آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 37
بررسي و تحليل آرای علامه بلاغي در نقد عيسي مسيح (ع) به‌عنوان اقنومي از اقانيم سه‌گانة تثليث
نویسنده:
سيدمحمدتقي موسوي ، مرتضي صانعي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث مسيح‌شناسي از مباحث بسيار مهم در مسيحيت است که همواره مورد توجه پژوهشگران حوزة اديان قرار گرفته است. در دورة اولية مسيحيت، اين بحث محل مناقشة الهي‌دانان مسيحي بود و به همين دليل اين دين، فرايند بررسي ماهيت عيسي مسيح(ع) را در شوراهايي مانند شوراي نيقيه مطرح و ماهيت الوهي عيسي مسيح(ع) را تثبيت کرده است و اين نظرية الوهيت عيسي(ع) تاکنون به‌عنوان يک اصل کلي مورد قبول مسيحيان است؛ ازاين‌رو همواره منتقداني از درون مسيحيت و خارج آن نسبت‌به اين طرز تلقي نقد داشته و آن را مورد ارزيابي قرار داده‌اند. در اين ميان، علامه بلاغي نيز ازجمله منتقداني است که با رويکرد کلامي ـ انتقادي خود، عيسي مسيح را به‌عنوان اقنومي از اقانيم سه‌گانة تثليث مورد بررسي و نقد قرار داده است. اين نوشتار با روش تبييني‌ ـ تحليلي به بررسي آرای کلامي علامه بلاغي در اين زمينه پرداخته و نشان داده است که چگونه علامه بلاغي ماهيت الوهي عيسي مسيح(ع) و پسر خدا بودن وي را به‌چالش کشيده و براساس استدلال‌هاي عقلي و همچنين براساس شواهد کتاب مقدس اثبات کرده است که اين گزاره‌ها در بحث مسيح‌شناسي قابل دفاع نیستند و اساساً مردودند.
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
منظور از سه گانه در آیه 171 سورة نساء چیست که می فرماید: مسیح عیسی بن مریم فقط فرستادة خدا و کلمة اوست که او را به مریم القاء نمود بنابر این به خدا و پیامبران او ایمان بیاورید و نگویند سه گانه است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
یكي از علل اختلاف، جنگها و كشمكش ها ميان اجتماعات بشري در طول تاريخ غلوّ و گزافه گوئي و افراط و تفريط در دين است. مسيحيان هم گرفتار اين غلوّ و گزافه گويي در دين شدند و عيسي ـ عليه السّلام ـ را پسر خدا خوانده اند و سرانجام غلوّ و زياده روي آنها به جاي بیشتر ...
آيا حواريون حضرت عيسي ـ عليه‎ السلام ـ همان‎گونه هستند كه در رساله «اعمال رسولان» عهد جديد توصيف شده‎اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
چيزي كه مسلّم است اينست كه مسلمانان و مسيحيان هم در اينكه حضرت عيسي ـ عليه‎ السلام ـ داراي حواريون بوده است و هم در اينكه تعداد آنها دوازده نفر بوده اتفاق دارند. و حواريون كه از مادة «حَوَر» به معناي سفيدي خالص گرفته شده است ، معمولاً بر خواص اصحاب و بیشتر ...
أخطر المناظرات (هل مات المسيح على الصليب؟)
نویسنده:
اعضاي گفتگو: احمد ديدات، فلويد كلارك؛ مترجم: علی جوهری
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دارالبشیر,
چکیده :
کتاب «أخطر المناظرات؛ هل مات المسيح على الصليب؟» نوشته احمد دیدات است. احمد دیدات در سفرهای خود با شخصیت های بزرگ مسیحی امثال کلارک، جیمی سواجارت، انیس شروش و غیره دیدار کرد و مناظره های ایشان در جهان غرب سر و صدای بزرگی را بر پا کرد که تا هنوز هم آثار آن باقیمانده است. در این کتاب دیدات و فلوید کلارک درباره اینکه آیا حضرت عیسی مسیح به صلیب کشیده شده است یا خیر به بحث و مناظره پرداخته اند.
 ترجمه کتاب نزول عیسی بن مریم ( ع) در آخرالزمان
نویسنده:
تکتم اژدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
کتابی که به عنوان ترجمه انتخاب شده نزول عیسی بن مریم ( علیه السلام) در آخر الزمان است. مولف این کتاب امام جلال الدین عبدالرحمن سیوطی از چهره های برجسته اهل تسنّن می باشد. محقق کتاب محمد عبدالقادر عطا است. این کتاب در سال 1405 هجری قمری در بیروت به چاپ رسیده است که شامل 94 صفحه و دو بخش عمده می باشد. بخش اول آن با دوران زندگی سیوطی شروع می شود و حالتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دوران سیوطی را بیان می کند. در این بخش به زمان تولد، وفات سیوطی، اساتید و کتابهای ایشان و همچنین شاگردان و افرادی که با او هم دوره بودند اشاره شده است. اما قسمت دوم کتاب پیرامون نزول عیسی بن مریم ( علیه السلام) در آخر الزمان می باشد که در این بخش به عناوینی از قبیل اینکه حضرت عیسی ( علیه السلام) به چه چیزی حکم می کند، چگونگی حکم عیسی ( علیه السلام) در میان امت پیامبر، راههای چگونگی حکم حضرت عیسی ( علیه السلام)، آیا به حضرت عیسی ( علیه السلام) به طور حقیقی وحی می شود یا الهام، بطلان این سخن که بعد از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم) جبرئیل به سوی زمین نازل نمی شود، چگونگی حکم عیسی ( علیه السلام) در تقسیم اموال بیت المال، ثبوت نماز حضرت عیسی ( علیه السلام) پشت سر حضرت مهدی ( عج)، احادیث و آثاری که پیرامون موضوع در کتاب ذکر شده و منابع تحقیق این کتاب بیان شده است. مؤلف این کتاب علاوه بر مطالبی که پیرامون موضوع اصلی در متن آورده در پاورقی ها هم در بسیاری از قسمتها به موضوع اصلی کتاب و بیوگرافی علمایی که در این زمینه احادیثی ذکر فرموده اند مطالبی را بیان نموده است.
راهنمای کمبریج برای حضرت عیسی علیه السلام [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
‎edited by Markus Bockmuehl‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‎Cambridge‬: ‎Cambridge University Press‬,
پیامبر ناشناخته: عیسی‌بن مریم
نویسنده:
هولگر کرستن؛ برگردان و گردآوری: بهمن رحیمیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: بهنام‏‫,
چکیده :
نویسنده در این کتاب در تفسیری عقل‌گرایانه به شرح زندگی حضرت عیسی(ع) پرداخته است. وی در این مسیر با نگاهی بر «اناجیل اربعه» پس از واکاوی خاستگاه قوم یهود در میان کتاب‌های معتبر دینی به کودکی حضرت عیسی(ع) اشاره کرده و با توضیحی مختصر دربارة مسیحیت پیش از عیسی(ع)، افکار و عقاید ایشان را شرح و وجود تعالیمی از آیین بودا را در آیین عیسی(ع) آشکار ساخته است. او در ادامه با اشاره‌ای بر معجزات حضرت عیسی(ع)، چگونگی مصلوب شدن آن حضرت را بیان، و چهره واقعی ایشان را در اسلام ترسیم کرده است. در پایان نیز دربارة مرقد عیسی مسیح(ع) در «سرنیکر» مطالبی کوتاه آورده است. شایان ذکر است که کتاب با تصاویری مرتبط با متن، مستند شده است.
ع‍ی‍س‍ی‌ ب‍ن‌ م‍ری‍م‌ ع‍ل‍ی‍ه‍م‍اال‍س‍لام‌
نویسنده:
س‍م‍ی‍ح‌ ع‍اطف‌ ال‍زی‍ن‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ری‍اض‌: دار ع‍ال‍م‌ ال‍ک‍ت‍ب‌,
زندگی و تعلیمات عیسی بن مریم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
ع‍ی‍س‍ی‌ ب‍ن‌ م‍ری‍م‌ ع‍ل‍ی‍ه‌ال‍س‍لام‌ ال‍م‍س‍ی‍ح‌
نویسنده:
اع‍داد و ت‍رت‍ی‍ب‌ زه‍ی‍ر م‍ص‍طف‍ی‌ ی‍ازج‍ی‌؛ م‍راج‍ع‍ه‌ ی‍وس‍ف‌ ع‍ب‍دال‍ک‍ری‍م‌ ع‍س‍ان‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ح‍ل‍ب‌: دارال‍ق‍ل‍م‌ ال‍ع‍رب‍ی‌,
  • تعداد رکورد ها : 37