های عرفانی و هستی شناسی خویش را تبیین می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کثرت گرایی از منظر مولوی
نویسنده:
ع پاشایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های حکایات موسیقایی در آثار عطار نیشابوری
نویسنده:
منصوره ثابت زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریدالدین عطار نیشابوری
,
حکایات عطار
,
منطق الطیر عطار
,
ققنوس
,
تذکره الاولیاء
,
حکایت عرفانی
,
سَماع
,
ادبیات عرفانی
,
احوال (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام سماع
,
احوال سالک
,
حکایت دیوانگان عطار
,
سیمرغ در منطق الطیر
,
آثار عطار نیشابوری
,
موسیقی و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
هرمس ,
آب حیات ,
شبلی ,
داستان پیر چنگی ,
بایزید بسطامی ,
الهی نامه عطار ,
خسرونامه ,
مصیبت نامه عطار ,
اسطوره ققنوس ,
مقام وجد ,
مدارای پیامبر اکرم ,
تمثیل در شعر عطار ,
نماد شناسی منطق الطیر ,
نماد پرندگان در منطق الطیر ,
طبل هرمس ,
موسیقی و شفا ,
حکایت مهستی دبیر با سلطان سنجر ,
رابعه و بکتاش ,
شیخ ابوعلی رودباری ,
ابوعثمان مغربی ,
چکیده :
حکایات موسیقایی در آثار عطار، حکایاتی است که بافت و ساختاری موسیقایی دارند و برای طرح و درک مبانی و مفاهیم عرفانی، امکانی مهم به شمار می روند. بررسی تعامل عرفان و موسیقی از منظر منظومه های عطار و نیز تذکره الاولیا، فضا و دیدگاه های موسیقایی عطار را نیز مشخص می کند. در منظومه ها و تذکره الاولیاء عطار، 19 حکایت موسیقایی ذکر شده که در این میان، الهی نامه با 9 حکایت موسیقایی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. حکایات منثور در تذکره الاولیا، شش حکایت مستقل اند که منظومه ها فاقد آنند. در حالی که بیشتر حکایات موسیقایی منظومه ها در تذکره الاولیا بارها ذکر شده است. درون مایه حکایات موسیقایی متضمن درک باطن نغمات و حقیقت نفخه الهی و مرافقت و پذیرش اهل موسیقی از دیدگاه مثبت اندیش عرفانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد اجتماعی و آسیب شناسی تصوف دربوستان سعدی
نویسنده:
عقدایی تورج
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درویش
,
هم جنس بازی
,
شکم پرستی
,
سَماع
,
اصطلاحنامه تصوف
,
صوفیان (صوفیه)
,
خانقاه ها
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
ریاضت ,
مرید ,
عارفان (مسلمان) ,
چکیده :
مقاله حاضر كه بخش كوچكی از يك پژوهش دانشگاهی با عنوان «جامعه شناسـی ادبيـات در بوستان» است، نگاه دو سويه سعدی را به مساله تصوف بررسی می كند. اين مقاله به لحاظ ساختار از سه بخش تـشكيل مـی یابـد: ابتـدا در بـاب تـصوف و دلايـل اجتماعی و چه گونگی انحراف اين جريان فرهنگی تأثيرگذار، به اختصار سخن گفته، سپس بـا استناد به سخنان سعدی در بوستان، نشان داده ام كه او نيز مثل بسياری از شاعران و نويسندگان، زير نفوذ تصوف قرار داشته، و تصوف راستين و صوفيان بزرگ را می ستايد، بـه ايـشان ارادت می ورزد و آنان را به مثابه اسطوره های پرهيز، فضايل اخلاقـی و انـسان دوسـتی بـه مخاطبـان خويش معرفی می كند. سرانجام در بخش نهايی به آسيب شناسی تصوف در بوستان پرداختـه و برخی از رفتارهای ضد اخلاقی صوفی نمايان و مريدان ناآگاه و نااهل مشايخ را كه نه در شرع جايز است و نه در عرف پسنديده، در اين كتاب بررسی كرده ام.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ردپای عرفان و تصوف در تمثیل دو مار ادبیات مانوی و ادبیات کلاسیک ایرانی
نویسنده:
فرناز هوشمندرجبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات مانوی
,
حکایت های مثنوی
,
تمثیل در مثنوی
,
زبان تمثیلی در عرفان
,
حکایت عرفانی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام فناء
,
مار در عرفان
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
سلوک عرفانی ,
مولانا ,
تمثیل ,
عطار و مولوی ,
مرگ ارادی ,
داستان پیر چنگی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
داستانپردازی مولانا ,
آثار مولوی ,
شاه و کنیزک مولوی ,
عرفان مولوی ,
ترک تعلقات دنیوی ,
چکیده :
تمثیل عرفانی چون حماسه ای است روحانی که از عشق ورزی به معشوق ازلی حکایت می کند و حکایات صوفیه در قالب حکایات و تمثیل ها، بخش مهمی از ادبیات عرفانی را تشکیل می دهند. این حکایات با اهداف گوناگونی در کتب صوفیه به کار گرفته می شوند که عمده ترین آنها تعلیم و ترغیب صوفیه در سیر و سلوک است. مجموعه ای از این حکایات تمثیلی به ادبیات مانوی، به ویژه تمثیل های عرفانی این متون، بازمی گردد. با وجود اینکه هیچ متن کاملی از این گنجینه ادبی بسیار غنی، باقی نمانده است، حکایت «دو مار سنگین بار و سبک بار» یکی از حکایات تمثیلی عرفانی به جا مانده از مجموعه دست نوشته های سغدی مانوی است. از سوی دیگر ادبیات کلاسیک ایرانی، به ویژه سبک عرفانی آن با ظهور گویندگان عارفی همچون مولانا، عطار، حافظ و ده ها شاعر و عارف دیگر، رنگ جدیدتری به خود گرفت. این مقاله کوشیده است به ارتباط و مقایسه میان این تمثیل عرفانی در ادبیات مانوی و ادبیات کلاسیک ایرانی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سماع مولوی و قاعده حرکت در آن
نویسنده:
فرهمند محمد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولوی و سماعگر
,
عرفان اسلامی
,
سَماع
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
قاعده حرکت در سماع
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
چیستی سماع ,
تاریخچه سماع ,
حرکت و سکون در سماع ,
فرقه مولویه ,
چکیده :
سماع يكی از اركان و اصول پذيرفته شده در تصوف و طريقت مـی باشـد. در آمـوزه هـای صوفيه پذيرش تصوف بدون عاملِ بودن يا در حد باور اين نكته بنيادی امری است دشوار كـه جای تأمل را در اعتقادات سالك وادی طريقت به دنبال خواهد داشت. در ايـن مقالـه چيـستی «سماع»، تاريخچه آن، سماع در نزد مولوی، ارتباط آن با حركت و سكون، محرك هـای سـماع، قاعده حركت سماع در نزد مولانا و پيروان طريقه او و ارتباط حركت با روح و روان سـماعگر مورد بررسی و دقت قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی خواب عارفان در مثنوی مولانا
نویسنده:
محسنی محمدباقر, مرندی لیلا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
حشر
,
خواب
,
مولانا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
عارفان
کلیدواژههای فرعی :
عالم ملکوت ,
خوابگزاری ,
سالک ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
چکیده :
دنيای خواب و رؤيا، جهانی است بس شگرف و شگفت در اعماق اقيانوسی عظيم و عميق با سرزمينهايی كه در آسمان شهرهايش هزاران منظره عجيب و غريب نهان است. آنجا كه همگـان را رخصت سفر و مشاهده عجايب و گوش دادن به غرايب آن بـا چـشم بـرهم نهـادنی اسـت و بيرون آمدن از آن با پيچش دمی و بازدمی. خواب ديدن و پا نهادن به عـالم رؤيـا بـی گمـان تنهـا «حق» از حقوق بشر است كه هيچ قدرتی و هيچ قدرتمندی در جهان قادر به سلب و تـصرف در آن نيست. پهنه خيال و گستره انديشه تنها پناهگاه انسان و شايد تنها ضامن آينده بـشر و بـشریت است چرا كه خيال را حـدی و انديـشه را مـرزی نيـست و جبـاران و زورگويـان روزگـار تنهـا می توانند رؤيای انسان را به كابوس مبدل كنند، ولی قادر به نابودی آن نيستند. در گستره فرهنگ اسلامی و ادبيات منثور و منظوم عرفانی كمتر اثری را می توان يافـت كـه در آن حداقل به اشاره ای يا بيتی به مسئله خواب و رؤيا و خـوابگزاری پرداختـه نـشده باشـد. بدين مناسبت پديده خواب و رؤيا يكی از مسائل مورد توجه شعرا و نويسندگان قرار گرفتـه و پيوسته از مسائلی بوده است كه انديشه افراد عـادی و دانـشمندان را بـه خـود جلـب كـرده و شاعران را به تحقيق در مورد اين پديده واداشته است. مولانا جلال الدين محمد بلخی در آثار خويش، به ويـژه در مثنـوی شـريفش، تحقيقـات و توصيفات كاملی درباره خواب و رؤيا ارائه داده است. از ديدگاه اين شاعر بزرگ خواب و رؤيا پنجره ای به سوی ناديده ها