جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
نقد آرای شجاعی زند درباره عرفی شدن در کتاب های دین،‌ جامعه و عرفی شدن در تجربه مسیحی و اسلامی
نویسنده:
سعیدی محمدمسعود
نوع منبع :
نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در میان نوشته هایی که به زبان فارسی منتشر شده است، آثار کمی وجود دارد که جامعه شناسانه به فرآیند سکولاریزاسیون پرداخته باشند. دراین میان دو کتاب از آثار شجاعی زند نمونه های برجسته ای هستند که مطالب ارزنده ای به خواننده ارایه می کنند. مطالبی مانند شاخص های عرفی شدن، بسترهای عرفی شدن، عوامل عرفی شدن، تفاوت مسیحیت و اسلام در عرفی شدن و تئوری های عرفی شدن. این بحث ها در عین حال خالی از نکاتی قابل تامل نیستند. برخی نکات روش شناختی اند مثل این که نگاه جامعه شناختی به دین در مقام تعریف باید متوجه قدر مشترک فهم متخصصان دین باشد، نه متوجه برداشت شخصی جامعه شناس، با این که کانون توجه جامعه شناس در بحث عرفی شدن باید عملکرد و فهم عموم مردم از منابع دینی باشد، نه خود منابع. برخی نکات قابل تامل دیگر در کتاب های شجاعی زند محتوایی هستند مثل تقسیم دوگانه ادیان به اندماجی و تجزی گرا که برخی از دیدگاه ها را ندیده می گیرد، با این که تقابل میان دین و دنیا را به عنوان پیش شرط لازم برای به راه افتادن موتور عرفی شدن دانستن که فرض ناتمامی به نظر می رسد، با تاکید فراوان روی تفاوت آموزه های دین اسلام و مسیحیت که توجه به فهم و عمل پیروان از اهمیت آن می کاهد، یا مفهوم عرفی شدن دین که وسیله ای تبلیغاتی شده است، یا عدم توجه کافی به مکانیسم های احتمالی مشترک، یا عدم تفطن به انواع تکثر، و بالاخره ابهام مفهوم «تجدد فی نفسه».
صفحات :
از صفحه 117 تا 134
مسحيت دين صلح است اما اسلام با آن همه آيه و حديث در مورد جهاد و كشتن مخالفين، دين خشونت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از تهمت­هايي كه بعضي از افراد و گروه‌هاي غير اسلامي به دين مبين اسلام مي‌زنند، آن است كه مي‌گويند: «اسلام به زور شمشير پيش رفته است» و يا اينكه مي‌گويند: «اسلام دين خشونت است» در جواب به طور اجمال مي‌گوييم كه: چنين افرادي بدون اينكه تمام آيات قرآ بیشتر ...
أعاجيب الأكاذيب في رد النصارى
نویسنده:
محمد جواد البلاغي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
تشیع و مسيحيت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
(ضمن توجه به اين نكته كه در اين مختصر امكان جواب كامل وجود ندارد)بايد گفت ديدگاه شيعه در مورد مسيحيت همان ديدگاه قران است .از نظر شيعه دين مسيحيت هر چند در زمان خودش دين حق بوده است ولي با امدن دين كاملتر يعني اسلام منسوخ گرديد و از اعتبار لازم براي بیشتر ...
چرا در پاسخ به سخنان (پاپ) که گفته بود اسلام دین خشونت و مسیحیت دین عقلانیت است علماء و بزرگان شیعه و حوزه پاپ را به یک مناظره عقیدتی که می تواند بسیاری حقایق را روشن کند، دعوت نکردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اساس و پايه دين اسلام بر رحمت و محبت قرار گرفته و قرآن که کتاب هدايت الهي است، شروع سوره هايش با «بسم الله الرحمن الرحيم» با نام خداوندي است که از صفاتش مهرباني و محبت و بخشندگي مي باشد اما با آشکار بودن همه اين مطالب به گفته آيه الله مکارم شيرازي دش بیشتر ...
آيا در حال حاضر يک مسيحي مي تواند جزو مقربان درگاه الهي قرار بگيرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي رسيدن به يک پاسخ دقيق و قانع کننده به سئوال لازم است مساله را از دو منظر عقل و قرآن کريم بررسي نمائيم: الف) براي داوري در مورد حقّانيت يک دين مانند مسيحيت و اينکه آيا عمل بر اساس آن مايه تقرّب و جلب رضايت خداي متعال مي گردد يا نه؟ بايد ابتدا با بیشتر ...
بر طبق اعتقادات مسلمانان هر دینی مکمل و جایگزین ادیان آسمانی پیش از خود بوده است با توجه به این مطلب لطفاً بگوئید که دین اسلام چه چیزی بیشتر از مسیحیّت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نظر اسلام و قرآن دين خدا از آدم تا خاتم يكي است. همه پيامبران اعمّ از پيامبران صاحب شريعت و پيامبران ديگر به يك مكتب دعوت مي كرده اند. اصول مكتب انبياء كه دين ناميده مي شود، يكي بوده است. تفاوت شرايع آسماني در يك سلسله مسائل فرعي و شاخه اي بوده كه بیشتر ...
مسیحیان می گویند: دین اسلام را حضرت عیسی بشارت نداده و خود قرآن نیز می گوید که «عیسی آمدن پیامبری را که نامش احمد است» بشارت داده ولی پیامبر اسلام نامش محمد است و مسیحیان از کجا بدانند محمد(ص) همان پیامبری است که انجیل به آن بشارت داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگرچه بشارات پيامبران پيشين و تطبيق آنها بر پيامبر بعدي يكي از راه هاي اثبات حقانيت دعوت و ايمان به صدق گفتار و قبول آيين آن پيامبر است، امّا بايد توجه داشت كه براي اثبات اين مهم، راه هاي ديگري از جمله توجه به شخصيت فردي و اجتماعي ايشان، توجه به آموز بیشتر ...
سخن انجيل متي 5/44 كه مي گويد: امّا من به شما مي گويم كه دشمنان خود را محبت نمائيد و براي لعن كنندگان خود بركت بطلبيد و به آناني كه از شما نفرت كنند، احسان كنيد و به هر كه به شما فحش دهند و جفا رساند دعاي خير كنيد، دليل برتري مسيحيت بر اسلام مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي بررسي و صحت و سقم جمله فوق طي سه نكته به نقد ادعاي برتري «مسيحيت بر اسلام» پرداخته مي شود. يك: آيا افراد مسيحي هرگز به دفاع از خود بر نمي خيزند و مسلمانان بدون هيچ دليلي مثل سپاه چنگيز و اسكندر بر مردم نگون بخت مي تازند؟ دو: آيا مطالبي بهتر يا ح بیشتر ...
چرا بعضي از جوانان شيعه به دين هاي گذشته بيش از اسلام علاقه نشان مي‎دهند و گاهي به مسيحيّت روي مي‎آورند و به انگلستان رفته مشغول تحصيل دين مسيح مي‎شوند و بعد از آنان بعنوان مبلغ مسيحي وارد جامعه مي‎شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همانطور كه اشاره كرده‎ايد ممكن است بعضي از جوانان شيعه گرفتار چنين مشكلي شده باشند، البته تعداد اين عده بسيار اندك و نادر است و مخصوص شيعه هم نيست، بلكه در همه مذاهب چنين افرادي پيدا مي‎شود. و حتي مي‎توان گفت كه در ميان پيروان مذهب شيعه كمتر از پيرو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14