جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های ترجمه اثر
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
تعداد رکورد ها : 7079
عنوان :
نفحات الأزهار فی خلاصة عبقات الأنوار المجلد 20 : الآيات القرآنية
نویسنده:
سيد علي حسيني ميلاني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
الحقائق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
سیاق آیه تطهیر ,
سیاق آیه ولایت ,
نزول آیه تطهیر ,
مصادیق آیه تطهیر ,
تطهیر اهل بیت(ع) ,
وجوب مودت علی علیه السلام ,
ابلاغ ولایت علی(ع) ,
امامت امام علی(ع) ,
المودة فی القربی ,
واژۀ «مولی» و آیۀ ولایت ,
شان نزول آیه ولایت ,
آیه ولایت از دیدگاه اهل سنت ,
دلالت آیه مباهله ,
دلالت انما بر حصر در آیه ولایت ,
شان نزول آیه تطهیر ,
آیه تطهیر در تفاسیر اهل سنت ,
آیات عقاید ,
آیه تطهیر ,
آیه مباهله ,
آیه مودت ,
آیه هادی ,
آیه ولایت ,
ابلاغ ولایت علی(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
چکیده :
كتاب نفحات الازهار فى خلاصه عبقات الانوار نوشته سید علی حسینی میلانی به زبان عربی و در موضوع امامت می باشد. نفحات الازهار، خلاصهای است از "عبقات الانوار" حامد حسین لکهنوی که خود ردیهای است بر "تحفه الاثنیعشریه" عبدالعزیز دهلوی. مؤلف در این کتاب شش آیه و ده حدیثی را که دهلوی در کتاب خود مطرح و دلالت آن را بر مسئله امامت انکار کرده است، با اسناد فراوان و غیر قابل انکار نزد مخالفین به تفصیل بررسی کرده است و با دلایل متقن و محکم دلالت آنها را بر امامت ائمه معصومین علیهم السلام به اثبات رسانده است، به صورتی که جای هیچ گونه شک و تردیدی برای یک مسلمان منصف و بدون تعصّب باقی نمی ماند. قبل از آنکه این کتاب عظیم به عربی ترجمه شود، متن فارسی «تحفۀ اثنا عشریه»، توسط شیخ غلام محمد بن محیی الدین بن عمر اسلمی در سال 1227ق به عربی ترجمه شد و سپس این ترجمه توسط محمود بن عبدالله آلوسی، در سال 1301ق در کتابی به نام المنحة الالهیة تلخیص گردید و تا مدّتی جوابی شایسته نسبت به این کتاب به زبان عربی وجود نداشت تا این که در سال 1385ق فاضل ارجمند معاصر سید علی حسینی میلانی، به توصیۀ حجت الاسلام سید محمد سعید، نوۀ صاحب عبقات تلخیص کتاب عبقات به زبان عربی را با تلخیص مجلدات حدیث ثقلین و حدیث غدیر با عنوان خلاصة عبقات الأنوار فی امامة ائمة الأطهار آغاز کرد. در این کتاب از شیوه ای بدیع در بیان محتوای کتاب عبقات الانوار استفاده شده که عبارت است از: 1.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفحات الأزهار فی خلاصة عبقات الأنوار المجلد 14 : حديث الطير - 2
نویسنده:
سيد علي حسيني ميلاني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
الحقائق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
کتب امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
حدیث حب علی علیه السلام ,
حدیث طیر مشوی ,
فضایل امام علی(ع) ,
احب الاوصیاء الی الله ,
احب الخلق الی الله ,
احب الخلق الی النبی (ص) ,
احب الرجال الی النبی (ص) ,
احب الناس الی النبی (ص) ,
نقد محتوایی حدیث ,
نقد متنی حدیث ,
فهم و نقد حدیث ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
