جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2175
خواب و خیال عربی
نویسنده:
یاسر قزوینی حائری,محمد ارکون
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تحول در علوم انسانی؛ چیستی، چرایی و چگونگی
نویسنده:
سید محمدمهدی میرباقری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
سوبژکتیویته و بی دینی: الحاد و اگنوستیک در کانت، شوپنهاور و نیچه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Matthew Alun Ray
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Ashgate,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب پرسش‌های فلسفی خاصی را در مورد ساختار زیربنایی اندیشه‌های کانت، شوپنهاور و نیچه درباره الحاد و آگنوستیک مطرح می‌کند. افکاری که یکی از هماهنگ ترین حملات به دین توحیدی در فلسفه مدرن را نشان می دهد. با این حال، مفسرانی که به الحاد فلسفی علاقه مند هستند، اغلب این سنت را نادیده گرفته اند. متیو ری نتیجه می گیرد که الهیات اخلاقی کانت تا حد زیادی مورد حمایت قرار نمی گیرد. الحاد متافیزیکی و اخلاقی شوپنهاور در چندین زمینه ناقص است. و حمله طبیعت گرایانه نیچه به مسیحیت تنها تا حدی موفقیت آمیز است. ری با اتخاذ موضعی انتقادی نسبت به ارتدکس الحادی در فلسفه مدرن، استدلال می کند که مسئله وجود خدا در فلسفه پساکانتی مشخصاً حل نشده باقی می ماند.
پروژه سوتریولوژی شوپنهاوری [پایان نامه پرتغالی]
نویسنده:
Gleisy Tatiana Picoli
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
ترجمه ماشینی : هدف این پایان نامه برجسته کردن اهمیت دانش آموزه فیض مسیحی برای درک آموزه های شوپنهاوری شفقت و آزادی اخلاقی است. از این گذشته، شوپنهاور از مفاهیم مسیحی برای تبیین موضوعات کلیدی اخلاق خود استفاده می کند که در آنها نقش فیض برجسته است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا فلسفه «دکتر فیض» سنت آگوستین را تحلیل می‌کنم و سپس پیامدهای آن را در فلسفه شوپنهاور ارزیابی می‌کنم.
مباحثی پیرامون امام‌شناسی
نویسنده:
نويسنده:سیدمحمدمهدی میرباقری تهيه و تنظيم: موسسه فرهنگی هنری دارالمعارف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: ییلاق سبز,
بازسازی سنت به روایت چپ اسلامی
نویسنده:
مسعود خیرخواه,حسن حنفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
بررسی جزئیت «بسم الله الرحمن الرحیم» در سوره‌های قرآن
نویسنده:
محمد قربانی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از نظر امامیه و بسیاری از اهل‌سنّت، عبارت شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» جزء قرآن کریم و جزء سورۀ حمد است؛ اما دربارۀ جزئیت این عبارت نسبت به‌تمامی سوره‌ها (غیر از سوره توبه) بین شیعه و اهل‌سنّت اختلاف است. معروف و مشهور بین علمای شیعه این است که «بسم ‌اللّه» جزء تمام سوره‌هاست؛ اما بسیاری از اهل‌سنّت چنین اعتقادی ندارند. در بین علمای شیعه ابن‌‌جنید نیز معتقد است «بسم‌ اللّه» تنها جزء سوره حمد است. اخیراً برخی فقهای شیعه نیز فتوا داده‌اند و «بسم الله الرحمن الرحیم» را جزء تمام سوره‌ها نمی‌دانند. با توجه به تأثیر آشکار این مسئله در احکام نماز و برخی عبادات دیگر که بعضاً به‌صورت دوران بین محذورین بوده و قابل احتیاط نیست، بررسی مجدد نظر شیعه در این خصوص ضروری است. به این منظور و با روش توصیفی- تحلیلی و رویکردی انتقادی و با بررسی تمام روایاتی که ادعا شده بر جزئیت بسمله در تمام سوره‌ها دلالت دارد و همچنین شواهد و قرائن دیگر این نتیجه حاصل شد که علی‌رغم ادعای تواتر روایی در مورد جزئیت «بسم اللّه»، به‌جز از یک یا دو روایت، نه‌تنها مستندی برای این ادعا وجود ندارد بلکه روایات متعددی بر عدم جزئیت بسمله در غیر سورۀ حمد و نمل وجود دارد. اکثر روایاتی که در وسائل الشیعه در باب مربوط به این مطلب ذکر شده تنها فضیلت این آیه و ثواب آن و استحباب شروع هر کار از جمله قرائت قرآن با آن را بیان می‌کند. اصالة العدم و اصل عدم تکرار نیز این نظر را تائید می‌‌‌‌کند
صفحات :
از صفحه 59 تا 89
آیین های طهارت در دین زرتشتی
نویسنده:
محمد مشهدی نوش آبادی,عباس رجبی گوندره
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آیین ها و آداب طهارت زرتشتیان یکی از وجوه نمایان دین زرتشتی است که در متون مقدس اوستایی ریشه دارد. به نظر می رسد این آیین ها که در دورانی پیش از زرتشت برای حفظ اجتماعات بشری از گزند پلیدی ها و بیماری ها مورد توجه بودند، با گذشت زمان و پیوستن به تعالیم دینی زرتشتیان، رنگ و بوی دیگری گرفتند. در این مقاله سعی شده است ابتدا پیش زمینه ی تاریخی این آیین ها مطرح شود و سپس با مطالعه و بررسی متون مقدس اوستایی، همه ی آیین هایی که در ارتباط با این مسئله طرح و سفارش شده اند، به طور دقیق توصیف و تبیین شوند. البته به فراخور موضوع، خاستگاه و فلسفه ی این آیین ها و نظرات محققان موافق و مخالف نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد در مجموع آنچه در این باره در اوستا و به ویژه وندیداد که بخش بزرگی از آن به مسئله ی طهارت می پردازد، درج شده، حکایت از آن دارد که پاکی و احکام مرتبط با آن، گستره ی وسیع حیات انسان و عناصر طبیعی را در بر می گیرد. این آیین ها با اصطلاحاتی چون برشنوم، پادیاب و سگ دید و... و در بعضی موارد بدون نام خاصی بیان شده اند. وجود آدابی چون استفاده از گمیز در دوران باستان نیز امری عادی به شمار می رود. با وجود تأکید فراوان بر طهارت، گرچه مبتنی بر ثنویت زرتشتی است، افراط های شدید در وندیداد با ماهیت پیام زرتشت ناسازگار به نظر می رسد.
افلاطون
عنوان :
نویسنده:
کارل یاسپرس؛ ترجمه: محمدحسن لطفی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
فیلسوفان بزرگ یونان
نویسنده:
لوچانو دکرشنتزو؛ مترجم: عباس باقری
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: نشر نی,
چکیده :
فلاسفه یونان باستان و دیدگاه آنها بصورت کتابی سرگرم کننده و آموزنده دربخش اول این کتاب به فلاسفه پیش از سقراط می پردازد. دانشمندانی چون تالس، فیثاغورث ،هراکلیت ،تونینو کاپونه به بررسی شهر آتن در قرن پنجم، می پردازد. بخش دوم فلاسفه را از سقراط تا فوطین بررسی می کند. دانشمندان مثل سقراطیان کوچک، افلاطون، ارسطو ، اپیکور، نوافلاطونیان و دانشمندان بزرگ دیگر می پردازد. این کتاب با کتب فلسفه دیگر سه تفاوت بزرگ دارد. اول در ساده نویسی ، دوم طنزآمیزی و سوم در اختصاص بخشهایی به تاریخ عمومی و اجتماعی-سیاسی دولت شهرهای مهم آن زمان چون آتن و الئاست. اما از جهت فلسفی، نویسنده موضوعات نسبتا پیچیده را طوری بیان کرده که برای همه عموم قابل فهم است. بنابراین خواندن آن نه تنها خستگی نمی آورد. بلکه می تواند سبب نشاط باشد و آموزنده است. این اثر را می توان مثل یک رمان ،حتی برای لذت روحی و خوشایند معنوی مطالعه کرد. کتاب فلاسفه بزرگ یونان باستان شرح زندگی فیلسوفان و رئوس اندیشه های فلسفی آنهاست. اما با تمام تاریخ فلسفه هایی که مترجم می شناسد، تفاوتهای عمده دارد. علاوه بر بخشهای طنزآمیز مربوط به فیلسوفان ساخته ی خیال نویسنده ، که در آثار مشابه نظیر ندارد. به راستی خود اثر بدیع مستقلی را تشکیل می دهد. وچانو دکرشنتزو در نیمه نخست قرن بیستم متولد شده است. او در ابتدا در سازمان آی.بی.ام ایتالیا به عنوان مهندس کار می کرد. پس از مدتی به نویسندگی روی می آورد. کتابهای : چنین گفت بلاویستا – رافائل – ناپل بلاویستا و عمو کاردلینو را منتشر کرد. لوچانو روزنامه نویس و طراح و اجرا کننده برنامه های تلوزیونی صاحب نام نیز بود. بخشی از کتاب pdf فلاسفه یونان باستان ملیسوس افزون بر اینکه در طراحی جنگی چیره دست بود، به عنوان چهارمین فیلسوف مکتب الئا نیز مشهور است. اختلاف اساسی بین او و پیشینیانش در این است که به نظر پارمنیدس “وجود” چیزی است بیرون از زمان در حالیکه ملیسوس معتقد بود وجود همان واقعایت محسوس است. دریاسالار می گوید: ” آنکه هست، همیشه بوده و همیشه خواهد بود.” و همینجاست که ارسطو از شدت عصبانیت در برابر این پایین آوردن مرتبت وجود پارمنیدس از سطح معنوی به سطح محسوس، به ناسزاگویی می پردازد. برای ما آدمهای فانی ممکن است فرق بین این دو نظریه ارزش تامل نداشته باشد و ابلهانه به نظر آید اما اگر مفهوم این دو برداشت را با دقت بیشتری بررسی کنیم بی درنگ درخواهیم یافت که تفاوت قابل ملاحظه است. ملیسوس اگرچه درباره ی بی ارزشی طواهر و بی اعتباری حواس با فیلسوفان الئایی توافق دارد اما مایل نیست وجود را همچون یک جوهر بی محتوا و مجرد بشناسد. بیشتر می خواهد به آن یک خصیصه ی عینی بدهد چون آن را با کل جهان که فراگیرنده ی همه چیز است، یکی می داند. دریاسالار ملیسوس یکی از فلاسفه یونان باستان می گوید: اگر چیزی وجود دارد ابدی است، زیرا از هیچ ، چیزی به وجود نمی آید. اگر ابدی است پس بی نهایت است و نه آغازی دارد نه انجامی اگر ابدی و بی نهایت است پس یگانه است،زیرا اگر دو تا بود بالاخره هر یک از آن دو حدی می شد برای دیگری. اگر ابدی است، بی نهایت است و یگانه، پس همگون است زیرا اگر همگون نبود اجزای مختلف داشت و در نتیجه متعدد بود. اگر ابدی است، بی نهایت است، یگانه است و همگون، پس بی حرکت است زیرا بیرون از خود او مکانی وجود ندارد تا در آن حرکت کند. اگر ابدی است، بی نهایت است، واحد است، همگون است و ساکن، پس نمی تواند درد و رنج داشته باشد زیرا همیشه باید در یک حال باشد.
  • تعداد رکورد ها : 2175