مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
آدم ربایی آلات ابقا ابلاغ اجتماع اجتهاد أجزا احتساب ( به حساب آوردن ) احتکار احکام تخلّی احکام تکلیفی احکام جنب احکام حیض احکام سفر احکام طهارت احکام ظروف احکام عبادات احکام فرزند احکام قبله احکام مسجد احکام معاملات احکام میت احکام نجاسات احکام نفاس احکام نفقه احکام وضعی اختلاط ادا ( بری الذمه از مال و حق ) ادراک ارسال ارشاد استبرا استبصار استراق سمع استصباح استفراغ استقبال ( پیش رو قرار دادن ) استمتاع استیفا اسراف اشاره اشتباه اشتراط اعاده ( انجام دوباره عمل ) اعسار افاقه افتراش ( گستردن ) افزایش جمعیت افساد افق اقامت اکراه اماله (تنقیه) امانت ( ضد خیانت ) انتقال (جا به جایی) ایسار بوییدن پادزهر پوشش ( فعل ) تأجیل تأخیر تبدیل تجدید تجوید تخلّی تزاحم تسلیم ( عام ) تصرف تصویر (فعل) تعجیل تعدیل تعلیق (مشروط ) تقلید تکالیف جریدتان جوایز جایر جهت قبله جهت کعبه چاه خواستگاری خودداری دباغی پوست درک شنواندن شنیدن ظن علائم علم عیب قبله قرائت کلام گریه گوش دادن مجاهِد مس ( لمس ) مهلت نجاسات نسیان نصاب نظافت ( پاگیزگی ) نقض وفا به شرط ولایت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
اجتهاد و التقلید و سلطات الفقیه و صلاحیاته
نویسنده:
محمدمهدی آصفی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی,
چکیده :
کتاب «الاجتهاد و التقلید و سلطات الفقیه و صلاحیاته» تحقیقی در زمینه اصول «اجتهاد رجالی» و مبانی و اصول مبتنی بر آن است. در این پژوهش دیدگاه‎ ها و روش‎ های مختلف مورد استفاده رجالیون بزرگ مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و منش رجالی بزرگ نجاشی و شیوه وی در تضعیف و تقویت روایات و اصول به کار رفته توسط وی در این زمینه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نگارنده اصول مهم در اجتهاد و رجالی را معرفی کرده و مبنای اجتهاد و تقلید در این علم را بيان کرده است. تاثیر علم رجال در روایات و مبانی اعتقادی و فقهی فقها و ابزار کار برای آنان از اصلی‎ ترین مباحث این کتاب است.
بررسی کارآمدی عقل مستقل در گستره احکام
نویسنده:
ابوالقاسم رحیمی بالویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مهمترين موهبت های الهی در نهاد آدمی، عقل است كه به وسيله آن می تواند به شناخت حقايق نائل گردد. از جمله آن حقايق، معارف و احكام دينی است و بر همين اساس است كه عقل در كنار ساير منابع دينی به عنوان حجت و منبعی برای دريافت احكام الهی قرار داده شده است. در اين نوشتار در ابتدا به طور گذرا و اجمالی، مبانی كارآمدی استقلالی عقل در عرصه احكام الهی ارائه می شود و بعد از آن چالش هايی كه به سبب ناديده گرفتن آن مبانی پيش می آيد، مطرح و سپس مورد نقد و بررسی قرار می گيرند. لازم است ذكر شود كه بررسی كارآمدی عقل، اعم از مقام فهم و ادراك است و شامل مقام عمل و بعث و زجر و ... نيز می شود كه در لابلای بررسی و نقد چالش ها به آن پرداخته می شود. هدف نگارنده نشان دادن چشم اندازی از كاربرد و تأثير فی الجمله عقل مستقل در عرصه احكام شرعی از راه نقد و بررسی شبهات و چالشهای مطرح شده در اين عرصه می باشد. در نوشتار حاضر تلاش شده است در بررسی چالش ها از مبانی بعيد شروع و به مبانی قريب ختم شود و نيز از چالش های مربوط به مقام فهم و ادراك عقل تا مقام عمل بر اساس اين ادراك و نيز مقام توانايی اين فهم و حكم عقلی در تأثير بر بعث يا زجر مكلف نسبت به عمل بر اساس آن و ... اقدام شود و مهمتر آنكه اين چالش ها به صورت زنجيره ای و پلكانی و مرتبط با هم مطرح شده اند؛ به نحوی كه بدون پاسخگويی به يكی از آنها نمی توان قدم در مرحله بعد گذاشت.
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
سبک زندگی و روابط همسران با یکدیگر در سیره و سخنان امام رضا (علیه السلام)
نویسنده:
مراد شهگلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
چکیده :
امروزه حجم انبوهی از چالش‌ها و تهدیدها، کانون خانواده را در معرض تضعیف و اضمحلال قرار داده است. آموزه‌های دین اسلام کامل‌ترین راه حل برای برون رفت از مشکلات پیش روی خانواده معاصر است. در این راستا آموزه‌های رضوی مجموعه کاملی از این معارف و احادیث گرانقدر است که می‌تواند بهترین و جامع‌ترین الگوی مطابق با فطرت برای خانواده معاصر باشد. آموزه‌های رضوی از یک طرف به آسیب شناسی روابط زوجین می‌پردازد و از طرف دیگر راهکارهای تقویت روابط طرفین را برای دستیابی به سعادت بیان می‌فرمایند. از آنجا که زن و شوهر رکن اصلی خانواده را تشکیل می‌دهد. بهبود این دو، سبب تقویت شالوده خانواده می‌شود. لذا در این پژوهش وظایف مشترک و مختص هر یک از زن و شوهر بر اساس احادیث حکیمانه امام رضا (علیه السلام) ذکر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 9 تا 41