و ناشنيده ها و سرانجام به سوی ناشناخته ها است و در عالم خـواب هر انسانی توان سرك كشيدن به سراپرده عالم ملكوت داشته و با وجود آنكه در آن حالت همه حواس ظاهری از كار می افتد، حواس باطنی شخص با نيرويی خستگی ناپذير به كار می افتـد و يك بيداری حقيقی شامل حال انسان می شود. در اين مقاله سعی بر آن است كه مسئله خواب و رؤيا از منظر صاحب مثنوی مـورد بحـث قرار گرفته و نظرات اجمالی و حدسیات مولانا شاعر بزرگ و نامدار ايرانی در اين زمينه كه بـه نوبه خود جامع و پربار می باشد ارائه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 172 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حافظه مولانا
نویسنده:
مجید منصوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
عطار و مولوی
,
انوری
,
مجیرالدین بیلقانی
,
نظامی گنجوی
,
اشعار مولانا
,
آثار مولوی
,
اشعار نظامی
,
ادبیات
,
مولانا و سنایی
,
اقتباسات مولانا
کلیدواژههای فرعی :
سهروردی ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
حکیم سنایی ,
غزلیات شمس ,
خمسه نظامی ,
ادبیّات فارسی ,
شعر سنایی ,
ادبیات عرفانی فارسی ,
شعر عطار ,
اشعار بیلقانی ,
چکیده :
به گواه آثار سایر بزرگان ادبیات فارسی، می توان دریافت که شمار قابل ملاحظه ای از اشعار کلیات شمس، متعلق به مولانا نیست. اشعاری از سلطان ولد، سنایی، عطار، خاقانی و برخی دیگر با تغییراتی، در غزلیات شمس به نام مولانا ضبط شده است. می توان آمیختگی شعر شاعران پس از مولانا را با غزلیات شمس، ناشی از اختلاط دستنویس ها دانست، اما درباره اشعار شاعران پیش از مولانا، نظیر سنایی و عطار و...، می توان گفت که بیشتر این اشعار به دست خود مولانا به غزل های او راه یافته است. به عبارت دیگر، مولوی با تتبع در اشعار شاعران پیش از خود، اشعاری را از حافظه در حلقه های صوفیان می خوانده و همین امر باعث گردیده که این دست اشعار از وی دانسته شود و در دیوان او هم وارد شود. در این جستار به بررسی اجمالی چند غزل از سنایی و عطار که در غزلیات شمس و به نام مولانا آمده اند، پرداخته ایم و بر اساس مقابله این اشعار مشترک، ابیاتی را تصحیح و به برخی تصحیف ها در اشعار مولانا اشاره کرده ایم. همچنین بعضی تتبعات مولانا در اشعار انوری، مجیر بیلقانی و خمسه نظامی را نیز نشان داده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 237 تا 267
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عشق پژوهشی، از خدا تا انسان
نویسنده:
سیدحسین حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق الهی
,
عشق
,
مولانا
,
حقیقت عشق
,
03. انسان شناسی Human nature
,
01. خداشناسی (کلام)
,
فلسفه عشق
,
دین و عرفان
,
عشق در مثنوی مولانا
,
ادبیات عرفانی
,
عشق در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عشق دو سویه ,
عشق خدا به بشر ,
عشق در شعر ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 165 بقره ,
آیه 31 آل عمران ,
آیة الکرسی ,
عقل و عشق از نظر مولوی ,
آیه 54 مائده ,
آیه 29 حجر ,
آیه 8 مزمل ,
آیه 9 مزمل ,
انسان عاشق ,
چکیده :
محور اصلی این نوشتار، تحلیل روشمند موضوع عشق با نظری بر آموزه های کتاب مثنوی معنوی مولانا است. نویسنده مقاله بر اساس یک ساختار منطقی و الگوی نظری خاص درباره «عشق»، به جست و جوی این مفهوم در رابطه انسان و خدا می پردازد. در این جست و جو نویسنده، به برخی منابع و پایه های این آموزه ها در قرآن و سنت نیز نظر داشته است. بدین ترتیب برای بررسی و تحلیل معنا و مفهوم عشق در آموزه های دینی و عرفان الهی، بایستی در یک تحقیق جامع از «خدا پژوهی» به سمت «انسان پژوهی» حرکت کرد تا در نهایت بتوانیم به «عشق پژوهی» بنیادینی دست یابیم. نوشتار کنونی بر اساس همین الگوی کلی شکل گرفته است و مساله را از زاویه این سه نگاه پی می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
تعداد رکورد ها : 936
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید