جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4714
ملاک بداهت تصورات بدیهی از نظر چهار فیلسوف مسلمان: فخررازی، شیخ اشراق، ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
‫محمدرضا مهاجری امیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
اصل عليت از ديدگاه ابن سينا و ملاصدرا
نویسنده:
‫محمدموسي حميدي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫مفهوم عليت از مفاهيم بسيط، عام و بديهي است که بي‌نياز از تعريف بوده، و منشأ تصور آن، علم حضوري است؛ بدين ترتيب، رابطه علت و معلول نمي‌تواند تنها يک رابطه توالي و تعاقب باشد، بلکه داراي رابطه‌اي واقعي و ضروري هستند که حس و تجربه قادر به درک آن نيست. همچنين تصور عليت، فطري و خاصيت ذاتي عقل نيز نمي‌تواند باشد؛ زيرا معقولات، مسبوق به صور حسيه هستند. علت تامه و ناقصه، علت حقيقي و اعدادي، علل داخلي و خارجي، و علت‌هاي چهارگانه شامل علت فاعلي، غايي، مادي و صوري، از مهم‌ترين تقسيمات علت نزد فلاسفه مي‌باشد. منظور از علت فاعلي در اين بحث، موجودي است که مفيد وجود است؛ يعني معلول را به‌وجود مي‌آورد و به آن هستي مي‌بخشد. فاعلي که خودش نياز به ايجادکننده ندارد، فاعل حق ناميده مي‌شود، که منحصر در ذات اقدس الهي است. مفاد اصل عليت از نظر ابن‌سينا عبارت است از اين‌که: هر موضوع ممکني نيازمند علت است. اما از نظر ملاصدرا، مفاد اصل عليت عبارت است از اين‌که: هر موجود فقيري نياز به علت دارد. اين دو انديشمند، اصل عليت را بديهي مي‌دانند؛ اما از بديهيات اوليه‌اي که نياز به تنبه دارد. در اين راستا، آن‌ها با استفاده از تساوي نسبت به وجود و عدم، و استحاله ترجيح بلامرجح، نسبت به آن تنبه داده‌اند. همچنين ابن‌سينا معيار احتياج به علت را امکان ماهوي دانسته است؛ اما صدرالمتألهين بر مبناي اصالت وجود، وحدت تشکيکي وجود، و تقسيم وجود به رابط و مستقل، معيار احتياج به علت را فقر وجودي مي‌داند. از نظر او، معلول، عين نياز و حاجت به علت است. بر اساس نظريه فقر وجودي، هر معلولي مرتبه ضعيفي از علت ايجادکننده خويش مي‌باشد. از ضميمه شدن اصل عليت با قانون ضرورت و سنخيت، ثابت مي‌شود که جهان داراي نظام و غايتي است که ناظم و غايت حقيقي آن، واجب تعالي است.
قوه وحی نبوت به عنوان منبع مستقل معرفت از دیدگاه ابن سینا، صدر المتألهین، ابن عربی و علامه طباطبایی
نویسنده:
‫محمدعارف امینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
---
مسئله وجود ذهنی و ارزش شناخت از دیدگاه ابن سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا، علامه طباطبایی، شهید مطهری، استاد جوادی آملی، استادمصباح یزدی
نویسنده:
‫احمدعلی نیازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
---
م‍س‍ال‍ه‌ ش‍رور و ن‍واق‍ص‌ از دی‍دگ‍اه‌ ص‍درال‍م‍ت‍ال‍ه‍ی‍ن‌ و ال‍وی‍ن‌ پ‍لان‍ت‍ی‍ن‍ج‍ا [پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه‌]
نویسنده:
‫ق‍درت‌ ال‍ل‍ه‌ ص‍وف‍ی‍ان‌ ن‍ی‍س‍ت‍ان‍ی‌
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫ت‍ه‍ران‌: ---,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ ن‍گ‍رش‍ی‌ اج‍م‍ال‍ی‌ پ‍ی‍رام‍ون‌ م‍س‍ال‍ه‌ ش‍ر در م‍ی‍ان‌ م‍ت‍ف‍ک‍ری‍ن‌ اس‍لام‍ی‌ ب‍وی‍ژه‌ م‍لاص‍درای‌ ش‍ی‍رازی‌ و م‍ت‍ف‍ک‍ری‍ن‌ غ‍رب‍ی‌ از ج‍م‍ل‍ه‌ ال‍وی‍ن‌ پ‍لان‍ت‍ی‍ن‍ج‍ا ف‍ی‍ل‍س‍وف‌ م‍ت‍ال‍ه‌ ام‍ری‍ک‍ای‍ی‌ اس‍ت‌ ک‍ه‌ ام‍روزه‌ در ح‍وزه‌ ف‍ل‍س‍ف‍ه‌ دی‍ن‌ ب‍ی‍ش‌ از ه‍رزم‍ان‍ی‌ ت‍وج‍ه‌ دی‍گ‍ران‌ را ب‍ه‌ خ‍ود م‍ع‍طوف‌ ن‍م‍وده‌ اس‍ت‌ روش‌ پ‍ژوه‍ش‌ ک‍ت‍اب‍خ‍ان‍ه‌ای‌ و ب‍ا م‍راج‍ع‍ه‌ ب‍ه‌ م‍ن‍اب‍ع‌ م‍وج‍ود در م‍اخ‍ذ و س‍ای‍ت‍ه‍ای‌ ای‍ن‍ت‍رن‍ت‍ی‌ و آخ‍ری‍ن‌ دس‍ت‍اورده‍ای‌ ع‍ل‍م‍ی‌ و م‍طب‍وع‍ات‍ی‌ پ‍ی‍رام‍ون‌ م‍س‍ال‍ه‌ ش‍رور و ن‍ام‍لای‍م‍ات‌ در زن‍دگ‍ی‌ ب‍ش‍ر اس‍ت‌ ن‍ت‍ی‍ج‍ه‌ ک‍ل‍ی‌: خ‍داون‍د خ‍ی‍ر م‍طل‍ق‌، ع‍ال‍م‌ م‍طل‍ق‌ و ق‍ادر م‍طل‍ق‌ اس‍ت‌ و ه‍ی‍چ‍گ‍ون‍ه‌ ش‍ر و ن‍ق‍ص‍ی‌ ب‍ه‌ آن‌ ب‍رن‍م‍ی‌گ‍ردد. ب‍ل‍ک‍ه‌ م‍ن‍ش‍ا ص‍دور ش‍رور، م‍اه‍ی‍ات‌ و ه‍ی‍ول‍ی‌ اس‍ت‌ ک‍ه‌ ذات‍ی‌ م‍اده‌ اس‍ت‌ و خ‍داون‍د خ‍ی‍ر م‍ح‍ض‌ اس‍ت‌ و ه‍رگ‍ون‍ه‌ ف‍ی‍ض‌ و ک‍م‍ال‍ی‌ از ذات‌ ح‍ض‍رت‌ ح‍ق‌ ص‍ادر م‍ی‌گ‍ردد
رابطه نفس و بدن نزد ملاصدرا و دوئالیست های غربی
نویسنده:
علی طالقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از منظر ملا صدرا
نویسنده:
‫مهدی عبداللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
حرکت جوهری انسان و خودبرون افکنی دازاین در فلسفۀ ملاصدرا و هایدگر
نویسنده:
محمدعلی روزبهانی,محمد عرب صالحی,مهدی صدفی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مهم ترین مباحث فلسفۀ دین، مباحث انسان شناختی است، چون انسان هم گیرندۀ دین و هم مخاطب آن است. از رهگذر نگاه ما به انسان، نگاه ما به دین نیز شاید تغییر کند. مقالۀ حاضر نگاه دو فیلسوف، یکی از شرق و دیگری از غرب را در مورد انسان مقایسه می کند. ملاصدرا با طرح حرکت جوهری در مرکز فلسفۀ خود، به تبیین انسان و جهان و نسبت میان آنها پرداخته است. این طرح که بر اصالت وجود مبتنی است، حرکت اشتدادی انسان در مراتب هستی را بنیان نهاده است و پیدایش انسان در طبیعت، زندگی دنیوی و در نهایت مرگ او را به تفصیل تبیین می کند. برخلاف ملاصدرا که به زبان فلسفۀ کلاسیک سخن می گوید، هایدگر در تلاش برای خلق زبان فلسفی جدیدی است، چراکه زبان فلسفی کلاسیک را برای تفسیر هستی شناسی جدید ناکافی می داند. فلسفۀ او نیز بر اصالت وجود مبتنی است و شباهت های بسیاری میان اندیشه های او با صدرا وجود دارد. هایدگر نیز انسان- دازاین - را پیوسته در حال شدن و صیرورت می داند که همواره در حال برون شدن از خود است و رو به آینده دارد. این جستار بر آن است تا با تبیین حرکت جوهری ملاصدرا در انسان و سیر اشتدادی انسان در مراتب هستی و همچنین بررسی خودبرون افکنی دازاین و نسبت دازاین با عالم در فلسفۀ هایدگر، شباهت ها و مفارقت های اندیشۀ دو فیلسوف را واکاوی کند.
صفحات :
از صفحه 593 تا 618
وحدت وجود از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمود نبویان، محمدمهدی نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
مسأله وحدت وجود، از مسائل کلان هستی‌‌‌‌‌شناختی است که در فضای عرفانی پدید آمده و آرام آرام به فضای فلسفی، وارد شده است. قبول یا رد آن، تمام مسائل فلسفی را تحت‌‌‌‌‌الشعاع قرار می‌‌‌‌‌دهد؛ زیرا با قبول وحدت وجود، عالَم رنگ دیگری به خود گرفته و علیت از میان موجودات رخت برمی‌‌‌‌‌بندد. همچنین وحدت وجود، تحلیل دیگری از وجود حضرت حق و شریعت به دست خواهد داد. فیلسوفان پیش از صدرالمتألهین در این باب بحث کرده‌‌‌‌‌اند، اما ملاصدرا مدعی برهانی ساختن این مسأله و تبیین صحیح و دقیق آن شده است. پس از ملاصدرا، تابعان مکتب او نیز درباره چنین مسأله‌‌‌‌‌ای بحث و گفت‌‌‌‌‌وگو کرده‌‌‌‌‌اند که از مهم‌‌‌‌‌ترین ایشان، علامه طباطبایی است. در این مقاله به بیان تقریر علامه طباطبایی و ادله وی در باب وحدت شخصی وجود می‌‌‌‌‌پردازیم. علامه از سه راه «وجود رابط»، «صرف الوجود» و «عدم تناهی» به اثبات وحدت وجود پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 25 تا 49
تطبیق آراء ملاصدرا و سهروردی در امـور عامـه
نویسنده:
جمیله فاطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی دو روش فکری ملاصدرا و سهروردی است که بنیان گذاران دو مکتب فکری اند. همواره سوالاتی برای پژوهشگر پژوهش حاضر مطرح بود از قبیل: اختلاف در روش فکری شیخ اشراق و ملاصدرا چه تاثیری در ارائه آراء فلسفی آنها داشته است؟ آیا مکتب شیخ اشراق با ملاصدرا از نظر محتوای فکری چه تفاوتی دارد؟
  • تعداد رکورد ها : 4714