حدیث طیر ,
محبت پیامبر(ص) به علی(ع) ,
حب امام علی (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
چکیده :
كتاب نفحات الازهار فى خلاصه عبقات الانوار نوشته سید علی حسینی میلانی به زبان عربی و در موضوع امامت می باشد. نفحات الازهار، خلاصهای است از "عبقات الانوار" حامد حسین لکهنوی که خود ردیهای است بر "تحفه الاثنیعشریه" عبدالعزیز دهلوی. مؤلف در این کتاب شش آیه و ده حدیثی را که دهلوی در کتاب خود مطرح و دلالت آن را بر مسئله امامت انکار کرده است، با اسناد فراوان و غیر قابل انکار نزد مخالفین به تفصیل بررسی کرده است و با دلایل متقن و محکم دلالت آنها را بر امامت ائمه معصومین علیهم السلام به اثبات رسانده است، به صورتی که جای هیچ گونه شک و تردیدی برای یک مسلمان منصف و بدون تعصّب باقی نمی ماند. قبل از آنکه این کتاب عظیم به عربی ترجمه شود، متن فارسی «تحفۀ اثنا عشریه»، توسط شیخ غلام محمد بن محیی الدین بن عمر اسلمی در سال 1227ق به عربی ترجمه شد و سپس این ترجمه توسط محمود بن عبدالله آلوسی، در سال 1301ق در کتابی به نام المنحة الالهیة تلخیص گردید و تا مدّتی جوابی شایسته نسبت به این کتاب به زبان عربی وجود نداشت تا این که در سال 1385ق فاضل ارجمند معاصر سید علی حسینی میلانی، به توصیۀ حجت الاسلام سید محمد سعید، نوۀ صاحب عبقات تلخیص کتاب عبقات به زبان عربی را با تلخیص مجلدات حدیث ثقلین و حدیث غدیر با عنوان خلاصة عبقات الأنوار فی امامة ائمة الأطهار آغاز کرد. در این کتاب از شیوه ای بدیع در بیان محتوای کتاب عبقات الانوار استفاده شده که عبارت است از: 1.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حركة الفكر الفلسفي في العالم الإسلامي المجلد 1
نویسنده:
غلام حسين ابراهیمی ديناني؛ مترجم: عبدالرحمن علوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه فلسفی
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نسبت فلسفه اسلامی و اسلام ,
حکمت و فلسفه اسلامی ,
تأثیر فلسفه یونانی بر فلسفه اسلامی ,
تمثیل(منطق) ,
مکتب فلسفی ,
تاریخ فلسفه ,
ظرفیت فلسفه اسلامی ,
کاربرد فلسفه اسلامی ,
توسعه فلسفه اسلامی ,
تحول فلسفه اسلامی ,
استقلال فلسفه اسلامی ,
مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی ,
معرفت شناسی در فلسفه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
کتاب حركة الفكر الفلسفي في العالم الإسلامي یک دانشنامه بزرگ فلسفی است که درباره روند رشد فلسفه اسلامی از ابتدا تا به امروز را نقد و تحلیل میکند. این کتاب نوشته فیلسوف معاصر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که در دو مجلد نشر شدهاست. این کتاب درباره تاریخ تفکر فلسفه اسلامی از پیدایش اسلام تاکنون است. اندیشههای فلسفی در جهان اسلام آرام و بدون کشمکش صورت نپذیرفته و در هر برههای از زمان با نوعی مخالفت و خصومت روبرو بودهاست. آنچه در این اثر مورد بحث و گفتگو واقع شده ماجرای پر نشیب و فراز فکر فلسفی است که از میان گروههای متعدد و متضاد مخالف عبور کرده و با بحرانهای سخت و دشوار مواجه گشتهاست. شکلگیری اندیشه فلسفی نتیجهای است که از نوعی تعاطی و برخورد اندیشهها حاصل میگردد. آنچه در سیر تاریخ اندیشه فلسفی در جهان اسلام کمتر محل توجه بوده، تفکر مخالفان و معارضان با فلسفهاست که نقشی اساسی در ماجرای فکر فلسفی جهان اسلام ایفا کردهاند. برای اولین بار نویسنده کتاب در زبان فارسی با رجوع به اصل نوشتههای معارضان با فلسفه پرده از تاریخ فکر فلسفی در جهان اسلام بر میدارد و خواننده در این کتاب از رهگذر آشنایی با اندیشه متفکران ضد فلسفه چون غزالی، ابن حزم، شهرستانی، فخر رازی، ابن تیمیه، موسی بن میمون، ابوالنجا الفارص، شیخ عبدالله جیلانی، ابوالبرکات بغدادی و همچنین با تلاش فلاسفه برای پاسخگویی به ردیات آنان، به تصویری زنده از تعین و شکلگیری اندیشه فلسفی در فرهنگ اسلامی دست مییابد. کتاب حاضر اولین کتاب از سه گانهای است که در صدد است در قالب مهمترین مسائل مناقشهآمیز میان مخالفان و موافقان فلسفه، شرحی دلکش از ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام را تا زمان حاضر ارائه نماید. محتویات جلد اول: ۱. مخالفت و ستیز با فلسفه ۲. نومینالیسم و انکار کلیات ۳. صحنهای دیگر از کثرت انگاری ۴. شیوه دوگانه یا شوخی با عقل ۵. عمل زدگی آفت فلسفهاست ۶. سوء فهم در مسائل فلسفی ۷. جانشین منطق ۸. آیا مرجح بودن برای اراده یک صفت ذاتی است؟ ۹. تقدم اراده و جواز گزاف ۱۰. رد اهل منطق ۱۱. اوج جمود ۱۲. فتوای ابن الصلاح بر ضد منطق ۱۳. آیا قیاس تمثیل قویتر از قیاس شمولی است؟ ۱۴. شیخ عبدالله جیلانی و تشکیکهای منطقی ۱۵. ابو النجاالفارض و موضع ضد منطقی او ۱۶. جدال میان نحوی و منطقی در گزارش ابو حیان ۱۷. موضع ابن حزم ظاهری در باب دین و منطق ۱۸. ابن حزم و اندیشههای فلسفی ۱۹. رساله ابن حزم در رد نخستین فیلسوف جهان اسلام ۲۰. بدیهیات در نظر ابن حزم ۲۱. کتابهایی که تحت عنوان تهافت الفلاسفه نوشته شدهاست ۲۲. تهافت التهافت و دفاع از فلسفه ۲۳. موضع ابن رشد در مقابل متکلمین ۲۴. شهرستانی و کشتی با فلاسفه ۲۵. پهلوان طوس در برابر شهرستانی ۲۶. مسئله کسب اشعری ۲۷. فیلسوفی که ادعا دارد از فلاسفه بسیار کم آموختهاست ۲۸. مواضع مخصوص ابوالبرکات بغدادی ۲۹. نظر ابوالبرکات بغدادی در باب ارادههای متجدد حق ۳۰. زمان امتداد وجود است نه مقدار حرکت ۳۱. امام فخر رازی و فلسفه ۳۲. آیا ادله سمعی مفید یقین است؟ ۳۳. موسی بن میمون و موضع سرسخت او در انکار صفات حق تعالی ۳۵. محدودیت عقل و خطر الهیات در نظر ابن میمون ۳۶. القاء شبهه در مسائل فلسفی لزوما به معنی مخالفت با فلاسفه نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أجوبة الشبهات الكلامية المجلد 3 : نبی الاعظم صلی الله علیه و آله
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملكي، غلام حسین محرمی؛ مترجم: علی حسن مطر هاشمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: دار الکفیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
مفهوم امی ,
دلیل عقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
پیامبر شناسی ,
عصمت پیامبر (ص) ,
علم غیب پیامبران ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
وحی به انبیا ,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
مقام خاتمیت ,
امی بودن آورنده قرآن ,
مشروعیت حکومت پیامبر اسلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
شبهات کلامی ,
شبهات علم غیب ,
روایات معجزات پیامبر ,
ویژگی علم غیب ,
علم غیب پیامبر (ص) ,
چکیده :
دفتر سوم أجوبة الشبهات الكلامية، تعریب شده کتابی است که با زبان فارسی به بررسی شبهات مطرح در خصوص شخصیت پیامبر اسلام میپردازد. این کتاب اثر محمد حسن قدردان قراملکی است. در معرفی این کتاب آمده است: «تحلیل شخصیت پیامبر اسلام ، با رویكرد كلامی و تاریخی میباشد كه با هدف پاسخگویی به انتقادها و شبهات واردشده در راستای تخریب چهره پیامبر اكرم، در دو بخش تدوین یافته است. بخش اول، رویكرد كلامی ـ فلسفی به تحلیل شبهات دارد و به هفت فصل تقسیم میشود. امیبودن پیامبر، علم غیب، معجزات و عصمت، ازجمله مباحث این بخش است. در بخش دوم، شبهات مربوط به شخصیت و اخلاق فردی و اجتماعی پیامبر پاسخ داده شده است. رویكرد عمده این تحقیق، كلامی ـ تاریخی است و در مواردی، از رویكرد عرفانی و فلسفی نیز استفاده شده است. در كتاب، به یكصد شبهه پیرامون موضوع بحث، پاسخ داده شده است»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه قسمتی از کتاب تفسیر شریف صافی
نویسنده:
حسین جزایری تربتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
رساله حاضر ترجمه قسمتی از کتاب تفسیر شیعه به نام تفسیر صافی، از محمد محسن فیض کاشانی استوار است. به بیان و تفسیر سوره طه پرداخته است. در اینجا مؤلف ابتدا به تعداد شمارگان آیات، کلی بودن و اسباب نزول و شأن نزول سوره و توجیه سوره طه در سور مختلف مثل بقره و... پرداخته است. سپس با بیان احادیثی از ائمه در باب تلاوت این سوره نکاتی را ارائه داده است به طوری که در بیشتر آیات روایتی نقل نموده و سپس به ترجمه تحت الفظی آیات و در مواقعی هم به تجزیه و تحلیل برخی آیات از مبحث صرف ونحوی پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل ابوالحسن عامری
نویسنده:
ابوالحسن عامری؛ مقدمه و تصحیح: سبحان خلیفات؛ ترجمه مقدمه: مهدی تدین
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مرکز نشر دانشگاهي,
زبان :
عربی , فارسی
کد کنگره:
BBR 219 /آ2
چکیده :
رسائل ابوالحسن عامری تألیف ابوالحسن عامری (متوفی 381ق)، مشتمل بر چهار رساله فلسفی است. عمده مباحثی که در این رسائل طرح شده مسئله جبر و اختیار است و این خود حاکی از آن است که ایـن مـسئله بـغرنج، مسئله روز دوران مؤلف بوده است. این اثر با مقدمه و تصحیح سبحان خلیفات منتشر شده است. // ساختار: کتاب مشتمل بر مقدمه سبحان خلیفات و ترجمه آن به قلم مهدی تدین و متن چهار رساله است که به ترتیب عبارتند از: 1- إنقاذ البشر من الجبر و القدر (شامل یک مقدمه و سیزده فصل)؛ 2- التقرير لأوجه التقدير (شامل پنج فصل)؛ 3- الفصول في المعالم الإلهية (درباره مراتب پنجگانه موجودات، نفس، عقل، علم الهی و تدبیر عالم)؛ 4- القول في الأبصار و المبصر (درباره حقیقت بینایی و گونههای مبصرات و دیدنیها). // گزارش محتوا: «إنقاذ البشر من الجبر و القدر»: درباره انگیزه نگارش اثر آنگـونه کـه از مقدمه رساله اول برمیآید، گویا یکی از شاگردان فرهیخته عامری به مطالعه آثاری که فلاسفه و متکلمان در رد و اثبات مـقوله اخـتیار نـوشتهاند، میپردازد و در پایان به این نتیجه میرسد که هیچیک از استدلالهای دو طرف بـر دیـگری تـرجیح ندارد؛ و از اینرو دچار حیرت و سردرگمی میشود و از استاد خود میخواهد بدون پرداختن به ادله دو طرف، اصـل مسئله را روشـن کند. عامری در فصل اول درباره چیستی فعل آدمی سخن میگوید و اینکه رفتارهای آدمی نه ضـروری اسـت و نه ممتنع؛ چه، اگر ضروری بود، نیازمند فاعل نبود و اگر ممتنع بود، هـیچگـاه تـحقق نمییافت؛ بنابراین افعال آدمی از مصادیق ممکنات است؛ چراکه ممکن چیزی است که از تحقق آن مـحالی لازم نیاید و نیازمند سبب باشد. فصل دوم به گونههای فعل آدمی اختصاص دارد. او فعل آدمی را بـه ارادی و ضـروری و ارادی را بـه فکری و شوقی و ضروری را به طبیعی و قهری تقسیم میکند. در فصل سوم درباره سببهای افعال سخن مـیگوید. او مـعتقد است که سببهای افعال دو گونهاند: ماده پذیرنده فعل که با ذات فـعل مـتحد اسـت و سبب مباین با ذات فعل که این خود دو قسم است: یا سبب فاعلی است کـه وجـودش مـقدم بر ذات فعل است و یا سبب غایی که متأخر از ذات فعل است. در واقـع او از عـلل چهارگانه در نظام فلسفه ارسطویی یا حکمت مشاء به علل مادی، فاعلی و غایی بسنده میکند و هیچ اشـارهای بـه علت صوری نمیکند. فصول چهارم تا ششم کتاب به جهات، قوا و اسباب ذاتی و عرضی فـعل اختصاص دارد. فصل هفتم درباره حدوث افعال مختلف از فاعل واحد است. بدون شک از فاعل واحـد بـه جـهات مختلف، افعال مختلف صادر میشود: گاه در اثـر بـهره بـردن از قـوای مـختلف، افـعال مختلف از فاعل حادث میشود؛ گاه در اثر استفاده از ابزار و آلات مختلف، افعال مختلف حادث میشود؛ گاه در اثر تأثیرپذیری از مواد مختلف، افعال مختلف حادث میشود؛ گاه در اثر تسلسل صدور افـعال از یکدیگر، افعال مختلف حادث میشود. سهگونه اول در مورد ذات باری متصور نیست؛ یعنی از او ابتدائاً افعال مختلف صادر نمیشود، بلکه نخست موجودی را ابداع میکند و آن موجود منشأ پیدایش موجودات دیگر و بدین ترتیب سلسله آفـرینش ادامـه مییابد و از هر موجودی فعلی سرمی زند. فصل هشتم درباره مفهوم توفیق و عدم توفیق است. عامری اسباب فعل را به ذاتی و عرضی تقسیم میکند و تصریح دارد که سببهای ذاتی محصورند و عقل مـیتواند بـه آنها احاطه علمی پیدا کند؛ اما اسباب عرضی نامحدودند و از حیطه احاطه عقل خارج. این اسباب بهندرت تحقق پیدا میکنند. اگر تحقق اسـباب عـرضی مستلزم رسیدن فاعل به هـدف مـطلوب و نافع خود باشد، آن را توفیق مینامند و اگر او را از غرض مطلوب و نافع خود باز دارد، خذلان است. در فصل نهم، عامری به رابطه میان علت فاعلی و معلول میپردازد و ایـنکه شـیء واحد نمیتواند از یکجهت هـم علت فاعلی باشد و هم معلول. در فصل دهم به هدف نهایی رساله میپردازد. او به زیبایی و اجمال رویکردهای گوناگون فلاسفه و متکلمان درباره نسبت موجودات هستی با خدای تعالی و نقش قضا و قدر و مـاهیت ایـن دو را تشریح میکند. عامری در فصل یازدهم به تبیین دیدگاه امام جعفر صادق(ع) درباره مقوله جبر و اختیار میپردازد که دیدگاهی ما بین جبر و اختیار است. سپس به ابطال دیدگاه اشاعره که جـبری مـسلکاند و معتزله کـه در مقابل آنها قرار دارند، اشاره میکند. فصل دوازدهم حاصل و نتیجه فصول پیشین است. او معتقد است انسان بـا یک تواناییهای خاص آفریده شده و هر یک از پدیدهها نیز بر اسـاس طـبیعت و ویـژگیهای خاص خلق شدهاند. از اینرو افعال انسان از یکسو متوقف بر تواناییهای اوست و از سوی دیگر مشروط به قـابلیتهای اشـیا و پدیدهها. پس درعینحال که مختار است در دو دایره که از سوی خالق هستی تقدیر شـده، مـحصور و مـحدود است: دایره تواناییهای خود و محدوده قابلیتهای اشیا. در بخش پایانی به صلاح و اصلح یا خوب و خـوبتر در جهان هستی میپردازد و بر این باور است که خوب و خوبتر درباره جزئیات قـابل تصور است؛ یعنی دربـاره مـوجودات جزئی که دائم در حال خلق و اعدامند و از حیات همیشگی و جاوید برخوردار نیستند، میتوان فرد بهتر را لحاظ کرد و آن فردی است که به تحقق غرض نزدیکتر است، اما در مورد موجوداتی که همیشگی و ابدیاند، بهتر مـعنی ندارد. آنها برای غرضی آفریده شدهاند و برای تحقق آن غرض بهتریناند. // «التقرير لأوجه التقدير»: این رساله در واقع حاوی مباحثی مقدماتی جهت طرح دیدگاه مؤلف درباره قضا و قدر الهی است. درهرحال، این رساله پيرامون سه مسئله اصلى دور مىزند. اول اثبات واجب و ممكن و ممتنع و بيان پيوند ميان اين مبحث منطقى و موضوع آزادى اراده انسانى. از اينجا عامرى به توضيح ويژگيهاى واجب و تمييز آن از ممكن و بيان وجوه مقدرات وجوبى و غايات آن مىپردازد و بدین ترتیب به تحليل افعال طبيعى و عقلى مىرسد و آنچه را در تحت دو مقوله واجب و ممكن قرار مىگيرد، برمىشمرد. دوم، اقسام ممكن كه عبارتاند از: ممكن طبيعى، ممكن تقلبى، ممكن نادر. سوم، تعريف ممتنع و بيان اقسام آن، ممتنع يا مطلق است يا مقيد و ممتنع. مقيد خود دو نوع است، مقيد به قدرت و مقيد به حكمت و عنايت. در اينجا عامرى بهنقد و تحليل مذهب طبيعى مادى مىپردازد و وجود غايت را در افعال اثبات مىكند. // «الفصول في المعالم الإلهية»: در این رساله، عامری درباره مراتب پنـجگانه مـوجودات، نفس، عقل، علم الهی، تدبیر عالم سخن میگوید. در سلسلهمراتب موجودات هر چه در مرتبه برترى قرار دارد از حيث فيضان و ثبوت و فعل بر آنچه پسازآن واقع است، افزونى و چيرگى دارد. مثلاً، جوهريت سابق بر جسميت و جسميت سابق بر حيوانيت و حيوانيت سابق بر ناطقيت است. پس جوهريت از حيث فيضان و فعليت بر جسميت افزونى دارد، همچنين جسميت نسبت به حيوانيت و حيوانيت نسبت به ناطقيت و احوال موجودات کلاً بر همين سياق تنظيم يافته است.// «القول في الأبصار و المبصر»: این رساله همانگونه که از نامش پیداست نوشته کوتاهی است درباره حقیقت بینایی و گونههای مبصرات و دیـدنیها. نـکته جالب اینکه عامری بینایی و دیدن را به چهار قسم: دیدن مادی، دیدن عقلانی، دیدن روحانی و دیدن وهمانی تقسیم میکند. اهميت ابوالحسن عامرى در علم بصريات بيشتر به اين مسئله مربوط مىشود كه بحث او در كتاب القول في الأبصار و المبصر معلومات ارزندهاى درباره آنچه از نظريات يونانى درباره بصريات به مسلمانان انتقال يافته است و وضع اين علم در قرن چهارم هجرى، در اختيار ما مىگذارد، اعم از آنچه بين فلاسفه متداول بوده است و يا در ميان علماى نجوم و رياضى؛ و چون ابوالحسن عامرى با ابن هيثم معاصر بوده است رساله او در تحديد حجم و چگونگى آراء جديد ابن هيثم در اين علم بسيار سودمند واقع شده است، گذشته از اينكه براى شناخت آراء شخص عامرى و وقوف بر فلسفه او و تحليل آن براى پژوهندگان ارزش فراوانى دربر دارد. وضعیت کتاب: فهرست مطالب در ابتدای کتاب ارائه شده است. در پاورقیهای کتاب اختلاف نسخ، معانی واژهها و توضیح مفیدی پیرامون برخی عبارات ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سُنن النبي صلي الله علیه و آله
نویسنده:
محمدحسين طباطبائي؛ مترجم: محمدهادي فقهي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
مراجع
وضعیت نشر :
تهران ایران: کتابفروشی اسلامیة,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
پیامبر شناسی
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
حضرت محمد(ص)
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
صفات حضرت محمد(ص) ,
خلق عظیم ,
شناخت پیامبر ,
استغفار پیامبر(ص) ,
حجیت رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ,
جهل ستیزی پیامبر(ص) ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
سیره اخلاقی پیامبر اکرم ,
سیره رفتاری پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
کتاب سنن النبی صلی الله علیه و آله تالیف علامه بزرگوار، حضرت آیت الله طباطبایی قدس سره، تنها کتابی است که پیرامون آداب و سنن و روش رفتاری رسول خدا صلی الله علیه و آله تدوین گردیده است و برای شیفتگان دین و طالبین معارف حقه، این کتاب گنجینه ای بس عظیم از معارف می باشد. کتاب سنن النبی صلی الله علیه و آله، دارای 21 باب و ملحقات می باشد که به زبان عربی تالیف شده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كلام الإسلامي المعاصر المجلد 1
نویسنده:
عبدالحسين خسرو پناه؛ مترجم: محمدحسین واسطی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: دار الکفیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی علم کلام ,
01. خداشناسی (کلام) ,
19. مسایل کلامی ,
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی) ,
صفات الهی ,
ایمان مذهبی ,
برهان وجود شناختی(کلام جدید) ,
اثبات وجود خدا ,
کثرت گرایی دینی ,
فایده علم کلام ,
امامت در کلام اسلامی ,
احکام خداشناسی ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
چکیده :
«الکلام الاسلامی المعاصر»، تعریب شده کتابی سه جلدی است که با زبان فارسی به بررسی برخی از مسائل كلامی منطبق با دیدگاه شیعه امامیه مانند خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی و امامتشناسی، میپردازد. این مجموعه اثر عبدالحسین خسروپناه است. کتاب «الکلام الاسلامی المعاصر»، ترکیبی از کلام جدید و قدیم با ساختاری جدید است. این کتاب در هفت بخش و سی و سه گفتار تدوین شده است. مبادی و مقدمات، خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی، امامتشناسی، اسلامشناسی و فرجامشناسی، هفت بخش تشکیل دهنده این کتاب هستند. جلد اول شامل: چیستی كلام اسلامی، معقولیت و اثباتپذیری گزارههای دینی، شناخت و اثبات وجود خداوند، اثبات و مراتب توحید الهی، صفات الهی، افعال الهی، حقیقت دین، حقیقت تجربه دینی، انتظار بشر از دین، منشاء دین، ایمان دینی و كثرتگرایی دینی. در مبحث فرجامین، شش دلیل اقامه شده برای پلورالیسم دینی، مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشكالية المنهجية بين التفكير الفلسفي و الإعتقادي : بحث حول مسالة المعاد؛ مناظرة بین الاستاذ جوادی آملی و الاستاذ السید جعفر سیدان الخراسانی
نویسنده:
مهدی مروارید؛ مترجم: وسام خطاوی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه فلسفی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
ادله ضرورت معاد ,
معاد(کلام) ,
وجوب معاد ,
حقیت معاد ,
شناخت معاد ,
معرفت معاد ,
مسایل جدید معاد شناسی ,
مبانی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت متعالیه ,
بدن معاد ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
معاد(فلسفه) ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد ارواح کلیه ,
مکتب تفکیک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
کتاب حاضر مناظره علمی بین آیت الله جوادی آملی و استاد سید جعفر سیدان پیرامون مساله معاد از دیدگاه فلسفه و کلام می باشد که توسط شیخ مهدی مروارید در یک مجلد گردآمده است و توسط وسام خطاوی به عربی ترجمه گردیده است. این مناظره در ماههاى ذيقعده و ذيحجه سال 1405 قمرى در حجره اى از حجرات مدرسه ميرزا جعفر (دانشگاه رضوى) در محيطى آكنده از محبّت و احترام متقابل، واقع شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كلام الإسلامي المعاصر المجلد 2
نویسنده:
عبدالحسين خسرو پناه؛ مترجم: محمدحسین واسطی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
عراق - کربلاء: دار الکفیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
احکام نبوت ,
بعثت انبیا ,
دلایل امامت ,
ضرورت وحی ,
افضلیت نبوت بر ولایت ,
ضرورت نبوت ,
عصمت پیامبر (ص) ,
وحی ,
خاتمیت ,
خاتمیت شریعت ,
مقام خاتمیت ,
امامت امام علی(ع) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
شبهات کلامی ,
چکیده :
«الکلام الاسلامی المعاصر»، تعریب شده کتابی سه جلدی است که با زبان فارسی به بررسی برخی از مسائل كلامی منطبق با دیدگاه شیعه امامیه مانند خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی و امامتشناسی، میپردازد. این مجموعه اثر عبدالحسین خسروپناه است. کتاب «الکلام الاسلامی المعاصر»، ترکیبی از کلام جدید و قدیم با ساختاری جدید است. این کتاب در هفت بخش و سی و سه گفتار تدوین شده است. مبادی و مقدمات، خداشناسی، دینشناسی، نبوتشناسی، امامتشناسی، اسلامشناسی و فرجامشناسی، هفت بخش تشکیل دهنده این کتاب هستند. جلد دوم شامل: نبوت و ضرورت آن، بیان قاعده لطف، برهان حكمت و برخی دیگر از برهانهای فلسفی و عرفانی، اهمیت و ضرورت وحی، ویژگیهای وحی نبوی، ویژگیهای پیامبر ، ادله مربوط به خاتمیت نبوت، دلایل ضرورت امامت عامه، اثبات امامت خاصه امام علی و فرزندان معصوم ایشان، اثبات مشروعیت امامت و ادله قرآنی، روایی و عقلانی آن و نقد شبهات وارد شده از سوی معتزله و اشاعره.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
تعداد رکورد ها : 7079
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید