مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
پراگماتیسم، نام جدیدی برای برخی از شیوه های قدیمی تفکر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William James
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Dover Publications,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویلیام جیمز (1842-1910) که شخصیتی عمیقاً تأثیرگذار در روانشناسی آمریکایی بود، همچنین فیلسوف برجسته ای بود که از نظریه های پراگماتیسم چارلز اس.پیرس به عنوان مبنایی برای برداشت خود از آن فلسفه تأثیرگذار استفاده کرد. برای جیمز، این به معنای تأکید بر «تجربه‌گرایی رادیکال» و این مفهوم بود که معنای هر ایده - فلسفی، سیاسی، اجتماعی یا غیر آن - فقط از نظر پیامدهای تجربی و عملی آن اعتبار دارد. جیمز نظریات پراگماتیسم خود را در این کتاب مطرح کرد که یکی از مهم ترین نظریه های فلسفه آمریکایی است. به یک معنا، او می‌خواست سیستم‌های فکری رقیب را در «بازار تجربه واقعی» آزمایش کند تا اعتبار آنها را تعیین کند، یعنی اینکه آیا اتخاذ یک نظریه فلسفی خاص یا شیوه‌ای از نگاه به جهان، تفاوت واقعی در رفتار فردی یا نحوه ما ایجاد می‌کند. انواع تجربیات را درک کرده و به آن واکنش نشان می دهند. در این صفحات، جیمز نه تنها دلیل محکمی برای ایده های خود مطرح می کند، بلکه حمله ای قدرتمند علیه سنت متعالی و خردگرایانه انجام می دهد. برای هر کسی که به ویلیام جیمز یا تاریخ تفکر فلسفی آمریکایی علاقه دارد، پراگماتیسم یک مرجع ضروری و تفکر برانگیز است. در این نسخه مفید و ارزان، هر فرد متفکری را به چالش می کشد و تحریک می کند.
تجربه‌گرایی منطقی و عمل گرایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sami Pihlström, Friedrich Stadler, Niels Weidtmann (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب پیچیدگی دو سنت فلسفی را بررسی می‌کند که از ریشه‌های آنها تا تحولات کنونی در نئوپراگماتیسم گسترش می‌یابد. فصل‌ها به اولین برخوردهای این سنت‌ها و فراتر از آن، با نگاهی به متافیزیک و دایره وین و همچنین معناشناسی و اصل مدارا می‌پردازند. یک اجماع کلی وجود دارد که (نئو)پراگماتیسم آمریکای شمالی و تجربه‌گرایی منطقی اروپایی سنت‌های فلسفی همگرا بودند، به ویژه پس از مهاجرت اجباری فیلسوفان اروپایی. اما خوانندگان تصویری کثرت گرایانه از این رابطه و تعامل با یک شباهت آشکار خانوادگی کشف خواهند کرد. این اثر ویژگی‌ها و تفاوت‌های مشترک این جریان‌ها را از آغاز ارتباطات علمی متقابلشان در قرن نوزدهم روشن و مشخص می‌کند. این کتاب از همکاری بین نویسندگان و فیلسوفان از وین، تبینگن، و هلسینکی و شبکه های آنها است. برای فیلسوفان، دانشمندان تاریخ فلسفه، فیلسوفان علم، عملگرایان و فراتر از آن جذاب خواهد بود.
وصف‌ناپذیری الهی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Guy Bennett-Hunter (گای بنت‌هانتر)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اگرچه فیلسوفان تا حد زیادی از آن غفلت کردند ، اما مفهوم وصف ناپذیری سنت عرفانی مسیحی است و تقریباً از اوایل قرن بیستم تقریباً در هر بحث فلسفی در مورد تجربه دینی بوده است. پس از مقدمه ای مختصر ، این مقاله مهمترین بحث های توصیف ناپذیری الهی را مورد بررسی قرار می دهد و مشاهده می کند که ادبیات دو مانع تقویت کننده متقابل در یک رویکرد منسجم از این مفهوم ارائه می دهد و این تصور را ایجاد می کند که تأمل فلسفی در مورد این موضوع به بن بست رسیده است. این مقاله به بررسی برخی از کارهای اخیر می پردازد که از منابع مفهومی پدیدارشناسی وجودی ، عمل گرایی و ویتگنشتاین متاخر استفاده می کند. این نشان می دهد که این اثر روایتی فلسفی جدید از وصف ناپذیری الهی را ممکن ساخته است که موانع را پشت سر می گذارد ، بر بن بست غلبه می کند و وصف ناپذیری الهی را بار دیگر گزینه ای زنده در فلسفه دین می سازد. مقاله با برخی نکات کوتاه در مورد اینکه چگونه این رویکرد جایگزین منعکس کننده روندهای اخیر در این رشته به طور کلی است و می تواند سهم ارزشمندی در پرسش های تحقیقاتی زنده در معرفت شناسی دین داشته باشد ، به پایان می رسد.
نظرية الصدق عند جورج سانتيانا
نویسنده:
سعيد علي عبيد؛ تصدير: حسين علي حسن
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
أعلام الفكر الفلسفي المعاصر
نویسنده:
فؤاد کامل
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الجیل,
چکیده :
نویسنده که مترجم آثار فلسفی به زبان عربی است، از مکاتب مختلف فلسفی معاصر، چند نماینده فکری را برگزیده و درباره اندیشه آنان نوضیح داده است.
بررسی انتقادی تقریر ویلیام جیمز از شرطیه پاسکال
نویسنده:
رضا اکبری، عباس خسروی فارسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
چکیده :
يكی از استدلا لهای ارائه شده درباره اثبات وجود خدا و معقوليت باورهای دينی، به شرطیه پاسکال یا « شرطبندی پاسكال » مشهور است. ويليام جيمز استدلال شرطيه پاسكال را بازنگری و تقريری جديد از آن ارائه كرده است. از نظر او، هميشه اينگونه نيست كه ما باورهايمان را صرفاً بر اساس دلايل عقلی محض شكل داده و می پذيريم، بلكه در بسياری موارد، اراده، احساسات و عواطف جهت باور ما را تعيين می كند. از نظر او، باور دينی نيز در حیطه چنين باورهايی می گنجد. جيمز در نقد موضع شكاكيت و تعليق حكم به باورهای دينی، معتقد است پرسش ها و مسائل مربوط به پذيرش يا وازنش باورهای دينی، گرچه شايد به لحاظ عقلی، پرسش هايی گشوده و بدون پاسخِ نهايی و فيصله بخش باشند كه نتوان در مورد آنها موضع عقلانی قطعی در پيش گرفت، اما به لحاظ عملی و با توجه به نيازهای عاطفی و خواهشهای سرشت اراده گر و احساسی ما، در زمره انتخاب های اصيل و حقيقی می گنجند كه زنده، اجتناب ناپذير و سرنوشت سازند و نمی توان در مورد آنها بی تفاوت بود، بلكه بايد با توجه به نيازهای سرشت احساسی و اراده گر خويش، به بررسی آنها بپردازيم و اگر متناسب با اميال و خواسته های ما هستند، آنها را بپذیريم و در غير اینصورت، آنها را رد و طرد كنیم. ديدگاه جيمز در معرض انتقادهايی قرار گرفته است. تلقی ابزارانگارانه از صدق، پذيرش اراده گروی شناختاری، تعارض در عينیت گروی اخلاقی، عطف توجه به سود اين جهانی، ابهام در مفاهيمی همچون عاطفه و احساسات از جمله مهمترين اشكالات طرح شده بر تقریر جيمز از شرطيه پاسكال محسوب می شوند
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
  • تعداد رکورد ها : 8