آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
تجربه ی دینی بر اساس نظریه ی رودلف اتو و ریچارد سوئین برن
نویسنده:
سعید گراوند
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از بحث‏هایی که امروزه در فلسفه‏ی دین به آن توجه شایان می‏شود، بحث تجربه‏ی دینی می‏باشد. هر چند که تجربه‏ی دینی ـ مکاشفه در اصطلاح فرهنگ اسلامی ـ سابقه‏ای دیرین به درازای تاریخ دین دارد، ولی نقد و بررسی آن در دین و موجه ساختن عقاید دینی پیشینه‏ای کوتاه دارد. در این مقاله سعی بر آن است که، ضمن ارائه‏ی تعریفی از تجربه‏ی دینی، مسائل اساسی مطرح در آن ذکر شود. لذا به بررسی آراء دو تن از متفکران برجسته در این حوزه پرداخته شده است؛ رودلف اتو و ریچارد سوئین برن. عمده‏ترین تلاش اتو در کتاب «مفهوم امر قدسی» منعکس شده است، که در این جستار به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. آن گونه که میکائیل مارتین ذکر می‏کند، تقسیم‏بندی تجربه‏ی دینی توسط سوئین برن، یکی از جامع‏ترین و واضح‏ترین تقسیم‏بندی‏هایی است که در ادبیات معاصر به چشم می‏خورد. لذا این نوشتار درصدد است با رویکردی توضیحی، و نه لزوماً نقادانه، تصویر روشنی از بحث «تجربه‏ی دینی» سوئین برن ارائه نماید. البته نقطه‏ی مرکزی در بحث از سوئین برن، استدلالی است که او، براساس تجربه‏ی دینی، برای اثبات وجود خداوند، اقامه کرده است؛ استدلالی که در آن اصل زودباوری به کارگرفته شده تا موجه بودن باور به وجود خداوند براساس تجربه‏ی دینی به اثبات رسد.
برهان تجربه دینی از دیدگاه ریچارد سویین‌برن‬
نویسنده:
‏‫ محمدجواد اصغری.‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‏‫قم‬: ‏‫دانشگاه ادیان و مذاهب‬,
بنیادهای معرفتی خداشناسی: تحلیل مبانی معرفت‌شناختی ریچارد سوئین برن در اثبات وجود خدا
نویسنده:
محمدجواد اصغری؛ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف‏‫، ۱۳۹۶.‬,
برهان نظم از ديدگاه شهيد مطهري و ريچارد سوئين برن
نویسنده:
حميد رضا عصمتي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، آيت الله العظمي حائري (مدرسه فيضيه قم) ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
بنیادگرائی متافیزیکی و وجود خدا [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
JOSHUA R. SIJUWADE
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله، من به دنبال ارزیابی میزانی هستم که خداباوری، ادعای وجود خدا، می‌تواند توضیحی بنیادی واقعی برای وجود موجودات خاص در ساختار لایه‌ای واقعیت ارائه دهد. به طور دقیق‌تر، من قاطعیت چارچوب توضیحی سوئینبرن را فرض می‌کنم و در پی آن هستم که آن را در یک زمینه فلسفی جدید - یعنی زمینه‌ی متافیزیک معاصر - قرار دهم که به من امکان می‌دهد یک توضیح بنیادی واقعی برای وجود موجودات غیربنیادی ایجاد کنم. سطوح مختلف ساختار لایه ای واقعیت را پر کنید. و بدین ترتیب، با توجه به صحت این نوع تبیین، یک دلیل خوب دیگر برای باور به وجود خدا خواهیم داشت.
امکان زندگی پس از مرگ
نویسنده:
ریچارد سویین‌برن؛ ترجمه: امیر‌مسعود جهان‌بین
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
بیزی و وجود خدا: بررسی انتقادی استدلال های بیزی برای وجود خدا [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Peter W Casurella
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به یک نمونه از استدلال بیزی برای وجود خدا نگاه می کند تا کیفیت چنین استدلال هایی را ارزیابی کند. این با توضیح یک گرایش کلی در عذرخواهی فلسفی به سمت استدلال های احتمالی برای وجود خدا آغاز می شود، که برجسته ترین آن در کتاب «وجود خدا» ریچارد سوینبرن در سال 2004 است. استدلال های سوینبرن به عنوان اوج حرکت احتمالی ارائه می شود. برای قضاوت در مورد ارزش چنین استدلال‌هایی، من اصول و مفروضاتی را که مورد سوئینبرن بر آن‌ها استوار است، با دقت بیان می‌کنم. من نشان می‌دهم که استدلال او هم مستلزم حقیقت دوگانگی جوهر و هم کاربرد معتبر اصل سادگی برای مجموعه‌ای از فرضیه‌های احتمالی است که قصد توضیح وجود جهان را دارند. Swinburne به تمایل فیلسوفان برای پذیرش این نکات بستگی دارد. من نشان می دهم که هیچ توافقی در مورد موضوع دوگانه انگاری وجود ندارد، و به این نتیجه می رسم که اگر سوئینبرن بخواهد این فرضیه استدلال او را قویاً تأیید کند، کار زیادی در پیش دارد. سپس نشان می‌دهم که در حالی که اصل سادگی عموماً به عنوان ابزار خوبی برای موقعیت‌های دنیای واقعی مورد توافق قرار می‌گیرد، هنگام تلاش برای استفاده از آن برای قضاوت بین فرضیه‌ها برای توضیح جهان، تفاوت‌های مهمی وجود دارد. اصل سادگی به دانش پیشینه و مجموعه‌ای از فرضیه‌های متقابلا انحصاری و مشترک جامع نیاز دارد تا به درستی به کار گرفته شود، که هر دوی آنها در اینجا وجود ندارند. اگر حق با من باشد، ما نمی توانیم به طور منطقی چندین مقدار لازم برای استفاده از قضیه بیز را اختصاص دهیم. بنابراین نمی توان از رویکرد بیزی برای مسئله وجود خدا استفاده کرد. در نهایت، من نشان می‌دهم که از مفروضات خود سوینبرن می‌توان برای ایجاد یک نتیجه‌گیری متفاوت استفاده کرد، که شک بیشتری را در روش‌شناسی او ایجاد می‌کند.
بررسی استدلال‌های سوئینبرن در اثبات انسجام نظریۀ شخص مجرد
نویسنده:
طیبه شاددل ، منصور ایمانپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ارائه تصویری منسجم از شخص مجرد برای سوئینبرن اهمیت فراوانی دارد، زیرا مبنای پذیرش حقایقی همچون خداوند، فرشتگان و نفس در فلسفه اوست. سوئینبرن با بهره‌گیری از آزمایش فکری‌ای مشابه «انسان معلق» ابن‌سینا، وجود شخص مجرد را امری ممکن و پذیرش چنین موجودی را امری معقول می‌داند. او در مقابل مخالفان نظریه شخص مجرد معتقد است که می‌توان صفاتی همچون امید و طلب را به شخص مجرد نسبت داد، هرچند ممکن است به صورت اوصاف پنهان در شخص مجرد باقی بمانند یا از طریق مداخله در عالم مادی بروز یابند. او نظریاتی که وجود شخص مجرد را با تمسک به عدم امکان تمایز آنها از یکدیگر زیر سؤال می‌برند عجولانه می‌داند و استفاده از حافظه و مغز به عنوان ملاک این‌همانی شخصیت را نادرست می‌شمارد. به نظر او، هرچند می‌توان از حافظه و مغز به عنوان ملاکی معرفت‌شناختی برای این‌همانی شخصیت استفاده کرد، اما به دلیل مواجهه با مشکلات فراوان، نمی‌توان آنها را ملاک‌هایی متافیزیکی در نظر گرفت. دیدگاه سوئینبرن در معرض انتقاداتی است که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون استفاده از مبانی متعارض، تصورناپذیری فرض انسان بدون بدن، و ضرورت وجود مغز برای هر گونه آزمایش فکری درباره حقیقت شخص اشاره کرد. این مقاله، با رویکردی تحلیلی-انتقادی مباحث فوق را مورد بررسی قرار داده است.
انسجام خداباوری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Swinburne , Richard (ریچارد سوئینبرن)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این ویرایش دوم اساساً بازبینی شده از یک متن کلاسیک در فلسفه دین، معنی و منسجم بودن آن را بررسی می‌کند که بگوییم خدا هست یا خیر. Swinburne تحولات جدید در بحث در طول 40 سال گذشته را در نظر می گیرد و دیدگاه های خود را در مورد ادعاهای اصلی در مورد ماهیت خدا در پرتو بحث های اخیر توسعه می دهد.
مفهوم معجزه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard Swinburne (auth.) (ریچارد سوئینبرن)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این سلسله تک نگاری ها شامل بررسی تمام مسائل اصلی در فلسفه دین است. برای کسانی که این موضوع را در دانشگاه ها یا کالج ها می خوانند، جالب توجه خواهد بود. مشکلات فلسفی مرتبط با اعتقاد دینی تنها موضوع مورد توجه متخصصان نیست. آنها به شکلی برای همه افراد باهوش در هنگام مواجهه با درخواست ها یا ادعاهای دین به وجود می آیند. رویکرد کلی این مجموعه از منظر فلسفه تحلیلی معاصر است و تک نگاری ها توسط تیم برجسته ای از فیلسوفان نوشته شده است که همگی اکنون در دانشگاه های بریتانیا یا آمریکا تدریس می کنند یا اخیراً تدریس کرده اند. هر نويسنده موظف شده است تا جنبه‌اي از اعتقادات ديني را تحليل كند. بیان روشن و مختصر مسائل فلسفی ناشی از آن؛ در نظر گرفتن راه حل هایی که فیلسوفان کلاسیک یا معاصر ارائه کرده اند. و ارزیابی انتقادی خود را از چگونگی وضعیت اعتقاد دینی در پرتو این مشکلات و راه حل های پیشنهادی آنها ارائه دهد. در اصل این تک نگاری ها به خداباوری می پردازند، زیرا این نوع باور مذهبی است که خوانندگان به احتمال زیاد با آن آشنا هستند، اما دیگر اشکال دین نادیده گرفته نمی شوند. برخی از نویسندگان مؤمن دینی هستند و برخی دیگر معتقد نیستند، اما هدف اصلی آنها این نیست که به صورت جدلی، و حتی کمتر جزمی، له یا علیه دین بنویسند. در عوض، آنها سعی کردند ماهیت اعتقاد دینی را در پرتو فلسفه مدرن با تمرکز بر سؤالاتی که یک انسان معقول باید در مورد آن بپرسد، روشن کنند. صحبت از خدا چگونه به جهان های دیگر گفتمانی که انسان ها در آن درگیر هستند، مانند علم، هنر یا اخلاق، شبیه و چقدر متفاوت است؟ آیا این صحبت از خدا منسجم است؟ آیا با سایر باورهای عقلانی که در مورد انسان یا جهانی که او در آن زندگی می کند، مطابقت دارد؟ سؤالاتی از این دست است که این مجموعه به خواننده کمک می کند تا خودش به آن پاسخ دهد.