جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش نامه عرفان
> 1397- شماره 19
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 15 , شماره 30
سال 1402
دوره 15 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1401
دوره 14 , شماره 27
سال 1400
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
سال 1399
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1398
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
سال 1397
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1396
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
سال 1395
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1394
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
سال 1393
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1392
دوره 0 , شماره 8
سال 1391
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1388
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
وضعیت اجتماعی متصوفۀ نعمتاللهی در عصر قاجار
نویسنده:
مهدی ملک ثابت، مرضیه کاظمی زهرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
در میان دورههای مختلف تاریخی، دورۀ قاجار از جنبههای گوناگون ازجمله مسائل مربوط به تصوف، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. تصوف این عصر، از ویژگیهای خاصی برخوردار است که تحلیل و بررسی آن میتواند در روشنتر شدن مباحث دیگر این دوره همچون ادبیات عرفانی و مباحث تاریخی، نقش بهسزایی داشته باشد. بهدلیل نزدیک بودن دورۀ قاجاریه به عصر حاضر، منابع مناسبی برای تحقیق در زوایا و ناگفتههای این عصر وجود دارد که میتواند برای محققان حائز اهمیت باشد. در این پژوهش که گوشهای از وضعیت اجتماعی متصوفۀ نعمتاللهیه را - به عنوان یکی از سلسلههای فعال صوفیه در عصر قاجار- مورد کاوش قرار داده و تلاش کردهایم تا در حد امکان از منابع نگاشته شده در همان عصر استفاده شود. بدین منظور ابتدا به بررسی اجمالی تصوف پیش از دورۀ قاجار با تأکید بر دورۀ صفویه پرداخته، پس از آن کوشیدهایم تا با تحلیل روابط میان صوفیان نعمتاللهیه با دربار قاجار و عالمان دینی - به عنوان دو قدرت صاحب نفوذ در جامعۀ آن زمان- تصویری مناسب از فضای اجتماعی متصوفان این سلسله در عصر قاجار ترسیم نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 186 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کثرتگرایی دینی از منظر عرفان و دلالتهای آن در تربیت دینی
نویسنده:
بابک شمشیری، محمد میر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ازجمله مباحث مهمی که در مطالعات نوین دینی و فلسفۀ دین مطرح بوده، پلورالیسم یا کثرتگرایی دینی است. این مبحث از نگاه اندیشمندانی نظیر هیک به دنبال اثبات این مطلب است که حقانیت و رستگاری، مخصوص یک دین خاص نبوده و همۀ ادیان و مکاتب بشری، بهرهای از حقیقت مطلق و غایت قصوی دارند. چنانکه پیداست اولین نتیجۀ کثرتگرایی هیکی، پذیرفتهشدن هر مدعایی بدون ارزیابی معرفتشناسانه و بروز اختلاف و تفرقهافکنی میان انسانهاست؛ ازاینرو برای جلوگیری از وقوع چنین امری باید به بررسی رویکردهای دیگر موجود در این زمینه پرداخت. در این مقاله سعی شده است تا با روش استنباط فلسفی، کثرتگرایی مبتنیبر عرفان به عنوان متناسبترین رویکرد در ارتباط با تنوع و کثرت ادیان در نظر گرفته شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با توجه به آموزههای وحدتمحورِ عرفان و مؤلفۀ وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت، میتوان چگونگی مبنا قرار گرفتن عرفان برای کثرتگرایی دینی را تبیین نمود. ازسویدیگر با بررسی آثار چنین وحدت در عین کثرتی میتوان به استخراج پیامدهای مثبت آن در زمینۀ تربیت دینی نیز پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار فردی هجرت انفسی از منظر قرآن و حدیث با تأکید بر آرای امام خمینی
نویسنده:
الهه هادیان رستانی، محدثه رفعی طرقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
امام خمینی بزرگترین هجرت را هجرت انفسی ذکر کردهاند. هجرت انفسی یعنی از خود هجرت کردن و به خدا پیوستن. در این مقاله آثار فردی هجرت انفسی واکاوی شده است. جامع آثار فردی هجرت انفسی در تحقق انسان طراز است. انسان طراز، انسان مهاجری است که از عیبهای درونی و نفسانی، گناهان و اخلاق فاسد هجرت کند؛ لذا چنین انسانی خود را طراز قرآن و طراز اسلام ساخته است. از منظر امام خمینی ادب حضور که در بعد تربیت بیرونی مورد بررسی است، مهمترین رویکرد انسان طراز است. ادب حضور، یعنی خود را در محضر حق تعالی دیدن، لذا از آنچه با حضور مولا منافات دارد، دوری و هجرت میشود، که لازمۀ آن ابتدا درک حضور و پس از آن حفظ حضور است و درنهایت به ادب حضور منتج میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 252 تا 268
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی تفسیر انفسی قرآن کریم
نویسنده:
محمد شریفی، اکرم حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
مفسّران قرآن کریم، فراخور اندیشه و سواد علمی خود به تفسیرآیات پرداختهاند. پیشفرضهایی که هر مفسر برمیگزیند، با دیگری متفاوت است.گرایش عرفانی در تفسیر قرآن به اقسامی چون اشاری، باطنی و انفسی تقسیم میشود. تفسیر انفسی که نمونه اعلای تفسیر عرفانی است از طریق تفکّر در آیات و سعی در عمومی ساختن فهم آن میکوشد تا با تطبیق آیات قرآن بر انسان به غایت مطلوب خویش که تعالی روح بشر و به فعلیّت رساندن قوای کمالی او و رسیدن به وحدت وجود است؛ برسد. این نوشتار با روش توصیفیتحلیلی به بررسی مبانی مشترک و اختصاصی تفسیر انفسی پرداخته است. تأویلگرایی، دروننگری به آیات، بیان تمثیلی، مبانی مشترک تفسیر عرفانی و تفسیر انفسی بهشمار میرود و مهمترین مبانی اختصاصی تفسیر انفسی، فهمپذیری بطون آیات از طریق برهان و تدبّر، وحدت شخصی وجود وهمتایی میان قرآن و انسان کامل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیل به کمال در نظریههای انسان کامل ابنعربی و انگیزش آبراهام مزلو
نویسنده:
قدرت الله خیاطیان، صبا فدوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
اصطلاح انسان کامل مورد توجه مکاتب دینی، عرفانی و فلسفی مختلف بوده و سیر تکاملی را طی کرده است؛ در حوزه روانشناسی نیز به اینبحث پرداخته شده است که شروع آن مقارن با شکلگیری مکتب انسانگرایی و کوششهای ابراهام مزلو و کارل راجرز بود. از آنجا که ابنعربی نخستین کسی است که تعبیر انسان کامل را در فرهنگ اسلامی بهکار برد، نظریه انسان کامل او و نظریه انگیزش مزلو به روش توصیفی-تطبیقی بهمنظور بررسی امکان نیل به مرتبه کمال مورد بررسی قرار گرفت که نشان میدهد به اعتقاد هر دو، مرتبه انسان کامل با توجه به سرشت کمالجوی انسان، عام نوع انسان، اکتسابی و نیازمند خودشناسی است؛ ولی تعداد اندکی به این مرتبه نایل میشوند. ابنعربی در امکان نیل به مرتبه کمال، بر نقش استعداد ذاتی که تابع استعداد کلی عینثابت افراد است، تأکید دارد و مزلو به بازدارندههای محیطی بیش از استعدادهای فردی که موروثی و ژنتیکی هستند توجه میکند؛ همچنین ابنعربی شرط وصول به کمال را، تخلق به اخلاق الهی از راه سیر و سلوک، و مزلو محیط مساعد و داشتن جسارت برای مواجهه با چالش جدید میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 2 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرح اسفار اربعه از آغاز تا انجام
نویسنده:
امیر غنوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا حکیم بزرگ حکمت متعالیه توجهی خاص به تعالی معنوی دارد و در قالب طرح اسفار اربعه عرفانی از آن گفتوگو کرده است؛ طرحی مهم که توجهی درخور را شاهد نبوده و همسان اسفار اربعه عقلی مورد عنایت قرار نگرفته است. این مقاله بر آن است تا سیر تطور این طرح سلوکی را مورد نظر قرار داده و ریشهها و اندیشههایی را نشان دهد که در کنار یکدیگر به تلقی امروزین از این طرح انجامیده است. نوشته حاضر بر این روش تأکید دارد که آبشخور فکری اندیشمندی چون ملاصدرا فارغ از هر نوع مشابهت لفظی باید مورد توجه قرار بگیرد تا سهم کسانی چون ابنسینا نیز در کنار نقش عبدالرزاق کاشانی، قطب رازی و داود قیصری روشن شود. دستاورد اصلی این نوشته ارائه تصویری است از طرح اسفار اربعه که آغاز آن در کلام کاشانی و استادش تلمسانی و انجام آن در سخنان ملاصدرا است. این تصویر با تحلیل مبانی، اشاره به ثمرات و تعیین سهم اندیشمندان دیگر همراه شده و بر این نکته تأکید دارد که عارفان و متألهان همانند سایر اندیشمندان پای بر دوش دستاوردهای گذشتگان داشته و کاروان عرفان را به منازل جدید رساندهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 116 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل بنمایههای عرفانی داستان «خسرو و شیرین» نظامی
نویسنده:
محمد امیر مشهدی، سبیکه اسفندیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
منظومۀ عاشقانۀ «خسرو و شیرین» اثر حکیم نظامی گنجوی را نمیتوان اثری صرفاً عاشقانه با لذات جسمانی دانست. بررسی کلّ منظومه نشان میدهد که نظامی در زیر پوسته و ظاهر داستان، به جهان معنا نظر داشته و عشق الهی را در عرصۀ داستان متجلی ساخته است. در تحلیل عارفانه، شیرین مقام عاشق و معشوق حقیقی هر دو را به دوش میکشد که بُعد زمینی وجودش در شخصیتِ شکر و بُعد روحانیش در شخصیت فرهاد جلوه میکند. در این مقاله با بررسی صفات عاشقانِ منظومه که با سالکان طریقت برابری میکند و اصطلاحات عارفانهای چون وحدت، فنا، عنایت و... به تبیین عشقی عرفانی پرداخته ایم که عاشق حقیقی را با یاری راهبرانی چونان پیران طریقت، سرانجام در مقام «فنا» به سراپردۀ معشوق حقیقی در جهان جان ها میکشاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 162 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین ارتباط کلام و عرفان در سنت اول عرفانی
نویسنده:
الهام سیدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای فرعی :
نسبت = رابطه = ارتباط = ربط ,
رابطه علم کلام با علوم دیگر ,
چکیده :
چکیده: مباحث کلامی ازجمله موضوعاتی است که در ساختار متون سنت اول عرفانی جایگاه ویژهای دارد. عرفا در این منابع مجالی برای طرح دیدگاههای کلامی خود مییابند. با توجه به اینکه مرز مشخصی برای تشخیص مباحث کلامی و عرفانی در این متون وجود ندارد، مسائل این دو حوزه در برخی تحقیقات عرفانی با یکدیگر درهم آمیخته است. بررسی این دو حوزه در متون سنت اول عرفانی نشان میدهد برای شناخت این تفاوتها توجه به چند محور اصلی ضروری است: هدف و غایت، روش دستیابی به هدف و نیز موضوع و ویژگیهای زبانی آثار کلامی و عرفانی. کلام و عرفان هر دو در پی دستیابی به هدفی واحد یعنی معرفت هستند؛ اما آنچه هدف عارف را از هدف متکلم متمایز میکند، برداشت و تفسیری است که عرفا و متکلمان از معرفت دارند. روش دستیابی به هدف نیز از منظر متکلم و عارف تفاوتهایی دارد. با توجه به تفاوتهایی که در هدف و روش دستیابی به آن بین عرفا و متکلمان وجود دارد، موضوع کلام و عرفان و نیز زبان آثار کلامی و عرفانی از هم متمایز میشود. با توجه به این ویژگیها تفاوتهای ساختاری کلام و عرفان و ارتباط این دو حوزه در این مقاله بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقل و نقل در کلام اشعری و بازتاب آن در شعر و اندیشه حافظ
نویسنده:
یحیی نورالدینی اقدم، غلامرضا غیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل پیچیده در بررسی شعر و ادب فارسی و بهتبع از آن، افکار و اندیشههای حافظ، موضوع اعتقادات مذهبی و کلامی است. بنیانهای فکری اشاعره، در عالیترین نمود خویش، مباحث ویژهای در باب غایت جهان، رابطه عقل و نقل، امامت و زعامت مسلمانان و... مطرح کرده که تعارضات و مناقشات پردامنهای را در گستره فکر اسلامی پدید آورده است. سخنوران پارسی نیز در جهتگیری این اندیشههای کلامی، دیدگاههای ویژه و منحصربهفردی را در شعر و اندیشۀ خود بروز دادهاند؛ مهمترین و پرتفصیلترین این ظهور و بروز، بازتاب اندیشههای کلامی اشعری در سرودههای حافظ شیرازی است، بهطوریکه در آرای حافظپژوهان متقدّم و معاصر نظرات گوناگون، و چهبسا متناقض از زهد و عبودیت محض حافظ تا بیقیدی او ابراز شده است. مقالۀ حاضر با درک این ویژگی، کوششی است در جهت تأمّل بیشتر در باب «جایگاه عقل و نقل در اندیشۀ حافظ»، و بررسی و تعمقی در نسبت حافظ با کلام اشعری. نتیجه تحقیق دو نکتۀ مهم را در این پژوهش، شایسته تأکید و توجه میداند: نخست آنکه تصوف، بهویژه نحلههای مبتنیبر بنیادهای اسلام سنّی، در بسیاری از زمینهها، با افکار و عقاید فقهای مذاهب اربعه، اهل حدیث و متکلّمان اشعری، مناسبت یا همراهی دارد؛ و دوم آنکه نمیتوان و نباید بهطور قطع، جریان تصوف و شعر عرفانی، بهویژه عرفان سکری را در یک مذهب فقهی یا کلامی منحصر و محدود دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 230 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین فنای معرفتی و وجودی براساس نظریه علم حضوری علامه طباطبایی
نویسنده:
حاتم مهدوی نور، محمود یوسف ثانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
فنا یکی از مقامات عرفانی است که هدف عارف از تحمل رنج سلوک، رسیدن به آن مقام است. در اینکه فنا چیست بین عارفان اختلاف است؛ بعضی آن را به فنای معرفتی و بعضی آن را به فنای صفاتی و بعضی دیگر به فنای وجودی تعبیر میکنند. فهم فنای وجودی بسیار مشکل است و اگر درست تبیین نشود به حلول میانجامد. هدف این پژوهش تبیین فنای معرفتی و وجودی براساس رابطۀ علت و معلول در نظر فیلسوفان حکمت متعالیه و نظریۀ علم حضوری با تبیین علامه طباطبایی است. علامه طباطبایی علم علت و معلول به هم را حضوری میداند و به اتحاد عالم و معلوم معتقد است؛ پس بین علت و معلول نوعی اتحاد برقرار است و هر جا اتحادی برقرار است حمل نیز جایز است؛ این حمل از نوع حقیقه و رقیقه است. علاوهبرآن معلول عینالربط به علت است و هرچه دارد ازجمله افعال، صفات و ذات از علت است و کار سالک در فنای معرفتی، شهود رابط بودن خود و موجودات دیگر است. با تبیینی که علامه طباطبایی از رابطۀ علت و معلول و علم حضوری دارد، فنای وجودی را به فنای معرفتی نزدیک میکند و عارف در فنای وجودی این اتحاد را شهود میکند نه آنکه واقعاً حلول یا اتحاد بین دو موجود صورت بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 210 تا 229
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید