جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عقلگرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 68
عنوان :
فلسفی شدن علم کلام، رویکرد ناموجه یا روند گریزناپذیر
نویسنده:
محمدمهدی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت کلام
,
17. فرق کلامی
,
تعلیم آموزه های دینی
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
عبد الرحمان بن محمد ابن خلدون ,
تأویل ,
معتزله ,
اشاعره ,
فلسفی شدن ,
عقلگرایی ,
نص گرایی ,
جریان های کلامی ,
هویت علم کلام ,
تعریف علم کلام ,
فلسفی شدن کلام ,
تعالیم وحیانی ,
تمسک به عقل ,
رکود کلام ,
آموزه های دینی ,
پویایی کلام ,
منشا پیدایش مسائل کلام ,
تطور علم کلام ,
ابن رشد ,
تطور روشی علم کلام ,
ضرورت تمسک به عقل ,
پذیرش معیار عقلانیت ,
تفکیک تعالیم خردپذیر و خردگریز ,
مقام دفاع ,
مقام استنباط ,
تاکید بر عقل گرایی ,
رکود فلسفه ,
امام محمد غزالی ,
قرآن ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شاپا (issn):
0
چکیده :
موجه بودن فلسفی شدن دانش کلام از مسائلی است که درباره آن، مواضعی از نفی تا اثبات اتخاذ شده است. بدون توجه به معانی مختلف فلسفی شدن، نمی توان درستی یا نادرستی نگرش ها را اثبات کرد. این امر، گاه به معنای اتخاذ روش فلسفی در تبیین آموزه های دینی، گاه به معنای برگزیدن فلسفه خاصی به عنوان قالب تبیین معارف وحیانی، گاه به معنای به کارگیری برهان های فلسفی در اثبات آموزه های دینی و گاه به معنای تطبیق آموزه های وحیانی بر یافته های انسانی و... به کار رفته است.<br /> مخالفان این روند در دو دسته می گنجند. برخی از ریشه با رویکرد عقلی در تبیین معارف دینی به هر نحوی مخالف اند. عده ای دیگر به دلیل پیامدهای منفی، آن را ناخوش می دارند و مخالفت شان به دلیل امور عارضی است. موافقان نیز نگاه های متفاوت داشته اند. برخی به لحاظ روشی آن را درست انگاشته اند و برخی دیگر، به لحاظ محتوایی نیز به درستی این روند حکم کرده اند.<br /> در این نوشتار، اثبات شده است روندی که به تطبیق آموزه های وحیانی بر یافته های انسانی انجامیده است و بدون معیار به تاویل های ناروا و احیاناً انکار برخی از آموزه های دینی منتهی شده است، چه در به کارگیری روش فلسفی ریشه داشته باشد و چه در معانی دیگر، ناموجه است، ولی به طور کلی مقتضای تعالیم دینی و هویت دانش کلام، تولید یک دستگاه مفهومی معتبر و فرافرهنگی یا بهره گیری از دستگاه مفهومی مستقر بوده است. متکلمان به هردو رهیافت توسل جسته اند. گرچه خشنودی از دستگاه فلسفی خاص یا هر دستگاه مفهومی دیگر فاقد دلیل موجه است. فلسفی شدن دانش کلام نیز در رکود فلسفه تاثیر نداشته، یا دست کم نقش آن کم رنگ بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی اسلامیسازی علوم انسانی از منظر اسماعیل فاروقی
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اسلامی سازی دانش
,
اسماعیل فاروقی
,
علوم انسانی (سایر)
,
اسلامیسازی علوم
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
بحران معنویت ,
عقلگرایی ,
ثنویت ,
ماهیت میراث اسلامی ,
معتزله (اهل سنت) ,
قرآن ,
فردگرایی ,
علوم جدید ,
نظام آموزشی ,
عقل و وحی ,
نژادپرستی ,
وحدت حقیقت ,
میراث ایرانی - اسلامی ,
تعارض عقل و دین ,
عقلانیت دینی ,
انسان شناسی معاصر ,
وحدت ,
عینیت صفات با ذات ,
قرآن ,
المعهد العالمی للفکر الاسلامی ,
وحدت خداوند ,
فردگرایی(اصطلاح وابسته) ,
عقلانیت معتزلی ,
تعارض عقل و نقل ,
اصلاح نظام آموزشی ,
تعارض عقل و وحی ,
متون علوم انسانی ,
وحدت معرفت ,
وحدت حیات ,
وحدت انسانیت ,
علوم انسانی نوین ,
بحران امت اسلامی ,
دانش تولیدی اسلامی ,
وحدت خلق ,
آنتروپولوژی ,
نیاز معاصر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسئله اسلامیسازی دانش، حدود سال 1960 طرح شد و اسماعیل راجی فاروقی از جمله پیشگامان این بحث بوده که آرای وی تاکنون در کانون توجه صاحبنظران بوده است. این نوشتار در صدد تبیین، تحلیل، نقد و بررسی دیدگاههای وی در این زمینه است. فاروقی همچون برخی دیگر، راه حل عقبماندگی مسلمانان را اصلاح نظام آموزشی و حاکمیت بخشیدن اندیشه و باور اسلامی بر این نظام آموزشی میداند. از آنجا که این نظام متکی بر متون، ساختار و مدیریت مناسب آموزشی است، باید اسلامیسازی در همه این امور صورت گیرد. راهکار فاروقی در این باره، اصول پنجگانه اسلامی حاکم بر علم و نیز مراحل دوازدهگانه تولید و تدوین متون است. پژوهش حاضر با مروری انتقادی بر ایدههای پیشگفته فاروقی، بر آن است تا مهمترین چالشهای نظریه وی را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکل گیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی، محمدمهدی رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام اسلامی
,
یعقوب قرقسانی
,
کلام یهودی
,
سعدیا گائون
,
17. فرق کلامی
,
دین یهود
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
شخصیت ها
,
3- یهودیت قرائیمی (قائلان به تنخ تنها)
کلیدواژههای فرعی :
کلام شیعی ,
توحید ,
معتزله ,
یهود ,
مسیحیت ,
وجوب نظر ,
ادله وجوب نظر ,
عقلگرایی ,
عهد عتیق ,
الاشاعره ,
فیلون اسکندرانی ,
منازعات اشاعره و معتزله ,
الهیات کتاب مقدس ,
الهیات یونانی مآب ,
الهیات حاخامی ,
تببین عقلانی خدا ,
شریعت شفاهی ,
میدراش های آگادائی ,
میدراش های هداخایی ,
حکیمان تلمودی ,
رابطه معتزله و یهود ,
یونانی گرایی ,
یهودیت قرائیمی (کارائیت - قرائون) ,
چکیده :
با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان می شود. «عقل گرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی به جز دوره کوتاهی و آن هم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بن مایه های این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائون از جامعه سنتی یهود و قرقسانی در فرقه قرائیم، با پذیرش این تحول، دوره جدیدی از تفکر یهودی را رقم زدند. این تحول، معلول دو عامل مهم بود: یکی دستاورد بزرگ متکلمان مسلمان که علمای ادیان دیگر را به فراگیری آن مشتاق می کرد و دیگری ثبات و امکانی که اسلام در جوامع مسلمان پدید آورد تا علوم مختلف ازجمله کلام اسلامی در میان علمای اسلام و ادیان دیگر شکوفا شود. تأثیر کلامی مسلمانان بیشتر از طرف عقل گراهایی چون معتزله بود که تلاش می کردند عقل و دین را با یکدیگر جمع کنند. این رویکرد مورد قبول علمای یهود واقع شد و آنها برای موجه نشان دادن دین خود در میان علمای ادیان دیگر و نیز دفاع از آن در میان پیروان یهود، نیاز به این روش داشتند و جمع بین عقل و دین، جزء دغدغه های آنان شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه آشتی ناپذیر «عقل» و «ایمان» در اندیشۀ سورن کی یر کگور
نویسنده:
محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
کی یرکه گور
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
اگزیستانسیالیسم
,
عقل(منطق)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت ایمان ,
عقلگرایی ,
جهش ,
ارتباط با خدا ,
جهش ایمان ,
شور ,
داستان قربانی پسر ابراهیم (ع) ,
عقل روشنگری ,
سقراط مسیحی ,
ضدعقل گرایی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
این مقاله به بررسی رابطه عقل و ایمان در اندیشه اگزیستانسیالیستی کی یر کگور می پردازد. کی یر کگور ایمان را با واژه هایی همچون «شور»، «جهش» و «رابطه با خدا» توصیف می کند و آن را برتر از عقل و گاهی در تضاد کامل با آن می پندارد. به نظر کی یر کگور ایمان می تواند ما را نجات دهد، اما نمی توان ایمان را با عقل شناخت. وی در تعارض میان عقل و ایمان جانب ایمان را می گیرد و از این رو «ایمان گرا» خوانده شده است. این مقاله می کوشد نشان دهد که کی یر کگور در تشریح ماهیت ایمان گریزی از نوعی عقل گرایی لیکن نه از نوع عقل گرایی روشنگری ندارد. برای نشان دادن این امر به آراء برخی مفسران اندیشه کی یر کگور نیز استناد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسه ای عقلانیت سیاسی در اندیشه ابونصر فارابی و توماس آکوییناس
نویسنده:
حسن مجیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلگرایی
,
علوم انسانی
,
آکوئیناس
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت سیاسی
,
اندیشه سیاسی
,
حقوق و علوم سیاسی
,
حقوق و علوم سیاسی
,
حقوق و علوم سیاسی
,
محمدبن فارابی، ابونصر 870-950م
,
آکوییناس، توماس 1225- 1274
,
حقوق و علوم سیاسی
,
محمدبن فارابی، ابونصر 870-950م
چکیده :
فارابی و توماس آکوییناس نمایندگان مهم فلسفه اسلامی و مسیحی هستند که مطالعه در اندیشه های فلسفی و سیاسی آنها میتواند به سنجش ما از امکان گفتگوی میان فلسفه اسلامی و فلسفه مسیحی یاری رساند. مطالعه عقلانیت سیاسی به معنای درک نوع نقش و جریان عقل در ارکان نظام سیاسی در این دو فیلسوف دینی شاهد تفاوت هایی در عقلانیت سیاسی آندو هستیم. اگر چه هردوفیلسوف ارسطو گرا و مشایی هستند و نقطه شروع ظریه عقل هردو از کتاب درباره نفس ارسطوست. در حالی که فارابی آرمان گرا، طرفدار نظام واحد و یکپارچه در مدینه فاضله است و با بهره گیری از اسلام و فلسفه افلاطون و نوافلاطونی به تشریح اوصاف جامعه مطلوب، طبقه بندی بهتر از جامعه و مضادات نظام مدینه فاضله میپردازد. آکوییناس همت اصلی خود را بر تدوین کلام مسیحی می گمارد و در اندک نوشته های سیاسی خود تاکید بر عقل را فرع بر ایمان و وحی اما مهم ارزیابی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد اخلاق سکولار بر مبنای اخلاق اسلامی
نویسنده:
عبدالحمید ناصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
عقلگرایی
,
نقد
,
دین
,
علوم انسانی
,
دنیا گرایی
,
کمال انسانی
,
الهیات(کلام جدید)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
ethics
,
Religion
,
philosophy
,
Criticism
,
philosophy
,
philosophy
,
دین زدایی
,
PHILOSOPHY
,
Criticism
,
philosophy
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
secularization
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
secularization
,
criticism
,
دین زدایی
,
PHILOSOPHY
,
دین زدایی
,
secularization
,
criticism
,
دین زدایی
,
secularization
چکیده :
بر خلاف ادعای برخی از نظریهپردازان که پدید آمدن سکولاریسم را معلول دانشهای نوین بشر و دستاوردهای آن در زمینه شناخت طبیعت و رشد تکنولوژی جلوه میدهند، علت اصلی شکلگیری سکولاریسم را باید در فلسفه الهیات و آموزههای مسیحیت، و همچنین اخلاق و سیاست حاکم بر کلیسا جستجو کرد. نقاط ضعف آیین مسیحیت، از جمله فقدان قانون حکومتی، و رواج عقاید مخالف عقل مانند تثلیث و گناه ذاتی، معتقدان به مسیحیت را به این نتیجه رساند که آموزههای موجود این دین، نمیتواند جوابگوی نیازهای اجتماعی و سیاسی جدید باشد. بدین ترتیب، اندیشه سکولار پایهریزی گردید و اعلام کردند که دین، تنها برای برقراری ارتباط انسان با خدا و آخرت آمده است، و ربطی به امور سیاسی و اجتماعی ندارد. اما جامعیت دین اسلام، و مصونیت آموزههای آن از تحریف، موجب حضور آن در تمام عرصههای زندگی انسان، از جمله در حوزه اخلاق میباشد. بر این اساس، تمام تلاشهای انسانی، و از جمله اعمال اخلاقی او باید در جهت الهی باشد؛ این شناخت توحیدی، پشتوانه همه مفاهیم و ارزشهای اخلاقی است که علم و عقل انسانی قادر به درک آنها نیست. ایمان به آخرت نیز زمینهساز آراسته شدن انسان به صفات ماندگار بوده، و بدین ترتیب، نبوت و معاد جزء مبانی اخلاق اسلامی بهشمار میرود. مطلوبیت، اختیار، انتخاب آگاهانه و نیت الهی، اساس ارزش اخلاقی در اسلام است. اما سکولاریسم به استقلال اخلاق از دین معتقد بوده، و بر مبانی خاصی مانند اومانیسم، عقلگرایی و لیبرالیسم استوار است. در حالی که تعریف برخی از مفاهیم اخلاقی، فقط با فرض مجموعهای از گزارههای دینی امکانپذیر بوده، و همچنین دین ضمانت اجرایی به اخلاق میدهد. در پرتو نگاه دینی است که ارزشهای اخلاقی ثبات پیدا میکند و گذشت زمان و تفاوت مکان، آنها را دگرگون نمیکند. انسان در پرتو دین به خودشناسی و خداشناسی دست مییابد، و مفهوم آزادی نیز اعتباری بیش از آزادی اجتماعی پیدا میکند. در فصل اول، خود سکولاریزم و مفاهیمی که پیوند خاصی با این واژه دارد را تعریف می کنیم. در فصل دوم، هدف اخلاق و اصول موضوعه اخلاق و همین طور اساس ارزش اخلاق اسلامی به صورت اجمال ذکر می شود، و در فصل سوم از اخلاق سکولار تعریف کرده، زمان پیدایش آن را از دوره رنسانس ذکر می کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا میتوان با خود دین، مدعیات دینی را ثابت کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين كه آيا براي اثبات گزارههاي ديني از خود دين ميتوان مدد جست يا اين كه مدعيات در دين بايد با غير دين به اثبات برسد ديدگاههاي گوناگوني مطرح است. متكلمان و فيلسوفان دين در غرب، برخي به عقلگرايي حداكثري برخي به عقل گرائي انتقادي، برخي به ايمان گ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
عقلگرایی
,
عقل و دین
,
مدعیات دینی
کلیدواژههای فرعی :
عقل گرایی حداکثری ,
عقل گرایی انتقادی ,
عقل گرایی حداکثری ضعیف ,
عقل گرایی حد اکثری ,
مدعیات دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهید صدر و مسأله استقراء
نویسنده:
یحیی کبیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر شهید صدر در مورد استقراء
کلیدواژههای فرعی :
یقین ,
علم اجمالی ,
عقلگرایی ,
برهان حساب احتمالات(کلام) ,
یقین منطقی ,
توالد موضوعی ,
توالد ذاتی ,
حساب احتمالات ,
یقین روانشناختی ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
علم اجمالی ,
یقین ,
الاسس المنطقیه للاستقراء ,
رویکرد یقین ,
ظنی بودن جامعیت مجموعه ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
استقراء مسله ای است که از زمان ارسطو تاکنون فیلسوفان درباب آن سخن گفته اند. مشکل اساسی در مساله استقراء این است که چگونه می توان با مشاهده چند مصداق به نظریه یا فرضیه کلی دست یافت. فیلسوفان علم نظرات گوناگون عقل گرایی، تجربه گرایی، حساب احتمالات و غیره را مطرح کرده اند. شهید صدر در کتاب الاسس المنطقیه للاستقراء، ضمن نقد دیدگاه های فیلسوفان غرب به ارائه نظریه نوینی پرداخته است. وی در این نظریه، دلیل استقرایی را در مرحله توالد موضوعی و توالد ذاتی تفسیر کرده و با تقسیم یقین به منطقی، ذاتی و موضوع، و با استمداد از علم اجمالی در علم اصول، یقین در دلیل استقرایی را موجه می سازد. چالش های مبانی منطقی استقراء در مرحله توالد موضوعی و تولد ذاتی و نقدهای این نظریه در پایان مقاله بیان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توضیح عقلگرایی حداکثری، آن را نقد و ارزیابی نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
پاسخ تفصیلی:
در نظريه عقلگرايي حداكثري[1] تنها ميتوان قضيهاي را عقلاً پذيرفت كه صدق آن براي جميع عاقلان در جميع زمانها و جميع مكانها به اثبات رسد. مطابق اين نظريه، هر قضيه مورد پذيرش، يا آنچنان بداهتي دارد كه جميع عاقلان آن را ميپذيرند و يا به كمك مقدمات ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان دینی
,
عقلانیت دینی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
عقل گرایی حد اکثری
کلیدواژههای فرعی :
عقل گرایی حداکثری ,
عقلگرایی حداقلی ,
عقلگرایی ,
عقلانیت شیعی ,
عقلگرایی ,
عقل گرایی حداکثری ضعیف ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یقین عقلی و یقین ایمانی در اندیشه دکارت
نویسنده:
حسن قنبری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدا
,
عقلگرایی
,
برهان وجودی
,
شک دستوری
,
آکوئیناس
,
آگوستین
,
وضوح و تمایز
,
دکارت
,
فلسفه دکارت
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
یقین عقلی ,
یقین ایمانی ,
عقل و ایمان ,
یقین به خدا ,
یقین به نفس ,
مکتب توماسی ,
چکیده :
در این مقاله ابتدا اشاره کوتاهی به مباحث معرفت شناختی دکارت، شامل مراحل شک وی و چگونگی رسیدن او به یقین عقلی و نیز ویژگی های اساسی این یقین، می شود. در ادامه با استناد به آثار خود وی، به تحلیل نوعی یقین ایمانی نیز در اندیشه او پرداخته می شود. در ادامه رابطه این دو نوع یقین در اندیشه دکارت بررسی می شود که در این رابطه، موضع وی با مواضع شکاکان، آگوستین و توماس آکویناس مقایسه می گردد و در نهایت، به این نتیجه می رسد که با وجود برخی تعارضات در اندیشه وی، می توان موضع او را نوعی موضع توماسی دانست. در پایان، این موضع نقد می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 68
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید