آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 730
مقارنة الآراء الکلامية للشّيخين الّصدوق و المفيد في کتاب اعتقادات الامامية وتصحيح الاعتقاد
نویسنده:
‫فاضل الجابري‌الموسوي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
‫اين پايان نامه، ديدگاه‌هاي کلامي شيخ صدوق( در کتاب الاعتقاد الاماميه و نظريّات کلامي شيخ مفيد در کتاب تصحيح الاعتقاد را که در ردّ کتاب نخست نگاشته شده، با يکديگر مقايسه مي‌کند و اختلاف نظريّات کلامي اين دو عالِم بزرگ شيعه و روش شناسي مباحث کلامي توسّط آنان را با يکديگر تطبيق مي‌دهد. نويسنده معتقد است ديدگاه‌هاي کلامي شيخ صدوق در کتاب اعتقادات الاماميه جنبه‌اي نَقلي و اخباريگري دارد، در حالي که انديشه هاي کلامي شيخ مفيد در کتاب تصحيح الاعتقاد که ردّ ديدگاه‌هاي کلامي شيخ صدوق محسوب مي‌شود، جنبه‌اي عقلي دارد. وي در عين حال معتقد است اختلاف نظر کلامي آنان در غالب موارد قابل جمع بوده و به راحتي مي‌توان ابهام آن ها را رفع نمود. پژوهش حاضر در چهار فصل تنظيم شده است. نويسنده در فصل نخست کلّياتي در ضرورت بحث از مسايل اعتقادي و فرضيه‌هاي مختلف تحقيق حاضر را بررسي مي‌کند. وي در فصل دوم به تبيين احوال، زندگاني، شخصيت علمي، تأليفات، نگرش‌هاي اعتقادي و کلامي شيخ مفيد و شيخ صدوق مي‌پردازد و ضمن معرّفي نمونه‌هايي از آثار مهّم آن ها، روش بحث در مسايل ديني خصوصاً اعتقادي توسّط آنان و اوضاع سياسي، فرهنگي، اجتماعي و علمي عصر آن دو را شرح مي‌دهد. در فصل سوم با اشاره به مباحث مقدّماتي در زمينه مسايل اعتقادي شيعه اماميه و ضمن بيان معناي عقيده از منظر عقلي و نَقلي، نقش آن در زندگي بشر از لِحاظ فکري و اجتماعي، اخلاقي و عرفاني و نيز مبحث اجتهاد و تقليد در عقيده را بررسي مي‌کند. در فصل چهارم و اصلي‌ترين قسمت کتاب نويسنده به مقايسه آراي کلامي شيخ صدوق در کتاب عقايد الاماميه و نظريّات کلامي شيخ مفيد در کتاب تصحيح الاعتقاد پرداخته و اختلاف نظرهاي آنان در برخي تفاسير و تأويلات انجام شده در آيات قرآن کريم، صفات و ذات خداوند، افعال خدا و افعال بندگان، جبر و تفويض، قضا و قَدَر، هدايت فطري بشر، بداء، نَفس و روح انسان‌ها، حقيقت مرگ، مفهوم نزول قرآن در شب قدر، عصمت، غُلات و مفوّضه، سبب وفات ائمّه( تقيه و موارد جواز و عدم جواز آن را به صورت مبسوط شرح مي‌دهد.
جایگاه عقل در مبانی اخلاق معرفت شناسی در اندیشه شیخ صدوق [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Syed Javad Ebrahimi (Iran); Dr. Hadi Sadeqi (Iran)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: موضوع و اهداف: عقل با وحی و سایر قوای انسانی مانند حس و قلب، قوه ادراکی به عنوان یکی از مهمترین مبانی معرفت انسان است. شناخت جایگاه عقل در هندسه معرفتی اسلام، به ویژه اخلاق اسلامی که حقیقت بشر را هدایت می کند، مهم است. برای پی بردن به عقل و جایگاه آن در میان مبانی معرفتی، نظر برخی از علمای پیشینی چون شیخ صدوق از زمان نزدیکی عصر ایشان به حضور امامان معصوم و یافتن عصر غیبت صغری برجسته است. روش و يافته ها: با روش توصيفي- تحليلي به دنبال جايگاه عقل به عنوان يكي از مباني معرفتي اخلاق و رتبه تأثير آن بر معرفت اخلاقي بر اساس انديشه هاي كلامي شيخ صدوق مي گرديم. ما عقل را از منظر معرفت شناسی به عنوان منبع معرفت تعریف کرده ایم. سپس به انواع عقل اعم از نظری و عملی و یافتن نوع خاص مورد نظر در معرفت شناسی پرداخته ایم. نتيجه گيري: شيخ صدوق گرچه از متفكران متن گرا به شمار مي آيد، اما عقل در انديشه وي منبع مستقلي در گستره مسائل عقلي به شمار مي رود كه به ساير منابع شناخت اعتبار مي بخشد. از عقل نیز به عنوان منبع اولیه شناخت یاد می شود و در همراهی با وحی به عنوان عامل اصلی شناخت شناخته می شود.
صفحات :
از صفحه 131 تا 167
تبیین جایگاه و نقش استاد علی اکبر غفاری در حفظ و انتقال فرهنگ شیعه به آیندگان با تأسی از شیخ صدوق
نویسنده:
ام البنین موقر ، محمد قاسمی ، مهریار شبابی ، جواد علاء المحدثین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اهمیت پرداختن به "تبیین جایگاه و نقش استادعلی‌ا‌کبرغفاری در حفظ و انتقال فرهنگ شیعه به آیندگان با تأسی از شیخ صدوق" از آن جهت ضروری است که در آثار و خدمات علمی صدوق و غفاری، باوجود فاصله زمانی قابل توجهی بین آنها، در موارد زیادی مشابهت دیده می‌شود. ازجمله این موارد؛ شخصیت، خدمات علمی به ویژه نقش مشترک آنها در انتقال فرهنگ و ذخائر حدیثی شیعه به آیندگان است؛ همان‌طور که صدوق در قرن چهارم هجری در أخذ، حفظ و حراست از احادیث معصومین کوشیده و این میراث‌ عظیم را از گذشتگان به‌ آیندگان‌ انتقال‌ داده، غفاری نیز در عصر حاضر این آثار را از گزند آسیب‌های متعدد پیرایش کرده و با تصحیح و تحقیق علمی آنها را به آیندگان انتقال داد. بنابراین، معرفی فعالیت‌ها و خدمات علمی غفاری در مقایسه با ابرمرد تاریخ علم حدیث صدوق، راهی به سوی آیندگان می‌گشاید تا عالم تشیع از آن بهره‌مند گردد. آثار مکتوب غفاری إهتمام ایشان به تصحیح و تحقیق آثار بزرگان دین، توجه به اهمیت آنها، تأسی و ارادت به شخصیت علمی بزرگان دین به ویژه صدوق را به خوبی می‌نمایاند و ایشان را در جرگه‌ی حدیث‌شناسان بلندپایه‌ی مکتب ائمه‌ی-معصومین قرار می‌دهد. مجاهدت‌علمی ایشان برای آیندگان ارزشمند و قابل الگوگیری است.
روش عقلانی در سیره علمی شیخ صدوق
نویسنده:
موسی بیات، عبدالرحیم حسینی، حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله با هدف شناخت روش عقلانی عمل‌گرا در سیرهٔ علمی صدوق تدوین شده است. عقلانیت پیوندی است بین انسان و هستی که از رابطهٔ عینی و جهان بیرونی پدید می‌آید. این پژوهش بر اساس نظریهٔ عقلانیت ارتباطی و به روش تحلیل اسنادی در زندگی فکری صدوق انجام شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که صدوق با نقل روایات مربوط به عقل و استفادهٔ منطقی از محتوای احادیث به روش استدلالی، مناظره، مکاتبه و مباحثه کرده و با استفاده از آثار دانشمندان دیگر و حضور در مراکز علمی و سیاسی به شیوهٔ کاملاً عقلانی با الگوگیری از قرآن و تأسی به پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) و به تناسب زیست‌جهان خود، در سیرهٔ علمی‌اش در مقولات و مفاهیم مختلف علمی مانند استدلال در گفت‌وگوی احسن و پذیرش دلیل برتر، احترام به انسان و محبت و مشورت با آنان، هجرت علمی و تبلیغی و مناظرات و مباحثات، پیگیری آموزش و هدایت با حفظ کرامت انسانی، و جامعه‌گرایی و اعتقاد به امامت به عنوان عامل وحدت و امنیت و برقراری عدالت، روش عقلانی عمل‌گرا را در پیش گرفته است.
صفحات :
از صفحه 57 تا 77
روش‏های اعتبارسنجی منابع حدیثی با تکیه بر آثار شیخ صدوق
نویسنده:
معصومه طاهریان قادی ، سید محسن موسوی ، مهدی تقی زاده طبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از ویژگی بارز احادیث شیعه انتقال مکتوب آن‏ها ‏است. از این رو یکی از روش‏های اعتبارسنجی نزد قدما، بررسی منابع حدیثی بوده است. شناخت روش‏های موجود در این نوع از اعتبارسنجی، نیازمند بررسی عملکرد قدما است. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به ارائه روش‏هایی در تشخیص منابع مکتوب شیخ صدوق و نوع تعامل وی با این آثار پرداخته شده است. اعتبارسنجی شیخ صدوق در حوزه مکتوبات حدیثی قابل تقسیم به سه دسته‏اند: قبول اجمالی مصدر حدیثی، طرد تمام کتاب و قبول بخشی از آثار. در این تقسیم‏بندی‏ها عواملی مانند شناسایی صحت و سقم انتساب کتاب به نویسنده، مشایخ صاحب کتاب، نوع محتوای کتاب، روش تحمل و انتقال کتاب، میزان اعتبار نسخه کتاب و شخصیت راوی کتاب دخیل بوده است. به نظر می‏رسد عوامل مؤثر بر این دسته‏بندی‏ها بر سایر قدما نیز صدق ‏کند.
صفحات :
از صفحه 68 تا 90
شیخ صدوق و نظریه تحریف قرآن
نویسنده:
اتان کلبرگ؛ مترجم: محمدکاظم رحمتی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تحلیل و بررسی رابطۀ عقل و نقل در اندیشۀ کلامی شیخ صدوق
نویسنده:
حسن مهرنیا؛ سید عبدالرحیم حسینی؛ موسی بیات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف: ضرورت سره‌سازی عقل‌گرایی متکلمان شیعه و تمرکز بر مقاطع پر اهمیت تفکر کلامی در راستای تقویت کارایی و پاسخگویی به موضوعات مستحدثۀ اعتقادی، ایجاب می‌کند تحقیقات منظم و متقن در این حوزه انجام شود. روش: در این تحقیق از روش تحلیلی- توصیفی، کتابخانه‌ای و شناسایی منابع پژوهش اسنادی استفاده شده است. یافته ها ونتیجه‌گیری: شیخ صدوق تمایز واضحی بین عقل و وحی نمی‌بیندو عقل را به مدد وحی راهگشا می‌داند. وی معتقد است که بالاترین درجة عقل در نزد انبیا و ائمۀ معصومین(ع) وجود دارد و عقلا و فلاسفه با نهایت تلاش خود سعی می‌کنند به فهم سخنان ایشان نایل شوند. او می‌گوید: خداوند امری را مقرر نمی‌کند مگر اینکه صورتی از حقیقت آن امر را در عقل انسان قرار می‌دهد. ایشان از عقل در حوزه‌های مختلفی مانند خداشناسی، نبوت و امامت، تقیّه وامور مربوط به رجعت و معاد استفاده می‌کند.
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
بررسی روش فقه الحدیثی شیخ صدوق در چینش هندسی روایات ثقلین
نویسنده:
علی احمد ناصح، زهرا معارف، محمدتقی دیاری بیدگلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از رساترین وصایای پیامبر2 حدیث صحیح ثقلین است که با عبارت «کتاب الله و عترتی، أهل بیتی» بیان شده است. این روایت که عمداً یا سهواً با عبارت «کتاب الله و سنتی یا سنه نبیه» در منابع معدودی از اهل سنت آمده و عدم صحت آن از سوی بزرگان ایشان مطرح گردیده، در اثر حدیثی شیخ صدوق، کمال‌الدین و تمام النعمه نیز نقل شده است. از آنجا که صدوق حدیث‌شناس و آگاه به رجال است، نقل این روایت از سوی ایشان سؤال‌برانگیز بوده و نویسنده را بر آن داشت تا علت، مورد بررسی قرار گیرد. با بررسی اسناد و محتوای این روایات، پذیرش آن غیرممکن و با بررسی آثار صدوق، علل نقل این روایت واضح و به یکی از سبک‌های وی در فهم حدیث دست یافتیم، بدین صورت که صدوق با گزینش متناسب روایات و عنایت در ساختار هندسی آن، در فهم و دستیابی به معنای مقصود روایات، مجدّانه کوشیده است.
صفحات :
از صفحه 227 تا 250
معاني الأخبار  للشیخ الصدوق (تحقیق: الشيخ علي أكبر الغفاري)
نویسنده:
الشيخ الصدوق ابی جعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه القمی؛ عنی بتصحیح: علی اکبر الغفاری؛ مقدمه: عبد الرحیم الربانی الشیرازی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران / قم - ایران: مکتبة الصدوق / موسسة دار العلم,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 730